Fitness Seller

Dodenherdenking

los angeles humor GIF by kingpalewave

Ik vind het zo oerdom dat men de aanleiding van de 2de wereldoorlog nooit en te never benoemd, als aanleiding voor de 2de wereldoorlog.

Denken jullie dat de Duitsers en de nsb' ers géén betere toekomst voor hun kinderen wilde ?
En dan de offers die de Nazi's gebracht hebben voor die idealen?

Zomaar... een paar vrije mijmeringen.
En what the f**k doen die Israëliërs met hun vrijheid?

Ik vind het zo oerdom dat men de aanleiding van de 2de wereldoorlog nooit en te never benoemd, als aanleiding voor de 2de wereldoorlog.

Denken jullie dat de Duitsers en de nsb' ers géén betere toekomst voor hun kinderen wilde ?

Deer Popcorn GIF

De overwinning en de waarheid gaan hand in hand.

De aanleiding voor de 2e wereldoorlog is te vinden in het eindigen en de nasleep van de eerste wereldoorlog. Het ging vooral om een stuk eer en trots terugkrijgen wat hun na de 1e wereldoorlog waren kwijtgeraakt en toen kwamen er ook nog legers uit andere landen in duitsland de bevolking op straat vernederen en kleineren. De aanleiding van de 2e wereldoorlog is een hele lange.

• Topic Starter Topic Starter

:roflol: gvd @royboyiron
En de mensen die daar zo belachelijk op reageren komen aan hun naam te zien uit een ander land waarnaar ze van mij zo weer mogen terugkeren. Als je die twee doelpunten belangrijker vindt dan de dodenherdenking kun je linea recta terug op de boot.

De reden dat ik er misschien anders tegen aankijk dan gemiddeld komt doordat mijn vader geboren is te Rotterdam op 4 mei 1938 in een gezin met 5 oudere broers/zussen en later nog een broer en zus gekregen heeft in de oorlog. Mijn moeder is van 1941 met 1 jongere zus en ook 5 of 6 oudere broers en zussen, geboren in een klein dorp.

Vanaf het moment dat ik me kan herinneren is de verjaardag van mijn vader dus vreemd geweest door de onderbreking om 20:00 met twee minuten stilte. Zeker in mijn jonge jaren zat het huis helemaal vol met familie en aangezien die allemaal de oorlog op hun eigen manier hadden meegemaakt werd er op 4 mei veel gediscussieerd over (de gevolgen) van de oorlog. Over het algemeen was iedereen wel 2 minuten stil, maar een oom die als tiener gescheiden van zijn vader er oudere broers samen met zijn moeder en jongere broers en zussen in Indonesië in een Jappenkamp heeft gezeten en daar naar huidige maatstaven gemarteld is had er een bijzondere kijk op. Niet perse de herdenking maar wel de datum van de Bevrijdingsdag zat hem dwars omdat hij tot augustus 1945 in de oorlog heeft gezeten. Een andere oom wist altijd net na 20:00 binnen te stappen en was het telkens vergeten, was dus onderweg in de auto om 20:00 en vond het dan niet nodig te stoppen.

Als kind heb ik onnoemelijk veel verhalen over de oorlog gehoord, hoe pijnlijk hongerlijden tijdens de hongerwinter, hoe mijn moeders familie dat niet kon voorstellen, aangezien er buiten de stad nog wel wat te eten was. Dat de Jappen nog slechter waren dan Mofffen. Hoe de 1 jaar oudere broer kantje boord heeft gelegen en na de oorlog moest aansterken in Friesland maar daar altijd last van heeft gehouden en daardoor waarschijnlijk vroeg is overleden. Hoe mijn oudste tante op een fiets zonder banden boerderijen afging voor eten en over de kleinere kinderen de kleine stukjessteenkool tussen de tramrails zochten om toch nog iets van brandstof te hebben.

Ik begrijp daardoor best goed hoe uitzichtloos en pijnlijk een oorlog kan zijn, te meer omdat mij zoon in 2018 is geboren, Corona net als de oorlog 2 jaar later in het land was en de oorlog nog een jaar zou duren als je die over de huidige tijd heen legt.

Dat er kort na de oorlog behoefte was aan herdenken snap ik, in eerste instantie voor de slachtoffers WWII veel later ook voor andere slachtoffers. Ook dat leverde weer flink wat discussie op omdat een neef van mij in Irak had gezeten vond zijn vader dat een goede verandering want ook latere slachtoffers hadden hetzelfde respect nodig. Daar was natuurlijk niet iedereen het mee eens, want juist die latere slachtoffers lieten zien dat we er niets van geleerd hadden, dus waarom dan nog herdenken en daarna vieren,

FFWD naar nu, de familie die nog leeft is te oude om langs te komen, dus alleen mijn gezin, mijn broer en schoonzus gaan nog bij mijn vader langs op zijn verjaardag. Vorig jaar vierden we het bij mijn broer in de tuin en rond 20:00 gingen we naar binnen en keken we even tv. Mijn kinderen waren toen 7 en 4 dus dan komen de vragen waarom iedereen stil is enz. Dit jaar waren we bij mijn ouders en het plan was om daar na 20:00 weg te gaan, maar mijn dochter was zo overprikkeld dat we net na 19:00 weggingen. Normaal zijn we dan voor 20:00 thuis, maar het verliep niet zoals gepland dus om 20:00 zat ik nog op de weg, de behoefte om een parkeerplaats op te zoeken heb ik niet, daarnaast zag ik 3 auto’s op de vluchtstrook staan en toen las ik het bericht van @BB_ waarvan ik denk dat hij vanwege zijn beroep echt gemeend deelneemt aan de herdenking, maar van vele anderen betwijfel ik dat.

Als we het dan doen omdat iedereen het doet maar er niets van leren waarom zouden we het dan nog doen? Of andersom, waarom klapten we niet met heel het land voor de zorgmedewerkers tijdens Corona, of worden de excuses voor het slavernij verleden niet door iedereen uitgesproken?

De aanleiding voor de 2e wereldoorlog is te vinden in het eindigen en de nasleep van de eerste wereldoorlog. Het ging vooral om een stuk eer en trots terugkrijgen wat hun na de 1e wereldoorlog waren kwijtgeraakt en toen kwamen er ook nog legers uit andere landen in duitsland de bevolking op straat vernederen en kleineren. De aanleiding van de 2e wereldoorlog is een hele lange.

Legers uit andere landen?

Ik heb er zelf niet zoveel mee maar laat iedereen in hun waarde. Geen vlaggetje bij een social media account of een minuut stilte voor de zoveelste aanslag of dergelijke. Nu ben ik eerlijk gezegd ook niet erg sociaal aangelegd en hou ik me niet zoveel bezig met andermans gevoelens.
Ik heb gisteren een stukje zitten kijken over kamp irene? (het vergeten kamp) op nederland1. Mijn vrouw vroeg of ik het aan het kijken was. Alleen maar omdat het opstond en me telefoon leeg was gaf ik aan. Al vond ik het stukje geschiedenis wel erg interessant.
Kort daarna ben ik naar buiten gegaan. Mijn vrouw houdt wel een minuut stilte als het "nodig" is.

Als ik sommige uitgenodigde zag op de dam dan komt het voor mij meer over als een media gebeurtenis. Volgens mij was iedereen er die ook altijd bij rt4 zit bij boulevard journaal? Iedereen zijn ding uiteraard. Maar laat wel iedereen in hun of haar waarde. Iemand is niet meer of minder als ze wel of niet een minuut stilte houden.

Persoonlijk denk ik dat het geld wat ze gebruiken voor het 4 mei gebeuren deels beter zouden kunnen gebruiken om de jongens en meiden die terug komen uit een oorlogs gebied te kunnen begeleiden ipv uitegreid met 20.000 man op de dam naar een klok staan te luisteren.

Als we het dan doen omdat iedereen het doet maar er niets van leren waarom zouden we het dan nog doen?
Je hoeft het niet te doen. Zolang je anderen maar wel die ruimte geeft. Als jij in de tuin van een rijtjeshuis de verjaardag houdt, geef je de buren niet die ruimte. Doe je dat binnen, dan wel.

Wat is er om 20:00 op 5 mei zo belangrijk, dat je anderen die ruimte moet ontnemen? Je eist dan letterlijk alle aandacht op.

Je hoeft het niet te doen. Zolang je anderen maar wel die ruimte geeft. Als jij in de tuin van een rijtjeshuis de verjaardag houdt, geef je de buren niet die ruimte. Doe je dat binnen, dan wel.

Wat is er om 20:00 op 5 mei zo belangrijk, dat je anderen die ruimte moet ontnemen? Je eist dan letterlijk alle aandacht op.
Ik vind ook niet dat we het niet moeten doen, of in elk geval de andere de mogelijkheid niet moeten ontnemen. Dus voor zo’n schreeuwer als een paar jaar terug of mensen die spandoeken willen demonstreren om 20:00 op 4 mei heb ik geen goed woord over.

Maar ík vind het steeds meer hypocriet overkomen hoe men met 4 mei omgaat en ben daarom benieuwd naar hoe anderen dat ervaren en beleven.

Terug
Naar boven