XXL Nutrition

Filosofie Topic

Analytische waarheden, proposities die waar zijn louter omwille van de betekenis van de termen, zonder dat je naar "the actual state of the universe" zou moeten kijken. vb "Alle vrijgezellen zijn ongetrouwd."

op die manier geeft het me zo'n beetje de indruk van "iets dat we gedefinieerd hebben als zo, is zo", die kennis staat dus niet los van onze labels, terwijl 'er is iets ipv niets' zeker en vast wel "significante" kennis is.

true, maar ik vind wel dat de verschillende departementen zich een beetje moeten kunnen verantwoorden. Als je ziet hoeveel geld en tijd er wordt geinvesteerd in dubieuze "onderzoeken". en dan heb ik het vooral om literatuur en kunstgesch/wetenschaps-departementen die vaak ook nog eens beroep doen op achterhaalde fluttheorieen (lees: lacan ed).
Ok het kan allemaal wel bere-interessant zijn als expert, maar als samenleving heb je er amper iets aan, en dan heb ik het niet per se over economische opbrengst.

---------- Post toegevoegd 24 July 2013 om 23:44 ----------

True. Determinisme, de enige positie die je kan verdedigen.

Determinisme is géén tegenwerping voor vrije wil en overigens formuleer je geen criterium wat iets dan wél maatschappelijk relevant maakt.

---------- Post toegevoegd 25 July 2013 om 00:16 ----------

wat je dus in principe gewoon beweert is "er bestaat geen absolute vrije wil". En dat is al langer bekend:)

Wat een kolder. Licht toe.

Determinisme is géén tegenwerping voor vrije wil en overigens formuleer je geen criterium wat iets dan wél maatschappelijk relevant maakt.

ik ben een beetje te ver naar voor gesprongen in de discussie. Meestal voer ik zulke discussies door de tegenpartij eerst "vrij" te laten definieren.
Als ik dit moet gaan doen dan wordt het vrij nutteloos.

---------- Post toegevoegd 25 July 2013 om 00:24 ----------

Wat vinden jullie van deze visie op vrije wil? Dit is een stukje uit een essay van Raymond Smullyan, vind het een zeer vermakelijke essay, al zijn werk is trouwens erg tof, hij bakt paradoxen waar je u tegen zegt. :D

Mortal:
Anyway, it is reassuring to know that my natural intuition about having free will is correct. Sometimes I have been worried that determinists are correct.

God:
They are correct.

Mortal:
Wait a minute now, do I have free will or don't I?

God:
I already told you you do. But that does not mean that determinism is incorrect.

Mortal:
Well, are my acts determined by the laws of nature or aren't they?

God:
The word determined here is subtly but powerfully misleading and has contributed so much to the confusions of the free will versus determinism controversies. Your acts are certainly in accordance with the laws of nature, but to say they are determined by the laws of nature creates a totally misleading psychological image which is that your will could somehow be in conflict with the laws of nature and that the latter is somehow more powerful than you, and could "determine" your acts whether you liked it or not. But it is simply impossible for your will to ever conflict with natural law. You and natural law are really one and the same.

Mortal:
What do you mean that I cannot conflict with nature? Suppose I were to become very stubborn, and I determined not to obey the laws of nature. What could stop me? If I became sufficiently stubborn even you could not stop me!

God:
You are absolutely right! I certainly could not stop you. Nothing could stop you. But there is no need to stop you, because you could not even start! As Goethe very beautifully expressed it, "In trying to oppose Nature, we are, in the very process of doing so, acting according to the laws of nature!" Don't you see that the so-called "laws of nature" are nothing more than a description of how in fact you and other beings do act? They are merely a description of how you act, not a prescription of of how you should act, not a power or force which compels or determines your acts. To be valid a law of nature must take into account how in fact you do act, or, if you like, how you choose to act.

Mortal:
So you really claim that I am incapable of determining to act against natural law?

God:
It is interesting that you have twice now used the phrase "determined to act" instead of "chosen to act." This identification is quite common. Often one uses the statement "I am determined to do this" synonymously with "I have chosen to do this." This very psychological identification should reveal that determinism and choice are much closer than they might appear. Of course, you might well say that the doctrine of free will says that it is you who are doing the determining, whereas the doctrine of determinism appears to say that your acts are determined by something apparently outside you. But the confusion is largely caused by your bifurcation of reality into the "you" and the "not you." Really now, just where do you leave off and the rest of the universe begin? Or where does the rest of the universe leave off and you begin? Once you can see the so-called "you" and the so-called "nature" as a continuous whole, then you can never again be bothered by such questions as whether it is you who are controlling nature or nature who is controlling you. Thus the muddle of free will versus determinism will vanish. If I may use a crude analogy, imagine two bodies moving toward each other by virtue of gravitational attraction. Each body, if sentient, might wonder whether it is he or the other fellow who is exerting the "force." In a way it is both, in a way it is neither. It is best to say that it is the configuration of the two which is crucial.

idd wel vermakelijk, hoewel dit de discussie van vrije wil meer in de richting van het bestaan van absolute individualiteit stuurt:P

Ja dat is het wel, probeer mij maar eens aan te tonen hoe een vrije wil er uit zou zien in een gedetermineerd universum. En kom niet af met dat halfgare compatibilisme.

Ik heb trouwens geen zin in een discussie over relevante richtingen. maar zolang iets geld kost, vind ik het maar vanzelfsprekend dat diegene die het geld ontvangt zichzelf kan justifieren.

Ja dat is het wel, probeer mij maar eens aan te tonen hoe een vrije wil er uit zou zien in een gedetermineerd universum. En kom niet af met dat halfgare compatibilisme.

Ik heb trouwens geen zin in een discussie over relevante richtingen. maar zolang iets geld kost, vind ik het maar vanzelfsprekend dat diegene die het geld ontvangt zichzelf kan justifieren.

hoe kom je trouwens uit op de discussie van determinisme? Het universum waarin we leven is indeterministisch en die post van tunana waarmee dit begon laat ook nog ruimte voor indeterminisme (hoewel hij dat zelf niet inzag).

hoe kom je trouwens uit op de discussie van determinisme? Het universum waarin we leven is indeterministisch en die post van tunana waarmee dit begon laat ook nog ruimte voor indeterminisme (hoewel hij dat zelf niet inzag).

Zijn post zou dat inderdaad toelaten, maar het leek er mij op dat hij doelde op een deterministisch universum en wat de implicaties zouden zijn voor het bestaan van een vrije wil.

Waarom denkt iedereen trouwens dat kwantum fysische principes determinisme verwerpen? dat doen ze niet, enkel een specifieke interpretatie van die principes.

Wat vindt iedereen ervan dat er oneindig veel parallele universums zijn waarin jij 100+ kg shredded bent?

'Kom niet met dat halfgare compatibilisme', haha. Je bent wel van de boute beweringen zeg. Leg eerst maar eens door middel van argumentatie uit waarom het compatiblisme volgens jou 'halfgaar' is. Tevens wacht ik nog steeds op een uitleg van wat volgens jou nou wél 'maatschappelijk relevant' is - nog zoiets waar je lekker bout beweert zonder uitleg.

Het gaat om het idee dat je uit vrije wil handelt wanneer je ook iets anders had kunnen doen dan dat je deed. Deze voorwaarde 'Ik had iets anders kunnen doen dan ik deed' zou ook geïnterpreteerd kunnen worden als 'Ik had iets anders gedaan als ik iets anders had gewild'. Waarom is dit vreemd gedacht? Het zou immers raar zijn als je iets anders had gewild en toch anders zou handelen. De crux is dat het wilscomponent niet strijdig is met het determinisme. Het is eveneens een hypothetische en geen feitelijke voorwaarde. Een determinist zou zeggen dat als de wereld er zo had uitgezien dat ik iets anders had gewild, ik vervolgens, puur op basis van de wetten van de natuur, ook anders zou hebben gehandeld.

Verder is determinisme een absoluut problematische metafysische hypothese en geen wetenschappelijke stellingname. Het is empirisch onmogelijk om te toetsen en slechts de implicatie door bepaald wetenschappelijk 'succes' (aangezien zij niet uniliniear is). Hieraan kleeft eveneens het welbekende en problematische inductieprincipe waarvan ze afhankelijk is.

Daarnaast krijg je hilarische situaties ad absurdum met deze interpretatie van vrije wil en (diep metafysisch) determinisme. Stel je voor dat:
1) Je hebt een lange dag gehad op je werk. Je bent moe en chagerijnig. Je wilt zo snel mogelijk thuis zijn waardoor je te hard gaat rijden.
2) Je loopt vanaf je werk naar je auto. Plots wordt je overmeesterd door een man met een bivaksmuts en een automatisch wapen. Hij dwingt je naar je auto te lopen en hem zo snel mogelijk daar vandaan te rijden. Je rijdt te hard hierdoor.
In beide situaties ben je volgens jou 'evenveel' onvrij. Wat wrang, me dunkt.

Overigens haal je met de neurowetenschappen hier niks onderuit. Dit wilscomponent en het bereidheidsportaal zeggen niks over de intentie van jou als persoon. Of alles wat jij nu gaat antwoorden is pure confabulatie, of sterker nog, zijn niet jouw woorden.

Laatst bewerkt:
wat je dus in principe gewoon beweert is "er bestaat geen absolute vrije wil". En dat is al langer bekend:)

Idd, maar niet alleen geen absolute vrije wil maar zelfs geen ietsiepietsie vrije wil

---------- Post added 25 July 2013 at 08:43 ----------

Bestaat absolute kennis over iets?

ik dacht altijd van niet, maar als absolute kennis niet bestaat, dan kan je toch met absolute zekerheid zeggen dat absolute kennis niet bestaat en bestaat het dus wel:scratch: en dat is op zijn beurt weer een contradictie :scratch:

En hoe zit het Dan met Wiskunde daar heb je toch wel Vaak absolute waarheden en kennis?

Ik vind je ook wat kort door de bocht hier... ik ben ook zeer benieuwd naar je argumenten.

Juist als dit universum deterministisch is zou vrije wil kunnen bestaan imo. Onder vrije wil versta ik een ongedwongen keuze die wij als geheel van toekomstvoorspellende rationele intelligente denksystemen kunnen maken. Een voorwaarde voor logica en bewustzijn om te onstaan is een deterministisch universum. Onze hele hersenen zijn er op gebouwd.

Het zou me dan ook niet verbazen dat de toeval in quantum mechanica niet toevallig is.

Helaas zit hier echter ook een vervelende consequentie aan vast. Onze logica vertelt ons dat er een oorzaak en een gevolg moet zijn, anders is het niet logisch. Er moet dus altijd een oorzaak zijn. Maar dit levert een regressie op van een eeuwenoud probleem, de eerste oorzaak.

Onze subjectieve logica zegt dat toeval moet bestaan zodat er iets kan zijn, maar diezelfde logica zegt ook dat het niet kan bestaan, want er moet altijd een eerste oorzaak zijn. Beetje een vervelend probleem.. alhoewel ik niet weet of het bestaan van toeval te maken heeft met vrije wil..

Zijn post zou dat inderdaad toelaten, maar het leek er mij op dat hij doelde op een deterministisch universum en wat de implicaties zouden zijn voor het bestaan van een vrije wil.

Waarom denkt iedereen trouwens dat kwantum fysische principes determinisme verwerpen? dat doen ze niet, enkel een specifieke interpretatie van die principes.

als jij een experiment uitvoert waarin je een elektron horizontaal polariseert en dat vervolgens door een 45 graden gedraaide polariser laat gaan dan heb je 50% kans dat hij er door gaat, 50% kans dat hij dat niet doet.
Welke specifieke uitkomst je krijgt wordt niet gedetermineerd door een fysische wet maar is puur random. Deze 2 mogelijke uitkomsten gecombineerd met 'the butterfly effect' en je hebt geen ruimte meer voor determinisme. Of mis ik soms iets?

edit: je kan idd nog beargumenteren dat de individuele uitkomsten gedetermineerd worden op een zodanige manier dat de macro-uitkomst van een hele reeks experimenten gedetermineerd wordt als 50% kans.
Maar:
1) je hebt er geen fysische wet/kracht voor voorhanden om je claim te staven
2) dus dit

Laatst bewerkt:
Ik vind je ook wat kort door de bocht hier... ik ben ook zeer benieuwd naar je argumenten.

Juist als dit universum deterministisch is zou vrije wil kunnen bestaan imo. Onder vrije wil versta ik een ongedwongen keuze die wij als geheel van toekomstvoorspellende rationele intelligente denksystemen kunnen maken. Een voorwaarde voor logica en bewustzijn om te onstaan is een deterministisch universum. Onze hele hersenen zijn er op gebouwd.
licht toe, waarom?

Het zou me dan ook niet verbazen dat de toeval in quantum mechanica niet toevallig is.
ik zou je er eerst eens in verdiepen voordat je zulke claims maakt;) (begin maar eens bij het zoeken naar uitleg over 'the double slit experiment' met individuele deeltjes)

Helaas zit hier echter ook een vervelende consequentie aan vast. Onze logica vertelt ons dat er een oorzaak en een gevolg moet zijn, anders is het niet logisch. Er moet dus altijd een oorzaak zijn. Maar dit levert een regressie op van een eeuwenoud probleem, de eerste oorzaak.
het probleem hierbij is dat wij mensen voor einstein tijd als losstaande van het universum zagen. Je kan niet zeggen wat was er 'voor' het ontstaan vh universum, want tijd werd gecreeerd met het universum.

Alles in ons universum heeft een oorzaak nodig, maar ons universum zelf niet noodzakelijk. Zelfde als dat alles in ons universum trager moet bewegen dan de snelheid vh licht, maar ons universum zelf wel sneller mag bewegen (lees: uitdijen) dan de snelheid vh licht.

Onze subjectieve logica zegt dat toeval moet bestaan zodat er iets kan zijn, maar diezelfde logica zegt ook dat het niet kan bestaan, want er moet altijd een eerste oorzaak zijn. Beetje een vervelend probleem.. alhoewel ik niet weet of het bestaan van toeval te maken heeft met vrije wil..
bovendien als je vrije wil toevallig is, dan is het niet meer 'vrij' te noemen. Discussies over vrije wil geven mij altijd zo'n vuil gevoel van het bestaan van een onveranderlijke ziel o.i.d of een puppetmaster-achtig soort bewustzijn ("jij" die in een afgesloten kamertje zit in je hersenen en daar alle input vd zintuigen binnenkrijgt en op basis daarvan beslissingen maakt) terwijl de wetenschap ondertussen allang weet dat bewustzijn niet zo werkt.

---------- Post toegevoegd 25 July 2013 om 11:20 ----------

Idd, maar niet alleen geen absolute vrije wil maar zelfs geen ietsiepietsie vrije wil
een relatieve vrije wil kan je definieren hoe je wilt. Als ik 'vrij' definieer als 'de mogelijkheid om als persoon a persoon b zegt dat hij x moet doen, dat persoon b dan y doet in de plaats', en een hoop experimenten doe waaruit blijkt dat persoon b soms y doet ipv x, dan bestaat dat soort relatieve vrije wil.

En hoe zit het Dan met Wiskunde daar heb je toch wel Vaak absolute waarheden en kennis?

ligt weer genuanceerder en leidt tot een 'bestaan wiskundige entiteiten los van een bewustzijn die ze beschrijft' discussie.

Laatst bewerkt:
hoe de **** is het trouwens mogelijk dat we al 2 pagina's over vrije wil aan het discussieren zijn, hier 2 filosofiemajor's zitten (silentio en parabellum(?)) en dat geen van jullie resultaten van experimenten met split-brain patienten, noch recente ontdekkingen in de neuro-biologie hebben aangehaald?

Geeft me toch een beetje de indruk dat filosofie zwaar achterloopt op hedendaagse wetenschap:rolleyes:

Even een uitspraak van Friedrich posten.

Gesteld dat iemand het lompe simplisme van dat beroemde begrip 'vrije wil' heeft ontdekt en het uit zijn hoofd zet, dan verzoek ik hem nu zijn 'verlichting' nog een stap verder voort te zetten en ook de omkering van dit wanstaltige begrip 'vrije wil' uit zijn hoofd te zetten, dwz de 'onvrije wil'...ook de 'onvrije wil' is mythologie: in het reële leven gaat het slechts om sterke en zwakke willen.

---------- Post toegevoegd 25 July 2013 om 12:04 ----------

Jij gelooft echt in een vrije wil of wat; en dus dat iemand echt schuldig kan zijn voor z'n daden?

Laatst bewerkt:
Als er geen vaste oorzaak en gevolg zou zijn in dit universum zou een systeem nooit intelligent kunnen worden naar mijn mening. Daar is naar mijn inziens altijd trial en error voor nodig. Als bepaalde gebeurtenissen random zouden zijn zou een systeem niet consistent kunnen zijn. Maar dit is een aanname van mijn kant. Denk jij dat logica kan ontstaan in een niet deterministisch universum?

ik zou je er eerst eens in verdiepen voordat je zulke claims maakt;) (begin maar eens bij het zoeken naar uitleg over 'the double slit experiment' met individuele deeltjes)

Ik wil eerst even vooropstellen dat ik alleen maar mijn mening verkondig, ik wil geen claims oid maken :). Ik weet dat er verschillende interpretaties zijn betreft quantum mechanica. Maar volgens mij is hier nog steeds geen uiteindelijke conclusie getrokken of toeval nu daadwerkelijk bestaat of niet. Maar ik ben alleen op de hoogte hiervan via populaire wetenschaps boeken als Stephan Hawkings. Ik durf hier ook echt geen harde uitspraken over te doen. Het double split expreriment is me bekend :).

het probleem hierbij is dat wij mensen voor einstein tijd als losstaande van het universum zagen. Je kan niet zeggen wat was er 'voor' het ontstaan vh universum, want tijd werd gecreeerd met het universum.

Daar heb je gelijk in. Maar dat neemt niet weg dat er een oorzaak van het universum geweest zou kunnen zijn buiten het universum om. En om tot een juiste conclusie te komen is het wel handig om te weten hoe een universum kan ontstaan. Zelfs als dat geen oorzaak zou hebben... Ik denk dat wel voorlopig nog wel even worstelen met de eerste oorzaak.

Alles in ons universum heeft een oorzaak nodig, maar ons universum zelf niet noodzakelijk. Zelfde als dat alles in ons universum trager moet bewegen dan de snelheid vh licht, maar ons universum zelf wel sneller mag bewegen (lees: uitdijen) dan de snelheid vh licht.
Niet noodzakelijk idd, maar als het niet een oorzaak nodig heeft dan zitten we wel met een probleem dat we dan wellicht niet kunnen begrijpen hoe iets uit niets kan ontstaan. Ik wil binnenkort dit boek lezen http://www.amazon.com/Universe-Nothing-There-Something-Rather/dp/1451624468, maar ergens vermoed ik dat je hier ook gewoon weer de vraag kan stellen: wat veroorzaakte dan het niets? Want als iets uit niets komt, is niets ook iets. Komt er dan ook niets uit niets? Of bestaat iets noodzakelijk? Het blijft lastige materie. Heb jij hier geen moeite mee om er een beetje wegwijs in te geraken? Als je nog leuke literatuur hebt, hou ik me ten zeerste aanbevolen

bovendien als je vrije wil toevallig is, dan is het niet meer 'vrij' te noemen. Discussies over vrije wil geven mij altijd zo'n vuil gevoel van het bestaan van een onveranderlijke ziel o.i.d of een puppetmaster-achtig soort bewustzijn ("jij" die in een afgesloten kamertje zit in je hersenen en daar alle input vd zintuigen binnenkrijgt en op basis daarvan beslissingen maakt) terwijl de wetenschap ondertussen allang weet dat bewustzijn niet zo werkt.

Sluit ik me helemaal bij aan. Het is ook vaak een gegoochel met definities. Het is denk ik als een marionette pop die zichzelf bestuurt :).

Er wordt gedacht ja, dus is er denken. Dat er een subject moet zijn dat denkt is een vooronderstelling te veel ;) Takadoem Tsss

Je moet dat subject wel erg uitkleden ja. In de zin dus van een kale waarnemer. (of je nou droomt oid. maakt daarbij niet uit, of je nou een lichaam en brein hebt maakt daarbij niet uit) Het "Jij" (ik dus :cool: ) bestaat en bent daarmee een absolute waarheid.

Angelus zei:
hoe kom je trouwens uit op de discussie van determinisme? Het universum waarin we leven is indeterministisch

Nou dat is dus maar de vraag. Volgens de kwantummechanica zeker maar dat is ons huidige inzicht en het is moeilijk daar harde uitspraken mee te doen. Sterker nog de kans is groot dat dat inherente ondeterminisme voortkomt uit ons gebrek aan wetenschappelijke kunde/inzicht. Dwz. die fotonen door die spleetjes blijven wel raar doen maar omdat we nog lang niet begrijpen hoe materie/energie nu eigenlijk werkt zou het zomaar kunnen dat we ooit die factoren toch nog netjes in kunnen vullen.

Ook niet ondenkbeeldig dat het hele universum bestond/bestaat inclusief de gehele 4e dimensie (tijd) van begin(?) tot eind(?) en tijd is ook vooral iets kunstmatigs dat wij ervaren. In een moeilijk voor te stellen blobje waar niet alleen alle ruimtelijke locaties langs drie assen bestaan maar alle ruimtelijke locaties ook nog eens in iedere mogelijke tijd. Wordt pas echt ingewikkeld met parallelle universa en deeltjes die gaan van tjoep tjoep, terugreizen, iets veranderen in het verleden en uitkomen in andere universa oid. Dus spannend blijft het nog wel in ieder geval..

Vrije wil heb ik trouwens nooit een interessante discussie gevonden. Is ook maar net op welke "level" je het daarover wilt hebben. Van biologisch tot metafysisch. Puur biologisch heb je misschien geen vrije wil maar de biologische machine is dan nog dusdanig complex dat dat sowieso geen hol uitmaakt, je ervaart vrije wil, in praktische zin heb je vrije wil en dus is het niet hebben van vrije wil iets bijzonder theoretisch en dan is het nog onmogelijk om er iets zinnigs over te beweren ivm. dat hele waarnemerschap.

Jij gelooft echt in een vrije wil of wat; en dus dat iemand echt schuldig kan zijn voor z'n daden?
kan je lezen?

Als er geen vaste oorzaak en gevolg zou zijn in dit universum zou een systeem nooit intelligent kunnen worden naar mijn mening. Daar is naar mijn inziens altijd trial en error voor nodig. Als bepaalde gebeurtenissen random zouden zijn zou een systeem niet consistent kunnen zijn. Maar dit is een aanname van mijn kant. Denk jij dat logica kan ontstaan in een niet deterministisch universum?
natuurlijk, sterker nog, heel evolutie is namelijk gebaseerd op indeterminisme op een minder fundamenteel niveau, dus zelfs in een deterministisch universum zou intelligentie ontstaan door een vorm van indeterminisme:)

Ik wil eerst even vooropstellen dat ik alleen maar mijn mening verkondig, ik wil geen claims oid maken :). Ik weet dat er verschillende interpretaties zijn betreft quantum mechanica. Maar volgens mij is hier nog steeds geen uiteindelijke conclusie getrokken of toeval nu daadwerkelijk bestaat of niet. Maar ik ben alleen op de hoogte hiervan via populaire wetenschaps boeken als Stephan Hawkings. Ik durf hier ook echt geen harde uitspraken over te doen. Het double split expreriment is me bekend :).
als je je info haalt van boeken dat naar de 'general public' gericht is ga je het idd niet zo goed snappen en zijn zulke fouten onvermijdelijk.
Als je ooit veel tijd over hebt moet je maar eens kijken naar deze lecture reeksen:
http://www.youtube.com/watch?v=0Eeuqh9QfNI
http://www.youtube.com/watch?v=JzhlfbWBuQ8

zeker boeiend, en je zal een veel beter beeld kunnen vormen over wat quantummechanica precies allemaal voor implicaties heeft. (je hebt wel een beetje een achtergrond nodig in lineaire algebra om het te kunnen volgen)

Daar heb je gelijk in. Maar dat neemt niet weg dat er een oorzaak van het universum geweest zou kunnen zijn buiten het universum om. En om tot een juiste conclusie te komen is het wel handig om te weten hoe een universum kan ontstaan. Zelfs als dat geen oorzaak zou hebben... Ik denk dat wel voorlopig nog wel even worstelen met de eerste oorzaak.
sleutelwoord. Die mogelijkheid bestaat, maar je kan niet claimen dat het een vereiste is want we weten er niets over.

Niet noodzakelijk idd, maar als het niet een oorzaak nodig heeft dan zitten we wel met een probleem dat we dan wellicht niet kunnen begrijpen hoe iets uit niets kan ontstaan. Ik wil binnenkort dit boek lezen http://www.amazon.com/Universe-Nothing-There-Something-Rather/dp/1451624468, maar ergens vermoed ik dat je hier ook gewoon weer de vraag kan stellen: wat veroorzaakte dan het niets? Want als iets uit niets komt, is niets ook iets. Komt er dan ook niets uit niets? Of bestaat iets noodzakelijk? Het blijft lastige materie. Heb jij hier geen moeite mee om er een beetje wegwijs in te geraken? Als je nog leuke literatuur hebt, hou ik me ten zeerste aanbevolen
lawrence krauss:heart:
dat boek staat ook nog op mn todo-lijst. Heb al paar youtube vids van hem gezien waar hij het een beetje toelicht, maar heb er nog niet genoeg begrip van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen:P

Nou dat is dus maar de vraag. Volgens de kwantummechanica zeker maar dat is ons huidige inzicht en het is moeilijk daar harde uitspraken mee te doen. Sterker nog de kans is groot dat dat inherente ondeterminisme voortkomt uit ons gebrek aan wetenschappelijke kunde/inzicht. Dwz. die fotonen door die spleetjes blijven wel raar doen maar omdat we nog lang niet begrijpen hoe materie/energie nu eigenlijk werkt zou het zomaar kunnen dat we ooit die factoren toch nog netjes in kunnen vullen.
wave-particle duality heeft niets te maken met in te vullen factoren, dat maakt het net zo onbegrijpelijk.

Ook niet ondenkbeeldig dat het hele universum bestond/bestaat inclusief de gehele 4e dimensie (tijd) van begin(?) tot eind(?) en tijd is ook vooral iets kunstmatigs dat wij ervaren. In een moeilijk voor te stellen blobje waar niet alleen alle ruimtelijke locaties langs drie assen bestaan maar alle ruimtelijke locaties ook nog eens in iedere mogelijke tijd. Wordt pas echt ingewikkeld met parallelle universa en deeltjes die gaan van tjoep tjoep, terugreizen, iets veranderen in het verleden en uitkomen in andere universa oid. Dus spannend blijft het nog wel in ieder geval..
je bedoelt 'the block multiverse'? Ook een van mijn favo interpretaties:heart:

Vrije wil heb ik trouwens nooit een interessante discussie gevonden. Is ook maar net op welke "level" je het daarover wilt hebben. Van biologisch tot metafysisch. Puur biologisch heb je misschien geen vrije wil maar de biologische machine is dan nog dusdanig complex dat dat sowieso geen hol uitmaakt, je ervaart vrije wil, in praktische zin heb je vrije wil en dus is het niet hebben van vrije wil iets bijzonder theoretisch en dan is het nog onmogelijk om er iets zinnigs over te beweren ivm. dat hele waarnemerschap.
vandaar dat ik net split-brain patienten had aangehaald. Uit die experimenten blijkt dat zelfs die ervaring illusionair is.

Laatst bewerkt:
hoe de **** is het trouwens mogelijk dat we al 2 pagina's over vrije wil aan het discussieren zijn, hier 2 filosofiemajor's zitten (silentio en parabellum(?)) en dat geen van jullie resultaten van experimenten met split-brain patienten, noch recente ontdekkingen in de neuro-biologie hebben aangehaald?

Geeft me toch een beetje de indruk dat filosofie zwaar achterloopt op hedendaagse wetenschap:rolleyes:
Ik heb tevens een bachelor in de psychologie dus ben prima op te hoogte van de ontwikkelingen in de (neuro)psychologie. Echter ben ik van mening dat neurowetenschappen ons veel vertellen over onszelf, o.a. over sociale cognitie, mentale veroorzaking, bewustzijn, besluitvorming, wilszwakte en zelf-interpretatie. Echter vrij weinig over de vrije wil. Daarom haal ik het niet aan. Vrije wil is echter niet mijn ding specifiek. Doe nu een Kuhniaanse analyse van de cognitiewetenschappen voor mijn research master.

EDIT: Daar wil ik overigens aan toevoegen dat er bij ons veel aandacht wordt besteed aan interdisciplinaire ontwikkelingen. Radboud doet het erg goed in dat opzicht, wat mij betreft. Elke faculteit heeft een hoogleraar filosofie en zijn filosofische vakken verplicht. Dit dus buiten de faculteit der filosofie om. Binnen onze eigen faculteit zijn erg veel bekwame docenten die naast filosofie tevens psychologie/artificial intelligence/neurobiologie achtergrond hebben. Met name in de cognitiefilosofie, wetenschapsfilosofie en wijsgerige antropologie.

Laatst bewerkt:
als je je info haalt van boeken dat naar de 'general public' gericht is ga je het idd niet zo goed snappen en zijn zulke fouten onvermijdelijk.
Als je ooit veel tijd over hebt moet je maar eens kijken naar deze lecture reeksen:
http://www.youtube.com/watch?v=0Eeuqh9QfNI
http://www.youtube.com/watch?v=JzhlfbWBuQ8

zeker boeiend, en je zal een veel beter beeld kunnen vormen over wat quantummechanica precies allemaal voor implicaties heeft. (je hebt wel een beetje een achtergrond nodig in lineaire algebra om het te kunnen volgen)

Ahh super, bedankt man, ga ik volgende week in mijn vakantie bekijken! Lineaire algebra ben ik geen ster in, maar daar zijn vast ook wel leuke filmpjes over te vinden.

je bedoelt 'the block multiverse'? Ook een van mijn favo interpretaties:heart:
Zou dit trouwens kunnen impliceren dat alles altijd bestaat en blijft bestaan? En dat ook tijdreizen naar het verleden mogelijk is?

Ik heb tevens een bachelor in de psychologie dus ben prima op te hoogte van de ontwikkelingen in de (neuro)psychologie. Echter ben ik van mening dat neurowetenschappen ons veel vertellen over onszelf, o.a. over sociale cognitie, mentale veroorzaking, bewustzijn, besluitvorming, wilszwakte en zelf-interpretatie. Echter vrij weinig over de vrije wil. Daarom haal ik het niet aan.

precies, en dat is bijzonder relevant wanneer het aankomt op een discussie rond vrije wil. Die hele discussie draait immers rond het feit dat 'vrije wil' zogenaamd de manier is waarop besluiten genomen worden door je bewustzijn/persoonlijkheid. Een vrije wil buiten je bewustzijn om is namelijk compleet zinloos om over te spreken.

Neem bv volgend experiment:
Split brain patient krijgt langs zijn niet-bewuste kant de tekst "sta op" te lezen.
Persoon staat op en wordt vervolgens bevraagd waarom hij opstaat.
Persoon vult random reden in "ik had dorst,..."

De actie die hij ondernam gebeurde dus buiten zijn bewustzijn/persoonlijkheid (en dus vrije wil) om en zijn motivatie werd post-hoc (bovendien foutief) ingevuld.
Hij ondernam dus onbewust, los van zijn vrije wil een actie en afhankelijk vd context probeert zijn persoonlijkheid in te vullen wat de reden daarvoor was. Na het maken vd analyse van zijn huidige fysiologie merkt hij dat hij een beetje dorstig is en zijn bewustzijn vindt dat de meest voor de hand liggende reden waarom hij opgestaan is.
Dat wetende is er geen reden om aan te nemen dat dit niet gebeurt bij mensen die wel een verbinding hebben tussen de linker en rechter hersenhelften (het is namelijk een stuk efficienter om niet alles eerst door je bewustzijn te laten passeren).
Het enige wat je daar kan stellen is dat hun post-hoc analyse een stuk nauwkeuriger zal zijn en minder vaak voor zulke sterke inconsistenties zal zorgen.
Hierdoor krijg je de illusie van een vrije wil, omdat je telkens wanneer je de persoon bevraagt een consistent oorzaak-gevolg te horen krijgt.

---------- Post toegevoegd 25 July 2013 om 14:10 ----------

Zou dit trouwens kunnen impliceren dat alles altijd bestaat en blijft bestaan? En dat ook tijdreizen naar het verleden mogelijk is?

precies, hoewel deze "altijd" een andere soort "altijd" is dan hoe wij het gebruiken.

Terug
Naar boven