AndroidHealthClinic

"Goed bezig?" of "toch niet!"

boogie1975

Novice
Waardering
0
Lengte
1m71
Massa
61kg
Vetpercentage
22%
Hallo allemaal,

Al een tijd aan het sporten. Maar wil serieus massa gaan kweken. En wil van mijn SkinnyFat af. Aan jullie de vraag of ik op deze manier op de goeie weg ben. Zie veel hoor veel lees veel maar weet niet echt wat de goeie manier is.

Mijn stats zijn: 171 lang en weeg 61 kilo met een vetpercentage van 16%.

Ik heb mijn eetpatroon via de voedingscentrum bepaald.

Ochtend
7.00 uur: Muesli en magere yoghurt 540 Kcal.
10.00 uur: Mutant Mass Shake 530 Kcal

Middag
12.00 uur: 2 meer granen brood met kipfilet 220 Kcal.
14.00 uur: 2 meer granen brood met rosbief 297 Kcal.

Avond
18.00 uur: Volkoren macaroni 278 Kcal of Zilvervliesrijst 321 Kcal.
Iets van vlees. Kipfilet 158 Kcal, Kabeljauw 117 Kcal, Biefstuk 108 Kcal.
Groente
20.00 uur Magere kwark en banaan 449 Kcal.

totaal ongeveer van 2470 Kcal per dag.

Sport 4 keer in de week. Oefening 10 keer met 4 her. Laatste set tot aan de muscle failure. Cardio 2 keer per week. Fiets in totaal 22 kilometer heen en terug van huis naar werk . Daarnaast gebruik ik de sumpelementen van Dedicated Nutrition de BAM Stack.

Ben benieuwd naar jullie mening.
Met sportieve groet,
Boogie1975

Laatst bewerkt:
Als je serieus massa wil kweken zal je meer moeten eten. Jouw onderhoud is 2320 kcal met deze stats. Als je er veel massa bij wilt hebben zal je ~500 kcal boven je onderhoud moeten gaan zitten. In jou geval rond de 2800kcal.
Verder zijn ook de macro's belangrijk(Verhouding koolhydraten/eiwitten/vet), waarbij ikzelf een ratio van 40:30:30 hanteer in mijn bulk. Anderen zeggen dat je minimaal 2g eiwitten per kg lichaamsgewicht moet eten in jouw geval 140gram eiwitten dus.

Kanttekening is wel dat met een bulk je vetpercentage wat omhoog zal gaan en aangezien jouw vetpercentage al aardig aan de hoge kant is. Daarom is het misschien verstandiger om eerst wat vet te verliezen, en daarna bovenstaande pas toe te passen.

Vergeet niet dat hij op 22% zit... Als je nu te weinig eet dan zal je snel onder de 20% komen (of te weinig energie hebben om hard te trainen)... Als je merkt dat je vet begint kwijt te raken kan je wat meer gaan eten... 22% is wel hoog... Maar t is ook winter dus who cares ;)

Over je voedingsschema... 7:00 eten en dan om 12:00 en 14:00 weer, vreemde tijden. waarom ruil je die mass shake niet om met 1 van je middag hapjes?

En waarom uberhaubt die shake? Als je niet aan wil komen kan je beter gewoon echt eten nemen... Als je wil aan wil komen en je vindt het moeilijk om aan die kcal te komen moet je gaan oefenen met eten... Als je echt 3000+ kcal wil gaan eten kan je zo'n shake er achteraan gooien, maar dan nog zou ik dat niet als maaltijd doen, maar bij een maaltijd

Vergeet niet dat hij op 22% zit... Als je nu te weinig eet dan zal je snel onder de 20% komen (of te weinig energie hebben om hard te trainen)... Als je merkt dat je vet begint kwijt te raken kan je wat meer gaan eten... 22% is wel hoog... Maar t is ook winter dus who cares ;)

Over je voedingsschema... 7:00 eten en dan om 12:00 en 14:00 weer, vreemde tijden. waarom ruil je die mass shake niet om met 1 van je middag hapjes?

En waarom uberhaubt die shake? Als je niet aan wil komen kan je beter gewoon echt eten nemen... Als je wil aan wil komen en je vindt het moeilijk om aan die kcal te komen moet je gaan oefenen met eten... Als je echt 3000+ kcal wil gaan eten kan je zo'n shake er achteraan gooien, maar dan nog zou ik dat niet als maaltijd doen, maar bij een maaltijd

2529990-9086092697-13962.png

• Topic Starter Topic Starter
Als je serieus massa wil kweken zal je meer moeten eten. Jouw onderhoud is 2320 kcal met deze stats. Als je er veel massa bij wilt hebben zal je ~500 kcal boven je onderhoud moeten gaan zitten. In jou geval rond de 2800kcal.
Verder zijn ook de macro's belangrijk(Verhouding koolhydraten/eiwitten/vet), waarbij ikzelf een ratio van 40:30:30 hanteer in mijn bulk. Anderen zeggen dat je minimaal 2g eiwitten per kg lichaamsgewicht moet eten in jouw geval 140gram eiwitten dus.

Kanttekening is wel dat met een bulk je vetpercentage wat omhoog zal gaan en aangezien jouw vetpercentage al aardig aan de hoge kant is. Daarom is het misschien verstandiger om eerst wat vet te verliezen, en daarna bovenstaande pas toe te passen.

Dat lijkt me dan het beste om eerst die vetpercentage omlaag te krijgen.
En dan verder te kijken.

22% op 61 kilo. Verdomme hoe ziet dat eruit dan? Denk dat je wel erg weinig weegt straks als je lager in je vp% zit.

Eerst de vet percentage omlaag halen zonder de shake. Ben inderdaad bezig met het uitdenken van maaltijden die me bevallen die ik makkelijk naar binnen kan werken. Het gebruik van kaneel, gember, Cayenne peper heb ik sinds kort in mijn maaltijden verwerkt om het vetgehalte te stimuleren. Daarnaast zwarte koffie en groene thee tussendoor. Als er nog meer tips zijn hoor ik het graag.

---------- Toegevoegd om 20:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:06 ----------

22% op 61 kilo. Verdomme hoe ziet dat eruit dan? Denk dat je wel erg weinig weegt straks als je lager in je vp% zit.

Ja dat zat ik me eigen ook al te bedenken. Terwijl het toch echt zo is. Heb het een aantal keer opgemeten. met een MetaCal BodyFat Caliper. Het zit ook alleen aan de buik de rest is gewoon erg slank. 10 jaar terug woog ik inderdaad rond de 52 kilo.

Als het nergens zit maar alleen op je buik, dan heb je zeker alleen op je buik gemeten?

Als het nergens zit maar alleen op je buik, dan heb je zeker alleen op je buik gemeten?

Ik heb de maten toen allemaal genomen. zie hier onder.
Links Arm 30cm
Rechts Arm 30 cm
Nek 37 cm
Chest 90 cm
Links bovenbeen 46 cm
Rechts bovenbeen 46 cm
Buik 87 cm
Lichaamsvet 21 %
Aantal kilo's vet 12,8 kg

Ik bedoelde, hoe heb je je lichaamsvet gemeten?
Je zegt met een caliper, maar heb je wel op verschillende punten gemeten en dit bij elkaar opgeteld enzo?

Ik bedoelde, hoe heb je je lichaamsvet gemeten?
Je zegt met een caliper, maar heb je wel op verschillende punten gemeten en dit bij elkaar opgeteld enzo?

Heb de Caliper sinds deze week. Voor die tijd deed ik het met de meetlint. Heb nu goed gemeten en uitgerekend. De borst en benen zijn in vetpercentage 6.86% en de buik is 12%. Had er geen tabel bij nam dus aan dat de mm de percentage was mijn excuus daarvoor. Handig zo'n forum al doende leert men:) Ik zie dat trouwens de berekeningen van een gewone buikomvang overal verschillende uitkomsten hebben op het internet. Is dus niet echt betrouwbaar.

Laatst bewerkt:
Het verschilt nogal eens. De mm is inderdaad niet je % :p Ik geloof zelfs dat je op 3 of 4 punten moet meten en dat je dit dan op moet tellen bij elkaar, maar dit weet ik niet zeker. Dit kan je dan aflezen van een tabel, welke je vast op internet kan vinden.
Snel die 22% veranderen dus :)

Op deze website sta ik op elke uitreken methode op de tussen de 2,6% en 2,9% bf.

Klopt van geen kant man.

Keer twee moet je t doen :D

Over het voedingsschema. Met 3 keer eten op een dag bereik je NIETS in bodybuilding. Noch met afvallen.

Daar zijn de meningen verschillend over. Ik heb topics voorbij zien komen over dat 2/3 maaltijden per dag beter zijn dat 5/6 maaltijden per dag. Zelf denk ik dat dit per persoon erg verschilt. Bij mij werkt het het beste als ik regelmatig iets eet, een kleine maaltijd. Voor sommige mensen werkt het als ze 3 keer per dag een grote maaltijd eten. Al met al gaat het om kcal en macro's, of je deze nu in 3 keer binnen krijgt of in 6 keer, dat is afhankelijk van wat werkt bij jou.
Vaker eten zorgt ook voor meer schommelingen in je bloedsuiker, waardoor je weer snel honger krijgt.
Vaker eten zorgt ook ervoor dat je spijsvertering aan de gang blijft.

Deze twee punten zijn per persoon zo verschillend, dat ik het ''met 3 keer eten op een dag bereik je NIETS in bodybuilding'' wat kort door de bocht vind.

Toevoeging: Hij eet 6 keer op een dag, dus waar de opmerking vandaan komt snap ik sowieso niet.

Daar zijn de meningen verschillend over. Ik heb topics voorbij zien komen over dat 2/3 maaltijden per dag beter zijn dat 5/6 maaltijden per dag. Zelf denk ik dat dit per persoon erg verschilt. Bij mij werkt het het beste als ik regelmatig iets eet, een kleine maaltijd. Voor sommige mensen werkt het als ze 3 keer per dag een grote maaltijd eten. Al met al gaat het om kcal en macro's, of je deze nu in 3 keer binnen krijgt of in 6 keer, dat is afhankelijk van wat werkt bij jou.
Vaker eten zorgt ook voor meer schommelingen in je bloedsuiker, waardoor je weer snel honger krijgt.
Vaker eten zorgt ook ervoor dat je spijsvertering aan de gang blijft.

Deze twee punten zijn per persoon zo verschillend, dat ik het ''met 3 keer eten op een dag bereik je NIETS in bodybuilding'' wat kort door de bocht vind.

Toevoeging: Hij eet 6 keer op een dag, dus waar de opmerking vandaan komt snap ik sowieso niet.

Over heen gelezen denk ik.
Ik zag enkel ochtend/middag/avond staan :)

Die topics en onderzoeken dat 2/3 maaltijden beter zouden zijn voor trainen kloppen van geen kant.
Testpersonen zijn dan niet trainende mensen etc.

Heel simpel, om te bodybuilden heb je insuline nodig. Na het eten van complex carbs heb je dit voor ongeveer 2,5uur in je lichaam. Als je maar 3 keer per dag eet heb je dus maar 7,5uur van de 24h een verhoogde insuline waarde in je bloed....
Insuline is het sterkste hormoon voor spieropbouw.... Men weet hier wel waarom.

Alle pro's, bijna alle wedstrijd athleten doen t ook zo. Om de 2uur of 2,5uur complex carbs. Dat geeft je op 1 of andere manier ook de mogelijkheid veel meer te eten.
Ik wordt bijv al dik op 2500kcal als ik 3 maaltijden per dag eet. Als ik zo eet als ik hierboven beschrijf kan ik makkelijk 3500kcal eten en op me 6%bf blijven staan.

Over heen gelezen denk ik.
Ik zag enkel ochtend/middag/avond staan :)

Die topics en onderzoeken dat 2/3 maaltijden beter zouden zijn voor trainen kloppen van geen kant.
Testpersonen zijn dan niet trainende mensen etc.

Heel simpel, om te bodybuilden heb je insuline nodig. Na het eten van complex carbs heb je dit voor ongeveer 2,5uur in je lichaam. Als je maar 3 keer per dag eet heb je dus maar 7,5uur van de 24h een verhoogde insuline waarde in je bloed....
Insuline is het sterkste hormoon voor spieropbouw....
Alle pro's, bijna alle wedstrijd athleten doen t ook zo. Om de 2uur of 2,5uur complex carbs. Dat geeft je op 1 of andere manier ook de mogelijkheid veel meer te eten.
Ik wordt bijv al dik op 2500kcal als ik 3 maaltijden per dag eet. Als ik zo eet als ik hierboven beschrijf kan ik makkelijk 3500kcal eten en op me 6%bf blijven staan.

Dat dacht ik al ja ;)

Ik begrijp dat dit belangrijk is voor spieropbouw, maar je geeft aan dat het eten van 3 maaltijden per dag, niet werkt met afvallen.

Wanneer een maaltijd voor een inspanning van enkel eiwitten en koolhydraten wordt genuttigd (300-400kcal) en er geen duidelijke glycogeendepletie heeft plaatsgevonden, dan is het verstandig om 3-4 uur na deze maaltijd weer een maaltijd te consumeren. Als de maaltijd voor de inspanning groter is dan 500kcal>, kan er langer gewacht worden voordat er weer een maaltijd geconsumeerd wordt.
(http://www.victormooren.nl/voeding-rondom-de-krachttraining/)

Dit gaat dan enkel over krachttraining. (Ik ga zelf meer in op het afvallen)
Hier staat, zoals ik het begrijp dan, dat als je een maaltijd neemt van bijvoorbeeld 700 kcal en je gaat daarna trainen, je na 4-6 uur pas weer hoeft te eten. Wanneer je niet traint, lijkt het mij logisch dat dit aantal uur dus meer wordt.
Op een rustdag kun je dus best om 10.00 uur een maaltijd van 700 kcal nemen, 16.00 uur een maaltijd van 700 kcal en om 22.00 uur een maaltijd van 700 kcal. In principe zou je dan weer moeten eten om 4.00 uur in de nacht, maar dan slaap je.

Al met al, het ene onderzoek bewijst het ene en het andere onderzoek bewijst het andere.
Uitproberen op jezelf is denk ik toch het beste, zowel met afvallen als met aankomen.

Deze man van dat artikel geloofd dus duidelijk niet in post workout meals maar in Pre-workout meals en dan 3-4uur later pas weer een voeding. Dit is allemaal prima. Alles kan. Ook voor afvallen.

Topic starter zei alleen:
Hallo allemaal,

Al een tijd aan het sporten. Maar wil serieus massa gaan kweken. En wil van mijn SkinnyFat af. Aan jullie de vraag of ik op deze manier op de goeie weg ben.

Hij wil serieus massa gaan kweken en van z'n skinny fat af. Met 3 maaltijden per dag is het heel moeilijk om te groeien en afvallen tegelijk. Met 7 of 8 relatief kleine maaltijden kan dat wel.
Vandaar me antwoord.

Ik heb echt een hoop mensen begeleid, degene die door werk maar 4 maaltijden konden eten bleven ver achter vergeleken met andere. Scheelt big time.
Ook met toevoegen van depletion dagen (zero carbs) reageren ze minder goed dan degege die wel veel maaltijden aten. Totaal aantal kcal die degene met 7 maaltijden kunnen eten is ook altijd veel hoger.

Dit zijn van die vage dingen die door onderzoeken niet onderbouwd kunnen worden, maar echt werken in de praktijk.

Van al die onderzoeken raak je enkel in de war joh. :p

Hallo allemaal,

Al een tijd aan het sporten. Maar wil serieus massa gaan kweken. En wil van mijn SkinnyFat af. Aan jullie de vraag of ik op deze manier op de goeie weg ben. Zie veel hoor veel lees veel maar weet niet echt wat de goeie manier is.

Mijn stats zijn: 171 lang en weeg 61 kilo met een vetpercentage van 16%.

Ik heb mijn eetpatroon via de voedingscentrum bepaald.

Ochtend
7.00 uur: Muesli en magere yoghurt 540 Kcal.
10.00 uur: Mutant Mass Shake 530 Kcal

Middag
12.00 uur: 2 meer granen brood met kipfilet 220 Kcal.
14.00 uur: 2 meer granen brood met rosbief 297 Kcal.

Avond
18.00 uur: Volkoren macaroni 278 Kcal of Zilvervliesrijst 321 Kcal.
Iets van vlees. Kipfilet 158 Kcal, Kabeljauw 117 Kcal, Biefstuk 108 Kcal.
Groente
20.00 uur Magere kwark en banaan 449 Kcal.

totaal ongeveer van 2470 Kcal per dag.

Sport 4 keer in de week. Oefening 10 keer met 4 her. Laatste set tot aan de muscle failure. Cardio 2 keer per week. Fiets in totaal 22 kilometer heen en terug van huis naar werk . Daarnaast gebruik ik de sumpelementen van Dedicated Nutrition de BAM Stack.

Ben benieuwd naar jullie mening.
Met sportieve groet,
Boogie1975

De vetpercentage heb ik nu verschillende malen gemeten en kom uiteindelijk op 16%
Wat betreft de maaltijden eet ik het liefst 6 keer op een dag. Aan eiwitten zit ik per dag rond de 160 gram.
De RATIO MACRONUTRIËNTEN heb ik op gezocht op de website fitnessjunk.nl. Weet alleen niet of dit van toepassing is op mijn lichaamsbouw.

6 maaltijden totaal van 2500 Kcal.
eiwit 40% koolhydraten 40% en vet 20%

Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik met 16% gewoon een goede bulk er tegenaan gooien. 2800kcal eten dus.

Terug
Naar boven