Fitness Seller

Flys / pec-deck

Ramses

Cool Novice
Waardering
0
Ik las daarnet dat je met pec-deck je borst "isoleert". Wat wil dit eigenlijk zeggen?

En wat verkiezen jullie tussen deze 2 oefeningen.

Merci

"Isoleert" wil zeggen dat je nu puur en alleen de borstspier aanspreekt, dus niet ook nog eens de triceps en schouders zoals bij bankdrukken bv.

Ik verkies (en ik denk 95% van dit board met mij) flyes boven pec-deck, simpelweg omdat je door het werken met freeweights de stabilisator spieren meepakt.

fly is idd erg goed, peck deck wil ik nogal eens meepakken in combi met fly. losse gewichten rouleren de wereld:D

ik doe cable flys

dan heb je op het einde van de beweging ook nog druk op de spier

Met lichte gewichten doe ik fly's als het heel zwaar gaat dan doe ik de peck deck. Vind ik iets veiliger als ik tot failure ga.

met peck deck voel je wel degelijk de voorkant schouders. optimale isolatie bestaat niet

moet zeggen, vandaag weer es flys (dumbbells) gedaan na een lange tijd, en voel mn borst niet over de gehele beweging, vond het met cable flys toch beter aanvoelen zegmaar, want zoals gezegd blijft het gewicht dan meer ''tegenwerken''.
volgende x word het dus ook weer cable:) :thumbs:

klempic zei:
met peck deck voel je wel degelijk de voorkant schouders. optimale isolatie bestaat niet

inderdaad, pec deck noem ik geen absolute isolatie oefening
hier van afgezien vind ik het wel een lekkere oefening
op dit moment zitten er geen fly's (in de stricte vorm) in mn schema
cable flyes staan er wel in

mn borst pompt zo vol dat ik bij pec-deck dat ik die dingen niet eens tegen elkaar aan kan krijgen. ik prefereer fly's dus

Pecdeck heb ik mn elleboog mee verdoet, plus t heeft voor mij geen zin meer die te doen. Ik doe cables en dumbbells hoewel ik cables prefereer

wat ik overigens ook goed vindt werken is de cable fly waarbij je eerst 6reps in normale positie doet en dan 2* iets verder naar voren zakt en elke keer weer 6 reps doet. je komt dan dus op 1set van 18reps waarmee je alles pakt.

dr. Gonzo zei:
"Isoleert" wil zeggen dat je nu puur en alleen de borstspier aanspreekt, dus niet ook nog eens de triceps en schouders zoals bij bankdrukken bv.

Isolatie wil zeggen dat er maar 1 gewricht bij de beweging betrokken is.

:mier:

Ik doe cables, simpelweg omdat de spanning op je borstspier constant blijft. Als je dumbbell flys pakt neem het krachtmoment dat op je borst werkt af, naarmate je de dumbbells hoger laat komen gaat dit naar 0 (theoretisch).
-------------
Voor wie niet snapt wat ik bedoel:
M=F*r*cos(hoek t.o.v. aarde)
M=krachtmoment, F=zwaartekracht veroorzaakt door je dumbbell, r=ongeveer de lengte van je arm.
-------------
Dan is er altijd nog de zwaartekracht die recht naar beneden werkt die gestabiliseerd moet worden, maar goed. Voordat het te ingewikkeld wordt, ik kies voor de kabels :D

Ik verkies fly's boven pec-deck. Alhoewel ik bij pec-deck men borstspier sterker voel dan bij de fly's, maar ik vind de oefening niet zo fijn. Bij fly's kan ik me persoonlijk meer geven dan bij pec-deck.

Persoonlijk wissel ik regelmatig tussen deze 3.

Kies maar wat je zelf fijner vind, want elk heeft z'n voor en nadelen.

Fly
Voordeel: Losse gewichten (stabilisatoren)
Nadeel1 : Bovenaan geen kracht meer nodig.
Nadeel2 : bi/triceps gebruik je ook.

Peckdeck
Voordeel1: je duwt met je elleboog, ipv je hand. Hierdoor sluit je bi/triceps buiten
Voordeel2: tijdens de hele oefening blijft spanning op de spier staan.
Nadeel : amper stabilisatoren.

Cable
Voordeel1: Stabilisatoren gebruik je.
Voordeel2: tijdens de hele oefening blijft spanning op de spier staan.
Nadeel2 : bi/triceps gebruik je ook.

verbeter me/vul me maar aan als het niet goed/compleet is

Waar ik train hebben we een pectoral fly machine.
Je duwt dus met je handen de grepen naar elkaar toe.
Maar laatst cable fly's/ cable cross over in het schema opgenomen, en ik moet zeggen dat niks je t**ten zo goed laat fikken.
Is dus een super oefening en omdat ik maar een arm gelijk kan doen (de twee kabelstations staan niet tegenover elkaar) moet je enorm met je romp de kracht tegenwerken en train je ontzettend de stabilisatie van je romp, eigenlijk de enige oefening die zo zwaar je zijkant van je romp pakt.
Op de machine ga ik gewoon superzwaar en ga dan cablefly's doen, geeft optimaal resultaat.

Ik doe en cable crosses en peck deck, meestal 4 oef voor borst. 2 presses en 2 flys dus, kan othc geen kwaad, of wel?

nope

ik doe liever flys dan peck-deck. Bij peck-deck voel ik teveel spanning op mn schouder. En ik hou niet van die gedwongen bewegingsbaan van machines.

Leophyte zei:
Ik doe cables, simpelweg omdat de spanning op je borstspier constant blijft. Als je dumbbell flys pakt neem het krachtmoment dat op je borst werkt af, naarmate je de dumbbells hoger laat komen gaat dit naar 0 (theoretisch).
-------------
Voor wie niet snapt wat ik bedoel:
M=F*r*cos(hoek t.o.v. aarde)
M=krachtmoment, F=zwaartekracht veroorzaakt door je dumbbell, r=ongeveer de lengte van je arm.
-------------
Dan is er altijd nog de zwaartekracht die recht naar beneden werkt die gestabiliseerd moet worden, maar goed. Voordat het te ingewikkeld wordt, ik kies voor de kabels :D
en dat denk je ook hardop als je en keuze maakt uit je oefeningen op de sportschool?:D

;)

Terug
Naar boven