Fitness Seller

Gelovigen zijn meesters van de drogreden

[Link niet meer beschikbaar]

Citaat:
"Er wordt heel wat gediscussieerd op het internet en helaas worden hier heel vaak drogredenen bij gebruikt (meestal zonder dat de gebruiker zich daarvan bewust is). Een drogreden is een bedrieglijke redenering of argument. Drogredenen hebben geen of nauwelijks betrekking op de inhoud van wat gezegd wordt. Dit is schadelijk voor een goede discussie omdat het voor de opponent van degene die een drogreden gebruikt lastig of zelfs onmogelijk is zijn schijnargument of redenering te weerleggen. "
ach ja, overal worden drogredenen gebruikt. drogredenen zijn vrij makkelijk te weerleggen door door te vragen en argumentatie te toetsen aan argumenteerschema's.

de hele maatschappij is al bijna een drogreden.......

Verschuiving van de bewijslast

Bij voorbaat al argumenten van de tegenstander verlangen.
  • "Ik vind dit een goed plan. Bent u het niet met mij eens? Kom dan eerst maar eens met argumenten!"
Sommige soorten redeneringen worden soms aangezien voor drogredeneringen, terwijl het in feite correcte redeneringen (kunnen) zijn.

[bewerk] Reductio ad absurdum (bewijs uit het ongerijmde, contradictie)

Hiermee wordt bewezen dat een stelling niet waar is, door aan te tonen dat men een absurde conclusie kan trekken als het wel waar zou zijn. De stelling van de een wordt zodoende door de ander weerlegd met een absurdisme.
  • "Als de aarde plat is dan kan men er af vallen. Maar niemand kan van de aarde af vallen, dus de aarde is niet plat."
  • "Je moet de mening van C respecteren, want alle meningen zijn even waardevol en kunnen niet ontkend worden." "Maar de mening van D dan?" (D heeft een mening waarvan bekend is dat hij verkeerd is) "Ja, je kan D's mening wel ontkennen." "In dat geval is het niet waar dat elke mening even waardevol is en niet ontkend kan worden, dus C heeft geen gelijk."

Tja een copy paste maakt het er allemaal veel duidelijker op. Jammer dat enige inhoudelijkheid weer mist.
Maar als verschuiving van de bewijslast zo'n probleem lijkt te zijn: dan hebben de 'godenkenners' een zeer deftig probleem.

The irony...

Tja een copy paste maakt het er allemaal veel duidelijker op. Jammer dat enige inhoudelijkheid weer mist.
Maar als verschuiving van de bewijslast zo'n probleem lijkt te zijn: dan hebben de 'godenkenners' een zeer deftig probleem.

The irony...

ik geloof wat ik prettig vind te horen, of dit nu samen kan gaan met wetenschap of niet.........i dont care! ( maar dat wist je al van me)
;)

Damn. Overal ironie.

Bij gelovigen en discussies heb je altijd het gevoel dat ze wel weten dat jij gelijk hebt maar 't niet kunnen laten merken omdat ze zichzelf dan in de kont nken.

Terug
Naar boven