XXL Nutrition

Essentiele aminozuren en BCAA: wanneer neem ik ze en waarom!

Status
Niet open voor verdere reacties.
mij lijkt dat je het wel kan doen wanneer je aan het cutten bent om zo je kcal te beperken.
Echter als je massa wilt pakken kan je denk ik beter gewoon een goed stuk vlees/vis/kip eten ipv wat aminos te pakken

Kun je ook een teveel aan bcaa's nemen?

Ik neem mn whey perfection met bcaa's maar deze moet ik eerst zelf afbreken in mn
lichaam en krijg daardoor ook minder binnen. Kan ik dan 5 gr pure erbij nemen,
desnoods in mn shake direct na de training?

Laatst bewerkt:
Niemand?

Ik neem mn whey perfection met bcaa's maar deze moet ik eerst zelf afbreken in mn
lichaam en krijg daardoor ook minder binnen. Kan ik dan 5 gr pure erbij nemen,
desnoods in mn shake direct na de training?

Ja, dat kan :)
Maar neem dan wel de amino's direct na je training en een half uur later je Whey. Anders gaat de snelle werking van de losse amino's alsnog verloren.

BCAAs zijn gebonden aminozuren (branch chain amino acids). BCAAs bestaan uit de drie aminozuren: L-Leucine, L-Valine en L-Iso-Leucine. Dit zijn dus gewoon ''verteerde'' eiwitten, want eiwitten worden in je lichaam afgebroken tot aminozuren alvorens ze gebruikt kunnen worden voor lichaamseigen processen. Kortom, het is niet ongezond om er veel van te nemen, want aminozuren zijn iets natuurlijks en essentieel.

Maar voor optimale spiergroei heb je van alle aminozuren een bepaalde hoeveelheid nodig, en om dat aminzouur profiel zo compleet mogelijk te krijgen moet je zoveel mogelijk varieren in eiwitbron. Kortom: neem BCAAs alleen wanneer je lichaam ze nodig heeft, en haal op andere momenten van de dag eiwitten uit andere bronnen.

ok mensen, thanks voor de reacties, weer wat geleerd!

1 zeikpuntje: `Kortom, het is niet ongezond om er veel van te nemen, want aminozuren zijn iets natuurlijks en essentieel.`

vitaminen zijn ook natuurlijk en essentieel maar van sommige kun je ook ongezonde hoeveelheden binnenkrijgen.

voor de rest had ik niks ;)

Hoi allemaal,

Aangezien ik een leek ben in het nemen van supplementen wou ik toch even iets vragen. Ik vind het een beetje moeilijk toch en waarschijnlijk kan je zeggen 'wat een domme vragen' maar ik ben liever zeker. Hopen vind ik hier help.

Ik ben sinds een aantal weken terug intensief begonnen met sporten. Het was nodig... Mijn vetgehalte bedroeg al meer dan 25 % en heb maar eens op mijn tanden gebeten. Heb vroeger altijd ontzettend veel gesport maar heb me de laatste jaren laten gaan... Telkens ik begon met fitnessen hield ik het na een paar weken al voor bekeken. Hopelijk heb ik nu de klik gemaakt om het vol te houden. Eerlijk gezegd voel ik me fysisch stukken beter en binnen een 4 tal weken moet ik opnieuw een test doen om te zien waar mijn fitheidniveau staat en wat mijn vetpercentage is.

Momenteel is er zo'n 8 kg af. Ik heb dan ook ontzettend hard gelet op mijn voeding (geen suikers, frisdranken en andere troep ...) Met behulp van een aantal Mens Health boeken heb ik een voedingsschema opgemaakt waar ik me probeer aan te houden. Soms kan ik ook wel zondigen om eerlijk te zijn :).

Nu was mijn vraag het volgende. Ik zit hier met BCAA (pilvorm) en ook whey en vroeg me dus af wanneer ik dit het beste kon nemen. Ik weet dat er hierboven heel nuttige informatie staat maar ik vind het toch wel best moeilijk.
Meestal train ik 5 of 6 dagen. Maandag, woensdag, vrijdag doe ik KT, gevolgd door cardio (40 minuten). Hoe kan ik dan best mijn wey en BCAA nemen?
Dinsdag, donderdag doe ik cardio (uurtje) gevolgd door buikspieren en zaterdag doe ik intervaltraining. Moet ik dan ook op deze dagen whey en bcaa innemen? Ik vind het moeilijk daar ik las dat je whey binnen de dertig minuten zou opnemen na een training. Hoe doe ik dat dan tussen mijn KT en cardio? Op het potje staat 2 tot 6 capsules innemen na een training maar moet ik dan geen whey innemen? Echt voor mij verwarring al om. Hopelijk is er iemand die me op weg kan helpen.
Alvast mijn dank! Groetjes Lipi

Tussen kt en cardio amino's nemen (of niets), iig geen whey.
Whey vóór de kt of ná de cardio.
Voor nuchtere cardio kun je ook amino's nemen.

Tussen kt en cardio amino's nemen (of niets), iig geen whey.
Whey vóór de kt of ná de cardio.
Voor nuchtere cardio kun je ook amino's nemen.

Hartelijk dank alvast.

Verbeter me als ik fout ben:

Even dagen :Ik doe krachttraining - neem 5 g aminozuren - ik doe cardio - en nu ? Whey neem ik aan ?
Oneven dagen: Ik doe cardio - ik neem Whey ??? waarom kunnen hier geen aminozuren genomen worden?

Ben alles door elkaar aan het halen heb ik het gevoel :)

Enige stelregel: whey voor cardio is niet handig. Vandaar.

Is het zinvol om tussen je maaltijden door nog eaas te supplementeren. Tijd tussen de maaltijden is 2 a 2,5 uur of is dit overkill?

dus bcaa's tijdens het cutten en eaa's tijdens bulken of onderhoud

Enigszins offtopic, omdat het niet in de titel staat, maar bijna net zo belangrijk als andere supplementen imo: In het optimale bulking supplementatie schema staat het volgende:
Immediately following exercise
0.4 g/kg high glycemic index carbs
15 g EAAs
Ik neem aan dat ik, bij een creatine kuur, hier creatine aan toe kan voegen, aangezien creatine absorbtie na de training optimaal is?

Laatst bewerkt:
ja, kan bij elkaar

Nvt

Laatst bewerkt:
Vraagje over Eaa's buiten de tijden om waarover wordt gesproken (voor tijden en vlak na de training). Ik neem EAA's ook op rustdagen, paar keer per dag 6 gram, en dan alleen een whey shake in de ochtend...om de calorien beetje te beperken. Maar ik las dus ergens dat je EAA's alleen voor tijdens en na de training moet nemen, is het dus raar/nutteloos/onnodig dat ik ze ook op rustdagen neem? thanks!!

Iemand hier nog antwoord op? Ik begin maandag met de Amino stack van xxl

Iemand hier nog antwoord op? Ik begin maandag met de Amino stack van xxl

Op rustdagen Essential Amino Stack nemen is zeker niet nutteloos. Amino's zijn het belangrijkste voor spiergroei. Ik neem het zelf vaak tussen 2 maaltijden in. Zeker in de cut is het een aanrader!

Op rustdagen Essential Amino Stack nemen is zeker niet nutteloos. Amino's zijn het belangrijkste voor spiergroei. Ik neem het zelf vaak tussen 2 maaltijden in. Zeker in de cut is het een aanrader!

Oké thanks, en als ik het voor de training neem kan het dan gewoon samen 1 één shake beker met creatine? En na de training in één beker met de whey?

Ik heb zojuist "BCAA Elite van interActive nutrition" aangeschaft.
1 dosering is 20 gram, maar hier lees ik overal dat 5 gram bcaa's genoeg zijn. dus 15 gram van mijn doseringen zijn gewoon suikers want er zit maltodextrin, citric acid, surcalose en allerlei andere dingen in buiten bcaa's.
Is dit wel goed in de cut?? want het is toch juist dat je na de cardio nog enigzins door gaat met verbranden, als ik dan bcaa's neem direct naar de cardio krijg k 15 gram suikers binnen als het goed is.

ik neem nu (in de cut):

- direct voor de KT 1 dosering BCAA's.
KT is dan 60 minuten.
daarna doe ik 30 tot 45 minuten cardio.
- en dan direct na de cardio nog 1 dosering BCAA's.
- dan 30 minuten later me whey + me post workout meal (meestal rijst en gebakken tonijn met groentes)

Samenstelling:
Elke scoop van 20 gram
L-glutamine 5000 mg
L-Leucine 2250 mg
L-Valine 1500 mg
L-Isoleucine 1250 mg
L-Glycine 2500 mg
Sodium Phospate 100 mg
Potassium Phosphate 100 mg
D-Pinitol 16 mg
Bioperine 2 mg

dit is bijelkaar 12,7 gram bcaa's