MuscleMeat

Eerste voedingsschema, hulp gevraagd

Chanel01

Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
75kg
Vetpercentage
33%
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort mijn eerste voedingsschema gemaakt omdat ik wil afvallen (ongeveer 10/15 kg). Ik ga minimaal 4 keer per week sporten en dan een half uur cardio en daarna een uur krachttraining.
Ik ben 170cm lang en ik weeg nu 74kg. Ik heb uitgerekend hoeveel kcal ik binnen moet krijgen om te gaan afvallen. Dit aantal is ongeveer 2188kcal. Mijn voedingsschema is als volgt:

’s Ochtends:
Melk (magere): 400ml
Brinta: 25g
Whey: 40g

Tussendoor
Mandarijn: 1 stuk
Tomaat: 1 stuk
Kiwi: 1 stuk

’s Middags 1:
Brood (volkoren): 2 stuks
Kipfilet (beleg): 3 plakken

’s Middags 2:
Kipfilet: 100g
Sla: 60g
Paprika: 80g

’s Avonds 1:
Rijst: 75g
Kipfilet: 150g
Broccoli: 200g

’s Avonds 2:
Cashew-noten: 50g
Ei (alleen eiwit): 2 stuks

Voor het sporten:
Knäckebröd: 1 stuk
Pindakaas: 20g

Na het sporten:
Whey: 40g

Voor het slapen:
Kwark: 150g
Lijnzaad: 10g
Cacao (80%): 10g
Cranberries: 10g

Dit alles komt neer op de volgende waarden (37% - 37% - 27%):

Kcal: 2195
Eiwitten: 199
Koolhydraten: 200
Vetten: 64

Is dit een goed voedingsschema of kunnen jullie mij helpen om bepaalde dingen te verbeteren?

Alvast bedankt!

Zou eiwitten verlagen naar 150 gr en carbs verhogen met 50 gr.

Geen idee als je gaat afvallen met deze energie-inname, maar je kan er altijd mee starten. Val je te traag af (minder dan 0.5 kg per week), verlaag je je energie inname met 200-250 kcal.

Niet alle dagen dezelfde voedingsmiddelen eten. Wissel af, maar zorg dat je op het einde van de dag aan je doelen op het gebied van macros en energie zit, icm veel groente, fruit en visvetzuren.

Krachttraining in een normale reprange (tussen 6 a 12 reps) en probeer sterker te worden.

Hou er rekening mee dat vrouwen doorheen hun menstruatiecyclus veel in gewicht kunnen schommelen door water vast te houden. Ook door af te vallen kan je water vasthouden, terwijl je toch vet verliest. Hierdoor verandert er niets op de weegschaal terwijl je toch dichter bij je doelen komt.

Zie het als een levensstijlverandering, niet als een tijdelijk iets.

Ik zou beginnen met krachttraining en eindigen met cardio.
Als je nog geen fullbody doet zou ik daar ook even naar gaan kijken, ICF 5x5 is heel goed voor beginners.

Verder zou ik hier gewoon mee starten en 2 weken aankijken.

Succes!

Wat eiwitten weghalen en die eieren met eigeel eten.

Misschien een bijzaak, maar het lijkt me niet slim om je te focussen op gewicht (''ik wil 10-15 kg kwijt''). Met trainen kom je ook spiermassa aan (omdat je een beginner bent en sowieso in het begon nog wel wat massa kan aanzetten) waardoor je best wat vet kan verbranden terwijl je ook ietsjes spiermassa aankomt. Hierdoor is jezelf focussen op gewicht niet echt handig als het om zulke grote hoeveelheden gaat.

Ik zou niet een te groot tekort aannemen, maar ongeveer 300 kcal onder je onderhoud. Onthoud wel dat als je cardio doet, terwijl je al 300 kcal onder je onderhoud zit, dan zul je wat je aan cardio doet bij moeten eten, anders krijg je een te groot tekort IMO (afhankelijk van hoeveel je verbrand).

• Topic Starter Topic Starter
Oke, dank je wel allemaal. Ik ga eens kijken naar het verlagen van mijn eiwit en vet inname. Als jullie nog meer goede tips hebben zijn die altijd welkom!

Terug
Naar boven