AndroidHealthClinic

Gezocht: daders zware en laffe mishandeling in Eindhoven (filmpje) [Brent Leysen , Brett S.]

Toch gek dan dat de straffen steeds hoger zijn geworden, terwijl de rechters linkser worden. :rolleyes:

Zegt niets natuurlijk.

2r73cc5.png

Aantal onvoorwaardelijke vrijheidsstraffen neemt af, gemiddelde detentieduur neemt toe. Taakstraffen zijn toegenomen maar wel met effect. Ook al denkt Lilian Helder daar anders over.

Iedere keer als een rechter een lachwekkende straf uitdeelt hoop ik dat hij/zij het volgende slachtoffer wordt. Gebeurt helaas nooit.

• Topic Starter Topic Starter
Vooral uitgaan van vooroordelen, al die rechters die lange straffen opleggen zijn natuurlijk extreemrechts? Extreem links legt een taakstraf op, extreemrechts het liefst levenslang.

Rechters leggen straffen op binnen wettelijke normen, als je het niet eens bent met de norm ligt dat niet aan de rechters maar aan de wetgeving. Niet dat minimumstraffen overigens ook maar iets oplossen, in tegendeel zelfs.

Je praat langs de kern heen want:

Ik wil alleen REDELIJKE straffen, ik roep nergens op tot martelen, ophangen of wat voor maatregel dan ook die niet binnen de norm liggen.

Rechters leggen inderdaad straffen op binnen de normen maar een rechter kan ook dan nog te lage straffen geven naar mijn en gelukkig veler mening !

En dat is wel zeker de schuld van de betreffende rechter.

Tuurlijk niet, rechters hebben gewoon speling in hun oordeel, ze kunnen allerlei onzin verzinnen om maar de zachtst mogelijke straf te geven. Dat laat dat artikel dat whami postte wel zien. Denk toch niet zo naïef mensen.
+1 volledig correct.

Er is toch in BE een rechter, waarvan IEDEREEN weet, dat als je daar moet voorkomen voor dronken rijden/hit en run toestanden etc je gescheten bent. Waarom? Omdat zijn dochter in een gelijkaardige situatie overleden is. Dus pakt hij alle daders van dergelijke feiten harder aan. Correct? Nope, want stuur diezelfde dader naar een andere rechter en hij krijgt een mindere straf. Waarom zou dit omgekeerd niet kunnen?

Ik wacht eigenlijk op Vito die hier zo met een extreem lange lap tekst komt aanzetten, met heel veel jargon en verschrikkelijk veel onnodig ingewikkelde woorden, waaruit blijkt dat hij zo ontzettend veel verstand van recht heeft.

Je praat langs de kern heen want:

Ik wil alleen REDELIJKE straffen, ik roep nergens op tot martelen, ophangen of wat voor maatregel dan ook die niet binnen de norm liggen.

Rechters leggen inderdaad straffen op binnen de normen maar een rechter kan ook dan nog te lage straffen geven naar mijn en gelukkig veler mening !

En dat is wel zeker de schuld van de betreffende rechter.

Taakstraffen hebben een bewezen nut, dus waarom zou je geforceerd willen aansturen op een verscherping van het strafbeleid?

Minder recidive na taakstraf :

Vaststaat dat recidive onder mensen die een gevangenisstraf hebben uitgezeten, hoger ligt dan onder degenen die een werkstraf kregen. Het zou kortzichtig zijn om de taakstraffen af te schaffen, zoals de politiek roept”.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieu...m1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiecheck

En dat veler mening is vooral binnen 1 richting, nog steeds een minderheid binnen Nederland. Minimumstraffen zijn een gedrocht, houdt geen rekening met de omstandigheden waarin een feit gepleegd is. Het andere uiterste is constant rekening houden met de dader i.p.v. het slachtoffer maar dat soort uitwassen zijn niet de regel in Nederland.

Degene die een taakstraf opgelegd heeft gekregen, is niet dezelfde persoon als degene die een vrijheidsstraf opgelegd heeft gekregen.

Die resultaten zijn dus niet te vertrouwen.

wut ???

waar woon jij ergens man
Bij geweld, iemand in elkaar geslaan enzo...

Ga het eens volledig opnieuw zeggen. Duidelijker.

3 jongeren vs 1.
De 3 slaan de ene in mekaar, met of zonder reden.
Politie komt erbij. Er zijn geen getuigen.
De 3 daders zeggen dat het de schuld is van het slachtoffer en de ouders van hen zeggen dat het lieve jongens zijn blablabla...
Politie wimpelt slachtoffer af...

Daar had ik je te pakken Eric!

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Straf zal zeker mee gaan vallen. Het enige wat in hun nadeel werkt is dat de media er mee gemoeid is en daardoor de maatschappelijke druk tot een veroordeling hoog is. Laten we de feiten gaan bekijken was het geweld nodig ? Nee. Was het gepast geweld ? Nee. Zijn er verzachtende onstandigheden ja de leeftijd van de jongens en het feit dat ze onder invloed waren. Verder ken ik de casus niet omdat het mij persoonlijk niet boeit. Want ipv druk maken over straf zou ik eens nagaan denken over voorkomen. Ik weet bijvoorbeeld dat als 4-8 Hollanders 1 Marokkaan zouden slaan en er zijn andere Marokkanen in de buurt dan helpen hun wel hun landgenoot. Dit is bij alle minderheden zo. Tevens de reden waarom mensen vroeger zo bang waren voor kampers die vormen 1 front. Maar de gemiddelde Nederlander helpt zijn soort genoot niet want die wil geen problemen en heeft de gedachte zolang ik het niet ben zal het wel goed zijn. Maar wel gaan schreeuwen en roepen voor de hoogste straf als een stel laffe waakhonden. Die man was er meer mee geholpen als iemand op dat moment te hulp schoot.

+1 volledig correct.

Er is toch in BE een rechter, waarvan IEDEREEN weet, dat als je daar moet voorkomen voor dronken rijden/hit en run toestanden etc je gescheten bent. Waarom? Omdat zijn dochter in een gelijkaardige situatie overleden is. Dus pakt hij alle daders van dergelijke feiten harder aan. Correct? Nope, want stuur diezelfde dader naar een andere rechter en hij krijgt een mindere straf. Waarom zou dit omgekeerd niet kunnen?
Is waar, grootouders zeiden nog toen ik voor rechtbank moest voor verkeersovertreding dat ik hem hopelijk niet krijg :D.

Verkeersovertreding gaat men overdreven bestraffen maar zij die slachtoffers maken niet of nauwelijks...
Aanrijding met gewonden door onoplettendheid of geen voorrang te verlenen? Ze denken er zelfs geen seconde aan om een boete te geven...

Want iemand (met schuld) aanrijden is natuurlijk niet zo gevaarlijk en niet zo erg als te snel rijden hé! :rolleyes:

---------- Post toegevoegd Sat 26 Jan 2013 om 14:13 ----------

:roflol::roflol::roflol::roflol::roflol:

Is waar, grootouders zeiden nog toen ik voor rechtbank moest voor verkeersovertreding dat ik hem hopelijk niet krijg :D.

Verkeersovertreding gaat men overdreven bestraffen maar zij die slachtoffers maken niet of nauwelijks...
Aanrijding met gewonden door onoplettendheid of geen voorrang te verlenen? Ze denken er zelfs geen seconde aan om een boete te geven...

Want iemand (met schuld) aanrijden is natuurlijk niet zo gevaarlijk en niet zo erg als te snel rijden hé! :rolleyes:

Fout !!!. De straffen met opzettelijk aanrijden van een persoon of door schuld letsel veroorzaken gaat heel wat verder dan die paar tientjes boete die jij kreeg. Gezien de situatie kan pogingdoodslag ten laste worden gelecht kan bestraft worden met een gevangenis van 4-5 jaren of een geldboete in de 4de categorie. Verder zal bij schuld de verzekering niet betalen dat mag de dader doen die kost zijn afhankelijk van hoe hoog het schuld gehalte is plus het opgelopen letsel. Verder zal de zorgverzekering van het slachtoffer bij schuld alle kosten verhalen op de dader. Dit alles maakt dus dat als je niet loaded bent dat je diep in de schulden komt. Uiteraard is dit minder erg dan jou boete omdat je te hard reed ;)

Dat ze onder invloed zijn als verzachtende omstandigheid... Vind ik juist omgekeerd, iemand die te veel alcohol op heeft kent zijn eigen grenzen niet en is gevaarlijker.

Wel makkelijk, ff moord plegen, dan eens snel flesje wodka leegzuigen voor de fl**kers komen. En dan op de rechtszaak dronkenschap inroepen als verzachtende omstandigheid...

---------- Post toegevoegd Sat 26 Jan 2013 om 14:20 ----------

Fout !!!. De straffen met opzettelijk aanrijden van een persoon of door schuld letsel veroorzaken gaat heel wat verder dan die paar tientjes boete die jij kreeg. Gezien de situatie kan pogingdoodslag ten laste worden gelecht kan bestraft worden met een gevangenis van 4-5 jaren of een geldboete in de 4de categorie. Verder zal bij schuld de verzekering niet betalen dat mag de dader doen die kost zijn afhankelijk van hoe hoog het schuld gehalte is plus het opgelopen letsel. Verder zal de zorgverzekering van het slachtoffer bij schuld alle kosten verhalen op de dader. Dit alles maakt dus dat als je niet loaded bent dat je diep in de schulden komt. Uiteraard is dit minder erg dan jou boete omdat je te hard reed ;)
Heb je een lap voor je ogen mss, heb je enig idee hoeveel van die daders worden vrijgesproken? Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van zij die vrijgesproken worden of uiteindelijk er vanaf komen met een voorwaardelijke straf... En voorwaardelijk komt vrij dicht bij vrijspraak...

• Topic Starter Topic Starter
Taakstraffen hebben een bewezen nut, dus waarom zou je geforceerd willen aansturen op een verscherping van het strafbeleid?

Minder recidive na taakstraf :

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieu...m1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiecheck

Het andere uiterste is constant rekening houden met de dader i.p.v. het slachtoffer maar dat soort uitwassen zijn niet de regel in Nederland.

Actief nadenken over en meehelpen met reintegratie, re-socialseren etcetera etcetera zijn geen uitwassen, dat is hier praktijk.

Taakstraf is prima bij PIEPkleine vergrijpen, maar daar hebben we het hier niet over.

Helaas vinden de rechters, mensen doodtrappen en doodrijden wel kleine vergrijpen en sta je binnen het jaar weer vrolijk buiten te dansen.

Voor verschillende vormen van het misdrijf mishandeling en voor het misdrijf zware mishandeling kunnen verschillende maximumstraffen worden gegeven. Hierna zullen deze worden besproken:
Eenvoudige mishandeling: 3 jaren;
Eenvoudige mishandeling met zwaar lichamelijk letsel: 4 jaren;
Eenvoudige mishandeling leidend tot de dood: 6 jaren;
Eenvoudige mishandeling met voorbedachten rade: 4 jaren;
Eenvoudige mishandeling met v.r. én zwaar lichamelijk letsel: 6 jaren;
Eenvoudige mishandeling met v.r. leidend tot de dood: 9 jaren;

Zware mishandeling: 12 jaren;
Zware mishandeling leidend tot de dood: 15 jaren.

Geen kans dat de rechter 3 jaar gaat geven....

Dat ze onder invloed zijn als verzachtende omstandigheid... Vind ik juist omgekeerd, iemand die te veel alcohol op heeft kent zijn eigen grenzen niet en is gevaarlijker.

Wel makkelijk, ff moord plegen, dan eens snel flesje wodka leegzuigen voor de fl**kers komen. En dan op de rechtszaak dronkenschap inroepen als verzachtende omstandigheid...

---------- Post toegevoegd Sat 26 Jan 2013 om 14:20 ----------

Heb je een lap voor je ogen mss, heb je enig idee hoeveel van die daders worden vrijgesproken? Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van zij die vrijgesproken worden of uiteindelijk er vanaf komen met een voorwaardelijke straf... En voorwaardelijk komt vrij dicht bij vrijspraak...

Deels gelijk verder ga je de fout in met je punt voorwaardelijk dicht bij vrijspraak. Dis absoluut niet er geval want ook voorwaardelijk komt neer op een veroordeling en dus veel kosten voor de dader. Plus een aantekening op zijn cv bij justitie. Vrijspraak word in de rechtbank ander geformuleerd dan je zou verwachten vrijspraak begint dan ook altijd met de zin wegens gebrek aan bewijs spreekt de rechtbank verdachte vrij van genoemde feiten. Leuk maar ze zeggen niet dat je het niet was ze zeggen alleen dat ze niet kunnen aantonen dat jij het was. Ik snap je verder heel goed mensen lullen mooi en de media ook. Maar in werkelijkheid is voorwaardelijk net zo erg als een veroordeeling

Waarom is het nu ineens zo stil hier?

Ik weet waarom :D

Terug
Naar boven