Fitness Seller

Full extending?

SaschaZ

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
82kg
Hallo iedereen, had een vraagje, want for some reason ben ik aan het twijfelen gegaan.

Is het goed of slecht als je reps aan het doen bent om je negatieve fase te doen tot je helemaal ontspannen bent? Ik moet eerlijk zijn, doe dit namelijk nooit - kom bijna op dit punt, maar lock nooit.

Ik kwam dit weekend in een nieuwe gym, om een keertje te testen. Bij het optrekken, kom ik dus net niet tot volledig gestrekte armen, borst beetje omhoog en trek me zonder ook maar te wiebelen 'perfect' op, zelfs met gewicht rond men middel.

Komt er een coach naar me (hij was een knap meisje aan het trainen en zelf was hij een grasspriet - wou imo wat interessant doen) begint zich daar te moeien.. zich volledig wiebelend op te trekken - gebruik makend van zijn wiebel momentum om zich naar boven te krijgen. Met als statement "ja, wat is nou het moeilijkste van een oefening? Toch elke beginfase.. daarom dat je altijd volledig tot strek moet gaan want dan begin je weer opnieuw"

Ik heb mezelf rustig gehouden.. maar wat is nou het beste antwoord hier op. Want wil namelijk wel als ik een punt wil maken.. het zo goed mogelijk doen. Ben wel tevreden dat hij me niet kwam poken bij het deadliften en rowen, want dan had ie toch een stang kunnen vangen :p

In principe is het idd beter om dead stop pulls/chins te doen. Ik kan zelf 10-15 chin-ups/pull-ups doen, dead hang. Ik kan 5x+35.6kg chinnen en 1x40.6kg pullen... maar als ik aan het opwarmen ben of gewoon wat pomp werk wil, dan doe ik gewoon zo snel mogelijk, kipping er bij en zonder dat ze dead hang zijn.

Je ziet maar zelf, maar voor kracht ontwikkeling doe je ze best strict en dead hang.

Hier is wel een artikel over gepost: http://forum.dutchbodybuilding.com/...-krachtontwikkeling-ongetrainde-mannen-27572/

Maar gaat meer om beginners.. :P

Maar imo heb je sowieso veel aan beide vormen van training en ligt er ook aan welke oefening. Als je bijv board presses doet ipv bench zul je veel meer gewicht erop kunnen doen omdat de stang niet zover hoeft te zakken, zo wen je ook aan het zwaardere gewicht vast te houden en kan later weer positief effect hebben bij het benchen.

Als je tot failure traint, maak je eigenlijk ook gebruik van kortere ROM dan normaal aangezien je maar een deel ervan zelf doet.
Maar bij een oefening als squats, worden je beenspieren meer geactiveerd naarmate je verder zakt dus bij zo'n oefening zou je imo juist op een zo groot mogelijke ROM moeten richten. Wederom kun je ook bij squats juist weer partial rom gebruiken om tot failure te trainen of om met zwaarder gewicht te squatten.

Wat die vent trouwens zegt over beginfase altijd zwaarste is ook onzin. Het laten zakken van de stang bij benchpress gaat me makkelijker af dan het uitdrukken, terwijl het zakken volgens mij als de beginfase wordt gezien bij die vent.

Hmm na nog keer gelezen te hebben, heb je het niet over partial ROMs maar alleen spanning op de spier tehouden?
In principe zou je daar wel je time under tension mee vergroten maar je totale set miss kleiner mee maken of met minder gewicht moeten doen. Als je de pull ups neemt, die zijn veel makkelijker te doen als je momentum vanuit je benen gebruikt, maar heel strikt en elke keer vanuit een dood punt gestart zullen ze volgens mij meer van je rugspieren vragen.

@Tuplad als het voor kracht beter is ze strict te doen, waarom maakt een fedor bijv. wel gebruik van momentum dan in zijn training als ie pull ups doet? Neem aan dat juist iemand als Fedor alles in zijn training zal laten draaien om kracht > massa toch?

Laatst bewerkt:
Het heeft allebei zijn nut. Echter is 'ontspannen' compleet af te raden. Hou altijd spanning erop. Dit betekend echter niet dat je halverwege de beweging stopt. Let vooral hierop:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Schrijf geen dingen af en blijf er jaren op hangen. Experimenteer in greep, tempo en ROM. Niet teveel van fitness instructeurtjes aantrekken.

@Tuplad als het voor kracht beter is ze strict te doen, waarom maakt een fedor bijv. wel gebruik van momentum dan in zijn training als ie pull ups doet? Neem aan dat juist iemand als Fedor alles in zijn training zal laten draaien om kracht > massa toch?

Fedor zijn trainingen zijn geheim. Zoals ik zei in mijn post, er is een doel voor alles, omdat je 1 kipping set pull-ups ziet in zijn video, wil dat zeggen dat hij enkel en alleen kipping pull-ups doet ?

Ik doe bvb 30 pull-ups - 400m lopen - 20 pull-ups - 400m lopen - 10 pull-ups als cardio. +/- helft van die pull-ups zijn kipping, doe ik ze kipping op mijn normale trainingsdag ? Nee.

Fedor is een prof btw, wij zijn gym rats.

Laatst bewerkt:
Fedor zijn trainingen zijn geheim. Zoals ik zei in mijn post, er is een doel voor alles, omdat je 1 kipping set pull-ups ziet in zijn video, wil dat zeggen dat hij enkel en alleen kipping pull-ups doet ?

Ik doe bvb 30 pull-ups - 400m lopen - 20 pull-ups - 400m lopen - 10 pull-ups als cardio. +/- helft van die pull-ups zijn kipping, doe ik ze op mijn normale trainingsdag ? Nee.

Naja ik vroeg het me gewoon af aangezien je zo stellig was door te zeggen dat voor kracht het beter was de oefening strict uit te voeren. Maar je hebt wel gelijk, omdat ik fedor 1 of 2 keer zo heb zien optrekken, kan ik daar nog geen conclusies uit trekken.

Laatst bewerkt:
Nooit ontspannen, wel full rom/deadstop. +1 voor adonis. Ontspannen geeft meer risico op blessures en heeft geen praktisch nut.

Kipping pullups zijn leuk als cardio, maar lijken me ook erg blessure-gevoelig. Of zie ik dat verkeerd?

Ontspannen betekent voor mij zoals die eerste afbeelding: "tight shoulder". Loose shoulders is inderdaad nog is blessuregevoelig ook.

Ik pauzeer even beneden (shoulders tight) en dan terug naar boven. Waarom het meer kracht bouwt ? Tja... full ROM.

Toevallig hehb ik net The Unbelievable van Coleman gekeken en hij doet NIETS full ROM. Ik heb zelf eigenlijk altijd 'netjes' getraind, maar groeien ho maar. Misschien moet ik ook maar eens partial ROM gaan trainen want het lijkt voor veel gasten heel goed te werken om niet te locken.

Misschien moet je ook maar eens elke AAS known to man nemen for breakfast, lunch, and dinner. Dat werkt beter dan niet full ROM doen.

Ik denk dat hij dankzij AAS zo groot is geworden ongeacht hoe hij trainde dat nu full ROM toch niet meer mogelijk is.

Don't get me wrong, ik ben wel een fan van Ronnie; maar gebruik hedendaagse mister olympias niet als inspiratie voor je training tot je minstens half zoveel AAS gebruikt. Zelfs dan moet je maar voorzichtig zijn met wat je kunt geloven van hun video's en interviews. En of het wijsheid is, is ook maar de vraag.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat hij dankzij AAS zo groot is geworden ongeacht hoe hij trainde dat nu full ROM toch niet meer mogelijk is.

Don't get me wrong, ik ben wel een fan van Ronnie; maar gebruik hedendaagse mister olympias niet als inspiratie voor je training tot je minstens half zoveel AAS gebruikt. Zelfs dan moet je maar voorzichtig zijn met wat je kunt geloven van hun video's en interviews. En of het wijsheid is, is ook maar de vraag.

Word.

Je bent een beginner langer als je denkt, gebruik maar full ROM. Eet goed, en je zult groeien.

Terug
Naar boven