AndroidHealthClinic

druk op onderrug ab wheel

Je hebt altijd flexie van je rug icm belasting. Dus altijd slecht, net zelfde als chrunches maar dan nog erger.

In deze context geplaatst, is het bewegen van het lichaam tegen zware weerstanden in per definitie slecht en iets wat dan beter helemaal maar niet gedaan kan worden.... :rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter
mijn advies: naast je grote compounds, 2x in de week nog even 10-15min aan je buik besteden.
dus doe in de rust van je abdominals, iets voor je obliques.

bij Squats etc. pak je je rust om optimaal aan je volgende set te beginnen (mijn manier, ieder moet doen wat die zelf wilt)

Core wat ik als assistance zie, doe ik alles door elkaar. En kan ik in de rust van mijn rechte buik spieren, de schuine trainen. Zowel in mijn raises, planks en sit ups. crunches doe ik niet.

volg een UB/LB programma dus kan me abs netjes 2x per week meepakken. heb op UB 1 Plank staan, 3 sets tot failure (gezicht naar de grond gericht, op beide voorarmen dus). op UB 2 Leg raises, wederom 3 sets tot failure. zou dit genoeg zijn?

is gewoon slecht voor je onderrug trainen, dus gewoon niet doen

Nu toch al een paar keer dat je uitspraken doet over de lage rug waarbij je volledig de mist in gaat.

http://www.youtube.com/watch?v=PwqJTPsI6i0

Dit is een correcte uitvoering van de wheel rollout.

Mag je mij eens vertellen waar er flexie in de rug zit.

Was ivm planks en heb mijn mening ook uiteindelijk aangepast aan de hand van onderzoeken die ik zelf heb moeten opzoeken natuurlijk.

---------- Toegevoegd om 22:54 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:53 ----------

In deze context geplaatst, is het bewegen van het lichaam tegen zware weerstanden in per definitie slecht en iets wat dan beter helemaal maar niet gedaan kan worden.... :rolleyes:

Nee niet echt. Voldoende oefeningen die gewoon goed zijn. Buikspieren trainen is een wat moeilijkere zaak ivm onderrug.

---------- Toegevoegd om 22:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:54 ----------

Yes again, inzake dit is er voldoende onderzoek dat aantoont dat het slecht voor je onderrug is. Heb het dus niet over planks.

---------- Toegevoegd om 22:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:55 ----------

Hou het bij AAS topics. Lijkt me verstandiger.

Onderzoek toont duidelijk aan dat bepaalde buikspieroefeningen zoals planks en abwheel slecht voor je onderrug zijn. Lijkt me nu verstandig onderzoek te laten spreken ipv meningen.

---------- Toegevoegd om 22:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:56 ----------

Welke buikspieroefeningen adviseer jij, Cools?

Geen, bij een goed training schema is het volledig onnodig.

Onderzoek toont duidelijk aan dat bepaalde buikspieroefeningen zoals planks en abwheel slecht voor je onderrug zijn. Lijkt me nu verstandig onderzoek te laten spreken ipv meningen.
Zo zwart wit lijkt me sterk en dit is ook mijn bezwaar tegen de post. Het ontbreekt aan context en 'gewoon slecht' is veel te algemeen.

Zo zwart wit lijkt me sterk en dit is ook mijn bezwaar tegen de post. Het ontbreekt aan context en 'gewoon slecht' is veel te algemeen.

Dus je bent niet akkoord met dat abwheel of chrunches bv. slecht voor je ruggenwervel/onderrug kan zijn? En dan heb ik het niet over correcte uitvoering, maar algemeen.

De vraag is of het voordeel opweegt tov de mogelijke nadelen als er andere oefeningen zouden beschikbaar zijn die deze belasting niet geven?

Crunches heb ik het niet over, wel over ab wheel. Waar ik kan inkomen is dat bij een verkeerde houding de druk op onderrug inderdaad onwenselijk wordt. Dit gaat vaak pas beter wanneer de onderrug sterker wordt (en/ of heupbuigers). Of eerder stoppen qua bewegingsuitslag.

Crunches heb ik het niet over, wel over ab wheel. Waar ik kan inkomen is dat bij een verkeerde houding de druk op onderrug inderdaad onwenselijk wordt. Dit gaat vaak pas beter wanneer de onderrug sterker wordt (en/ of heupbuigers). Of eerder stoppen qua bewegingsuitslag.

Gezien de moeilijkheidsgraad van de oefening is het een goede vraag wanneer ga je dit toepassen of aanraden? Is het risico niet te groot? Zeker gezien er voldoende andere oefeningen zijn die minder risico geven zonder in te boeten op een goede training van je core?

Sit-ups is een betere vergelijking ipv chrunches, maar laten we het alleen over abwheel hebben.

Squat is slecht voor je knieen, DL is slecht voor je onderrug, crunches en ab-wheel slecht voor je spine, behind the neck push en pull slecht voor schouders, bankdruk slecht voor je polsen.
Dan gaan we maar lekker kuiten, biceps, triceps en onderarmen trainen......zolang het nog veilig is.

Gezien de moeilijkheidsgraad van de oefening is het een goede vraag wanneer ga je dit toepassen of aanraden? Is het risico niet te groot? Zeker gezien er voldoende andere oefeningen zijn die minder risico geven zonder in te boeten op een goede training van je core?

Ik kijk naar oefeningen als bewegingen om het lichaam te versterken. Dat aan trainen risico's zijn verbonden moge duidelijk zijn, dat is met elke sport. Al heb ik, even afkloppen, nooit te maken gehad met serieuze blessures. Iets dat mede komt doordat ik juist het lichaam zoveel mogelijk laat samenwerken. Heb zelf nooit te maken gehad met iemand die een hernia o.i.d. heeft overgehouden a.g.v. abwheel. Het is een oefening waarbij je direct door de mand valt als er iets aan schort en direct kunt af- of aanraden. Zo groot vind ik het risico dus niet. Dat een of andere huismiep kijkend naar TellSell een abwheel heeft besteld en met een totaal verneukte posture de oefening doet is haar eigen verantwoordelijkheid, ligt niet aan de oefening maar aan de gebruiker.

Cools waar blijven je onderzoeken die aantonen dat abwheel slecht is voor je rug? Ik wacht wel.

Je blijft opnieuw lullen en jezelf tegenspreken. Eigenlijk te gek om nog aandacht aan te besteden.

Je hebt in deze materie duidelijk 0,0 praktijk ervaring. Dus terug naar je tomatensap en artisjok extracten.

nog iemand een reactie op mijn vraag? is per LB workout 1 ab oefening genoeg of is het raadzaam 2 oefeningen te pakken?

nog iemand een reactie op mijn vraag? is per LB workout 1 ab oefening genoeg of is het raadzaam 2 oefeningen te pakken?

er zijn zoveel aspecten die hierin meespelen. WELKE oef had je in gedachten? hoe zwaar wil je deze oef gaan doen? hoeveel volume wil je doen?

ik zeg: ab roll outs paar setjes 1x of 2x in de week is meestal genoeg, je kunt ook 1x een hanging oef doen, en eens je sterk genoeg bent zoek je altijd een moeilijker alternatief.

Mijn atleten hebben altijd planks, anti-rotation exercises, wheel rollouts en TRX training in hun specifiek core schema zitten. Eerste 3 zijn tamelijk analytische oefeningen, laatste een 'all in one' functionele training waar je al een pak voor moet gevorderd zijn. Onderstaande filmpjes zaten al in ander topic maar ik post ze nogmaals. Beetje buiten het bodybuilding gedachten patroon maar wel de beste doorgedreven core training beschikbaar.

https://www.youtube.com/watch?v=UIqbUIkUXYY

https://www.youtube.com/watch?v=XvnhuvR8MRs

er zijn zoveel aspecten die hierin meespelen. WELKE oef had je in gedachten? hoe zwaar wil je deze oef gaan doen? hoeveel volume wil je doen? ik zeg: ab roll outs paar setjes 1x of 2x in de week is meestal genoeg, je kunt ook 1x een hanging oef doen, en eens je sterk genoeg bent zoek je altijd een moeilijker alternatief.

zoals gezegd volg ik een UB/LB schema. op beide LB dagen heb ik nu 1 ab oefening staan, een keer Planks (voor- en zijkanten), 3 sets. op LB 2; leg raises 3x fail.

ab rollout gaat niet werken, teveel moeite nog met die oefening en wil hem ook niet half doen. kan ik imo beter eerst me core sterker maken om vervolgens te kijken of ie later wel lukt.

achteraf wel spijt dat k me abs altijd heb laten zitten :P

Was ivm planks en heb mijn mening ook uiteindelijk aangepast aan de hand van onderzoeken die ik zelf heb moeten opzoeken natuurlijk.

Geen, bij een goed training schema is het volledig onnodig.

Onzin, al die onderzoekjes.

Jij denkt wat in tunnelvisie, kijk hoeveel buikspier oefeningen er zijn.
Als je het goed uitvoert en met beleid is er niks mis mee en juist uitstekend ter aanvulling.

Ab-wheel is de Squat onder de buikspier oefeningen.

Deadlift slecht voor de rug, hardlopen slecht voor de knieen, dippen slecht voor de elleboog gewrichten.

Terug
Naar boven