AndroidHealthClinic

Gelovigen zijn meesters van de drogreden

Jan Thys

Advanced Bodybuilder
Waardering
2
Untitled Document

Citaat:
"Er wordt heel wat gediscussieerd op het internet en helaas worden hier heel vaak drogredenen bij gebruikt (meestal zonder dat de gebruiker zich daarvan bewust is). Een drogreden is een bedrieglijke redenering of argument. Drogredenen hebben geen of nauwelijks betrekking op de inhoud van wat gezegd wordt. Dit is schadelijk voor een goede discussie omdat het voor de opponent van degene die een drogreden gebruikt lastig of zelfs onmogelijk is zijn schijnargument of redenering te weerleggen. "

Ach dat is niet voorbehouden aan gelovigen alleen.

Dit hele topic is één grote drogreden om gelovigen zwart te maken.

al het genoemde heeft te maken met geloof. tegenovergestelde van rationaliteit dus.

meestal bespeur je zulke argumenten wel snel genoeg maar discussie over geloof in een bepaald iets is doorgaans nutteloos.

iig beter dan op zo'n wolkje, waar die nichterige engeltjes non-stop pseudo-blije deuntjes spelen op een gouden harpje.

Zonder acceptatie van de [Link niet meer beschikbaar] is geloven imo niet mogelijk.

Maar dat geldt idd niet voor religieuzen alleen.

Zonder acceptatie van de [Link niet meer beschikbaar] is geloven imo niet mogelijk.

Maar dat geldt idd niet voor religieuzen alleen.

heb je niets in het Nederlands............ik ben te lui om te vertalen!
:o

wikipedia:
Een drogreden (schijnreden, denkfout, sofisme) is een reden of redenering die niet klopt, maar die mogelijk wel aannemelijk lijkt.

leg eens uit builderB, welke stukken uit de Bijbel je daarmee bedoeld?

de bijbel? who cares about that?

Ik heb in m'n reply niet voor niets de handeling 'geloven' gezet.

In de bijbel wordt mijns inziens sowieso niet zo gek veel geredeneerd, veelal gedicteerd. Maar dat is niet zo gek: je wilt mensen natuurlijk niet aanzetten tot datgene waar je ze bij weg wilt houden: filosoferen.

een drogreden is imo bijvoorbeeld wel te vinden in: Jezus stierf aan het kruis en stond weer op uit de dood, daardoor zijn we nu vrij van de dood. (je zult deze zelfs niet zien!)

Leuk natuurlijk, maar er is nul komma nul reden om aan te nemen dat het ook werkelijk zo gegaan is, of dat we ook werkelijk vrij van de dood zijn. En ja, daar komt het GELOVEN om de hoek, dat weet ik, maar het maakt het argument niet minder wankel.

de bijbel? who cares about that?

Ik heb in m'n reply niet voor niets de handeling 'geloven' gezet.

In de bijbel wordt mijns inziens sowieso niet zo gek veel geredeneerd, veelal gedicteerd. Maar dat is niet zo gek: je wilt mensen natuurlijk niet aanzetten tot datgene waar je ze bij weg wilt houden: filosoferen.

een drogreden is imo bijvoorbeeld wel te vinden in: Jezus stierf aan het kruis en stond weer op uit de dood, daardoor zijn we nu vrij van de dood. (je zult deze zelfs niet zien!)

Leuk natuurlijk, maar er is nul komma nul reden om aan te nemen dat het ook werkelijk zo gegaan is, of dat we ook werkelijk vrij van de dood zijn. En ja, daar komt het GELOVEN om de hoek, dat weet ik, maar het maakt het argument niet minder wankel.
ik vind je echt hopeloos kerel........

Laatst bewerkt:
ik vind je echt hopeloos kerel........

Ja duh, natuurlijk ben ik in jouw ogen hopeloos: branden zal ik.

Maar heb je nog iets in te brengen op m'n laatste post? Is het mogelijk met de wereld geconfronteerd te worden en zonder drogredenen verder te geloven? Is de almacht, algoedheid en alwetendheid naadloos te beredeneren in een persoonlijke en actieve god op deze wereld?

Hey Hey respect voor BuilderB ! Het is een APEN-MENS.:duh::roflol:

'Hij' is een apenmens. (als gelovigen nu al een zuiver materialistisch wereldbeeld gaan aanhangen...)
Maar helaas, je totale gebrek aan inzicht in de materie is wel weer duidelijk.
Je doet je naam eer aan.

Ja duh, natuurlijk ben ik in jouw ogen hopeloos: branden zal ik.
Maar heb je nog iets in te brengen op m'n laatste post? Is het mogelijk met de wereld geconfronteerd te worden en zonder drogredenen verder te geloven? Is de almacht, algoedheid en alwetendheid naadloos te beredeneren in een persoonlijke en actieve god op deze wereld?

de hele maatschappij is al bijna een drogreden.......

Verschuiving van de bewijslast

Bij voorbaat al argumenten van de tegenstander verlangen.
  • "Ik vind dit een goed plan. Bent u het niet met mij eens? Kom dan eerst maar eens met argumenten!"
Sommige soorten redeneringen worden soms aangezien voor drogredeneringen, terwijl het in feite correcte redeneringen (kunnen) zijn.

[bewerk] Reductio ad absurdum (bewijs uit het ongerijmde, contradictie)

Hiermee wordt bewezen dat een stelling niet waar is, door aan te tonen dat men een absurde conclusie kan trekken als het wel waar zou zijn. De stelling van de een wordt zodoende door de ander weerlegd met een absurdisme.
  • "Als de aarde plat is dan kan men er af vallen. Maar niemand kan van de aarde af vallen, dus de aarde is niet plat."
  • "Je moet de mening van C respecteren, want alle meningen zijn even waardevol en kunnen niet ontkend worden." "Maar de mening van D dan?" (D heeft een mening waarvan bekend is dat hij verkeerd is) "Ja, je kan D's mening wel ontkennen." "In dat geval is het niet waar dat elke mening even waardevol is en niet ontkend kan worden, dus C heeft geen gelijk."
;)

en dat dit nog:
Untitled Document

Hieronder staan enkele veel gebruikte drogredenen die in discussies over geloof, filosofie en wetenschap terugkomen. Ze zijn uitgewerkt met voorbeelden die vaak gebruikt worden in discussies over het (christelijk) geloof.
[Link niet meer beschikbaar]
Naast bovenstaande opsomming is er nog een aantal dat gebruikt kan worden. Voor een completer overzicht verwijs ik graag naar deze website

ik wordt er een beetje moe van.......al dat gezeik telkens.....
( ik ga zometeen TV kijken)
;)

Terug
Naar boven