Fitness Seller

Einstein noemde geloof in god "kinderlijk bijgeloof"

okee kan ik uit deze onzin concluderen dat je na een paar posts al absoluut uitgeluld ben en niets zinnigs te melden hebt? je komt eerst met een grote bewering dat de wetenschap kan bewijzen dat god niet bestaat, vervolgens vraag ik je om die bewijzen en je begint fcking onzin uit te kramen.. TRIEST

Als je de beschikking had gehad tot een gezond stel hersenen had je ten eerste niet zo'n klapmongool geweest die in hoofdletters op z'n breezerS TRIEST uitkraamt op een forum maar had je ook gelezen dat ik wil aangeven dat jij ook niet kan bewijzen dat Oscar niet bestaat, dus om eerst iets te verzinnen dat je nooit 100% kan bewijzen en er dan achter schuilen dat je het niet kan weerleggen met bewijzen slaat natuurlijk nergens op maar dat zijn we gewend van die confessionele imbecielen.

Stukje bij stukje worden de aandragingen van de gelovigen uiteraard continue weerlegd, begon al in de oudheid toen men ineens tot inzicht kwam dat de maan niet het oog was van een van de vele goden, of het idee van een platte aarde waarboven een godheid zou moeten bevinden en daaronder zijn veel interessantere tegenhanger.

IK ben het met je eens dat het moeilijk is iets volledig te ontkrachten als het zoiets abstracts is als het geloven in een godheid, in welke hoedanigheid dan ook want in feite blijf je je als gelovige gewoon continue schuilen achter hetgeen we nog niet weten en als dat dan ontrafelt wordt is er altijd daarachter weer iets onbekends wat dan weer in het voordeel van geloof zou spreken. Het behoeft geen verdere uitleg om aan te geven dat dit een manier van beredeneren is van lik me reet.

@ ericr: jij met je gelul over bewijsbaar en blablabla, terwijl je nog nooit met bewijzen ben gekomen... inderdaad kun je adhv de roodverschuiving van planeten zien dat ze van ons vandaan bewegen, dan kun je inderdaad op het idee komen dat er een oerknal heeft plaatsgevonden maar dat blijft een grote speculatie, en zoals ik al eerder zei, net zo goed een geloof als dat je in creationisme gelooft

"Omdat jij deze wereld niet begrijpt moet er een hogere macht zijn? Makes sense."
En omdat jij er (beoordeeld op grond van wat je zegt) evenmin iets van begrijpt, zijn we ontstaan uit toeval???

Heb jij je weleens in de Bijbel verdiept?

Als WC-rol?

Ja ik heb genoeg gelezen in de bijbel en op de christelijke school waar ik naar toe ging tussen mijn 14de en 17de was ik 1 van de weinigen met een zeer gedegen bijbelkennis. Meer nog dan degenen die naar die school gingen omdat dit aansloot bij hun religieuze overtuiging.

Als je de beschikking had gehad tot een gezond stel hersenen had je ten eerste niet zo'n klapmongool geweest die in hoofdletters op z'n breezerS TRIEST uitkraamt op een forum maar had je ook gelezen dat ik wil aangeven dat jij ook niet kan bewijzen dat Oscar niet bestaat, dus om eerst iets te verzinnen dat je nooit 100% kan bewijzen en er dan achter schuilen dat je het niet kan weerleggen met bewijzen slaat natuurlijk nergens op maar dat zijn we gewend van die confessionele imbecielen.

Stukje bij stukje worden de aandragingen van de gelovigen uiteraard continue weerlegd, begon al in de oudheid toen men ineens tot inzicht kwam dat de maan niet het oog was van een van de vele goden, of het idee van een platte aarde waarboven een godheid zou moeten bevinden en daaronder zijn veel interessantere tegenhanger.

IK ben het met je eens dat het moeilijk is iets volledig te ontkrachten als het zoiets abstracts is als het geloven in een godheid, in welke hoedanigheid dan ook want in feite blijf je je als gelovige gewoon continue schuilen achter hetgeen we nog niet weten en als dat dan ontrafelt wordt is er altijd daarachter weer iets onbekends wat dan weer in het voordeel van geloof zou spreken. Het behoeft geen verdere uitleg om aan te geven dat dit een manier van beredeneren is van lik me reet.

omg, jij met je "stukje voor stukje worden de aandragingen van de gelovigen uiteraard continue weerlegd".. je hebt er nog niet eens één goed voorbeeld van gegeven...

dat gelul over mijn schrijven in hoofdletters en mijn gezond verstand (doe overigens vwo dus voel me niet echt beledigd) is zeer offtopic en je probeert volgens mij het gesprek een beetje van het onderwerp af te brengen.

Als WC-rol?

Ja ik heb genoeg gelezen in de bijbel en op de christelijke school waar ik naar toe ging tussen mijn 14de en 17de was ik 1 van de weinigen met een zeer gedegen bijbelkennis. Meer nog dan degenen die naar die school gingen omdat dit aansloot bij hun religieuze overtuiging.

Maar als je de Bijbel dan nog steeds als een WC-rol ziet, was je kennis blijkbaar toch niet zo toerijkend, anders had je wel anders gepraat. Verder begrijp ik niet waarom iemand als jij zich zo provocerend uit moet laten over een - al dan niet voor jou - heilig boek.

@ ericr: jij met je gelul over bewijsbaar en blablabla, terwijl je nog nooit met bewijzen ben gekomen... inderdaad kun je adhv de roodverschuiving van planeten zien dat ze van ons vandaan bewegen, dan kun je inderdaad op het idee komen dat er een oerknal heeft plaatsgevonden maar dat blijft een grote speculatie, en zoals ik al eerder zei, net zo goed een geloof als dat je in creationisme gelooft

"Omdat jij deze wereld niet begrijpt moet er een hogere macht zijn? Makes sense."
En omdat jij er (beoordeeld op grond van wat je zegt) evenmin iets van begrijpt, zijn we ontstaan uit toeval???

Gaan we agressief worden? Gelul?

Er is wel iets meer dan de roodverschuiving om te kunnen veronderstellen dat er een oerknal is geweest. Dat heb ik inmiddels ook al neergezet in deze thread (en eerdere threads)

Achtergrondstraling is 1 van de meest overtuigende bewijzen en werd al opgenomen in de theorieen over de oerknal voordat deze ooit gevonden werd. Lemaitre benoemde deze achtergrondstraling toen hij zijn theorieen over de oerknal opstelde, Penzias en Wilson vonden tientallen jaren later bij toeval die achtergrondstraling. Damn, daar heb je het toeval weer. Alleen is die achtergrondstraling geen toeval, alleen de vondst er van wel

Ik denk dat ik meer dan genoeg begrijp van wat ik neerzet en ik denk dat ik meer dan gedegen kennis heb van cosmologie en de zaken er omheen. Maar goed kwalificieer me vooral als prutser en blijf lekker geloven in het wereldbeeld met een schepper.

Er zijn legio voorbeelden van zaken die veelal gelinkt werden met geloof en het hiernamaals.

Bijvoorbeeld de oplichtende tunnel naar de hemelpoort waardoor je geest zou verplaatsen op het moment dat je lichaam sterft?

Maar als je de Bijbel dan nog steeds als een WC-rol ziet, was je kennis blijkbaar toch niet zo toerijkend, anders had je wel anders gepraat. Verder begrijp ik niet waarom iemand als jij zich zo provocerend uit moet laten over een - al dan niet voor jou - heilig boek.

Live with it. Waarom zouden gelovigen ontzien moeten worden en altijd met respect moeten worden benaderd?

Nu ben ik over het algemeen redelijk respectvol t.o.v. andersdenkenden maar dan nog geeft me dat wel het recht om me denigrerend te kunnen uiten over geschriften die voor mij geen enkele waarde hebben.

Dus de kennis van mensen die die de bijbel niet plausibel vinden is ontoerijkend? De kennis van A. Einstein is dus ook ontoerijkend? Beetje een kromme redenering.

@ klaaswitz nogmaals: sorry, maar als we het over manier van beredeneren hebben: Hoe beredeneer jij dan dat er geen god is? je zegt dat de wetenschap continue met bewijzen komt daarvoor, zonder ook maar één bewijs te noemen!! (rofl) Vervolgens begin je over de ontdekking van het feit dat de aarde niet plat is, maar een bol, wat absoluut niets te maken heeft met het al dan niet bestaan van een god.

Ook zeg je dat mijn manier van redeneren niet klopt omdat ik zeg dat je niet kunt bewijzen dat god niet bestaat. Als je terugleest zul je misschien (als je verstand daarvoor toereikend is) begrijpen dat dit een tegenreactie is op de algemene manier van redeneren: god bestaat niet omdat je hem niet kunt zien/bewijzen. Dit is natuurlijk ook gewoon onzin die absoluut niets met intelligentie te maken heeft. Dan ga je uit van het feit dat de mens alles kan verklaren, zien of bewijzen en dat dus datgene wat niet gezien of bewezen kan worden, niet bestaat. Misschien zou je je neer kunnen leggen bij het feit dat de mens nu eenmaal niet alles kan zien of begrijpen.

Vervolgens wil ik je ook nog wijzen op het feit dat er bepaalde waarden zijn, die in veel verschillende, los van elkaar staande, culturen terug te vinden zijn, zoals: moord (of op z'n minst zinloze moord) is fout, verkrachting is fout,etc. Dit heeft alles te maken met je geweten, een soort besef van wat goed en wat fout is, ook zonder dat het je is aangeleerd door je omgeving. Bij bepaalde dingen voel je nu eenmaal dat het fout is wat je doet, ik hoop dat je dat wel herkent. Dan heb ik vervolgens een vraag voor je: waar komt dit besef vandaan? Kan dit een gevolg zijn van toevallig aan elkaar geklonterde materie of is dit een teken dat wij gemaakt zijn door een hoger wezen wat er belang aan hechtte dat we op een (in zijn ogen) goede manier met elkaar omgingen?

@ klaaswitz nogmaals: sorry, maar als we het over manier van beredeneren hebben: Hoe beredeneer jij dan dat er geen god is? je zegt dat de wetenschap continue met bewijzen komt daarvoor, zonder ook maar één bewijs te noemen!! (rofl) Vervolgens begin je over de ontdekking van het feit dat de aarde niet plat is, maar een bol, wat absoluut niets te maken heeft met het al dan niet bestaan van een god.

Ook zeg je dat mijn manier van redeneren niet klopt omdat ik zeg dat je niet kunt bewijzen dat god niet bestaat. Als je terugleest zul je misschien (als je verstand daarvoor toereikend is) begrijpen dat dit een tegenreactie is op de algemene manier van redeneren: god bestaat niet omdat je hem niet kunt zien/bewijzen. Dit is natuurlijk ook gewoon onzin die absoluut niets met intelligentie te maken heeft. Dan ga je uit van het feit dat de mens alles kan verklaren, zien of bewijzen en dat dus datgene wat niet gezien of bewezen kan worden, niet bestaat. Misschien zou je je neer kunnen leggen bij het feit dat de mens nu eenmaal niet alles kan zien of begrijpen.

Vervolgens wil ik je ook nog wijzen op het feit dat er bepaalde waarden zijn, die in veel verschillende, los van elkaar staande, culturen terug te vinden zijn, zoals: moord (of op z'n minst zinloze moord) is fout, verkrachting is fout,etc. Dit heeft alles te maken met je geweten, een soort besef van wat goed en wat fout is, ook zonder dat het je is aangeleerd door je omgeving. Bij bepaalde dingen voel je nu eenmaal dat het fout is wat je doet, ik hoop dat je dat wel herkent. Dan heb ik vervolgens een vraag voor je: waar komt dit besef vandaan? Kan dit een gevolg zijn van toevallig aan elkaar geklonterde materie of is dit een teken dat wij gemaakt zijn door een hoger wezen wat er belang aan hechtte dat we op een (in zijn ogen) goede manier met elkaar omgingen?

1. Dus omdat we niet alles kunnen begrijpen moeten we maar in een god geloven?

2. Dit besef zijn stofjes in je hersenen.

Voordat de mens zich geciviliseerd ging gedragen waren er stammen en groepen die zich gewoon gedroegen als een stel wilde dieren. Logisch ook omdat het besef van goed en kwaad bij wilde dieren niet of amper bestaat. Nu zijn er wel basis instincten die bijdragen aan de overleving maar dat is nog geen besef van goed of kwaad.

Mensen hebben zich ontwikkeld tot wezens die zich kunnen gedragen in een maatschappij met regels. Die regels zijn daarbij ook een overlevingsmechanisme en niet noodzakelijkerwijs een afbakening van goed en kwaad. Waar 'we' enkele honderden jaren geleden mensen nog uit elkaar trokken,ophingen of affikten op een marktplein vinden we dat nu een abjecte straf. Waarom heeft dat opperwezen dan niet direct die civiele omgang aangeleerd aan ons?

Dit hebben vrijwel de meeste dieren. Een hond zou nooit zomaar, zinloos, een andere hond doodbijten. Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, zoals je die ook bij mensen hebt. Dit is gewoon een overlevingsmechanisme in de hersenen dat er voor zorgt dat organismen kunnen blijven bestaan. Net zoals dat organismen de drang hebben zich voort te planten. Dit is allemaal om voortbestaan van zijn soort te kunnen garanderen. Als dieren (en dus ook mensen) dit mechanisme niet hadden en dus hun eigen soort uitmoord dan sterft zijn soort natuurlijk uiteindelijk uit.

Ik vermoed dat we wel alles kunnen verklaren, in ieder geval onvoorstelbaar veel, vooral ten opzichte van wat we nu weten. Zolang we maar de tijd hebben.

Natuurlijk is moraal aangeleerd, de kleinste triggers ontstaan al bij het herkennen van gezichtsuitdrukking als baby zijnde, afkeur en voorkeur, belonen van gedrag nog voor je je eerste levensjaar hebt bereikt.

Er bestaat wat mij betreft dus geen goed en slecht als zijnde biologisch/genetisch geworteld (en zeker niet opgelegd door een buitenaardse godheid of iets dergelijks). Noodzakelijk voor een goed functionerende samenleving. Het beteugelen van moord is uiteraard iets dat de gemeenschap moet beschermen, heeft in beginsel weinig met ethiek te maken maar eerder met zelfbescherming en orde.

Wat dat betreft heeft de kerk wel een pedagogische taak gehad, en zou het misschien nog steeds kunnen hebben voor bepaalde doelgroepen en gebieden. Uiteindelijk maakt het machthebbers en gemeenschappen in het algemeen ook niets uit met welke achterliggende motieven het gepeupel zich aan bepaalde regels houdt, zolang ze maar gehoorzamen en in het gareel blijven.

@molenaar D
Ik vraag me af of jij in buitenaards leven gelooft

@molenaar D
Ik vraag me af of jij in buitenaards leven gelooft

ik weet niet precies wat ik moet geloven, maar in ieder geval is het bestaan van een god voor mij absoluut niet onmogelijk of onlogisch. Ik stond altijd vooral aan de wetenschappelijke kant, omdat ik dingen niet onbewezen wilde geloven, maar ben er toch wel een beetje van terug gekomen doordat die zogenaamde wetenschap vaak ook aan elkaar hangt van de speculaties, gissingen en veronderstellingen (en dan zogenaamd omdat iets de meest logische oplossing zou zijn).

Onzinnig om te stellen dat de wetenschap aan elkaar hangt van gissingen, speculaties en veronderstellingen. Niet alles is momenteel te verklaren maar dat maakt een groot gedeelte van het gedegen wetenschappelijke werk nog niet tot onzin.

Het probleem met de oerknal en de gevolgen er van is dat je moet terugkijken in de tijd en dat is nou eenmaal alleen mogelijk tot 300.000 jaar terug zoals eerder gezegd. Alleen zijn tot nu toe de gevonden waarden en beelden in overeenstemming met hetgene dat eerder is opgesteld in theorieen. Vrij opmerklijk toch als wetenschap giswerk zou zijn.

Wetenschap afdoen als iets wat van giswerk, speculaties en veronderstellingen aan elkaar hangt doet de genieen die er aan werken tekort of laat zien dat je een gebrek aan kennis hebt D. Molenaar.

@molenar D
Je wekt heel erg de indruk alsof je niet wil geloven dat de mens niks bijzonders is.
Natuurlijk is dit ook geen leuke gedachte. Want wij zouden alleemaal willen dat de men een heel belangrijke rol heeft in dit universum.
Maar het lijkt alsof je dat dus niet wil geloven en daarom praat over een 'god'.

Jullie zijn wel fanatieke christenen, maar denk je nou echt dat je na dit leven in een hemel komt en daar eeuwig doorbrengt ?

Waar ga je na de tijd in de hemel naartoe ? kun je in de hemel ook doodgaan en weer ergens anders terrecht komen ?

Waar zit die hemel ..... buiten het heelal ? en hoe kom je helemaal daar ?

Als alle overledenen daar terrecht komen praten we dan niet van een enorme overbevolking waarin we onze eigen familie en vrienden + vriendin niet meer in terug kunnen vinden, of brengt jezus je naar dat plekje toe.

En wat over de hel, word je er eeuwig gemarteld als ongelovige, god is toch zo vredig ? hoe kan hij een mens dit aandoen.In zo'n verschrikkelijk iemand wil ik niet eens geloven.

Kom eens met wat antwoorden als je wetenschap fake noemt.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven