XXL Nutrition

Sticky FAQ Rippetoe in Nederlands

Bezoekers in dit topic

Piratebay / Youtube
 
ik heb vandaag rippetoe A gedaan met squat, deadlift en bench en op het einde nog chin ups maar ik was al na 30 min klaar maar is dat niet een beetje snel?
 
ik heb vandaag rippetoe A gedaan met squat, deadlift en bench en op het einde nog chin ups maar ik was al na 30 min klaar maar is dat niet een beetje snel?

Was dit de eerste keer? Of een van de eerste?

Zo ja, dan is dat prima. Je begint met laag gewicht dus heb je nog niet zo veel rust tussen sets en oefeningen nodig. Als je later op iedere oefening 20/30 kg meer pakt dan nu (blijf wel rustig opbouwen) dan worden je trainingen vanzelf wat langer, maak je geen zorgen. :)
 
Was dit de eerste keer? Of een van de eerste?

Zo ja, dan is dat prima. Je begint met laag gewicht dus heb je nog niet zo veel rust tussen sets en oefeningen nodig. Als je later op iedere oefening 20/30 kg meer pakt dan nu (blijf wel rustig opbouwen) dan worden je trainingen vanzelf wat langer, maak je geen zorgen. :)

het is me tweede keer maar kan ik hierdoor wel progressie maken?
 
Wat voor warming-up doe je? Als je die warming-up doet, die beschreven staat in het boek starting strenght ben je echt wel langer bezig, soieso een dik uur! En na een paar weken heb je wel meer rust nodig tussen de sets door. En progressie zou ik me geen zorgen over maken, als je je aan het basis schema houdt en je voeding is goed, ga je hiermee veel gainen. Succes!
 
het is me tweede keer maar kan ik hierdoor wel progressie maken?

ja hoor. zolang je maar met lage gewichten bent begonnen en per training verhoogd zoals hij beschrijft komt het goed
 
Maakt het echt uit dat ik op dezelfde dag aan cardio doe of maakt het niet uit als je op de dagen tussenin aan cardio doet? En beperk ik best de cardio ook?
 
Laatst bewerkt:
Zolang het na de krachttraining is en niet te lang/intensief maakt het voor de progressie met SS niks uit. Kwestie van proberen en kijken hoeveel voor jou genoeg is of juist te veel is.
 
Maar dus best niet op aparte dagen? Ik dacht nog wat cardio te doen om wat vet te verbranden, maar eigenlijk is dit quasi onmogelijk omdat je dan je nodige voeding voor je spieren verbrandt?

En is Rippetoe sowieso beter voor beginners dan een gespreid schema met diverse toestellen gespreid over 3 dagen zoals volgend schema?

Maandag
- borst / biceps / abs

Woensdag
- rug / triceps / benen (quadr + hamstr)

Donderdag OF vrijdag
- schouders / kuiten / abs
 
Laatst bewerkt:
Je kunt sowieso cardio doen bij Starting Strength. De enige vraag is compenseer je die cardio met nog meer eten, of niet. Als je dat wel doet zal het programma zo werken als het bedoeld is, als je expres vet gains wilt tegengaan dan zal dat niet ideaal t.o.v. het doel van het programma. Je zult meer resets nodig hebben en langzamere progressie maken. Als je SS wilt doen moet je bereid zijn flinke gains te gaan maken ten koste van wat vet aankomen. Zie het zo: de maanden die je sneller bij je krachtdoelen komt kun je na SS gebruiken om ripped te worden, en dan heb je meer spiermassa waardoor dat sneller gaat en een beter ogend resultaat geeft.

Op je rustdag of niet maakt niet heel veel uit omdat lichte cardio weinig tot geen impact zal hebben op de volgende training. Maar, hou het in de gaten. De helft van het programma is leren je progressie bij te houden en leren problemen op te lossen.

Ik zou zeggen doe een half uurtje joggen na het trainen, dan heb je de meeste rust en maak je gebruik van de warming up die je al gehad hebt. Op de rustdag kan ook prima, maar let er dan op of het herstel van de cardio je trainingen niet in de weg gaat zitten.

Ja Rippetoe's Starting Strength is voor beginners, die bereid zijn te vreten en hard te trainen, beter dan een split.
 
Laatst bewerkt:
als je langzaam traint, dan til je ook minder.en dat vertaalt zich weer in minder kracht;) (denk ik):D

Ik zie ook wel eens gasten die de stang gewoon laten vallen zodat ze eigenlijk de hele neerwaardse beweging overslaan zodat ze die 70 kilo (lol) 2 x extra omhoog kunnen drukken, terwijl ze EIGENLIJK gewoon met 60 kilo zouden moeten benchen .

Je moet , (denk ik) , gewoon in gedachte houden dat je het gewicht echt onder controle hebt.
Dus niet extra langzaam om jezelf extra te pijnigen, maar zeker niet laten vallen om maar geen energie aan de neerwaardse beweging te hoeven besteden.

Anyway, een normaal mens weet stiekem zelf ook wel wanneer ie eigenlijk het gewicht niet onder controle heeft.

En het ziet er ook niet uit als je te gehaast met het gewicht bezig bent, want dan kan iedereen duidelijk zien dat het eigenlijk te zwaar voor je is als ie je ziet aanklooien met gestuiter en vrije val shit.
 
Daar is het inderdaad voor gemaakt:D
 
Heeft iemand zowel het boek Starting Strength 1 als 2 geleze zoja is het nodig om 1 te leze vooraleer je 2 leest?
 
Training A (1) Week 1
Training B (1) Week 1
Training A (2) Week 1
Training B (2) Week 2
Training A (3) Week 2

Is het nu de bedoeling dat je bij A(2) al je gewicht verhoogt of bij A(3).

Of tewel per training verhogen of per week verhogen?
 
Heeft iemand zowel het boek Starting Strength 1 als 2 geleze zoja is het nodig om 1 te leze vooraleer je 2 leest?
Ik heb beiden gelezen en 2 is gewoon een verbeterde uitgave die wel toegevoegde waarde heeft over de eerste maar andersom niet.

Is het nu de bedoeling dat je bij A(2) al je gewicht verhoogt of bij A(3).

Of tewel per training verhogen of per week verhogen?
Per training.
 
Als ik Rippetoe volledig thuis zou willen doen, op zolder (grote ruimte), hoeveel geld zou ik dan ongeveer kwijt zijn aan alle apparatuur?
 
Back
Naar boven