José Mourinho kookte na afloop van het verloren heenduel (0-2) in de halve finale van de Champions League met aartsrivaal Barcelona. De Portugese trainer van Real Madrid nam in de aanloop naar de derde van vier Clásico's in achttien dagen geen blad voor de mond en deed dat ook na afloop niet. Zo hekelde hij zijn eigen rode kaart en die van Pepe en insinueerde hij een Catalaanse voorkeursbehandeling.
'Ik heb in het verleden met twee ploegen die niet Barcelona heten de Champions League gewonnen', begon de trainer zijn klaagzang. 'Voor FC Porto was dat een unieke prestatie, Internazionale had die prijs destijds in vijftig jaar niet meer gewonnen. Wij zegevierden waardig: met kracht en opofferingsgezindheid. Josep Guardiola is een fantastische trainer, maar hij heeft een Champions League gewonnen waarvoor ik me kapot zou schamen. Ook voor de eventuele winst in dit seizoen, zou ik me schamen.'
Mourinho doelde op de weg naar de finale van Barcelona, volgens hem geplaveid met 'schandalen'. 'Ik hoop dat Guardiola ooit de Champions League kan winnen zonder een schandaal. In 2009 was de zege bij Chelsea in de halve finale een schandaal, nu was het optreden in Bernabéu dat.'
'Geregeld verafschuw ik deze wereld', vervolgt Mourinho, doelend op de gele kaart van Sergio Ramos en de rode prent voor Pepe. 'Ze hebben niets gedaan en verdienen de schorsing niet. Ik ga naar huis en daar wacht mijn familie op mij, maar wel vraag ik me af waarom het altijd zo moet? Ik weet zeker dat veel Catalanen niet houden van de manier waarop Barcelona wint, maar de club verstopt zich achter de resultaten. Wij hebben daarentegen de Copa del Rey op een eerlijke manier gewonnen.'
In het tumult dat ontstond na de rode kaart voor Pepe, werd ook Mourinho zelf naar de tribune verwezen. De coach nam twee meter naast de dug-out plaats en overhandigde vervolgens doodleuk briefjes met tactische informatie die door een steward bij de technische staf werden gebracht. 'Ach, ik heb niets geroepen. Ik lachte alleen een beetje en vroeg om uitleg', verklaart de Real-trainer.
Volgens Mourinho was de rode kaart de doodsteek voor zijn ploeg, ook met het oog op de return. 'Bij 0-0 had ik Kaká ingebracht voor Lassana Diarra. Ik denk dat we er nu uit liggen. Een finaleplek zit er niet in, ook al gaan we onze uiterste best doen.'
Mourinho: 'Eigenlijk is het ongelofelijk, het is iedere halve finale hetzelfde liedje. Waarom de scheidsrechters Øvrebø, De Bleeckere, Busacca of Stark? Ik feliciteer Barcelona met de zege, maar ook voor de enorme macht die ze in het voetbal hebben', besloot de Portugees.
Mogelijk krijgen de ferme uitspraken van Mourinho nog een staartje. Barcelona heeft al aangekondigd over maatregelen te denken. De Catalanen zouden overwegen de UEFA te vragen een officieel onderzoek naar de uitlatingen te doen.