- Waardering
- 3.208
Ik zeg niets. Jij moet zelf weten wat je doet.Dus jij zegt dat als ik nu 100 gram goud baar koop twv Per stuk: € 4.173,00 dat het dan over 2 a 3 jaar een stuk meer moet opleveren? (dat zou zijn, 1000 eu meer ofzo?)
Ik zeg alleen wat ik doe nu, en dat is in hard assets gaan. Met name omdat ik het slecht zie aflopen met de economie (wereldwijd, maar vooral in het Westen).Hoe bedoel je 'niet meer'? Is het nooit geweest eigenlijk. Goud moet je sowieso niet zien als een typische belegging, Warren Buffet heeft het ook altijd over het feit dat goud niets produceert, dat is ook niet moeilijk want goud is geen bedrijf, het is GELD.Goud wordt doorgaans niet meer gebruikt beleggingsinstrument jongens. Het is een reservebuffer, als het goed gaat met de economie ga je een deel van je winsten in goud steken om dit eruit te gaan halen in slechte tijden zoals vandaag. Vorig jaar september was er een media shitstorm die 2 dagen duurde omdat het goud sterk was gedaald terwijl economen en beleggers zoiets hadden van "Ja en what is the problem"? Je kan het doen, maar er zijn betere dingen om met je geld te doen als kleine belegger.
Dat is alles wat goud is, en altijd geweest is, geld. En in mindere mate een grondstof (juwelen, paar industriële toepassingen).
Fiat valuta zie ik bijv. niet als geld. Het is gewoon een valuta eenheid waarvan de overheid zegt 'het heeft waarde' maar eigenlijk is het waardeloos papier. Goud is geld omdat het alle eigenschappen heeft van geld. Je kan er m.a.w. echt waarde in opslaan. De waarde blijft ongeveer gelijk, zelfs over duizenden jaren, met af en toe een flinke stijging in koopkracht wanneer fiat geld weer eens naar een crisis (hoge inflatie of zelfs hyperinflatie) gaat.
Dus nee het is op zich geen typische belegging, maar het is een manier om je koopkracht te bewaren wanneer overheden achter je rug je vermogen proberen te stelen door middel van inflatie.
Nu de euro in reëel gevaar is, net als de dollar eigenlijk (maar dat is nu minder zichtbaar omdat iedereen het als safe haven ziet) moet je eigenlijk zorgen dat je een aanzienlijk deel van je cash euro's omzet in geld (=goud & zilver). Het zou erg naïef zijn om overheden te vertrouwen, bovendien gaan ze sowieso nog geld drukken en dus de waarde van de euro's op je bankrekening verminderen. Dat merk je later wanneer de prijzen van producten hoger worden. Wat mensen niet snappen is dat het niet de producten zijn die meer waarde gekregen hebben en daarom duurder zijn, maar het hun eigen geld is dat waardelozer is geworden dankzij de overheden en centrale banken. Het is eigenlijk een heimelijke belasting om hun eigen schulden minder groot te maken.
Zoals ik hierboven al beschreef is dat een gedachte die een paar belangrijke risico's negeert. Ten eerste vanwege de lage opbrengst van het spaarboekje (inflatie is hoger in de meeste gevallen, je verliest dan koopkracht) en ook omdat die garantie van het spaarboekje wel eens ernstig in gevaar kan komen bij een economische / fiscale ramp. Landen in Zuid-Europa bijvoorbeeld lopen een hoog risico, ook de reden dat veel Grieken nu hun euro's gaan afhalen, veel Grieken willen niet het risico lopen dat ze over een tijd niet meer aan hun euro's zouden kunnen, deze minder waard zouden worden (als ze terug naar de drachme zouden gaan) of erger, het voorgoed kwijt zijn. Het is al eerder gebeurd. Nu zal dat in Noord-Europa niet zo'n vaart lopen. En je moet altijd wat op je rekening hebben, want je wilt altijd wat hebben om koopjes te doen op de markt. Maar heel je vermogen in fiat valuta hebben is gewoon niet erg slim. Daarom adviseren de meeste bekende investeerders om tenminste zo'n 5% van je vermogen in goud te hebben. Dat is niet overdreven, en beschermd voor een stuk je vermogen. Op dit moment kan je dat IMO gerust wat verhogen, gezien de risico's die er zijn.Als je iets risicovrij wil kan je het gewoon op je spaarboek laten staan. Consumentendeposito's zijn gegarandeerd tot 100.000€ (En ja dat heb je ook aan de EU te danken want dat is nu al anderhalf jaar een EU "wet"!!!). Als is het nadeel dat je minder intrest krijgt als de inflatie bedraagd.
Als je er niet veel van kent of begrijpt en hier ook geen tijd voor over hebt is het beter om naar een makelaar te gaan en je te laten adviseren of een portefeuille te laten samenstellen met een bepaald bedrag dat je opzij kan zetten ja. En dan wel kijken naar de prestaties die ze in het verleden hebben geleverd. Men moet tegenwoordig goed de markt begrijpen (op macro niveau vooral) om een goede opbrengst over te houden.Als je wil beleggen, doe je dat beter niet op de beurs in gewone aandelen of obligaties: als kleine consument heb je daar helemaal niets te zoeken (een fout die zeer veel mensen maken). Beleg in een kapitalisatie fonds : Bevek. Daar betaal je ook geen belastingen op omdat je geen interesten ontvangt, maar alleen extra kapitaalaandelen (alle intrest wordt omgezet in kapitaal wat onbelast is). Een Tak 21 of 23 levensverzekering doet ook hetzelfde.
Deze investeren ook zeer veel in verzekeringen die over het algemeen vrij zijn van de recessie.
Als je je goed verdiept moet het zeker mogelijk zijn om onafhankelijk verstandig te beleggen. Maar altijd goed spreiden, dus meerdere aandelen, en ook een stuk in edelmetalen.

)?