AndroidHealthClinic

Generatie Einstein weet het beter!

SlettieBettie

Competitive Bodybuilder
Waardering
219
Lengte
1m69
Massa
80kg
„Pa, laat mij nou maar even…” Zegt de veertienjarige, licht gapend achter zijn hand, terwijl hij zijn 44-jarige, radeloze vader achter de wild oplichtende computer wegschuift. Pa, die zo lekker vlot is met de e-mail. E-mailen, hahaha! Daar trekt elke jongere gierend zijn neus voor op: wát een ouderwets systeem… Kijk uit, Generatie X, pak je rollator, babyboomer: generatie Einstein komt er aan. Snel, uiterst communicatief, wars van onzin. Beter thuis in onze wereld dan wijzelf… Of líjkt dat maar zo?

Natuurlijk, als het erop aankomt zijn jongeren door de eeuwen heen hetzelfde: ‘Wat kan ik doen aan die pukkel op mijn neus?’, ‘Is hij of zij verliefd op mij en waarom niet?’, en ‘Waarom begrijpen mijn ouders mij nooit?’ „Maar buiten dat is er echt een volstrekt nieuwe generatie op komst. Ook geen verrassend fenomeen. Anders is dat het vroeger de volwassenen waren die het uiteindelijk allemaal het best wisten. En dát is niet meer zo”, zegt Jeroen Boschma, die samen met Inez Groen het boek ’Generatie Einstein’ schreef.

Woensdag 28 juni wordt het eerste exemplaar aangeboden aan PvdA-voorman Wouter Bos, die natuurlijk graag wil weten hoe hij straks deze generatie, pakweg de 12- tot 18-jarigen, moet bereiken. Dat zal hem nog niet meevallen. Want volgens Boschma prikken jongeren anno nu – door het schrijversduo gebombardeerd tot generatie Einstein want multidisciplinair, snel én creatief – haarfijn door niet-authentieke zaken heen. „Reclamefilmpjes hebben ze onmiddellijk door. ‘Nu zeggen ze dit en dat, in de hoop dat ik product X aanschaf, maar het is complete bullshit wat ze daar staan te verkopen”, zegt Boschma, die graag het voorbeeld van de Nokia N-Gage aanhaalt, de mobiel annex gamecomputer.

„Een enorm opgetuigde reclamecampagne, peperduur, helemaal gericht op jongeren. Want die maken uit – nog zoiets – welke mobiele telefoon in de mode komt. Maar de N-Gage kochten ze niet. Stom idee, vonden ze: onhandig ding, groot, en je moest telkens een batterij verwisselen of zo… Exit N-Gage. Bij Nokia zitten ze waarschijnlijk nu nog verbijsterd achter hun bureau te piekeren wat er toch mis is gegaan.”

Het is volgens Boschma en Groen, beiden werkzaam bij reclame- en adviesbureau Keesie dat zich exclusief richt op de jeugd, nog maar een voorbode van wat ons te wachten staat; ons, generatie X, de pakweg 25- tot 50-jarigen. De generatie die momenteel hijgend en puffend alle nieuwe ontwikkelingen probeert bij te benen: weblogs, podcasts, Limewire, Voip, en dan hebben we het nog niet eens over de bediening van de dvd-recorder. De babyboomers zijn wat dat betreft helemaal uit zicht verdwenen.

Verrassingen Ook Boschma en Groen staan wat de nieuwe generatie betreft regelmatig voor grote verrassingen: „Wij leggen dagelijks concepten voor aan de doelgroep. Waar gaan hun ogen van twinkelen? En dat staat vaak lijnrecht tegenover wat wij vinden of denken. Rechtlijnige informatie, een plaatje en een praatje; het zegt ze niets. Maar een totaal chaotische reclame-uiting met tachtig verschillende boodschappen waarvoor je kriskras over de pagina moet kijken: dáár pikken ze gelijk de relevante informatie uit op. Ze zijn namelijk gewend om tig dingen tegelijk te doen: sms’en, praten, games.”

Boschma is een warm pleitbezorger van huidige jongeren, die wat hem betreft te vaak negatief in het nieuws komen: „Ze drinken te veel, ze hangen de hele dag achter de computer, ze zijn niet geïnteresseerd in politiek, ze zijn oppervlakkig. Dat is het beeld. Terwijl de realiteit is dat jongeren een heel intens vriendennetwerk hebben waarmee ze bijna doorlopend in contact staan. Waar wij verstijfd raken van de huidige informatieovervloed, zijn zij soepel gewend her en der op te pikken wat hén interesseert; voor de rest houden ze gewoon het deurtje dicht.”

„En ze hechten aan authenticiteit. Het gaat om wie je bent en wat je doet en niet meer om bij welke groep je hoort. Die oudere leraar met die tweedjas en oude koffer, maar die wel goed is in zijn vak, is populairder dan de jonge wiskundeleraar die de popiejopie uithangt. Ruud Lubbers die een hele tent vol jongeren aan zich weet te binden door gewoon zichzelf te zijn, die niet op zijn knieën gaat zitten. Maar een politicus die een populaire DJ inhuurt om zijn verhaal op te leuken, wordt weggehoond.”

„Ze zijn gewend om hapsnap dingen op te pikken. Niet meer lineair, in de zin van: ik lees dit boek van a tot z uit en dan weet ik het. Ze halen wat uit een boek en pikken her en der wat van internet. Ze lezen een klein stukje in een krant – schoolpleinen liggen bezaaid met de Sp!ts en de Metro – en zoeken als ze geïnteresseerd zijn in een onderwerp zelf verder op een site naar informatie. Schoolboeken vinden ze vaak gedateerd; logisch, als hen 24 uur per dag via internet verse informatie wordt aangeboden. Televisie is behang, radio is interessant.”

Maar het grootste verschil is volgens Boschma dat vroeger ouderen de norm waren: „Jongeren weken altijd al af in gedrag en gedachten, maar dat deden ze fijn op hun eigen jongereneiland; later trokken ze wel weer bij. Nu zijn zij méér thuis in onze wereld dan wijzelf. Wat wij ons net eigen hebben gemaakt, vinden zij alweer passé. Mailen? Een bericht sturen waarvan je niet weet of het aankomt en of het wordt gelezen? Je zit toch samen online? E-mail is als de eerste auto: een postkoets, maar dan zonder paarden! Echt, als deze generatie straks volwassen is; dan staat ons pas écht wat te wachten!” Linda Abrahamsz, adjunct-directeur op scholengemeenschap Thamen in Uithoorn, kan het Einstein-verhaal deels bevestigen: „Ze zijn digitaal véél behendiger dan ik dat ben. En ik zie inderdaad hoe ze in een wereld leven van doorlopend msn, chatten en de webcam. In onze mediatheek hebben we het msn’en dan ook verboden. Aan de andere kant bieden we de leerlingen wel een elektronische leeromgeving, ‘It’s Learning,’ daar zijn ze erg enthousiast over. Wat betreft het veel dingen tegelijk doen en hapsnap informatie verwerven, zie ik een duidelijk verschil tussen jongens en meisjes: de laatsten kunnen heel gemakkelijk tien dingen tegelijk doen, voor jongens is dat veel moeilijker. Maar dat is eigenlijk niets nieuws.”

Pestgedrag Maar Eric Brunings, schoolleider op het Zoetermeerse Alfrink College vindt dat het ’Einstein-verhaal’ twee kanten heeft: „Natuurlijk zie je dat deze generatie zeer bedreven is in het informatie verwerven en ermee omgaan. Ik heb net aan onze lustrumagenda zitten werken met een 14-jarige leerlinge en ik was diep onder de indruk van wat zij, met de computer, voor elkaar kreeg!” „Maar wij zien op deze school ook de negatieve kanten van het internet. Het pestgedrag is door de computer veel erger dan vroeger.Omdat je het niet tegen iemand in zijn of haar gezicht hoeft te zeggen, maar van achter het beeldscherm heeft pesten en kwetsen een andere dimensie gekregen. Lang niet iedereen gaat goed om met msn. Daarnaast zijn er kinderen die alleen achter de computer leven en echt vereenzamen, om nog maar niet te spreken over hun motoriek. Wat ze ook zeggen, digitaal contact blijft anders dan live contact met leeftijdgenoten.”

„En nog iets: het taalgebruik gaat zienderogen achteruit. Boeken, en dat hoeft echt niet alleen maar Mulisch te zijn, verrijken je woordenschat, je spelling. Die msn-taal is tenenkrommend. En dan kan het wel creatief zijn om ’ff’ te schrijven in plaats van even, maar ik denk toch dat je in sollicitatiebrieven dat soort creativiteit beter achterwege kunt laten.”

‘Generatie Einstein’ is vanaf woensdag 28 juni verkrijgbaar in de boekhandel. Via www.generatie-einstein.nl kan van gedachten worden gewisseld met de schrijvers.
bron: www.keesie.nl

Dit bericht kreeg ik door mijn collega's doorgespeeld. Ik kan je vertellen dat het overgrote deel van mijn leerlingen totaal niet binnen de 'Generatie Einstein' past. De meesten weten niet hoe je een computer opstart of afsluit, hoe je een Word-document opslaat, hoe je bestanden kopieert, hoe je een bijlage bij je mail meestuurt, dat downloaden en uploaden niet hetzelfde is...

SlettieBettie zei:

Dit bericht kreeg ik door mijn collega's doorgespeeld. Ik kan je vertellen dat het overgrote deel van mijn leerlingen totaal niet binnen de 'Generatie Einstein' past. De meesten weten niet hoe je een computer opstart of afsluit, hoe je een Word-document opslaat, hoe je bestanden kopieert, hoe je een bijlage bij je mail meestuurt, dat downloaden en uploaden niet hetzelfde is...

Volgens mij is de Einstein generatie beperkt tot MSN en BrEeZah.

Generatie Einstein :roflol:

Een hoop van die dimwits hebben de taalkundigheid van een baksteen en de algemene ontwikkeling is het meestal ook erg droevig mee gesteld. Als je weet hoe je MSN of een webcam werkt kan je misschien later aan de bak als camslet maar verder heb je er verdomd weinig aan.

En ze prikken door reclamefilmpjes heen? Vandaar dat die generatie zoveel crap koopt zeker?

Ik verheug me in ieder geval op de dag dat deze generatie aan het werk gaat. Krantenartikelen over het weer gaan dan ongeveer zo :

'ut was vandaag egt een moie dach, heel Nederlandt lach op ut strant'

EricR zei:

Een hoop van die dimwits hebben de taalkundigheid van een baksteen en de algemene ontwikkeling is het meestal ook erg droevig mee gesteld. Als je weet hoe je MSN of een webcam werkt kan je misschien later aan de bak als camslet maar verder heb je er verdomd weinig aan.

En ze prikken door reclamefilmpjes heen? Vandaar dat die generatie zoveel crap koopt zeker?

Ik verheug me in ieder geval op de dag dat deze generatie aan het werk gaat. Krantenartikelen over het weer gaan dan ongeveer zo :

WORD!!

EricR zei:

:D

EricR zei:

je hebt het toch wel over de mensen onder de 18 he? :P

Goed nou, weten we dat ook weer. Zo volgende topic even lezen met mijn mega reading system ;)

PS: Slettie geef je les op een middelbareschool ?

• Topic Starter Topic Starter
Marc zei:
PS: Slettie geef je les op een middelbareschool ?
Ik beheer een computerlokaal op een MBO. Leerlingen kunnen bij mij met (simpele) computervragen terecht. Het komt er op neer dat ze echt de basics nog moet leren.
Daarnaast is het computeronderwijs drastisch beperkt. Les in hoe ze Office moeten gebruiken krijgen ze vrijwel niet, dat moeten ze zelf maar uitzoeken. (alsof dat gebeurt)

Beetje Einstein zoekt zelf uit hoe zo'n computer werkt om daarna reversed engineering toe te passen op het besturingssysteem en schrijft binnen een maandje of zo zelf zijn GUI.

Vraag aan die Einsteins wie Hitler was en ze denken dat je het over de rechtsback hebt van het Duitse voetbal elftal. Dat is niet eens gechargeerd, een jaar of 10 terug wisten al aardig wat jongeren niets van geschiedenis die verder terug ging dan hun geboortejaar.

Maar ja die Inez Groen en Jeroen Boschma willen ook boekjes verkopen, dan klad je maar wat bij elkaar. Net zoals een jaar of 15 geleden het boek Generatie X van Douglas Copeland populair was.

SlettieBettie zei:

Geef je les in bijzonder onderwijs dan ? :D

EricR zei:
Beetje Einstein zoekt zelf uit hoe zo'n computer werkt om daarna reversed engineering toe te passen op het besturingssysteem en schrijft binnen een maandje of zo zelf zijn GUI.

Vraag aan die Einsteins wie Hitler was en ze denken dat je het over de rechtsback hebt van het Duitse voetbal elftal. Dat is niet eens gechargeerd, een jaar of 10 terug wisten al aardig wat jongeren niets van geschiedenis die verder terug ging dan hun geboortejaar.

Maar ja die Inez Groen en Jeroen Boschma willen ook boekjes verkopen, dan klad je maar wat bij elkaar. Net zoals een jaar of 15 geleden het boek Generatie X van Douglas Copeland populair was.
EricR, thuis in de hoek van mijn woonkamer staat een klein altaar waar ik iedere dag wierrook brand en een zwerfkat offer ter ere van jou. :bow:

Einstein generatie, patat generatie, generatie x. Wat een bullshit, alsof de aard van mensen wezenlijk veranderd in 1 generatie. Het grootste verschil is dat de breezers van 30 jaar geleden moezel zopen

Lauw zei:
EricR, thuis in de hoek van mijn woonkamer staat een klein altaar waar ik iedere dag wierrook brand en een zwerfkat offer ter ere van jou. :bow:

Einstein generatie, patat generatie, generatie x. Wat een bullshit, alsof de aard van mensen wezenlijk veranderd in 1 generatie. Het grootste verschil is dat de breezers van 30 jaar geleden moezel zopen

Ik denk dat ze het nu wel hebben over mensen die zowizo in de hogere iq klasse zitten . Mensen die echt op zoek gaan naar antwoorden , die bij intresse naar iets even alles doen om dat te kennen .
Die ook na het humaniora gaan verderstuderen .

Niet dat er tussen de minder hoog geschoolden geen uitblinkers zitten die door bv hun omgeving en/of complexen of gewoon het niet krijgen van kansen niet hoger geschoold zijn .

Inderdaad. net als 30 jaar geleden. :D
Wat mij zo stoort aan dat soort verhalen is dat er net wordt gedaan of mensen veranderen. Alsof de ene generatie zich wezenlijk anders gedraagt als de vorige. Als dat al zo is dan komt dat alleen door een veranderde buitenwereld, en niet omdat mensen zelf veranderen.

Ze doen net alsof generatie webcam (of generatie buikje, dat is ook wel passend vind ik), anders (bewuster) op zoek gaat naar info. Dat gebeurde 20 jaar geleden ook al. Toen las je ook niet het hele boek, maar combineerde je gewoon een paar uittreksels (gekocht voor een treetje bier) tot je eigen verhaal en haalde je een 8 of en 9. Nu doen ze zoiets via het internet en bewaren ze het bier of de breezers om webcam einsteins uit de kleren te krijgen (er is dus in ieder geval sprake van vooruitgang :D ).

Lauw zei:
Inderdaad. net als 30 jaar geleden. :D
Wat mij zo stoort aan dat soort verhalen is dat er net wordt gedaan of mensen veranderen. Alsof de ene generatie zich wezenlijk anders gedraagt als de vorige. Als dat al zo is dan komt dat alleen door een veranderde buitenwereld, en niet omdat mensen zelf veranderen.

Ze doen net alsof generatie webcam (of generatie buikje, dat is ook wel passend vind ik), anders (bewuster) op zoek gaat naar info. Dat gebeurde 20 jaar geleden ook al. Toen las je ook niet het hele boek, maar combineerde je gewoon een paar uittreksels (gekocht voor een treetje bier) tot je eigen verhaal en haalde je een 8 of en 9. Nu doen ze zoiets via het internet en bewaren ze het bier of de breezers om webcam einsteins uit de kleren te krijgen (er is dus in ieder geval sprake van vooruitgang :D ).

Ja klopt volledig wat je zegt . De manier waarop informatie ons bereikt is enkel verandert en als je die manier van kindsaf gewoon bent zal je die beter onder de knie hebben dan als dat niet zo is .

Wat niet maakt dat oudere generaties die bij de pinken zijn dit niet zouden aankunnen . Ik ken mensen genoeg die 10 a 20 jaar ouder zijn dan mij en perfect met pc's , gsm's en allerhande nieuwe technologie omspringen . Het moet gewoon ook een beetje in de aard van het beestje liggen .

Generation Einstein denkt bij een lekke band op de autostrade wel niet aan een krik en een reservewiel maar eerder aan hoe gaat die GPS me hiermee helpen :D

uhu, waarschijnlijk is het nog waar ook :D

Bij een lekke band gaan ze op zoek naar de resetknop van de auto.

Dan zie je een compleet verwarde breezer in de auto, terwijl de alarmlichten de hele tijd aan en uit worden gezet. :D

Little Me zei:
Ja klopt volledig wat je zegt . De manier waarop informatie ons bereikt is enkel verandert en als je die manier van kindsaf gewoon bent zal je die beter onder de knie hebben dan als dat niet zo is .

Wat niet maakt dat oudere generaties die bij de pinken zijn dit niet zouden aankunnen . Ik ken mensen genoeg die 10 a 20 jaar ouder zijn dan mij en perfect met pc's , gsm's en allerhande nieuwe technologie omspringen . Het moet gewoon ook een beetje in de aard van het beestje liggen .

Generation Einstein denkt bij een lekke band op de autostrade wel niet aan een krik en een reservewiel maar eerder aan hoe gaat die GPS me hiermee helpen :D

Idd vraag een willekeurige "einstein" een band te plakken of een ander normaal huis tuin en keuken klusje te klaren.
Ik noem het de 2 linker handen generatie. Met 2 linker handen kan je echter wel typen, sms-jus versturen en een baco/breezah/snikkel naar je mond brengen.

(Datuh (2 linkerhanden-generatie-taal voor Tataa) 1001)

Gouwetonny zei:
Idd vraag een willekeurige "einstein" een band te plakken of een ander normaal huis tuin en keuken klusje te klaren.
Ik noem het de 2 linker handen generatie. Met 2 linker handen kan je echter wel typen, sms-jus versturen en een baco/breezah/snikkel naar je mond brengen.

Maar waarom zouden we ze daarom niet leuk meer vinden , omdat ze anders zijn ?

Ze hebben nu eenmaal de omgeving die hen zo maakt .

Lekke band : touring wegenhulp bellen
huishoudelijke problemen : schoonmaakster inhuren
relationele problemen : relatietherapie

Die voorbeelden beginnen hier ook voet aan de grond the krijgen , maar als je dan Amerika ziet . Word ik soms niet goed van .

Waar wij nog iets zouden proberen te herstellen kopen zij het gewoon nieuw . En de consumptiemaatschappij heeft het niet liever dan zo .
Ik kijk bv al drie jaar tv op een toestel dat door 2 hersteldiensten als niet te herstellen werd opgegeven wegens te hoge kost . Het was toen wel een 300€ herstelkost .

Vriend van me die een jaar of 40 is en tv's en video's herstelt maakte het voor 8€ , werkt nog steeds .

Zolang er maar gedoet wordt :thumbup:

Terug
Naar boven