MuscleMeat

Eerste log (Rippetoe)

Alex123

Cool Novice
Waardering
1
Dag allemaal,

Dit gaat mij eerste log ooit worden. Voorlopig heb ik er veel moed in!

Ik ben niet echt een beginner maar ook niet echt super gevorderd, mede dankzij dat ik al +- half jaar op een plateau zit.

Kom niet boven de 72kg en de 65kg bench. Deze resultaten zijn niet zo schitterend natuurlijk.

Nu dacht ik alles drastisch te veranderen en alleen compound oefeningen te doen (Rippetoe vond ik als de beste?)
Ik at tegen de 2800-3000kcal wat ik dacht dat genoeg was. Nu ga ik tegen de 3500-4200 kcal zitten.
Mede dankzij de GOMAD methode, 2400kcal. (= Gallon (+-4 liter) of milk a day)

Deadlift en Military press heb ik nog nooit gedaan dus begin ik licht.

3x per week

Dag A:

3x5 Squat (+5-7.5kg)
3x5 Bench press (+2.5-5kg)
1x5 Deadlift (+7.5-10kg)
2x8 Dips*

Dag B:

3x5 Squat (+5-7.5kg)
3x5 Standing Military Press (2.5-5kg)
3x5 Bar Row (2.5-5kg)
2x8 Chin-Ups*

* Deze oefeningen zijn optioneel

---------- Toegevoegd om 16:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:34 ----------

21/01/10

Dag A:

3x5 Squat 5/5/5 40kg
3x5 Bench Press 5/5/5 50kg
1x5 Deadlift 5 40kg
2x8 Dips 8/8

Ging vlotjes.

De gewichten zijn beetje raar omdat ik de Deadlift nog nooit gedaan heb, Squat heel weinig gedaan dus heb ik maar beter veilig gespeeld zodat ik niet te snel stil val en moet deloaden.

Wat mij opvalt is dat ookal ik maar 45min getrained heb ik meer moe ben dan dat ik 1.30 vroeger trainde. Misschien toeval? We zullen zien.

Laatst bewerkt:
Waar wil je heen met je training, massa / kracht?

Vind je trainingsschema voor een beginner wat karig en is meer gebaseerd op powerlifting, maar ben benieuwd hoe het loopt...

Succes!

Waar wil je heen met je training, massa / kracht?

Vind je trainingsschema voor een beginner wat karig en is meer gebaseerd op powerlifting, maar ben benieuwd hoe het loopt...

Succes!
je hebt zeker geen idee wat het schema van rippetoe inhoud?

OT:
He welkom! Ik ben ook bezig met het rippetoe schema, ben alleen nu op het punt dat ik toch echt het boek wil lezen.. Ik heb deze dus besteld (is niet te bestellen in nederland) en ga hem lezen en dan eventueel overnieuw beginnen of gewoon alle info uit het boek halen en een nieuw schema maken..

mijn advies aan jou: hou je deadlift no matter what hoger dan je squat..
dips en chins heb ik er nooit bij gedaan, want op een gegeve moment ben je helemaal klaar en af na je 3 oefeningen op 1 dag :P

verder vragen zijn welkom, ik ga hem zeker proberen te volgen, je logje;)

voedingsschemaverder?

Succes ermee. Misschien trainde je gewoon niet zwaar genoeg of met verkeerde oefeningen. Ik heb ook een jaar verkeerd getraind en doe/deed ook Rippetoe (inmiddels niet helemaal meer). En je deadlift zou altijd hoger moeten zijn dan je squat, er is geen geldig excuus voor een lagere:p.

@ Mathijsimo
Rippetoe is juist wel prima voor beginners en zeker niet karig. Zijn stuk voor stuk zeer belastende compunds, dus als je voldoende intensief traint krijg je genoeg progressie, zeker als beginner. Lees maar eens wat meer over Rippetoe.

Edit: had trouwens nog nooit van de GOMAD methode gehoord. Klinkt wel als makkelijk aan caloriën komen, mits je van melk houdt:p. 4L is best veel, vond dat ik met 2L al veel melk dronk. Wel goed gedacht verder aan koolhydraten etc.?

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
@ Mathijsimo Ik dacht ook eerst dat Rippetoe alleen krachttraining was.

@Ice leovince & Chreiz

Ik zal de deadlift met 10 verhogen en de squat met 5. Dan is de deadlift hoger...

De dips en chin-ups blijven optioneel, indien het te zwaar wordt ga ik ze niet meer doen.

Ivm voedingschema, indien 4 liter volle melk lukt zit ik al aan 2560 kcal 132e/192k/140v
Gainer na de training + stevig ontbijt + 1-2 maaltijden ga ik aan +3500/4000 kcal zitten.
De verhoudingen zijn misschien niet ideaal, maar ik ga allesinds genoeg eiwitten, koolhydraten en vetten binnen krijgen.

Bedankt voor de tips.

Ik heb altijd mn twijfels gehad aan dit.. puur vanwege de verzadigde vetten..
dit is +- 1 gr. per 100 ml..
4 liter = 40 gr verzadigd vet (overigens 60 gr vet in totaal)
en dat vind ik best veel..

---------- Toegevoegd om 18:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:00 ----------

ik zou je toch echt aanraden om het boek te kopen/downloaden voordat je gaat beginnen.. ik geloof zelf dat er echt super handige en onmisbare tips in staan wat betreft het schema..

Je hebt idd gelijk...ik moet echter van mijn plateau van 72kg komen. Bovendien geraak ik nu nooit aan 4 liter, wel aan 2 liter, opbouwen.

Dit doe je ook alleen maar 1 a 2 maanden.

er zijn zat andere manieren om zwaarder te worden..

lees nou maar gewoon dat boek:P staat ook een hoop in over de oefeningen zelf en de uitvoering daarvan!

Bedankt voor de tip! Ik ga echter nu eerst deze methode proberen nu ik eraan begonnen ben.

Dat boek heet officieel: Strenght training Rippetoe? Of ...

Er is dus ook een deel over voeding en hoe je zwaarder moet worden?

het boek is ontzettend uitgebreid en helpt je gewoon met trainen, zéker niet alleen met het schema..

het boek heet voluit:
Starting Strength (basic barbell training) van Mark Rippetoe (en nog een kerel)

zoals je uit de subtitel al kan lezen heeft het gewoon veel te maken met de basis van barbell training, dus zéker niet alleen het schema zelf;)

(ik bestel hem zelf op www.amazon.com )

Ok.. ik neem mijn woorden terug en zal me wat meer verdiepen :)

succes man! ben benieuwd

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is of je andere spieren zoals biceps en triceps ook goed meegroeien?

25/01/10

Gewicht: 73.5 kg

Dag B

3x5 Squat 5/5/5 45kg
3x5 MP 5/5/5 25kg (1ste keer ooit)
3x5 BR 5/5/5 40kg
2x8 Chin ups 8/8 (was moeilijker dan ik dacht)

Nice, nog een rippetoe-er :)

Waar ik wel erg benieuwd naar ben is of je andere spieren zoals biceps en triceps ook goed meegroeien?
ja hoor, je blijft gewoon goed in verhouding..
25/01/10

Gewicht: 73.5 kg

Dag B

3x5 Squat 5/5/5 45kg
3x5 MP 5/5/5 25kg (1ste keer ooit)
3x5 BR 5/5/5 40kg
2x8 Chin ups 8/8 (was moeilijker dan ik dacht)
lekker! goed getrained, was het makkelijk?
als de MP je eerste keer was, had je makkelijk op 20 kg of zelfs lager kunnen beginnen hoor;)

Ja alles ging zelfs te makkelijk...voel me een beetje schuldig :(
Zal met het weekend geweest zijn en genoeg rust en eten.

Minder als 20 zal moeilijk gaan aangezien de bar 20 is ;)

Traag opbouwen allesinds. Ben benieuwd of ik langs mijn eeuwige 65kg plateau op de bench geraak...

Triceps groeit zeker goed mee, je doet immers de Bench Press. Biceps iest minder naar mijn idee, maar met de Deadlift spreek je die ook deels aan. Sommigen doen BOR ipv Power Clean, dat is ook erg goed voor je biceps. Vaak voegen mensen chin-ups en dips toe als ze een paar weken in Rippetoe zitten, wat uiteraard ook goed is voor de gunz.

idd daarmee heb ik BOR ipv power clean. De chin ups en dips zijn er ookal bij.

als ik het boek binnen heb, zal ik dan nog wat posten hier?
of ben je totaal niet benieuwd naar wat er in hét boek staat?

Terug
Naar boven