AndroidHealthClinic

Full Body schema

Bezoekers in dit topic

Nja ik weet er niet veel van af, maar leek mij eerder "logisch" omdat je met bijv. isolatie, zoals bicep curls, je specifiek focust op je biceps, ipv. je hele body met bijv. deadlift.
Eye opener voor me!
je pakt bij een isolatie ook een stuk minder gewicht he ;)
Compound oefeningen zoals squat, deadlift, bench etc (oefenignen waarbij je meerdere spieren en gewrichten tegelijk gebruikt) stimuleren veel meer groei omdat je 1) zwaarder kunt gaan (= meer mechanische stress), en 2) meerdere spieren in een klap pakt (deadlift is bijv hamstrings, glutes, quads, onderrug, bovenrug, core, traps, grip, beetje biceps zelfs). Isolatie is leuk om achterliggende/zwakke spiergroepen extra te pakken als je compounds er op zitten, niet als focus van je training (in jouw geval als beginner loopt alles nog achter dus zou ik daar niet moeilijk mee doen ;))
 
Het voordelen van compounds zijn dat je meerdere spiergroepen tegelijkertijd kunt belasten en met hoogere gewichten, maar ok dat er geen 'zwak spiergroepen zijn in het keten.
 
ja compounds is de way to go ben nu ook al 2 maandjes bezig met 5x5 stronglifts programma. Nu vandaag voor de eerste keer fucking stijve reet na 95kg deadlifts :p

ik ben overtuigd!!!
 
Ben nu een paar maanden verder.
Begon met 60kg deadlift, zit nu op 100kg (incl. barbell)
Bench press doe ik nu 55-60 (40kg gewichten, exact gewicht van de barbell weet ik niet). Dit is overigens met safe ties. Zonder safe ties zit ik nog wel wat lichter (30kg excl. barbell).
Squats zat ik op 80 kg (met barbell), maar heb ik even rust van genomen.
Overhead press blijf ik wel een zware oefening vinden, zit nu nog rond 15-20 kg excl. barbell. Doe regelmatig de shoulder press ernaast om iets meer de schouders te trainen.

Al met al toch redelijke progressie geboekt gezien het feit dat ik afgelopen periode niet elke week actief ben geweest :).
 
inderdaad, je cijfers liggen net onder die van mij en jij weegt maar 68 kilo. Nu schaam ik mij haha you basterd!!!
 
Weet iemand een nog een of meerdere extra oefeningen die ik ipv de squat kan doen? Deze doe ik namelijk tijdelijk niet meer i.v.m. blessure, en daardoor is een schema (woensdag) redelijk kort. Zoek oefeningen die deze kunnen opvullen, maar andere spiergroepen kunnen ook. Anders wordt de workout zo kort.
 
Eigenlijk ben ik opzoek naar een nieuw of enigszins aangepast schema. Heb deze nu vanaf februari gedaan. Vind het een goed schema maar zou graag wat meer variate willen. Zelf is mijn kennis over welke oefeningen goed zijn/minder goed zijn, welke volgorde belangrijk is, e.d. erg beperkt.

Deadlifts, bench press, overhead press, squats (wanneer ik die weer kan doen i.v.m. knieblessure) blijf ik uiteraard wel doen.. wil alleen wat nieuwe dingen doen.

Zou iemand mij hiermee opweg kunnen helpen?
 
Weet iemand een nog een of meerdere extra oefeningen die ik ipv de squat kan doen? Deze doe ik namelijk tijdelijk niet meer i.v.m. blessure, en daardoor is een schema (woensdag) redelijk kort. Zoek oefeningen die deze kunnen opvullen, maar andere spiergroepen kunnen ook. Anders wordt de workout zo kort.

In plaats van squats, kun je wel een combinatie van deadlifts (sumo, conventional, Romanians) doen om je banen (quads, bilspieren, hamstrings) te kunnen blijven belasten.
 
Voor iemand advies kan geven is het nodig om weten wat voor blessure je hebt.
 
Ik denk dat je daar weinig quad oefeningen mee kunt doen, wat adviseert je arts/fysio die dit heeft geconstateerd?
 
Ik denk dat je daar weinig quad oefeningen mee kunt doen, wat adviseert je arts/fysio die dit heeft geconstateerd?

Is alweer 2 jaar geleden dat ik daar ben geweest.. maar die zei dat ik niets moest forceren.
 
Probeer in ieder geval wide stance squat en (sumo) deadlifts te doen zodat je je lichaam leert goed je hamstring en glutes te gebruiken.
Goeie oefeningen om ze mee te vervangen zijn dus: sumo deadlift, wide stance squat, front squat en box squats.

Voor kniepijn zullen box squats denk ik de beste oplossing zijn.

Ga meteen weer naar een fysiotherapeut maar zoek dan nu een andere uit dan vorige keer, goed luisteren naar wat die je aanraad en ook echt doen wat hij zegt. Als het dan uiteindelijk echt niet helpt zoek je gewoon weer een andere en zo zul je uiteindelijk een goeie fysiotherapeut tegen komen :). Besteed ook wat aandacht aan mobiliteits oefeningen en een goeie warming up!

Vanwaar dat je ook gewoon bench press wilt doen terwijl het om een knie blessure gaat?

edit: Ik zie nu pas dat het dus om iets gaat wat waarschijnlijk niet op te lossen is maar gewoon rust en tijd nodig heeft. Dan raad ik je aan om gewoon een squat of deadlift variant op te zoeken die geen pijn veroorzaakt en hiermee niet te mal gaan met de gewichten. Daarnaast zou je nog eens kunnen kijken naar leg press of een hele goeie om minder de knieën te belasten zijn backward lunge en step ups.
Hiermee zou je de step ups en lunges meer als accessory movements moeten bekijken en leg press eventueel net waar meer main movement, maar probeer het liefst een pijnvrije squat/deadlift variant te zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Probeer in ieder geval wide stance squat en (sumo) deadlifts te doen zodat je je lichaam leert goed je hamstring en glutes te gebruiken.
Goeie oefeningen om ze mee te vervangen zijn dus: sumo deadlift, wide stance squat, front squat en box squats.

Voor kniepijn zullen box squats denk ik de beste oplossing zijn.

Ga meteen weer naar een fysiotherapeut maar zoek dan nu een andere uit dan vorige keer, goed luisteren naar wat die je aanraad en ook echt doen wat hij zegt. Als het dan uiteindelijk echt niet helpt zoek je gewoon weer een andere en zo zul je uiteindelijk een goeie fysiotherapeut tegen komen :). Besteed ook wat aandacht aan mobiliteits oefeningen en een goeie warming up!

Vanwaar dat je ook gewoon bench press wilt doen terwijl het om een knie blessure gaat?

edit: Ik zie nu pas dat het dus om iets gaat wat waarschijnlijk niet op te lossen is maar gewoon rust en tijd nodig heeft. Dan raad ik je aan om gewoon een squat of deadlift variant op te zoeken die geen pijn veroorzaakt en hiermee niet te mal gaan met de gewichten. Daarnaast zou je nog eens kunnen kijken naar leg press of een hele goeie om minder de knieën te belasten zijn backward lunge en step ups.

Dankje voor de tips!
Bench press kan ik gewoon pijnloos doen, heb je toch geen pijnloze knieën voor nodig?
Ik doe trouwens wel gewoon de "normale" deadlift, lukt wel gewoon zonder pijn.
 
Dankje voor de tips!
Bench press kan ik gewoon pijnloos doen, heb je toch geen pijnloze knieën voor nodig?
Ik doe trouwens wel gewoon de "normale" deadlift, lukt wel gewoon zonder pijn.

Ik bedoelde "niet wilt gaan doen" omdat ik dacht dat gelezen te hebben :D.
Zou je kunnen blijven doen, maar je zou ook tijdelijk sumo kunnen doen om die posterior chain goed op te bouwen. Maar dit is geen pre.
 
Ik bedoelde "niet wilt gaan doen" omdat ik dacht dat gelezen te hebben :D.
Zou je kunnen blijven doen, maar je zou ook tijdelijk sumo kunnen doen om die posterior chain goed op te bouwen. Maar dit is geen pre.

Kan eens wat variëren inderdaad.
 
Maar als je in de eerste post kijk van dit topic en je ziet dat de squat wegvalt, dan is het Woensdag schema wel erg kort hè. Zou dus graag wat oefeningen er bij willen doen (die goed aansluiten bij het schema), want nu is het zo dat wanneer ik die Woensdag workout doe, ik zo klaar ben en gewoon wat random oefeningen er na doe omdat ik er toch zo mee klaar ben. Is niet de bedoeling begrijp ik, maar anders vond ik de workout helemaal nutteloos..
 
Maar als je in de eerste post kijk van dit topic en je ziet dat de squat wegvalt, dan is het Woensdag schema wel erg kort hè. Zou dus graag wat oefeningen er bij willen doen (die goed aansluiten bij het schema), want nu is het zo dat wanneer ik die Woensdag workout doe, ik zo klaar ben en gewoon wat random oefeningen er na doe omdat ik er toch zo mee klaar ben. Is niet de bedoeling begrijp ik, maar anders vond ik de workout helemaal nutteloos..

De oefeningen van woensdag is in ieder geval een recovery dag dus hier moet je niet te zwaar op gaan wegen. Verdiep je eens in wat GGP werk: Practical Guide to GPP | T Nation.
Ik had al een alternatief voor squats verteld en deze zijn: box squats, wide stance squats, leg press, hack squat of smith machine squat (i'm gonna be hated).
Hiernaast zijn backward lunges, step ups en bulgarian split squats ook geen verkeerde oefeningen.
 
De oefeningen van woensdag is in ieder geval een recovery dag dus hier moet je niet te zwaar op gaan wegen. Verdiep je eens in wat GGP werk: Practical Guide to GPP | T Nation.
Ik had al een alternatief voor squats verteld en deze zijn: box squats, wide stance squats, leg press, hack squat of smith machine squat (i'm gonna be hated).
Hiernaast zijn backward lunges, step ups en bulgarian split squats ook geen verkeerde oefeningen.

Hoezo een recovery dag? Dinsdag is dat toch al
 
Hoezo een recovery dag? Dinsdag is dat toch al

Sorry dacht even dat je een intermediate programma volgde :rolleyes:. Ja dan is het geen recovery dag, maar dan geld als nog mijn advies qua oefeningen ;).
 
Back
Naar boven