MuscleMeat

Eerste log (Rippetoe)

Snelle verhoging met squats, ik kwam vast te zitten op 107,5kg maar dat heb jij zo te zien niet. Ook je benchpress gaat snel omhoog

• Topic Starter Topic Starter
@Bosshogg Wat deed je toen je vast zat? Deloaden? Ik zat bijna vast aan 95kg, het lukte mij de 3de keer.
Nu denk ik dat ik ga vast zitten aan 110kg...

Maandag B (vorige vrijdag gerust voor mijn lies, wat niet over is...)

Woensdag B:

3x5 Squat 110kg 5/3/5 (de 2de reeks leunde ik te hard naar voor en zakte ik door voor mijn 3de squat...)
3x5 MP 40kg 5/5/5
3x5 BR 70kg 5/5/3 (ik zou kunnen liegen en zeggen dat het 5/5/5 was maar volgens mij ga ik niet ver genoeg naar boven...)
2x8 Chin ups

Ik had vandaag opnieuw pijn aan mijn lies...ik denk erover na om over te schakelen naar een klassieke programma en nu al te beginnen cutten.

Ik heb gelezen op het forum dat de lies zeer kwetsbaar is en ervoor kan zorgen dat je een half jaar niet mag/kan trainen.

Is het niet een beetje p*ssy om na twee maanden al over te stappen naar wat anders?

Het programma zegt, Rippetoe blijven doen zolang deadlift en squat voorruit gaan. Hierna zit je in de "intermediate" fase en moet je ipv elke training gewicht bijsteken, elke week bijsteken.

Hierbij denk ik aan een programma zoals Bill Starr/Madcow.

Ik voel dat veel meer als 110kg squat ik niet zal halen...zelfs met deloaden.

Bovendien heb ik 2 andere redenen: ik moet nu droog trainen (programma hiervoor niet geschikt) + pijn aan mijn lies (indien ik blijf verder squatten wordt het alleen maar erger)

@Bosshogg Wat deed je toen je vast zat? Deloaden? Ik zat bijna vast aan 95kg, het lukte mij de 3de keer.
Nu denk ik dat ik ga vast zitten aan 110kg...

Maandag B (vorige vrijdag gerust voor mijn lies, wat niet over is...)

Woensdag B:

3x5 Squat 110kg 5/3/5 (de 2de reeks leunde ik te hard naar voor en zakte ik door voor mijn 3de squat...)
3x5 MP 40kg 5/5/5
3x5 BR 70kg 5/5/3 (ik zou kunnen liegen en zeggen dat het 5/5/5 was maar volgens mij ga ik niet ver genoeg naar boven...)
2x8 Chin ups

Ik had vandaag opnieuw pijn aan mijn lies...ik denk erover na om over te schakelen naar een klassieke programma en nu al te beginnen cutten.

Ik heb gelezen op het forum dat de lies zeer kwetsbaar is en ervoor kan zorgen dat je een half jaar niet mag/kan trainen.
Ik noteer het zelf in zo een geval als 5 reps en zet tussen haakjes erachter 'laatste 2 slordig' want ook een smokkeluitvoering is training ;)

Je kan er ook voor kiezen te deloaden (1 a 2 weken) oftewel je inhouden en op 70 of 80% van je werkgewicht je setjes uit te voeren. Aangezien je in korte tijd flink omhoog bent gegaan in gewichten zullen voornamelijk je pezen en centrale zenuwstelsel (onderschat deze niet!) dit wel fijn vinden :)

Mocht je dit niet willen en wil je een splitschema, kan je mijn openingspost in mijn logje even bekijken. 4 daagse split gebaseerd op de trainingsmethode van Rippetoe (3x5, compounds, lineaire progressie).

Ik slacht elke training een andere spiergroep af die vervolgens een week heeft om te herstellen. Kan me goed voorstellen dat als je om de dag je benen flink aanpakt ze op een gegeven moment gewoon verrot zijn/aanvoelen.
Is het niet een beetje p*ssy om na twee maanden al over te stappen naar wat anders?
Mwah, ligt eraan wat hij wil toch?
Ik was na 2 maanden ook van Rippetoe afgestapt om een vierdaagse split te doen. Omdat ik de gedachtengang achter rippetoe goed vond heb ik mijn trainingsmethode hierop gebaseerd, resultaat:
10kg in 4 maanden aangekomen waarbij ik de laatste 5 weken ook een strak schema voor mijn reps en de verhoging in werkgewicht aangehouden had: vrijwel alle oefeningen 20-40% zwaarder kunnen doen binnen deze 5 weken waarna ik wel 2 weken moest deloaden/rusten omdat ik al 4 maanden 4 keer per week aan het rammen was :D

Er zijn meerdere wegen naar Rome en het Rippetoe programma is een effectieve maar redelijk saaie :p

Laatst bewerkt:
@Born Twitchy

Nooit gedacht om gewoon over te schakelen naar Bill Starr/Madcow? In de FAQ van Rippetoe staat dat je a: rippetoe kan aanpassen of b: bill starr wanneer je in de "intermediate" zone geraakt.

Mijn probleem zit er juist in dat ik wil droog trainen (wat samengaat met vermageren + cardio) Rippetoe/Bill Starr is net om bij te komen dus denk ik dat ik een gewone split moet nemen piramide vorm...
Meer herhalingen voor droog te trainen...

@Born Twitchy

Nooit gedacht om gewoon over te schakelen naar Bill Starr/Madcow? In de FAQ van Rippetoe staat dat je a: rippetoe kan aanpassen of b: bill starr wanneer je in de "intermediate" zone geraakt.

Mijn probleem zit er juist in dat ik wil droog trainen (wat samengaat met vermageren + cardio) Rippetoe/Bill Starr is net om bij te komen dus denk ik dat ik een gewone split moet nemen piramide vorm...
Meer herhalingen voor droog te trainen...
Nooit aan gedacht nee, wilde een 4 daagse split gaan doen en absoluut geen fullbody. Rippetoe vond ik niet intensief genoeg (gevoel na afloop) en te beperkt aan oefeningen.

Voor een goede cut moet je alsnog boven je onderhoud eten en met krachttraining (uurtje intensief is ongeveer 500kcal, naverbranding niet meegerekend) en cardio het kcal verschil maken dus niet 'vermageren'.
Of hoger in reps direct beter is hiervoor weet ik niet.

Terug
Naar boven