MuscleMeat

EPO in bodybuilding?

KoekieMonster

Huge Freak
15 jaar lid
10 media-items
Waardering
533
Lengte
1m84
Wordt er (enige vorm van) erytropoëtine gebruikt in het bodybuilding cirquit? Heeft dit enige toegevoegde waarde?

Nu de Tour de France in volle gang is wordt het woord ''EPO'' wel 100x uitgesproken tijdens een uitzending, maar in de bodybuilding/krachtwereld heb ik er nooit iets over gehoord/gelezen? Theoretisch gezien kan ik me iets voorstellen bij het gebruik van EPO in bodybuilding/powerliften daar het het aantal bloedcellen vermenigvuldigd maar daar blijft het dan ook bij... Het is iets totaal anders dan Test of Mast bijvoorbeeld wat voor een verhoogd testosteron gehalte zorgt...

waarom zou je epo nodig hebben als je alleen aan bodybuilding doet? bold maakt epo aan maar daar heb je het ook ver mee gehad geloof ik

EPO is duur en is niet specifiek genoeg voor de sport wat men Bodybuilding noemt.

Zou niet weten wat je in de bodybuilding hebt aan meer erytrocyten.

Wordt er (enige vorm van) erytropoëtine gebruikt in het bodybuilding cirquit? Heeft dit enige toegevoegde waarde?

Nu de Tour de France in volle gang is wordt het woord ''EPO'' wel 100x uitgesproken tijdens een uitzending, maar in de bodybuilding/krachtwereld heb ik er nooit iets over gehoord/gelezen? Theoretisch gezien kan ik me iets voorstellen bij het gebruik van EPO in bodybuilding/powerliften daar het het aantal bloedcellen vermenigvuldigd maar daar blijft het dan ook bij... Het is iets totaal anders dan Test of Mast bijvoorbeeld wat voor een verhoogd testosteron gehalte zorgt...
EPO zorgt voor meer aanmaak van rode bloedcellen; hier zijn androgenen ook al vrij potent in. Sterker nog, polycythemia komt relatief vaak voor bij kuurders. Gaat je niet helpen iig. Begrijp je waarom het gunstig is voor duursporters?

EPO zorgt voor meer aanmaak van rode bloedcellen; hier zijn androgenen ook al vrij potent in. Sterker nog, polycythemia komt relatief vaak voor bij kuurders. Gaat je niet helpen iig. Begrijp je waarom het gunstig is voor duursporters?

Hoorde van het weekend wel een verhaal over een strongman die ook epo neemt (de sterkste van de wereld)

Dan kun je ook B12 injects gebruiken, veel goedkoper en gemakkelijker. Is bijvoorbeeld handig na een tren kuur voor de conditie.

Ik dacht omdat rode bloedcellen zuurstof rondbrengen in je lichaam?

Erytrocyten ‘vervoeren’ zuurstof met behulp van Hemoglobine. Het hemoglobinemolecuul bestaat uit ‘haem’ en uit globineketens (eiwitketens), welke het soort Hb bepalen. Aan het haem stukje van het molecuul zit een ijzerion waaraan het zuurstofmolecuul wordt gebonden. Deze binding is afhankelijk van de pH van de omgeving, de temperatuur, de concentratie CO2 (hoger CO2 is lastigere binding want het CO2 bindt zich deels aan de globineketens) en aanwezigheid van 2,3-difosfoglyceraat (DPG). De afbraakproducten van de heemverbindingen zijn de galkleurstoffen en worden door de lever via de gal uitgescheiden.

Dan kun je ook B12 injects gebruiken, veel goedkoper en gemakkelijker. Is bijvoorbeeld handig na een tren kuur voor de conditie.

Je gaat B12 toch niet vergelijken met EPO. B12 is maar een vitamine. Daar ga je je hematocriet niet mee verhogen. Van B12 ga je niet vlugger fietsen. Van EPO of testosteron wel.

Je gaat B12 toch niet vergelijken met EPO. B12 is maar een vitamine. Daar ga je je hematocriet niet mee verhogen. Van B12 ga je niet vlugger fietsen. Van EPO of testosteron wel.

Epo is toch ook maar een hormoon. Zijn beide (belangrijke) factoren die de erytrocytenproductie in het beenmerg stimuleren, samen met IJzer, magnesium en kobalt, foliumzuur (Vitamine B11), vitamine B6, Vitamine B2, Vitamine C, Vitamine E, thiamine, T4, en nog wat androgenen, groeifactoren en aminozuren.

Je hematocriet stijgt puur door de stijging van het aantal erytrocyten per liter bloed. Of dat dan is door verhoogde productie door epo, B12 oid, of juist door vermindering van het bloedvolume maakt dan niet uit lijkt mij?

Ik heb nog in de hyperbare geneeskunde gewerkt in de marine. En als je paar dagen een paar uren in de hyperbare kamer zit onder druk heeft je lichaam als het eruit komt hetzelfde effect als een hoogtestage omdat je atmosferische druk uit de tank lager is dan erin. Het effect is ook aanmaak van meer rode bloedcellen.

:roflol: vit b12 gaat je geen merkbaar verschil geven in de duursport :p gebruik het zelf ook

meen je niet? weer wat nieuws geleerd :o maar maakt bold dan meer epo aan dan de rest of valt dat ook mee?

Laat je hematocriet maar eens meten als je test gebruikt. Ik zat aan 54 en mijn hemoglobine was ook te hoog terwijl ik een beetje test per week zette. 250mg of 125mg per week. ik weet het niet meer maar de uitslag van mijn bloedonderzoek heb ik nog op mijn PC staan. Ik gebruik ook regelmatig B12 maar daar ga ik niet beter van fietsen.

Terug
Naar boven