- Waardering
- 892
- Lengte
- 1m93
- Massa
- 106kg
Mijn impliciete aanname is wel degelijk dat bewuste intenties equivalent zijn aan de vrije wil. En dat bewuste intenties als ervaring is niet iets dat andere organische processen bevatten. Misschien dat een select aantal diersoorten (e.g. primaten) dit ook hebben..Tenzij je op en top functionalist bent met het toeschrijven van 'de wil', door te zetten dat 'objecten naar beneden willen' en dat 'hitte omhoog wilt'. Enfin, niet houdbaar en verder relevant
Volgens mij is de conclusie van zowel jou als Silentio niet dat vrije wil niet bestaat maar dat hij slechts een illusie is. Jullie treffen immers zelf continu vrije wil aan als bewuste intenties alleen vanwege wetenschappelijke ondervindingen uit onder andere de neurowetenschappen, psychologie en de natuurwetenschappen denken jullie dat het een illusie is. De ervaring kennen jullie beide even goed. Als de barbell benches zoals wel vaker bezet zijn en je hebt geen zin om te wachten kun je besluiten voor de verandering een dumbells te gebruiken. Een halve minuut laten lig je op een bankje met dumbells in je handen. Net als het voorbeeld dat ik schetste met de chagrijnige werknemer die onder dwang van een wapen of uit 'chagrijnigheid' te snel rijdt. We snappen alle drie dat deze persoon zich in één situatie vrij ervaart en in de ander onvrij, niet waar?
true, maar omdat je iets ervaart is het nog niet waar.
Onder andere door een befaamd onderzoek van de psycholoog Wegner is gebleken dat deze bewuste intenties om bijv. te hard te rijden of om voor de verandering de dumbells te gebruiken veroorzaakt zijn door andere processen en waarnemingen waarover wij in eerste instantie geen controle hebben. Bewuste intenties worden veroorzaakt door onbewuste processen ergo vrije wil is een illusie. Zoals ik echter reeds heb uitgelegd is dit onbewuste process, of 'determinering', of sociale factoren, of genetica, et cetera, niet per se een afbreuk aan vrije wil. De vraag is of 'ik' de handeling veroorzaak. Dat de bewuste intenties die jij ervaart ook daadwerkelijk een causaal verband heeft met de handeling die je vervolgens uitvoert. Dit is wat ik bedoelde met "Overigens haal je met de neurowetenschappen hier niks onderuit. Dit wilscomponent en het bereidheidsportaal zeggen niks over de intentie van jou als persoon. Of alles wat jij nu gaat antwoorden is pure confabulatie, of sterker nog, zijn niet jouw woorden."
De causale ketens kun je als volgt weergeven:
![]()
een bewuste intentie is NIET hetzelfde als het hebben van een vrije intentie. Ik zie echt niet in hoe jij steeds die twee termen door elkaar haalt. Ik kan me vb gerust een onewuste vrije intentie inbeelden en een onvrije bewuste intentie. Bewustzijn verwijst naar een ervaringscomponent. Vrijheid naar het niet volledig vastzitten in een causaal netwerk. Het enige wat jij doet is de gangbare definitie van vrijheid te vervangen door een andere (wat trouwens elke compabilist in het debat doet), waardoor het lijkt of je tegenstander bewuste intenties ontkennen, dat doen we dus niet.
Ik durf zelfs toegeven dat bewuste intenties en positieve bijdrage vormen tot bepaalde handelingen (en dus dat het niet louter epifenomenen zijn en er steeds sprake is van overdeterminatie). Maar dat maakt ze niet vrij.
De impliciete aanname die zo ongelooflijk verkeerd is en hiervoor verantwoordelijk is dat wij ons brein of het, volgens veel 'neuroreductionisten', 'epiphenomeen' van het brein oftewel 'bewustzijn' zijn. Immers als alles afhankelijk is van onbewuste hersenprocessen en omgevingsfactoren ed. kunnen we net zo goed aannemen dat bewustzijn an sich een illusie. Voor mij is echter genoeg dat ik, een persoon, kan willen wat ik wil. Ongeacht of ik kan bepalen wat ik wil. Willen wat ik wil is vrijheid.
Dus nogmaals: enkel door de gangbare definitie van vrije wil te vervangen door een eigen interpretatie red je hem nog niet.
Dingen die ik niet wil (onbewuste handelingen) zijn eveneens mijn handelingen en mijn persoon is meer dan mijn bewustzijn ergo ik ben verantwoordelijk voor al mijn handelingen, ook al waren ze onbewust of ongecontroleerd. Dit laatste als snauw naar de 'pseudomoralist' die verantwoordelijkheid denkt te kunnen schrappen op basis van het eventuele niet-bestaan van de vrije wil.
verantwoordelijkheid is ook een illusie. Dan ben ik maar een "pseudomoralist". verantwoordelijkheid verondersteld een echte vrije wil, anders blijf je gewoon het slachtoffer van het causaal netwerk waar jebent ingebed. Nergens in de wereld ga je een afbakening kunnen vinden waarin fysische processen als de jouwe kunnen worden beschouwd.
Wetenschappelijk succes waaruit determinisme is 'afgeleid' is nooit één rechte, progressieve lijn van succes geweest. Dit succes is eveneens een illusie waardoor de gevolgtrekking op z'n minst misplaatst genoemd kan worden. Daarnaast, al was ze uniliniear, dan was er sprake van een inductie probleem. Een eindig aantal waarnemingen extrapoleren naar een oneindig aantal waarnemingen is volledig onwetenschappelijk en logisch gezien verwerpelijk.
dan is determinisme ook maar een fallibele, wetenschappelijke these, daar heb ik gee problemen mee. Metafysica en wetenschap zijn geen 2 verschillende domeinen.

), maar ook een pleonasme?