AndroidHealthClinic

Europese Grondwet

sanniejj zei:
Een duidelijke Nee

Maarja, het volledige kabinet is VOOR. Zelfs als het volk nee zegt bij een referendum (hadden ze niet moeten doen eigenlijk.. nu kunnen ze er niet meer onderuit) Zelfs Het democratische D66 stemt ook voor als het volk nee zegt.

Maarja ga lekker op gevoel af. Wat heeft de mooie europese unie ons allemaal voor prachtige dingen bezorgd de afgelopen jaren? :cool:

De Euro :D

sanniejj zei:
Maarja ga lekker op gevoel af. Wat heeft de mooie europese unie ons allemaal voor prachtige dingen bezorgd de afgelopen jaren? :cool:

Mja, die export van Nederland naar de eu landen kunnen we idd missen als kiespijn!

Rob G zei:
Mja, die export van Nederland naar de eu landen kunnen we idd missen als kiespijn!

Die is er ook wel als die grondwet niet doorgaat, sterker nog daarvoor hoeft het geen EU te zijn. Export is export en dat veranderd niet ineens als Nederland NEE zegt. Of denk je dat er een handelsembargo komt met Nederland als we NEE zeggen.

Meccanicc zei:
Die is er ook wel als die grondwet niet doorgaat, sterker nog daarvoor hoeft het geen EU te zijn. Export is export en dat veranderd niet ineens als Nederland NEE zegt. Of denk je dat er een handelsembargo komt met Nederland als we NEE zeggen.

Ik zeg ook helemaal niet dat die er niet meer is zonder grondwet. Maar de eu heeft ons echt wel goede dingen gegeven. Zonder de eu zal er ook wel export zijn maar ik denk dat dit minder zou zijn en minder makkelijk zou gaan.

ZoutZak zei:
door de verdragen samen te voegen, kan er juist tijds- en geldwinst worden geboekt, vergeleken met het tragere en onsamenhangendere geheel nu.

Ieder Europees land wordt geacht gebonden te zijn aan de huidige verdragen, die ook hun werk verrichten, mits ze geaccepteerd worden. Dus waarom onnodig geld verspillen aan het veranderen van een degelijk werkend systeem.

ZoutZak zei:
snap je kritiek niet? duidelijkheid lijkt me in een ieders voordeel.
prijsverschillen ontstaan door een imperfecte marktwerking, op financieel-economisch gebied, denk aan stabiliteitspact-naleving, wordt vooruitgang geboekt.

Dus jij denkt dat landen zoals Luxemburg, Duitsland etc... hun prijzen gaan aanpassen aan de Nederlandse prijzen die bij de meeste producten hoger liggen. Of dat Nederland zelfs hun prijzen gaat verlagen t.a.v. de bovengenoemde landen, wishfull thinking ;) .

ZoutZak zei:
haha het optreden kan in ieder geval niet slomer als de huidige situatie, ik ben ervan overtuigd dat de daadkracht vanuit europa stukken beter wordt.
??? verdragen hebben nu al gelding boven het recht binnen de lidstaten, niets nieuws dus.

zie toelichting op het subsidiariteitsbeginsel.

Gemeenschapsrecht heeft nu al voorrang op ons Nederlands recht, is al jaren zo. Een Europese gemeenschap of niet, elk land heeft zijn eigen trots en zal beïnvloeding van buiten zo veel mogelijk proberen te beperken.

ZoutZak zei:
dit wordt toch ook helemaal niet de taak van deze minister!?
het gaat erom dat er een gezicht komt voor het europese beleid tov buitenland. natuurlijk blijft zijn functioneren twijfelachtig als het gaat over onderwerpen waar de lidstaten onderling over verdeeld zijn. maar met bijna 30 lidstaten en daarmee evenveel ministers van buitenlandse zaken wordt het beeld naar buiten toe onnavolgbaar.

Waarom moeten wij een Europees beleid hebben t.a.v. buitenlandse zaken, als Nederland positief staat tegenover het handelen van Israel tegen de Palestijnen, betekent dit niet automatisch dat Frankrijk daar hetzelfde op neerkijkt. Dat is generaliseren, en leid tot een gedwongen opvatting van de Europese Gemeenschap t.a.v. buitenlandse zaken. Ieder land heeft een recht
op een eigen visie t.a.v. buitenlands beleid.

ZoutZak zei:
overigens vind ik het houden van een referendum op dit punt ook een slechte zaak.

Sommige zaken zijn inderdaad iets te ingewikkeld voor de gemiddelde burger, maar het is aan de politici dit probleem af te schaffen. Het vak politiek verplichten op de scholen is al een stap in de goede richting.

Jinsu zei:
Dus jij denkt dat landen zoals Luxemburg, Duitsland etc... hun prijzen gaan aanpassen aan de Nederlandse prijzen die bij de meeste producten hoger liggen. Of dat Nederland zelfs hun prijzen gaat verlagen t.a.v. de bovengenoemde landen, wishfull thinking ;) .
marktwerking vriend. in een notendop, zeggen de economische wetten ons, dat bij relatieve prijsverschillen wij meer van onze producten in het buitenland zullen halen --> Prijspeilbuitenland omhoog. en door de afnemende vraag in Nederland, zullen de prijzen hier minder stijgen, danwel dalen, en dus door deze prachtige marktwerking bereiken wij eenzelfde prijsniveau.
(in hoeverre er een onvolledige marktwerking bestaat; is mooi terug te zien in de bekende BigMac prijsindex)

Jinsu zei:
Waarom moeten wij een Europees beleid hebben t.a.v. buitenlandse zaken, als Nederland positief staat tegenover het handelen van Israel tegen de Palestijnen, betekent dit niet automatisch dat Frankrijk daar hetzelfde op neerkijkt. Dat is generaliseren, en leid tot een gedwongen opvatting van de Europese Gemeenschap t.a.v. buitenlandse zaken. Ieder land heeft een recht
op een eigen visie t.a.v. buitenlands beleid..
nogmaals, het gaat niet zozeer om gladstrijken van verschillen in opvattingen over wereldproblematiek, alswel zaken waarin Europa door de EU zijn stem moeten laten horen, een gezicht geven die direct aanspreekbaar is voor de buitenwereld, ipv alle lidstaten afzonderlijk te moeten polsen.

Meccanicc zei:
Er staat wel in de grondwet dat als ze kunnen voldoen aan de rechten en plichten van de andere landen dat de unie ze niet kan weigeren. En dat kunne ze straks "wettelijk" vast wel, dat wil nog niet zeggen dat ze aan de normen en waarden voldoen die hier gelden. Denk hierbij aan eerwraak en de gelijkheid van mannen en vrouwen.
Indirect staat het dus wel beschreven, het gaat nog niet eens zo zeer over Turkije, maar over het algemeen over landen die toe willen treden om hun graantje mee te pikken waar de eerste 15 lidstaten 30 jaar hard aan hebben gewerkt. Dit wordt met deze grondwet de nek weer omgedraait. Stem dus maar tegen.
Er is al jaren geleden besloten dat de toetredingsonderhandelingsgesprekken (!) mochten beginnen tussen EU en Turkije, dus dat is een gegeven. Wel legt en grondwet de eisen beter vast, en verscherpt ze nota bene. oftewel ben je tegen toetreding van turkije, stem voor!

Rob G zei:
Ik zeg ook helemaal niet dat die er niet meer is zonder grondwet. Maar de eu heeft ons echt wel goede dingen gegeven. Zonder de eu zal er ook wel export zijn maar ik denk dat dit minder zou zijn en minder makkelijk zou gaan.

Met een Nee, wordt de EU niet afgeschaft Robbedoes, De Euro had ons alleen al een eco groei van dik in de plus moeten opbrengen, NOT dus, vergelijk dat eens met landen als bijv. Engeland, Zweden, Zwitserland die geen pleuro hebben.

Ik ga zeer waarschijnlijk VOOR stemmen! Al heb ik nog niet alles doorgrond. Dat is ook zeer moeilijk, zoals Naga schreef, is het waarheidsgehalte/ betrouwbaarheid moeilijk in te schatten. Het is allemaal opinie, dus vaak gaat daar subjectiviteit mee gemoeid. De enige bron die echt betrouwbaar is, is de grondwet zelf. Maar om nu de grondwet te lezen...
Maar natuurlijk kun je wel een betrouwbaarheidsinschatting maken. Mensen zoals bijvoorbeeld Geert wilders, zijn niet echt betrouwbaar... De nuance is dan ook ver te zoeken... valse argumenten, gevoelens bij mensen naar boven halen die er helemaal niets mee te maken hebben, etc. Ik ga zelf dan ook meer af op bronnen met nuance, die niet allerlei onzin uitslaan om hun gelijk te krijgen. Maar die de voor en tegens gewoon netjes tegen elkaar afwegen en daar vervolgens een eerlijk advies over geven.
Overigens vind ik dit referendum te complex en teveel voor verdraaing vatbaar... Naar mijn mening wordt er, door het kabinet, veel te weinig gedaan om dit risico enigzins weg te nemen. Integendeel door allerlei doembeelden te schetsen en daarmee een soort van dwang uit te oefenen op het volk, bereiken ze juist het tegenover gestelde!

met een Nee wordt de Eu idd niet afgeschaft, maar met een nee-stem verdwijnt de euro ook niet.

Maarja ga lekker op gevoel af. Wat heeft de mooie europese unie ons allemaal voor prachtige dingen bezorgd de afgelopen jaren?
Sanniejj, mn jongen, mss moet je eens een boek gaan lezen. Daar staat het namelijk allemaal in. Van op zich staande staten die elkaar altijd maar naar het leven stonden werken we nu samen, dat is iets wat voor een groot deel te danken is aan de Europese Unie. En wat te denken van het weg nemen van handelsbarrières, geen hoge tariefmuren meer binnen de Unie waardoor wij optimaal kunnen profiteren van import/export. En zo kan ik nog wel even doorgaan hoor.

En kijk eens aan de PVDA wil de uitslag al niet meer meenemen lees ik net. bleeeeh enge linkse regentjes.

hebben ze niet gezegd hè. beter opletten bro.

Nee, ze hebben "bijna" gezegd dat als er volgend jaar genoeg mensen ja zeggen in de peilingen ze nog maar een x een referendum gaan houden.

TEGEN en waarom...

Stap voor stap wordt Nederland een machteloze provincie van een oppermachtige Europese Unie. De nieuwe Unie zal veel eigenschappen hebben van een federale staat: een eigen munt, een eigen vlag, een eigen volkslied, een eigen president, een eigen parlement, een eigen feestdag, een eigen leger en een eigen grondwet. Laten we nu een pas op de plaats maken, in plaats van ondoordacht door te denderen in de richting van een Europese superstaat die nauwelijks democratisch te controleren valt. We hebben de verantwoordelijkheid om onze democratische rechten te beschermen, ook ten bate van toekomstige generaties. Dat is onze plicht tegenover de generaties die onze rechten voor ons hebben bevochten.
Steeds meer bevoegdheden worden overgeheveld naar Brussel. Ons eigen buitenlandbeleid wordt onderworpen aan de meerderheden zoals die in de EU tot stand komen, onder regie van een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Op internationale conferenties moet Nederland de standpunten van de Unie verdedigen . De EU kan straks ook bijvoorbeeld een verdrag met China afsluiten, zonder dat Nederland daartegen bezwaar kan maken. Het is niet wenselijk dat er zoveel zeggenschap wordt overgedragen naar Europa.
Met deze grondwet wordt één economische variant, de vrijemarkteconomie, dwingend opgelegd aan alle lidstaten. Ook voor publieke diensten zoals onderwijs en zorg zijn de regels van de markt straks maatgevend.

The_Oak zei:
TEGEN en waarom...

Stap voor stap wordt Nederland een machteloze provincie van een oppermachtige Europese Unie. De nieuwe Unie zal veel eigenschappen hebben van een federale staat: een eigen munt, een eigen vlag, een eigen volkslied, een eigen president, een eigen parlement, een eigen feestdag, een eigen leger en een eigen grondwet. Laten we nu een pas op de plaats maken, in plaats van ondoordacht door te denderen in de richting van een Europese superstaat die nauwelijks democratisch te controleren valt. We hebben de verantwoordelijkheid om onze democratische rechten te beschermen, ook ten bate van toekomstige generaties. Dat is onze plicht tegenover de generaties die onze rechten voor ons hebben bevochten. Steeds meer bevoegdheden worden overgeheveld naar Brussel. Ons eigen buitenlandbeleid wordt onderworpen aan de meerderheden zoals die in de EU tot stand komen, onder regie van een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Op internationale conferenties moet Nederland de standpunten van de Unie verdedigen . De EU kan straks ook bijvoorbeeld een verdrag met China afsluiten, zonder dat Nederland daartegen bezwaar kan maken. Het is niet wenselijk dat er zoveel zeggenschap wordt overgedragen naar Europa.
Met deze grondwet wordt één economische variant, de vrijemarkteconomie, dwingend opgelegd aan alle lidstaten. Ook voor publieke diensten zoals onderwijs en zorg zijn de regels van de markt straks maatgevend.
je begin is nogal suggestief, maar veel punten die je opnoemt ervaar ik in tegenstelling tot jou WEL als wenselijk. Ik denk dat veel generaties die ons ons land hebben opgebouwd dit als een ideaalbeeld gezien hebben, echter was het in die tijd nog niet haalbaar...

Waarom die angst jegens Europa, ik voel me evenveel Europeaan als Nederlander.

Laatst bewerkt:
ZoutZak zei:
je begin is nogal suggestief, maar veel punten die je opnoemt ervaar ik in tegenstelling tot jou WEL als wenselijk. Ik denk dat veel generaties die ons ons land hebben opgebouwd dit als een ideaalbeeld gezien hebben, echter was het in die tijd nog niet haalbaar...

Ik niet ;)

ZoutZak zei:

die angst, om soevereiniteit af te dragen, is van alle tijden. Dat lijkt ingebakken te zijn in de mens of iets dergelijks. Zolang men niet aan verworvenheden als het homohuwelijk, softdrugsbeleid etc. komt kan ik er eigenlijk niet mee zitten.

Ik denk dat, in tegenstelling tot wat men beweerd, het nog lastiger wordt om bepaalde procedures snel en correct af te handelen.

Daar waar de overheid nu al menig steek laat vallen, zal het straks vanachter alle Europese regeltjes nog lastiger worden, en de papierwinkel zal er zeker niet om slinken.

The_Oak zei:
TEGEN en waarom...

Stap voor stap wordt Nederland een machteloze provincie van een oppermachtige Europese Unie. De nieuwe Unie zal veel eigenschappen hebben van een federale staat: een eigen munt, een eigen vlag, een eigen volkslied, een eigen president, een eigen parlement, een eigen feestdag, een eigen leger en een eigen grondwet(1). Laten we nu een pas op de plaats maken, in plaats van ondoordacht door te denderen in de richting van een Europese superstaat die nauwelijks democratisch te controleren valt. We hebben de verantwoordelijkheid om onze democratische rechten te beschermen, ook ten bate van toekomstige generaties(2). Dat is onze plicht tegenover de generaties die onze rechten voor ons hebben bevochten.
Steeds meer bevoegdheden worden overgeheveld naar Brussel(3). Ons eigen buitenlandbeleid wordt onderworpen aan de meerderheden zoals die in de EU tot stand komen(4), onder regie van een Europese minister van Buitenlandse Zaken. Op internationale conferenties moet Nederland de standpunten van de Unie verdedigen . De EU kan straks ook bijvoorbeeld een verdrag met China afsluiten, zonder dat Nederland daartegen bezwaar kan maken. Het is niet wenselijk dat er zoveel zeggenschap wordt overgedragen naar Europa.

(1) dat zijn voordelen, geen nadelen
(2) als jij de toekomstige generaties graag fier in een oranje pakje, lekker werkloos wezend, "hup holland hup" ziet roepen... ik denk dat je verkies dat het europeanen zullen zijn die wel een rol hebben op wereldvlak
(3) het overhevelen naar brussel is net om een eenduidiger beleid te kunnen voeren
(4) het nederlands buitenlandbeleid is momenteel te pervers voor woorden. balkenende staat bush achterna te hollen als een hondje dat wat lekkers verwacht. ipv de VS achterna te lopen kan nederland zich even goed aansluiten bij het europese kamp
(5)de vrije markt-economie is idd geen pretje, maar nogmaals het is dat of creperen:

*azië heeft een economische groei van meer dan 9%
*de europese landen apart gemiddeld nauwelijks 1%
*china wordt in de komende jaren een even grote economie als duitsland, nu hebben ze reeds het VK ingehaald

om te zorgen dat we nog iets van onze levenstandaard kunnen behouden zullen we flink hard moeten concurreren, en idd dat zal aanpassen worden. maar op (middel)lange termijn zal het reeds zijn vruchten afwerpen.

en potverdorie, ik weet niet hoe het zit met jullie. maar ik ben ERG fier dat europa één word. zien jullie nu niet in hoe machtig europa wel kan worden?!?!?!

Terug
Naar boven