MuscleMeat

Een aantal vragen.

Respeezy

Dutch Bodybuilder
Waardering
8
Hallo , ik heb obviously gezocht en krijg geen duidelijkheid mbt de volgende dingen die ik mij af vraag, ik hoop dat er mensen hier antwoord kunnen geven op enkele of alle vragen. Wel graag onderbouwde uitspraken en geen meningen of wat je denkt .
Alvast , bedankt.

Ik vraag me af hoe krachtverlies werkt , in de praktijk, hoe lang duurt het voor je hoeveel kracht kwijt bent? Ik begrijp dat dit per lichaam verschillend zal zijn, maar er zijn vast wel wat richtlijnen over bekend.
Hetzelfde vraag ik me af over spierconditie , dus als je veel reps traint, hoelang duurt het dan voor je die spierconditie kwijtraakt?
En hetzelfde over spiergroei , dus hoelang duurt het voor je hoeveel spiermassa verliest?

Verder zou ik graag willen weten , als je een periode niet traint en je begint dan weer , hoe dat werkt.
Begin je weer helemaal opnieuw en moet elke spier op dezelfde manier weer opgebouwd worden?
Of gaat dit "heropbouwen" makkelijker ? (waarom)
Dit vraag ik me af voor alle 3 de punten.( spierconditie , spiergroei en kracht).

En als laatste, ik heb een schema voor me waarin de invloed van repetities wordt uitgelegd op je spier ( weinig voor kracht , veel voor spierconditie etc)

Nu vraag ik mij hierover af wat de invloed van het aantal sets hierop is?
Dus moet je bij een laag aantal reps ook een laag aantal sets doen en veel bij veel? En hoe bepaal je het aantal sets wat bij jouw goal past en waarom?

Alle antwoorden zijn welkom , ook als je geen zin hebt om het uit te leggen en een link plaatst dan lees ik het zelf wel.

Osu!

Veel vragen...
Op de meeste vind je hier wel het antwoord door wat je wat meer in te lezen.
Vooral over sets/reps en kracht/massa is veel te vinden.

Je andere vragen zijn denk ik te 'wetenschappelijk' en persoonsgebonden.
Is een kwestie van proberen en uitvinden.
Spierconditie en spiergroei zijn van veel dingen afhankelijk.
Voeding, aanleg, genetische grenzen, etc. Dus dat moet je echt zelf gaan ondervinden.

Gewoon beginnen met vertrouwd schema als SS of HST (FB) en kijken of het werkt.
Werkt het niet, wat anders proberen.

Zoek een op 'intensiteit', 'volume' en dat soort termen.
Krijg je vaak goede uitleg over hoe set/rep range werken.

Het hangt allemaal teveel van microprocessen af om exacte duraties te noemen. Je kan zeggen dat het zelfs per spier varieert en dan zit je nog met het feit dat elke oefening meerdere spieren gebruikt dus dat beinvloedt elkaar ook nog.

De hoeveelheid energie in je spieren wordt constant verbruikt en bijgevult dus dat is ook constant afhankelijk van je voeding, hormonen, etc. Met weinig stress en goede voeding zul je minder snel spiermassa verliezen. Je coordinatie en aansturing van motor units is ook constant aan het bijstellen o.b.v. wat nodig lijkt en hoeveel energie je beschikbaar hebt. Als je sport en actief bezig blijft zul je minder langszaam kracht verliezen.

Dan heb je nog de mate van getraindheid zelf die meespeelt, als beginner zal een week rust andere impact hebben dan op een elite oly lifter.

Het heropbouwen is simpelweg het verlies weer ongedaan maken vanaf je huidige status. Wat dan misschien juist weer iets sneller gaat omdat je lichaam beter in staat is om te veranderen dan voorheen, dat train je ook.

Je kunt uit eigen ervaring richtlijnen gaan hanteren.

Ik weet van mezelf dat ik met het niveau dat ik tot nu toe ervaren heb geen week rust moet nemen bijvoorbeeld. Niet omdat ik dan oppeens merkbaar spieren verlies of whatever, maar ik heb ervaren dat een training dan gewoon niet meer lekker gaat met de gewichten die ik gebruikte. Als je bijvoorbeeld naar HST kijkt wordt dat juist gebruikt als voordeel omdat je dan weer met iets lagere gewichten dezelfde trainingsstimulus kunt krijgen. Mijn ervaring sluit daar wel bij aan.

Aan de andere kant, nu mis ik al bijna een jaar geen enkele training en gaat m'n kracht juist vooruit, maar lijkt het juist voor mij alsof m'n spieren erop achteruit gegaan zijn vooral nu ik weer cut. Ik heb tijden gehad dat ik na een week of twee niet trainen het idee had betere resultaten te boeken dan dat ik nu doe terwijl alles op papier juist veel beter gaat.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven