AndroidHealthClinic

EIWITINNAME: 2 gram per kilo IDEAAL LICHAAMSGEWICHT??

BBnoel zei:
ik weet niet of iemand van jullie HIT van Ellington Darden gelezen heeft..
maar die geeft ook het advies dat 0,8gr E per Kg lichaams gewicht ruim voldoende is om massa aan te zetten.
hij heeftt onderzoek gedaan (ook opzich zelf), dat aantoont dat je op 0,8gr E per Kg lichaams net zo hard groeid als innamens rond de 250/300 gr E per dag. (dat was de ADH rond 1970 )

En het feit dat de overige inname boven de 0,8 gr E per kg lichaams gewicht alleen maar belastend zijn voor lever en nieren en daaruit kan relusteren dat het herstel proces van je spieren afgeremd word en dat dat tijdens zware HIT schema's tot overtrainning kan leiden.

Volgens hem zijn die grote hoeveelheden eiwit innamens de wereld in geholpen door de grote fitness bladen, waardoor ze gelijk een grote markt creeeren voor hun eiwitrijke sups.

Zijn ervaring is dat E 10-20% K60/70% V20/30% dat dat de beste innamens zijn voor het aanzetten van massa.

aldus, Ellington Darden

toen ik dat las, dacht ik dat daar best wel eens een kern van waarheid in kon zitten.

wat hebben jullie daarop aan te merken?

Centaur zei:
Alhoewel dit een redelijke hoeveelheid is voor een BB'er zal de discussie over "hoeveel eiwitten moet ik hebben?" altijd blijven zolang er geen degelijk concrete resultaten uit onderzoeken zullen komen.

;)

Niet veel op aan te merken, aangezien ik op veel lagere innames dan mijn huidige inname ook groeide. Ik neem nu het zekere voor het onzekere en zit tussen de 100 tot 125 gram per dag, maar heb wel tijden gehad dat ik misschien krap aan de 70 gram kwam. Zonder nadelige effecten.

Oh en mijn inname is bijna volledig plantaardig, maar goed heb ik geloof ik al tien keer gemeld of zo :D

@BBNoel; dat geld denk ik alleen voor E.Darden, niet voor iedereen. En waarschijnlijk gaat hij ervanuit dat er gebulkt word, en om veel/intensief te kunnen presteren bij HIT, heb je wel veel kh's nodig!

In de cut heb je wel aardig wat eiwit nodig, aangezien je spiermassa op het randje van afbraak staat en omdat je de kh grotendeels vervangt voor eiwit, en een beetje vet. Het komt toch neer op het aantal kcal in-uit...
Eiwit heeft ook een hoog thermisch effect, 30% van de kcal uit eiwit word al verbrand om de opname van eiwit mogelijk te maken.

EricR zei:
Niet veel op aan te merken, aangezien ik op veel lagere innames dan mijn huidige inname ook groeide. Ik neem nu het zekere voor het onzekere en zit tussen de 100 tot 125 gram per dag, maar heb wel tijden gehad dat ik misschien krap aan de 70 gram kwam. Zonder nadelige effecten.
Tot slot nog even een kleine opmerking hierop:

Je zegt geen nadelige gevolgen te hebben gehad, maar wie weet wat een progressie je bent misgelopen. ;)

EricR zei:
Oh en mijn inname is bijna volledig plantaardig, maar goed heb ik geloof ik al tien keer gemeld of zo :D

JA ericr.. dat weten we .. ;)

ik ga denk ik over op minder eiwit, kh rijk voedsel is ook een stuk goedkoper.. :)

Nul komma nul progressie misgelopen. Of zou 12 Kg in drie maanden toen, nog meer geweest kunnen zijn. Nu op mijn oude leeftijd 14 Kg in 5 maanden er bij, op die inname van 100 - 125 gram per dag. Maakt mij niet wijs dat het beter kan.

Hele eiwitinname en aminozuren verhaal is gebaseerd op een studie op ratten ergens in de jaren 20 van de vorige eeuw. Wij zijn geen ratten en hebben dus ook niet hetzelfde aminozuurprofiel nodig.

Als die hoge innames zo goed zouden zijn dan moeten degenen die op zo'n inname zitten, bij een goed voedingspatroon, ook zeer goed progressie maken. Maar dat is lang niet altijd het geval.

Centaur zei:
Tot slot nog even een kleine opmerking hierop:

Je zegt geen nadelige gevolgen te hebben gehad, maar wie weet wat een progressie je bent misgelopen. ;)

ja maar wie weet hoeveel herstel/progressie jij misgelopen hebt doormiddel van je hoge innamens.. ;)

@marcel,
ik weet neit precies of dat alleen voor hem werkte, maar ik ga zeker proberen om rond de +/- 100 gr eiwit vreten(in de bulk).

BBnoel zei:
ja maar wie weet hoeveel herstel/progressie jij misgelopen hebt doormiddel van je hoge innamens.. ;)

@marcel,
ik weet neit precies of dat alleen voor hem werkte, maar ik ga zeker proberen om rond de +/- 100 gr eiwit vreten(in de bulk).

Ik ga het denk ook maar eens proberen, wat heb ik te verliezen ?:D

Nog een laatste bijdrage voordat ik ga, 1 studie heeft gedeeltelijk bewezen dat hoge eiwitinnames de eetlust kunnen remmen. Dus in die zin zou juist in de bulk zo'n hoge inname je bulk en progressie kunnen remmen.

De cut is een ander verhaal, dan heb je meer baat bij hogere innames om je spieren te sparen.

maar wat ik me dan wel afvraagis, als die inname een stuk lager is, welke moment is de inname dan het best?

ik neem aan ontbijt, na training en voor het slapen gaan.

BBnoel zei:
maar wat ik me dan wel afvraagis, als die inname een stuk lager is, welke moment is de inname dan het best?

ik neem aan ontbijt, na training en voor het slapen gaan.

Gewoon verspreid over de dag neem ik aan, net als bij andere dieten.

Maar 0,8 gr per kg lichaamsgewicht is erg weinig! Stel ; lichaamsgewicht 85kg

85 * 0,8 = 68gr eiwit. Verdeeld over 6 maaltijden = 11,33 gr eiwit per maaltijd :eek:

Maargoed, we zullen zien... Wie probeert het eerst, jij of ik :D

EricR zei:
Nog een laatste bijdrage voordat ik ga, 1 studie heeft gedeeltelijk bewezen dat hoge eiwitinnames de eetlust kunnen remmen. Dus in die zin zou juist in de bulk zo'n hoge inname je bulk en progressie kunnen remmen.

De cut is een ander verhaal, dan heb je meer baat bij hogere innames om je spieren te sparen.
Tja het is zo dat eiwit voor minder insuline sprongen zorgt omdat het de GI van maaltijden verlaagt en dus de vreetbuien die erop volgen afremt, maar die wil je sowieso niet.
Ik denk eerder dat een te lage eiwitinname de progressie zal remmen eerlijkgezegd; omdat weinig schoon eiwit eten vaak een verhoogt vet% tot gevolg heeft.

Ik bekijk het zelf vanuit 2 oogpunten, gezondheid en economisch. Ik groei prima op lage eiwitinname dus zie ik ook niet in waarom ik hoger zou moeten gaan. Ga ik hoger dan loop ik de hele dag te farten, die methaanfabriek in je lichaam lijkt me nou ook niet een teken van gezondheid.

Economisch gezien zijn hoogwaardige koolhydraatbronnen goedkoper, als je echt gezond schone eiwitten wilt consumeren dan kan je maandelijkse voedingsrekening aardig oplopen. Economisch oogpunt is maar secundair overigens, maar telt wel mee.

Vandaag 10 blikjes tonijn gehaald, in totaal 7,50 :D

Big_T zei:
Tja het is zo dat eiwit voor minder insuline sprongen zorgt omdat het de GI van maaltijden verlaagt en dus de vreetbuien die erop volgen afremt, maar die wil je sowieso niet.
Ik denk eerder dat een te lage eiwitinname de progressie zal remmen eerlijkgezegd; omdat weinig schoon eiwit eten vaak een verhoogt vet% tot gevolg heeft.

als we het over schoon eiwit hebben, over welke bronnen hebben we het dan?

Dus 2 gram eiwit per kg vvm zou ruim voldoende moeten zijn?

Kun je zelf je vetpercentage meten, of hoet moet je dit laten doen?

@ juglar: we hebben hier een zoekmachine: [Link niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven