XXL Nutrition

Europese Grondwet

Jay Impol zei:
TEGEN, ik wil dat nederland nederland blijft

nederland is niet meer het nederland van de gouden eeuw,... nederland (en belgië) betekent NIETS meer op wereldvlak. je zal inderdaad wat van die nederlandse trots moeten inslikken, maar ik zie dat als een kleine prijs voor ons economosch overleven. of merken jullie niet dan onze econmiën aan het doodbloeden zijn? ik kijk persoonlijk naar de toekomst van mijn nageslacht.

Er is weinig tot niets want nu niet kan qua beleid voeren, het gaat om de politieke wil om daadwerkelijk dingen te veranderen/ op te lossen. Die grondwet in die vorm van zo'n boekwerk vol algebra zal echt niets maar dan ook niets helpen. Tegen dus

Ik vind het dom dat ze een referendum houden over zaken waar de gemiddelde nederlander geen enkele **** vanaf weet. 90% van de mensen die gaat stemmen die doen maar wat. 'Door die euro zijn we genaaid!' 'kabinet balkenende zuigt!' Wat the **** heeft dat er nou mee te maken?! Ik weet zelf helemaal niet wat ik ga stemmen en of ik uberhaupt wel ga stemmen.

klopt idd Rob. Ik overweeg nu ook om niet te stemmen omdat ik op dit moment nog te weinig verstand van zaken heb om te stemmen, maar nog belangrijker omdat ik idd ook tegen het referendum ben voor zo'n complexe zaak.

heb me wel genoeg erin verdiept om een weloverwogen VOOR stem uit te brengen.

30 mei hier op de Erasmus Universiteit nog naar het 2Vandaag debat met oa Bos, Marijnissen, Wilders, Rouvout, Dittrich, Verhagen. ga hier ook nog wel naar kijken.

ja ik ga ook wat debatten nog zien hiero in omstreken. Leuk is dat altijd wel.

ZoutZak zei:
heb me wel genoeg erin verdiept om een weloverwogen VOOR stem uit te brengen.

30 mei hier op de Erasmus Universiteit nog naar het 2Vandaag debat met oa Bos, Marijnissen, Wilders, Rouvout, Dittrich, Verhagen. ga hier ook nog wel naar kijken.

Als de geruchten waar zijn, spreek je dan binnenkort Duits of Frans afhankelijk waar je in Nederland woont :shake: ...

Rob G zei:
Ik vind het dom dat ze een referendum houden over zaken waar de gemiddelde nederlander geen enkele **** vanaf weet. 90% van de mensen die gaat stemmen die doen maar wat. 'Door die euro zijn we genaaid!' 'kabinet balkenende zuigt!' Wat the **** heeft dat er nou mee te maken?! Ik weet zelf helemaal niet wat ik ga stemmen en of ik uberhaupt wel ga stemmen.

tja maar zoals ze het hier belgië doen, namelijk "de domme gemiddelde inwoner kunnen we toch niet het recht bieden om mee te beslissen" is ook niet bepaald erg democratisch he...
nuja, het is echter wel een moeilijke discussie dat geef ik toe.

Jinsu zei:
Als de geruchten waar zijn, spreek je dan binnenkort Duits of Frans afhankelijk waar je in Nederland woont :shake: ...
niet dat ik er bezwaar tegen heb om volledig op de franse taal over te schakelen, maar wel weer grappig dat je dit zegt. geeft weer aan hoe makkelijk het NEE-front het heeft; die geeft je op deze manier reden genoeg om tegen te stemmen :roflol:

Santoz zei:
tja maar zoals ze het hier belgië doen, namelijk "de domme gemiddelde inwoner kunnen we toch niet het recht bieden om mee te beslissen" is ook niet bepaald erg democratisch he...
nuja, het is echter wel een moeilijke discussie dat geef ik toe.
de gemiddelde inwoner is idd te dom, maar ik zou eerder zeggen; heeft te weinig kennis van zaken om over dit soort complexe kwesties te oordelen. Daarom heb je de mogelijkheid om eens in de 4 jaar volksvertegenwoordigers te kiezen (of jezelf verkiesbaar stellen) die daar wel toe in staat zijn.
Dat, mijn beste man, is in mijn ogen democratie.

boogie zei:
de gemiddelde inwoner is idd te dom, maar ik zou eerder zeggen; heeft te weinig kennis van zaken om over dit soort complexe kwesties te oordelen. Daarom heb je de mogelijkheid om eens in de 4 jaar volksvertegenwoordigers te kiezen (of jezelf verkiesbaar stellen) die daar wel toe in staat zijn.
Dat, mijn beste man, is in mijn ogen democratie.
dat is inderdaad democratie maar je kan niet ontkennen dat het een eeuwig moeilijk dilemma is, zo ook de discussie rond al dan niet verplicht stemmen

als je een referendum houdt dat niet verplicht is, heb je een grote kans dat de stemmen niet representatief zijn voor de gemiddelde bevolking aangezien er misschien enkel eenzijdige groeperingen gaan stemmen
anderzijds als het wél verplicht is, zijn de helft van de stemmen waardeloos omdat ze "zomaar wat" stemmen

tja dan kan je je idd beter afvragen of het niet goed is dat er géén referendum gehouden wordt, maar ook hier is er een kans dat de bevolking te grazen wordt genomen omdat ze gewoon van niks weten

ik wil mn hoofd er niet over breken :)

ZoutZak zei:
niet dat ik er bezwaar tegen heb om volledig op de franse taal over te schakelen, maar wel weer grappig dat je dit zegt. geeft weer aan hoe makkelijk het NEE-front het heeft; die geeft je op deze manier reden genoeg om tegen te stemmen :roflol:

Als je zo graag Frans wilt praten verhuis dan a.u.b. er zijn genoeg landen die Frans als voertaal gebruiken ;) .

- Alle bestaande verdragen van de Europese Unie worden in één nieuw verdrag opgenomen.

Waarom alles in een verdrag opnemen als men gebruik kan maken van de huidige verdragen. Is weer een typisch voorbeeld van tijd -en geldverkwisting door politici.

- De verdeling van de bevoegdheden tussen de lidstaten en de EU wordt duidelijker: wie doet wat.

Alsof we daar iets van zullen zien, ik betwijfel dat de prijsverschillen daardoor zullen verdwijnen tussen buurstaten, die zullen eerder toenemen.

- Daar waar naast de lidstaten ook de EU bevoegd is, treedt de EU alleen op als dat nodig is. Dit heet het 'subsidiariteitsbeginsel'. Nationale parlementen kunnen tegen zo'n optreden bezwaar maken.

Dit zal de voortgang van zaken alleen maar gaan belemmeren, hierdoor zullen ook weer meer kosten ontstaan, procedures die jaren gaan duren, geweldig :rolleyes: .

- Het recht van de EU gaat boven het recht van de lidstaten.

Is niet noodzakelijk dit in een verdrag vast te leggen, het merendeel van de lidstaten acht zich nu al hier aan gebonden. De lidstaten die dit onacceptabel vinden zullen dit ook onacceptabel vinden als dit in een EU-Grondwet staat.

- Het Europees Parlement krijgt meer bevoegdheden.

Lijkt me niet echt geweldig als Brussel in de toekomst ons asielbeleid gaat bepalen, Duitsland, Frankrijk en Nederland zijn al te lang een melkkoe geweest...

- De EU krijgt een eigen minister van Buitenlandse Zaken.

Een persoon kan nooit voldoende ervaring hebben om de Buitenlandse zaken voor elke lidstaat te regelen.

Referendum

Een referendum heeft zowel zijn voor -en nadelen, maar dit heeft niets met de intelligentie van de inwoners van een land te maken. Dit ligt veel meer aan een desinteresse aan de politiek, als men politiek als een verplicht vak op de scholen zou invoeren zou men de onwetendheid en desinteresse kunnen beperken, natuurlijk er zal altijd een groep mensen zijn die zich er niet voor zal interesseren.

Je door een minderheid laten regeren is in mijn ogen in ieder geval geen democratie, maar zonder enige voorkennis is politiek een saaie boel voor de meeste mensen. Het ligt aan de huidige politici dit te veranderen, ze hebben hiervoor genoeg mogelijkheden.

Demos cratein = volk regeert en niet een minderheid regeert.

probleem van deze democratie is dat, ook al is het volk het er niet mee eens, de overheid zn eigen gang gaat:sad:

Jinsu zei:
- Alle bestaande verdragen van de Europese Unie worden in één nieuw verdrag opgenomen.

Waarom alles in een verdrag opnemen als men gebruik kan maken van de huidige verdragen. Is weer een typisch voorbeeld van tijd -en geldverkwisting door politici.
door de verdragen samen te voegen, kan er juist tijds- en geldwinst worden geboekt, vergeleken met het tragere en onsamenhangendere geheel nu.

Jinsu zei:
- De verdeling van de bevoegdheden tussen de lidstaten en de EU wordt duidelijker: wie doet wat.

Alsof we daar iets van zullen zien, ik betwijfel dat de prijsverschillen daardoor zullen verdwijnen tussen buurstaten, die zullen eerder toenemen.
snap je kritiek niet? duidelijkheid lijkt me in een ieders voordeel.
prijsverschillen ontstaan door een imperfecte marktwerking, op financieel-economisch gebied, denk aan stabiliteitspact-naleving, wordt vooruitgang geboekt.
Jinsu zei:
- Daar waar naast de lidstaten ook de EU bevoegd is, treedt de EU alleen op als dat nodig is. Dit heet het 'subsidiariteitsbeginsel'. Nationale parlementen kunnen tegen zo'n optreden bezwaar maken.

Dit zal de voortgang van zaken alleen maar gaan belemmeren, hierdoor zullen ook weer meer kosten ontstaan, procedures die jaren gaan duren, geweldig :rolleyes: .
haha het optreden kan in ieder geval niet slomer als de huidige situatie, ik ben ervan overtuigd dat de daadkracht vanuit europa stukken beter wordt.
Jinsu zei:
- Het recht van de EU gaat boven het recht van de lidstaten.

Is niet noodzakelijk dit in een verdrag vast te leggen, het merendeel van de lidstaten acht zich nu al hier aan gebonden. De lidstaten die dit onacceptabel vinden zullen dit ook onacceptabel vinden als dit in een EU-Grondwet staat.
??? verdragen hebben nu al gelding boven het recht binnen de lidstaten, niets nieuws dus.

Jinsu zei:
- Het Europees Parlement krijgt meer bevoegdheden.

Lijkt me niet echt geweldig als Brussel in de toekomst ons asielbeleid gaat bepalen, Duitsland, Frankrijk en Nederland zijn al te lang een melkkoe geweest...
zie toelichting op het subsidiariteitsbeginsel.

Jinsu zei:
- De EU krijgt een eigen minister van Buitenlandse Zaken.

Een persoon kan nooit voldoende ervaring hebben om de Buitenlandse zaken voor elke lidstaat te regelen.
dit wordt toch ook helemaal niet de taak van deze minister!?
het gaat erom dat er een gezicht komt voor het europese beleid tov buitenland. natuurlijk blijft zijn functioneren twijfelachtig als het gaat over onderwerpen waar de lidstaten onderling over verdeeld zijn. maar met bijna 30 lidstaten en daarmee evenveel ministers van buitenlandse zaken wordt het beeld naar buiten toe onnavolgbaar.

overigens vind ik het houden van een referendum op dit punt ook een slechte zaak.

Na me er wat meer in verdiept te hebben heb ik besloten ja te gaan stemmen.

wat gaan we nu krijgen! :D

Ik twijfel nog steeds tussen niet stemmen of ja stemmen. In principe ben ik tegen het referendum, alleen voor het Grondwettelijk Verdrag (hoe imperfect dat ook is, evenals de Eu zelf).

Ik ben een van de domme mensen die zich laat regeren door angst en principes. Ben dan wel geen meid, maar ik ga ook maar uit van me intuitie. Ik stem: NEE.

Trouwens de eerste keer dat ik mag stemmen, zegt misschien wel genoeg :D

DavyO zei:
Ik ga NEE stemmen, want we worden er niks beter van eerder slechter.

En ik ben ook zeer tegen de toetreding van Turkije tot de EU. Turkije hoort niet bij de EU, naar mijn mening is het geen Europees land, hebben ze verrotte mensenrechten,... enz enz.

Ik ben ook tegen het toetreden van Turkije tot de EU, echter dit referendum gaat over de grondrechten en staat hier los van.

2hard2die zei:
Ik ben ook tegen het toetreden van Turkije tot de EU, echter dit referendum gaat over de grondrechten en staat hier los van.

Er staat wel in de grondwet dat als ze kunnen voldoen aan de rechten en plichten van de andere landen dat de unie ze niet kan weigeren. En dat kunne ze straks "wettelijk" vast wel, dat wil nog niet zeggen dat ze aan de normen en waarden voldoen die hier gelden. Denk hierbij aan eerwraak en de gelijkheid van mannen en vrouwen.
Indirect staat het dus wel beschreven, het gaat nog niet eens zo zeer over Turkije, maar over het algemeen over landen die toe willen treden om hun graantje mee te pikken waar de eerste 15 lidstaten 30 jaar hard aan hebben gewerkt. Dit wordt met deze grondwet de nek weer omgedraait. Stem dus maar tegen. En laat je vooral niet indoctrineren door die pakken in Den Haag.
Die, nu de tegensemmers oprukken een nieuwe campagne hebben verzonnen om maar helemaal niet te gaan stemmen en zo de opkomst laag proberen te houden zodat ze zich er niks van aan hoeven trekken.
Die grondwet wordt, net als de euro, gewoon door onze strot geramd. Is dat democratie?

Laatst bewerkt:
Een duidelijke Nee

Maarja, het volledige kabinet is VOOR. Zelfs als het volk nee zegt bij een referendum (hadden ze niet moeten doen eigenlijk.. nu kunnen ze er niet meer onderuit) Zelfs Het democratische D66 stemt ook voor als het volk nee zegt.

Maarja ga lekker op gevoel af. Wat heeft de mooie europese unie ons allemaal voor prachtige dingen bezorgd de afgelopen jaren? :cool:

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven