XXL Nutrition

Europese Grondwet

Alle voors en tegen...

Europa moet 1 worden dat zeker, maar niet ten koste van de Europeaan..

Mijn mening nu: NEE

Zoals de grondwet er nu ligt, niet eens leesbaar voor de gemiddelde Europeaan..

Niet waterdicht. Het gaat ons straks heel veel kosten, qua inspraak, qua bepaald gedoogd beleid, qua sociale voorzieningen.. want wij mogen straks heel veel gaan betalen, omdat wij een rijk land zijn..

In mijn opinie wegen de voordelen gewoon niet op tegen de enorme nadelen.. :rolleyes:

flippodud zei:
en potverdorie, ik weet niet hoe het zit met jullie. maar ik ben ERG fier dat europa één word. zien jullie nu niet in hoe machtig europa wel kan worden?!?!?!
Wat ben je ermee als er binnen dat "gróót eengemaakt" Europa landen zijn die in waarden fundamenteel van elkaar verschillen en het dus elkaar onnodig moeilijk maken door (logisch) telkens anders te stemmen en in oneindige discussie te gaan?
Dat is volgens mij je eigen macht de grond in boren... Want dat sterkt alleen maar je 'concurrenten'.

die verschillen zijn er overal, op elk niveau. kijk binnen je eigen land; binnen je eigen stad, je eigen straat!
en die onnodige discussies worden nu MEER gevoerd, als na invoering van grondwet, besluitvaardigheid is op vele fronten ver te zoeken.

Santoz zei:
Wat ben je ermee als er binnen dat "gróót eengemaakt" Europa landen zijn die in waarden fundamenteel van elkaar verschillen en het dus elkaar onnodig moeilijk maken door (logisch) telkens anders te stemmen en in oneindige discussie te gaan?
Dat is volgens mij je eigen macht de grond in boren... Want dat sterkt alleen maar je 'concurrenten'.

je argument is wat warrig, maar je bedoelt vast dat europa een log beest is met te veel verschillende identiteiten.

dan moet ik gewoon herhalen wat hierboven bevestigd wordt :)

dit is de kern:

geen europees blok met een uniform beleid (lees geen grondwet) => verloederen van onze economie => werkloosheid => armoede (?=>?) extremisme (?=>?) oorlog

wel een europees blok => economische vooruitgang => werkloosheid neemt af => op zijn minst behouden levenstandaard. enige nadeel opgeven deel soevereiniteit, maar nogmaals liever een rijke europeaan dan een arme nationalist !

Wel een Europees blok werkloosheid neemt af!

Ja in Polen misschien zodat ze hier legaal kunnen werken! Het gaat om de Nederlander en niet om onze mede europeaan!
Die EU schuld waar ieder land voor betaalt wat niet boven de 3% mocht komen meneer Zalm had het ff berekent voor het stemmen van een nieuw kabinet 2 bezuinigingsrondes waren voldoende!
Kabinet was gekozen 2 rondes waren niet voldoende nog een paar rondjes eraan vast ziekenfonds voor mij is een x zo duur geworden!
En Nederland betaalt per gezinshoofd 120€ terwijl in andere landen 65€ word betaalt word afgelost van de schuld!
Nee is Nee en nu hopen god*erdomme dat die kraagomhoogkakkers in Den Haag eens luisteren naar de stem van het volk en niet hun eigen zin doordramt!
Nederland een democratie rot toch op het volk heeft hier niks in te brengen!
Links lullen rechts vullen!

flippodud zei:
dit is de kern:

geen europees blok met een uniform beleid (lees geen grondwet) => verloederen van onze economie => werkloosheid => armoede (?=>?) extremisme (?=>?) oorlog

wel een europees blok => economische vooruitgang => werkloosheid neemt af => op zijn minst behouden levenstandaard. enige nadeel opgeven deel soevereiniteit, maar nogmaals liever een rijke europeaan dan een arme nationalist !

Ik zeg niet dat je hier ongelijk hebt maar dat is wel een zeer eenzijdige theorie, niemand kan voorspellen hoe het zal lopen!
Economische vooruitgang is bij deze zeker niet verzekerd, evenmin achteruitgang...
Dit bewijst alleen maar dat de discussie zeer moeilijk is en dat het wel degelijk om meer draait dan enkel 'nationalisme'.

flippodud zei:
dit is de kern:

:roflol: je doemscenario is nog mooier dan die van van het tegenfront komen

flippodud zei:
dit is de kern:

Deze theorie gaat volgens mij op een aantal punten de mist in:

1) Op dit moment is er al een Europees blok en is er weinig te merken van enige economische vooruitgang. NL is een doorvoer/exportland met als grootste afzetmarkt Duitsland (volgens het CBS gaat ongeveer een kwart van de NL export naar Duitsland met Engeland en Frankrijk als leuke tweede en derde). Dit is juist een argument om te zeggen dat we te afhankelijk zijn van de EU, als het slecht gaat in de EU dan gaat het direct dubbel slecht met NL vanwege de grote afhankelijkheid van de EU. Dit is een reden om onze inspraak in het EU beleid niet uit handen te geven, want dan zijn we overgeleverd aan de bureaucratie van de EU;

2) Het afnemen van de werkloosheid heeft wel een relatie met levensstandaard, maar wel een hele dunne. Een directere relatie ligt er met onze EU bijdrage. Zolang wij netto (veel) meer bijdragen aan de EU dan wij ontvangen, moet dat ergens van betaald worden en dat is geld waar we niets van terugzien. Het wordt gebruikt om gaten te vullen in andere landen en wij kunnen het niet in eigen land uitgeven. Ga eens na wat netto 2 miljard euro zou betekenen voor onze eigen economie.

3) Met name de voormalig oostblok landen en Spanje zijn netto ontvangers van de EU en zijn geven dat geld het liefst in hun eigen omgeving uit om daarmee de economie een impuls te geven. Nu zou je kunnen zeggen dat het indirect een groei zou kunnen betekenen voor NL omdat er een betere economie aldaar betekent dat er meer marktpotentie voor NL ontstaat. Maar als je dan naar de praktijk kijkt, dan kun je niet anders concluderen dat die een drogredenatie is: de prijzen in die landen zijn over het algemeen veel lager dan in NL dus zullen NL producten in die landen (veel) duurder zijn dan producten uit de eigen markt en schieten we hier dus niets mee op.

De nieuwe grondwet draagt maar heel weinig bij aan het efficienter maken van de EU. Hieruit blijkt dat de EU politici een hele dikke laag boter op hun hoofd hebben: zolang ze niet efficienter hoeven te werken kunnen ze doorgaan met het zakken vullen en het politieke apparaat blijven vervuilen met hun nutteloze beleidsdocumenten. En iedereen staat erbij en kijkt ernaar, want de EU is goed voor ons...wat een gelul

de eu heeft nog niets bewezen voor onze economie? wtf, leef jij op mars of zo? waardoor denk je dat nederland zo makkelijk handel kan voeren met de omringende landen... dat is enkel doordat de grenzen aan het vervagen zijn. een verdere eenmaking zal tot gevolg hebben dat het nog makkelijker wordt om handel te drijven.

wat dat betalen betreft per gezinshoofd. dat is inderdaad waar wat je zegt, de rijken betalen meer dan de armen. zo hoort dat ook in een sociale democratie. en spanje krijgt al veel minder dan vroeger, want hun levenstandaard is aanzienlijk verhoogd.

desalniettemin geef ik je gelijk dat we er best niet te veel arme landen nog bij zouden betrekken. imo hadden we beter gestopt bij griekenland/spanje. maar het uitbreiden van de eu in het oosten heeft dan wel weer voordelen op lange termijn. zo kunnen we eisen stellen op hun concurrentiebeleid met de rest van europa. dit gebeurt oa door een sociale wetgeving aan hen op te dringen waardoor ze niet meer aan hongerlonen kunnen werken.

PS: werkloosheid en levensstandaard zijn veel meer gecorreleerd dan jij laat uitschijnen...

Santoz zei:
Ik zeg niet dat je hier ongelijk hebt maar dat is wel een zeer eenzijdige theorie, niemand kan voorspellen hoe het zal lopen!
Economische vooruitgang is bij deze zeker niet verzekerd, evenmin achteruitgang...
Dit bewijst alleen maar dat de discussie zeer moeilijk is en dat het wel degelijk om meer draait dan enkel 'nationalisme'.

de feiten: door de enorme paardenbril die de gemiddelde rijke europeaan op heeft op gebied van economie zien we niet in dat azië ons met huid en haar aan het oppeuzelen zijn. dit lijkt een ver van mijn bed show. maar de cijfers: (1% groei hier, +10% in azië) liegen er niet om. nog een argument: onze regeringen krijgen het alsmaar moeilijker om ons sociaal stelstel te financieren, allemaal voortekenen...

Terug
Naar boven