MuscleMeat

Eerste auto budget €2000,- tips?

Ik weet niet hoe de wegenbelasting tegenwoordig berekend worden en of er verschil is tussen benzine en diesel (nog steeds). Maar vroeger kocht je liever benzine, lichte auto en met redelijk kleine motor.....als je niet veel reist.
Dus 1.6 of 1.8 turbo, als je liever wat "power" erin wilt.
Denk aan goeie Golf 3 of Golf 4, opel astra, VW polo...

---------- Toegevoegd om 16:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:54 ----------

Ik had vroeger deze:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Beest van een auto! Onderhoud was vrij duur, maar op snelweg vreet ie heel weinig.
Hij zat lekker, reed lekker, was HEEL ruim.....jammer dat maandelijkse kosten hoog waren :P

• Topic Starter Topic Starter
Ik weet niet hoe de wegenbelasting tegenwoordig berekend worden en of er verschil is tussen benzine en diesel (nog steeds). Maar vroeger kocht je liever benzine, lichte auto en met redelijk kleine motor.....als je niet veel reist.
Dus 1.6 of 1.8 turbo, als je liever wat "power" erin wilt.
Denk aan goeie Golf 3 of Golf 4, opel astra, VW polo...

Die Astra die jij plaatste ziet er wel goed uit, maar die ''power'' maakt me niet zo heel veel uit en dan is zo'n 1.6 toch een stuk voordeliger dan die 1.8.

Peugeot 106 :) Prima auto's

Die Astra die jij plaatste ziet er wel goed uit, maar die ''power'' maakt me niet zo heel veel uit en dan is zo'n 1.6 toch een stuk voordeliger dan die 1.8.

Nou, dan zoek je gewoon een leuke 1,6 uit. En neem je iemand mee die er verstand van heeft. Samen kijken, stukje rijden.

Nog wat tips wat grote kosten kan besparen ( de grote 3 noem ik het )

-Distributieriem wanneer die vervangen is, een riem die knap en je hele motor is kapot.

-Koppeling goed testen, rij 50 zet hem in een hoge versnelling 4 of 5 en trap vol het gas in, de toeren moeten rustig stijgen ( de koppelingsplaten mogen niet slippen dus ), doen ze dat wel laat de auto dan staan want koppeling vervangen is vrij duur.

-Koppaking testen, beste is om een druktest te doen maar ik persoonlijk kijk altijd naar het kleurtje van de kvs, en even goed naar de olie en oliedop kijken, zie je sludge dan zou ik hem laten staan.
Als de koelvloeistof niet mooi op kleur is maar bruinig, dan betekend het dus dat de koppaking lek is ( er lekt olie naar het water compartiment ), kijk ook of er geen witte of blauwe rook uit de uitlaat komt, blauwe rook = overmatig olie verbruik ( klepseals etc ), witte rook = koppakking.

Voor de rest merk je het met rijden wel of die goed of niet is, neem ook iemand mee die verstand van auto's heeft.

-Distributieriem wanneer die vervangen is, een riem die knap en je hele motor is kapot.

-Koppeling goed testen, rij 50 zet hem in een hoge versnelling 4 of 5 en trap vol het gas in, de toeren moeten rustig stijgen ( de koppelingsplaten mogen niet slippen dus ), doen ze dat wel laat de auto dan staan want koppeling vervangen is vrij duur.

-Koppaking testen, beste is om een druktest te doen maar ik persoonlijk kijk altijd naar het kleurtje van de kvs, en even goed naar de olie en oliedop kijken, zie je sludge dan zou ik hem laten staan.
Als de koelvloeistof niet mooi op kleur is maar bruinig, dan betekend het dus dat de koppaking lek is ( er lekt olie naar het water compartiment ), kijk ook of er geen witte of blauwe rook uit de uitlaat komt, blauwe rook = overmatig olie verbruik, witte rook = koppakking.

Voor de rest merk je het met rijden wel of die goed of niet is, neem ook iemand mee die verstand van auto's heeft.

Goeie tips, dankje! Van de distributieriem wist ik maar die andere zou ik zelf niet bedenken. Ik neem zeker iemand mee die er verstand van heeft, dan moet het wel goedkomen.

Bij deze http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr is de distributieriem 10k km's geleden nog vervangen dus dat is mooi, alleen jammer dat ik er 133km voor moet rijden. Misschien eerst maar eens hier in de buurt rondkijken ipv op internet.

Goeie tips, dankje! Van de distributieriem wist ik maar die andere zou ik zelf niet bedenken. Ik neem zeker iemand mee die er verstand van heeft, dan moet het wel goedkomen.

Bij deze http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr is de distributieriem 10k km's geleden nog vervangen dus dat is mooi, alleen jammer dat ik er 133km voor moet rijden. Misschien eerst maar eens hier in de buurt rondkijken ipv op internet.
Ik vond ook altijd de mooiste auto's op de grootste afstanden, laat je je daar niet van weerhouden :p
Ga er met een diesel auto heen dan ben je weinig diesel kwijt.
Ojah let ook op de datum van de distributieriem vervanging, want een vriend van me had die fout is gemaakt, de distributieriem was dus 50.000 geleden vervangen, maar hij was wel 10 jaar oud:o ( moest dus alsnog vervangen worden ).

Succes met de koop.

Duitse wagens . En vooral mercedes . Salon op wielen .

Zonder gein he, koop een vw Vento 1.6.

Dingen zijn onverwoestbaar, onwijs comfy en super ruim.
Heb er zelf ook 1, wil er niet meer van af.

Ik vond ook altijd de mooiste auto's op de grootste afstanden, laat je je daar niet van weerhouden :p
Ga er met een diesel auto heen dan ben je weinig diesel kwijt.
Ojah let ook op de datum van de distributieriem vervanging, want een vriend van me had die fout is gemaakt, de distributieriem was dus 50.000 geleden vervangen, maar hij was wel 10 jaar oud:o ( moest dus alsnog vervangen worden ).

Succes met de koop.

Riem is vervangen op 30-01-2013, dat zit wel goed dus.
Nogmaals bedankt.

Opel Astra uit '99 is prima. Heb er zelf ook een gekocht paar maanden geleden met 105k op de teller voor 2200, doe zo veel mogelijk op de motor, maar auto is toch handig soms :D
Beste geen nemen met airco, die willen problemen geven.
Collega heeft precies dezelfde met 180k op de teller, maat van mij heeft er 260k op staan en heeft hem toendertijd nieuw gekocht, allebei zonder grote problemen..

Dus laat ze maar roepen met Opel is rommel.
Golfje of Polo kan ook voor die prijsklasse, maar Volkswagen zal er bij mij nooit komen.
Ibiza zou ik niet meer doen, heb er een gehad uit 2001.

de bus nemen

Hoeveel wil je uitgeven aan wegenbelasting/verzekering en benzine/diesel?

Als de koelvloeistof niet mooi op kleur is maar bruinig, dan betekend het dus dat de koppaking lek is ( er lekt olie naar het water compartiment ), kijk ook of er geen witte of blauwe rook uit de uitlaat komt, blauwe rook = overmatig olie verbruik ( klepseals etc ), witte rook = koppakking.

wat zegt dit? want dat heeft mijn golf IV al 70.000 km, nu op 255.+(1.6 benz uit 98)

Hij zuipt de laatste tijd meer olie, maar dat scheelt weer verversen. Hoef alleen bij te vullen. En eerlijk gezegd heb ik behoorlijk lang en vaak met veel te weinig olie rondgereden, maar die Golf is niet kapot te krijgen.

Dat een auto olie verbruikt wil niet zoveel zeggen. Zijn ook veel nieuwe auto's op dit moment die veel olie slurpen. Valt dan niks aan te doen alleen bijvullen

Peugeot 508 hoorde ik het van. En de VW polo gti heb ik het van gehoord zo in mijn omgeving al

---------- Toegevoegd om 23:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:18 ----------

Opel Astra uit '99 is prima. Heb er zelf ook een gekocht paar maanden geleden met 105k op de teller voor 2200, doe zo veel mogelijk op de motor, maar auto is toch handig soms :D
Collega heeft precies dezelfde met 180k op de teller, maat van mij heeft er 260k op staan en heeft hem toendertijd nieuw gekocht, allebei zonder grote problemen..

Golfje of Polo kan ook voor die prijsklasse, maar Volkswagen zal er bij mij nooit komen.

Waarom geen met airco? Als je er vanaf wilt dan ze veel meer waard (grotendeels voor export als je juiste type motor erin hebt (zijn de 8klepper motors bij open die gewild zijn zo uit mijn hoofd))

Opel Corsa

Top, ik ga dan denk ik voor http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...-2001.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618. Wel met airo al lees ik inderdaad wel wat klachten maarja, nu eentje nemen met airco die misschien ooit stuk gaat of direct eentje zonder nemen maakt ook weinig verschil.

ligt aan je budget (ook wat je maandelijks kan uitgeven)
heb je niet veel geld kun je een oude civic kopen gaan hard uber veel onderdelen voor weinig geld gaan ze over de 200 pk zonder interne aanpassingen aan t blok.
kost je weinig aan brandstof wegenbelasting en verzekering.
is dus leuk als je wilt hobbyen voor weinig geld of als je niet wilt hobbyen en gewoon goedkoop wilt rijden.

golf 4 gti moet ook lukken als je kunt onderhandelen ik heb er zelf ook een met 1.8turbo 20vt blok.
rijd/zit super lekker door de recaro's (onderstel is wel erg "zacht" ik ben zelf snelle japanners gewend dus voor mij was dit even wennen.
verbruik ongeveer 1 op 11 en lekker veel koppel.
met chip doe je 200 pk en 300nm koppel met de auto voor de rest standaard.

uhm hou je van bmw kun je voor 2000 eu nog wel een oude e36 halen.
maar die dingen zuipen als een gek en komen niet vooruit.

tis net wat je wilt.

Een oudere volvo V40, betrouwbaar as ****.

Zoals de titel zegt, ik ben dan eindelijk op zoek naar een auto. Echter heb ik echt geen verstand van auto's en weet dus ook niet welke auto's vaak gebreken hebben en welke niet etc.

Ik rij af en toe in een Opel Astra en moet zeggen dat die me goed bevalt, ik krijg geen last van mijn rug wat ik in andere auto's wel eens heb en hij rijdt gewoon prettig. (rugoperatie gehad)
Ik wil dus geen sportieve auto hebben aangezien deze meestal wat lager zijn wat niet goed voelt. Ook moet de auto redelijk ruim zijn aangezien ik 1.95-1.96m ben en ik niet tegen het dak wil aanzitten.

Ik heb al wat rondgezocht op internet maar door de bomen zie ik het bos niet meer en hoop dus dat jullie mij wat goeie tips kunnen geven, wellicht met soortgelijke auto's als de Astra. Of is er wellicht een reden waardoor ik niet voor de Astra zou moeten gaan?

Op dit moment zit ik thuis en zal dus niet veel km's maken behalve voor boodschappen en af en toe bij mensen op bezoek maar dus geen dagelijkse lange rit. Gym zit om de hoek dus dat doe ik op de fiets.

Alvast bedankt voor de moeite en karma voor ieder die helpt.

Koop een Toyota paseo, die kosten geen reet rijden vrij zuinig zijn betrouwbaar en wegen ook niet veel.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Terug
Naar boven