tunana
Advanced Bodybuilder
- Waardering
- 49
- Lengte
- 1m95
- Massa
- 107kg
- Vetpercentage
- 16%
sorry

Het is wel een antwoord waar ik content mee ben.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

'Niet volledig verankerd zitten'niet volledig verankerd zitten in een fysisch causaal netwerk =/= helemaal los staan van een fysisch causaal netwerk.
Je moet me geen stellingen aanpraten die ik nergens heb verdedigd. Je hebt me trouwens nog altijd niet uitgelegd wat het verschil zou zijn tussen een vrije en een onvrije bewuste intentie.

Je punt is? Waarom zou je de definities van Kant en Aristoteles aannemen als je van mening bent dat hun definitie onmogelijk is?Silentio zei:Boeien, hij wordt door een evengroot deel niet gedeeld. Ik begin gewoon van de klassieke invulling op wat vrijheid is, zoals Aristoteles en Kant dit begrepen en de common man er onder verstaat. Niet van een verwrongen definitie die vrijheid reduceert tot willen of bewust willen, om zo een voorbijgestreefde moraal van verantwoordelijkheid toch compatibel tracht te maken met een meer wetenschappelijke kijk op de mens.
Wederom doe je een extreme boute bewering zonder toelichting. Ontologische differentiatie is totaal verschillend.Silentio zei:eenhoorns, kabouters en god zijn ook illusies, ook al zijn hun concepten en het gebruik ervan reeel. Net hetzelfde met een vrije wil en verantwoordelijkheid.
Ad absurdum redeneringen zijn één van de belangrijkste sleutels voor een filosoof. Ik meen dat de situatie die jij en Angelus verdedigen uiteindelijk inderdaad absurd is.Silentio zei:Het is niet omdat mensen er naar handelen of het als waar aannemen dat het ook zo is. Nergens zit ik taal, cultuur of mentale inhouden te ontkennen. Voorwaarden voor zoiets als wetenschap en betekenisvol spreken over de wereld in het algemeen, vrijheid en verantwoordelijkheid zijn dit niet.
Ik ben dus geen diehard materialist die claimt dat enkel fysische entiteiten bestaan. Wederom zit je mijn positie te radicaliseren om het zo in het belachelijke te trekken.
Zie hieronder.Silentio zei:waar heb ik of Angelus een dergelijke visie op identiteit verdedigd? Ik zei enkel dat het idee van een onbelichaamde substantie de enige visie is die echte vrijheid zou kunnen toelaten, en aangezien zo'n situatie niet te verdedigen valt, ontken ik het bestaan van vrijheid.
Natuurlijk hebben rationeel-metafysische implicaties voor praktisch-ethische vraagstukken. Elke ethiek heeft metafysische stellingnamen welke toonaangevend zijn voor de praktijk. Van vrije wil, tot persoonlijke identiteit tot de humane conditie.Silentio zei:De vraag naar het bestaan van vrije wil en verantwoordelijkheid is trouwens een louter metafysische, en eventueel deels wetenschappelijke vraagstelling en kan volledig losgekoppeld worden van haar ethische implicaties.
Wederom heb ik dit al lang en breed gedaan. Je leest puur selectief en raast door met je boute beweringen zonder toelichting. Het draait om persoonlijke identiteit. Iemand die wordt 'bestuurd' door een demon handelt niet zelf. Voor de zoveelste keer. Onbewuste breinprocessen, genetica, sociale factoren zijn NIET equivalent aan een 'almighty demon'. Dus nee, iemand die handelt naar een ander is niet vrij (tenzij hij of zij anders had kunnen doen, wat in de door jou geschetste situatie niet het geval is). Iemand die zelf handelt is dat wel. Lees eens alles terug voordat je me weer gaan beantwoordet s.v.p - een discussie waarin iemand namelijk niet luistert maar dogmatisch doorknalt is voor mij pure tijdsverspilling. Je hebt schijt aan argumentatie (en spelling).Silentio zei:Ik vraag je trouwens om op 1 vraag helder en duidelijk te antwoorden, aangezien je het nog niet hebt gedaan.
Diegene die door een almighty demon wilsacten krijgt geinduceerd, is zo iemand nu vrij of niet?

Het is duidelijk dat er enkele zijn die een wat ruimere vocabulaire bezitten dan de anderen![]()
Echter kan ik me vanuit een moderne bio- neuropsychologische perspectief wel achter dit antwoord plaatsen. Bio- en Neuropsychologie bestudeert de wijze waarop cognitie en gedrag gestuurd worden door het zenuwstelsel en het hormonale systeem. Ervaringen en dergelijke hebben allemaal een bewuste en onderbewuste invloed op ons wezen, zijn en denken. Het idee dat een mens functioneert door puur en alleen fysiologische processen is waar het hier om gaat. Het in kaart brengen van individuele verschillen tussen mensen, voor zover deze gerelateerd zijn aan bepaalde persoonlijkheidseigenschappen, specifieke hersenfuncties, of erfelijke disposities. Nieuwe benaderingen binnen de genetica (zoals het tweelingenonderzoek, kwantificering van DNA) maken het hierbij mogelijk beter dan voorheen de genetische basis van menselijke gedrag en hieraan gerelateerde fysiologische activiteit systematisch in kaart te brengen. Alles wat je mee maakt in je leven is onder legt aan een genetische basis, daarna produceren de ervaringen die je maakt of dan wel elektrische of dan wel chemische reacties in je brein die op geslagen worden in hiervoor gespecificeerde subcompartimenten. Hieruit ontstaat je onderbewuste en je persoonlijkheid.

Phenomenal consciousness is juist hét hekelpunt voor alle (neuro)fysiologische reducties.Absoluut. Ik ben zelf ook regelmatig bewust van mijn onderbewuste keuzes en handelingen. Het idee echter van een volledig fysiologisch denken en gevoelswereld zoals deze bestudeert word tegenwoordig, legt vrije wil op een tweede plaats in de hierarchie van het zijn zelf.
en zoals ik het lees zijn er 2 groepen die dogmatisch door rationaliseren op het door hun gepresenteerde argument![]()
'Niet volledig verankerd zitten'
Licht toe. Je zit in een causaal proces of niet. Dat is immers causaliteit.
En dat heb ik weldegelijk uitgelegd. Vrij is dat je anders had kunnen doen, of anders had kunnen willen. In een onvrije situatie is dit niet het geval.
Je punt is? Waarom zou je de definities van Kant en Aristoteles aannemen als je van mening bent dat hun definitie onmogelijk is?
Wederom doe je een extreme boute bewering zonder toelichting. Ontologische differentiatie is totaal verschillend.
Ad absurdum redeneringen zijn één van de belangrijkste sleutels voor een filosoof. Ik meen dat de situatie die jij en Angelus verdedigen uiteindelijk inderdaad absurd is.
Natuurlijk hebben rationeel-metafysische implicaties voor praktisch-ethische vraagstukken. Elke ethiek heeft metafysische stellingnamen welke toonaangevend zijn voor de praktijk. Van vrije wil, tot persoonlijke identiteit tot de humane conditie.
Wederom heb ik dit al lang en breed gedaan. Je leest puur selectief en raast door met je boute beweringen zonder toelichting. Het draait om persoonlijke identiteit. Iemand die wordt 'bestuurd' door een demon handelt niet zelf. Voor de zoveelste keer. Onbewuste breinprocessen, genetica, sociale factoren zijn NIET equivalent aan een 'almighty demon'. Dus nee, iemand die handelt naar een ander is niet vrij (tenzij hij of zij anders had kunnen doen, wat in de door jou geschetste situatie niet het geval is). Iemand die zelf handelt is dat wel. Lees eens alles terug voordat je me weer gaan beantwoordet s.v.p - een discussie waarin iemand namelijk niet luistert maar dogmatisch doorknalt is voor mij pure tijdsverspilling. Je hebt schijt aan argumentatie (en spelling).
Maar ach, je bent toch niet vrij om zelf te beslissen of je gaat antwoorden, of niet?
wie weet er een goed filosofisch boek dat de basis een beetje uitlegd?
Heb vroeger wel eens dit boek gelezen,wat wel mijn niveau is.
: http://www.boekkado.nl/images/covers/9789027464392_front.jpg
Had een tijd terug ook de staat van plato geleend maar daar snapte ik mooi de t*fus van.
, af en toe zul je wat background kennis missen, maar je spaart wel een heleboel tijd uit.wie weet er een goed filosofisch boek dat de basis een beetje uitlegd?
Had een tijd terug ook de staat van plato geleend maar daar snapte ik mooi de t*fus van.
De Wereld van Sofie is vergelijkbaar, niet gelijk zo stoffig als veel filosofieboeken. Bertrand Russel heeft ook toegankelijk werk geschreven. 'Geschiedenis van de Westerse filosofie' is een goed startpunt.
Het gaat om het idee dat je uit vrije wil handelt wanneer je ook iets anders had kunnen doen dan dat je deed. Deze voorwaarde 'Ik had iets anders kunnen doen dan ik deed' zou ook geïnterpreteerd kunnen worden als 'Ik had iets anders gedaan als ik iets anders had gewild'. Waarom is dit vreemd gedacht? Het zou immers raar zijn als je iets anders had gewild en toch anders zou handelen. De crux is dat het wilscomponent niet strijdig is met het determinisme. Het is eveneens een hypothetische en geen feitelijke voorwaarde. Een determinist zou zeggen dat als de wereld er zo had uitgezien dat ik iets anders had gewild, ik vervolgens, puur op basis van de wetten van de natuur, ook anders zou hebben gehandeld.
wie weet er een goed filosofisch boek dat de basis een beetje uitlegd?
De basis voor wat? Filosofie in het algemeen? Lijkt me dat je daar weinig zinnigs over gaat vinden. Zou zelf gewoon beginnen met wat introductieboekjes over specifieke filosofen, en die dan chronologisch lezen. Primaire teksten kan je later nog lezen.
Vb grof: Plato-Aristoteles-Aquino-Descartes-Leibniz-Spinoza-Hume--Kant-Nietzsche-Husserl-Heidegger-Merleau Ponty-Foucault-Russell-Wittgenstein
Is het niet gewoon beter om alle filosofie, hersenspinsels overboord te gooien, en een minder ernstige en lastige hobby te zoeken, iets als bowlen ofzo. (InB4 'voor jou wel'.)
liekt miehaha als veel denken teveel stress met zich mee brengt, vooral niet veel denken. Als je prettig vindt om ergens een antwoord op te hebben wat geen standaard vraag is maar waar op den duur misschien wel een antwoord op kan komen,
alleen maar leuk om over na te denken als je jezelf niet para denkt of te ver van de wereldliekt mie
Idd, discussïeren is zoiezo mijn ding niet, ga het gewoon bij Nietzsche houden, "Ik zou willen weggeven en uitdelen, tot ooit weer de "wijzen" onder de mensen in hun dwaasheid vreugde hebben gevonden."
De basis voor wat? Filosofie in het algemeen? Lijkt me dat je daar weinig zinnigs over gaat vinden. Zou zelf gewoon beginnen met wat introductieboekjes over specifieke filosofen, en die dan chronologisch lezen. Primaire teksten kan je later nog lezen.
Vb grof: Plato-Aristoteles-Aquino-Descartes-Leibniz-Spinoza-Hume--Kant-Nietzsche-Husserl-Heidegger-Merleau Ponty-Foucault-Russell-Wittgenstein
Of je negeert die ganse voorgeschiedenis en je werpt je onmiddelijk in recente debatten over specifieke onderwerpen, af en toe zul je wat background kennis missen, maar je spaart wel een heleboel tijd uit.
'Geschiedenis van de Westerse filosofie' is een goed startpunt.