AndroidHealthClinic

Duizelig na deadlift

  • Topic starter Cker
  • Startdatum
  • Reacties 34
  • Weergaven 3K
  • Volgers 8

Bezoekers in dit topic

Cker

Cool Novice
Lid geworden
12 aug 2018
Berichten
35
Waardering
7
Lengte
1m83
Massa
83kg
Vetpercentage
17%
Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende lifter (+/- 2 maanden bezig). Ik volg het stronglift 5x5 programma. In het verleden heb ik ook een paar maanden gelift maar heb wegens drukte op het werk de boel een goed jaar verwaarloosd.
De deadlift verliep altijd best lekker en vandaar is het gewicht netjes opgelopen. Ik heb de (voor mij vooropgestelde) eerste mijlpaal van 100kg gisteren behaald. Ik ben echter gestopt om deadlifts in een set te doen, maar stap een minuutje van de bar weg omwille van... duizeligheid. Gisteren was deze zelfs zo overweldigend dat het na mijn laatste lift helemaal zwart voor mijn ogen werd.

Nu heb ik zelf natuurlijk wat onderzoek gedaan en ik kwam snel tot de conclusie dat dit te maken heeft met mijn ademhaling. Op advies van de youtube fitnessgoeroe's probeer ik altijd zo sterk mogelijk te bracen. Ik pomp mijn core dus vol zuurstof voordat ik de oefening start en neem pas opnieuw adem (en laat de adem ontsnappen) nadat ik de bar terug neerzet op de grond. Volgens mijn fitnessbaas is dit geen goed idee omdat ik zo te weinig zuurstof tot mij neem tijdens de oefening, wat dus de duizeligheid veroorzaakt. Hij adviseert mij in te ademen terwijl ik de lift uitvoer, dus bij het optillen. Dit staat haaks op alles wat ik tot nu toe geleerd heb over bracen, ademhalingstechnieken bij het liften ed.

Wat denken jullie? Wat is volgens jullie de correcte manier om adem te halen bij het deadliften? Kan ik de gewichten veilig verhogen (gezien ik de oefening nog steeds kan uitoefenen zonder dat vorm breekt, maar ik heb natuurlijk geen behoefte om flauw te vallen midden in de gym)
 
Hij adviseert mij in te ademen terwijl ik de lift uitvoer, dus bij het optillen. Dit staat haaks op alles wat ik tot nu toe geleerd heb over bracen, ademhalingstechnieken bij het liften ed.
Niet doen. Hij praat onzin. Deadlift hij uberhaupt zelf?
Het is zelfs het tegenovergestelde van wat vaak wordt gezegd: uitademen tijdens de concentrische fase.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Of gewoon ademhalen wanneer de stang op de grond ligt?
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Niet doen. Hij praat onzin. Deadlift hij uberhaupt zelf?
haha! geen idee, ik weet dat hij lessen geeft in gevechtstraining en al jaar en dag de fitness uitbaat. Komt wel over als een slimme gast, maar dat is niet zo moeilijk met een beginner als ik ;)
 
Of gewoon ademhalen wanneer de stang op de grond ligt?
Dat is wat ik momenteel doe, ik pomp mijn core vol zuurstof bij het rechtstaan. Als ik voorover buig en de bar vastneem adem ik kort uit en zuig dan zoveel mogelijk zuurstof mijn lichaam in en voer dan de oefening uit.
 
Adem je ook tussen de herhalingen in en uit?
Jup! omwille van de duizeligheid doe ik mijn reps nu 1 per keer. Ik stap na elke rep dus eventjes weg van de barbel en doe mijn hele setup opnieuw en geef mijzelf zo de kans op wat adem te halen. Ik doe dit omwille van de duizeligheid. Ik ben hier vorige week mee gestart omwille van angst om gewoon tegen de grond te gaan in het midden van mijn set. Ik hoopte dat ik hiermee het probleem zou fixen maar dit is niet het geval...
 
Voorheen ademde je dan niet in en uit als de barbell op de grond lag tussen de repa?
 
Voorheen ademde je dan niet in en uit als de barbell op de grond lag tussen de repa?
voorheen ademde ik steeds in tussen mijn reps ja. Gewoon een snelle adem laten ontsnappen, inademen, bracen en oefening opnieuw uitvoeren.
 
Jou fitnessbaas is een idioot. Sorry dat ik het zeg. Zelf geef je al het juiste antwoord. Duizeligheid is niets raars als je maximaal gaat.
 
Jou fitnessbaas is een idioot. Sorry dat ik het zeg. Zelf geef je al het juiste antwoord. Duizeligheid is niets raars als je maximaal gaat.
Top! Kan ik nog wat gewichtjes toevoegen? Gezien ik het gevoel het dat ik de bar best nog wel makkelijk kan optillen (op die duizelingen na natuurlijk) of kan ik beter een periode mijn lichaam laten wennen aan dit gewicht en dan weer bijloaden?
 
Top! Kan ik nog wat gewichtjes toevoegen? Gezien ik het gevoel het dat ik de bar best nog wel makkelijk kan optillen (op die duizelingen na natuurlijk) of kan ik beter een periode mijn lichaam laten wennen aan dit gewicht en dan weer bijloaden?
Zolang de uitvoering goed is kun je langzaam blijven verhogen. Wel oppassen dat je niet te veel volume draait.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Zolang de uitvoering goed is kun je langzaam blijven verhogen. Wel oppassen dat je niet te veel volume draait.
Dat valt best wel mee hoor, ik volg het 5x5 programma vrij strikt op dus ik doe momenteel maar 5 dl's per sessie (wat ik eigenlijk al heel weinig vind).
 
Dat valt best wel mee hoor, ik volg het 5x5 programma vrij strikt op dus ik doe momenteel maar 5 dl's per sessie (wat ik eigenlijk al heel weinig vind).
Dat is i.d.d. niet te veel. Ik doe zelf 2x per week 5 sets van 5 reps. Dat kan ik nu goed aan, maar in het eerste jaar heb ik daarop wel eens mijn traps/rhomboids overbelast.
 
1. Heb je wel genoeg gegeten voor je sessie en water gedronken voor en tijdens je sessie?

2. Je mag best meerdere keren in- en uitademen tussens de reps, ik zou wel proberen er 1 set van te maken. Als dit gewicht zwaar voor jou is, kan het zijn dat je heel lang over een herhaling doet?

3. Wiens filmpjes over bracen heb je bekeken?
 
1. Heb je wel genoeg gegeten voor je sessie en water gedronken voor en tijdens je sessie?

2. Je mag best meerdere keren in- en uitademen tussens de reps, ik zou wel proberen er 1 set van te maken. Als dit gewicht zwaar voor jou is, kan het zijn dat je heel lang over een herhaling doet?

3. Wiens filmpjes over bracen heb je bekeken?
1. Ik eet meestal vlak voordat ik ga trainen nog snel een banaan, een peperkoek of een bakje kwark. Ik train meestal pas rond 17.00 uur, dus dit is echt nodig. Ik zorg drink altijd een flink glas water voordat ik vertrek. Tijdens mijn workout drink ik niets, gezien ik geen eigen drank de fitness in mag smokkelen en ik niet van die dure watertjes wil kopen op locatie :D. Ik eet momenteel +/- 2100 cal pd op advies van dietiste gezien ik mijn lichaamsvetpercentage onder handen aan het nemen ben (van 23% naar 19% in een goeie maand).
2. Ik heb mijn sets niet opgesplitst omdat ik het gewicht heel zwaar vond, maar omdat ik wat freaked out was van de duizelingen, als ik in mijn 2e rep al duizelig wordt heb ik niet zo veel zin om gelijk mijn 3e rep te maken, maar stap ik liever even weg van de bar. Lijkt me toch een logische reflex? Of ik lang doe over een rep in een set? Niet echt denk ik. Ik til em op, lock out, zet em neer, haal adem, check snel mijn vorm en til em weer op.
3.
. Ik heb er ook een paar anderen gezien, maar het komt steeds wat op hetzelfde neer. Ademhalen, buik en core opvullen, in blijven houden en pressure zetten tot de oefening is afgerond. Dan pas opnieuw ademhalen.
 
1. Hoe is je voedingschema in met geheel. 2100kcal met jouw stats en zware training lijkt wel erg weinig. En als je na je lunch en voor je trainen alleen een banaantje oid pakt zou ik ook dizzy worden. Niet drinken tijdens het trainen kan een behoorlijke impact hebben. Loop dan gewoon tussendoor af en toe even naar het toilet desnoods om wat water te drinken. Hoeveel kg ben je afgevallen in die maand? Als het te snel gaat eet je echt gewoon te weinig.
2. Zie punt 1. Daar lijkt wel een probleem te zitten. Kan je het zo zwaar niet aan pak dan lichter maar zorg dat je een set maakt.
3. De meesten die ik ken bracen voor de lift en eenmaal boven vasthouden en dan bij neerleggen uitademen. Dan net voor de volgende rep 1 a 2 x goed ademhalen, dan bracen en weer gaan. (kon het filmpje niet zien.. oude foon :o )
 
Dat valt best wel mee hoor, ik volg het 5x5 programma vrij strikt op dus ik doe momenteel maar 5 dl's per sessie (wat ik eigenlijk al heel weinig vind).
Als je het weinig vindt, kun je inderdaad nog wel verhogen. Let er wel op dat je uitvoering netjes blijft en je niets verkeerd belast.
Na 5x5 ben ik toch aardig naar de klote.
 
In wat voor gym train je? Als een bidon met water niet eens toegestaan is, zijn de regels daar net zo achterlijk als de adviezen van je zogenaamde coach. (Niet verwijtend naar jou of course.)
 
Als je het weinig vindt, kun je inderdaad nog wel verhogen. Let er wel op dat je uitvoering netjes blijft en je niets verkeerd belast.
Na 5x5 ben ik toch aardig naar de klote.
Hij bedoelt met 'ik doe momenteel maar 5 dl's per sessie' 1 set van 5 reps. Stronglifts 5x5 werkt met slechts 1 werkset deadlift per training.
 
Back
Naar boven