- Waardering
- 14
Door filosofie te lezen kom ik in contact met de objectieve, neutrale realiteit. & De objectieve realiteit neigt imo meer naar het sombere dan naar het opgewekte. & ja, dat klopt wel, ik leef in, of als een hologram. 3D is illusie, het universum is een hologram.
Nog nooit eerder een discussie gehad met een hologram 3d illusie, interessant
.Ik ervaar zelf juist het tegenovergestelde als jij Corleone. Hoe meer filosofie ik lees hoe minder somber ik wordt over het bestaan. Het is wel confronterend, maar het heeft me zeker niet somber of apathisch gemaakt, wel bewuster, geduldiger en stabieler. Het heeft me doen inzien dat je een eigen visie kunt ontwikkelen en deze kunt doorvoeren om de wereld, je relaties en jezelf een beetje positiever (over wat dat is kun je natuurlijk redetwisten) te maken.
Een soort eindoordeel geven over de aard van realiteit is altijd maar subjectief en noodzakelijk vanuit een bepaalde context bekeken. En of dat nu de vinger is die naar de maan wijst of een nihilist is die alles zinloos verklaard het is altijd subjectief vanuit een bepaald denkstelsel. Ik vind zelf dat je de realiteit tekort doet als je er een objectieve conclusies over uitspreekt.Vooral als je beseft hoe weinig de mensheid eigenlijk weet. Ik ervaar de realiteit juist overwegend als creatief en positief soms ook wel eens somber, maar meestal niet en als ik me somber voel dicht ik dat zeker niet toe aan de aard van de objectieve realiteit maar aan bepaalde gebeurtenissen of ideeën die een onderdeel zijn van de realiteit. Het zou net zo zinnig zijn om te zeggen dat de aard van de realiteit hongerig/ zinvol/ zinloos/ nuchter/ dronken is (of welke menselijke eigenschap dan ook).
Filosofie legt voor mij de grenzen van het weten en denken bloot. In het begin vond ik deze paradoxen binnen filosofie en logica vervelend, maar ik begin er steeds meer bewondering voor te krijgen, ik vind het leuke puzzels om mezelf mee bezig te houden, de natuur geeft zich niet zomaar (en mogelijk wel nooit) gewonnen
. Filosofie heeft mij geleerd dat er momenteel nog grenzen zitten aan het denken en logica en dat het prima is om niet alles te weten.

. Ik wil dit aan de persoon in deze video presenteren, het is mijn hoofdprofessor. Moet beetje serieus klinken.