MuscleMeat

Goed schema?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Leuk voor je.

@ak heb jij comments over aangepaste schema in de beginpost?
Een split is wel mega persoonlijk. De een groeit goed op 5 werksets en de ander heeft meer volume nodig. Waar je ook de nadruk op wilt leggen speelt ook enorm mee, weak points etc.

Elk schema is “goed” voor iemand, maar of het de goede is voor specifiek iemand is niet 123 te zeggen. Ga voor de spiegel staan en kijk wat jij vind wat beter kan.

Mijn split bv is mega dom voor de meeste hier, maar ik leg de nadruk enorm op armen vandaar het volume/freq.

Zal er nog een ingooien. geheel gratisch

Bijlagen

Even over de rows. Als ik seated row zeg, bedoel ik deze:

IMG_20240408_120722.jpg

We hebben een cable seated row, maar die vind ik minder lekker gaan.
Bij deze hou ik bij de ene mijn handen aan de onderste handvatten, zodat mijn vingers naar binnen wijzen.
Bij de ander de handen op de bovenste overhandse grip (vingers wijzen naar de grond).

De onderste handvatten gaan richting chest zoals cable doet.
De bovenste gaan naast schouders zoals een seated wide grip cable row zou doen (dus niet zoals een cardio roeimachine).

Pak ik 2 verschillende spieren aan met deze 2 houdingen, of hetzelfde?
De onderste handvatten gaan richting chest zoals cable doet.
De bovenste gaan naast schouders zoals een seated wide grip cable row zou doen (dus niet zoals een cardio roeimachine).

Pak ik 2 verschillende spieren aan met deze 2 houdingen, of hetzelfde?
Als het recht naast je schouders uitkomt klinkt het alsof de beweging bij die bovenste meer zoals de rear delt row is:

Die verlegt het naar de rear delts, veel minder de rest van de rug. Zou dan ook een stuk lichter moeten?

Of bedoel je misschien halverwege tussen een seated cable row en rear delt row in? Dan daartussenin qua belasting.

je kijkt toch altijd naar de positie van je lichaam tov het gewicht en/of de beweging?
Ik ben daar denk ik te dom voor :o
Zo moeilijk is het allemaal niet.
Dit artikel legt alles prima uit: https://barbend.com/fundamental-movement-patterns/
En als je je eigen trainingsschema wilt ontwerpen, is het verdomde handig om deze basiskennis te begrijpen.
Zoals je ziet gaat het dus niet om hoe het gewicht beweegt t.o,v, de richting van de zwaartekracht, maar de richting waarin de weerstand werkt ten opzichte van de positie van je lichaam.

• Topic Starter Topic Starter
Een split is wel mega persoonlijk. De een groeit goed op 5 werksets en de ander heeft meer volume nodig. Waar je ook de nadruk op wilt leggen speelt ook enorm mee, weak points etc.

Elk schema is “goed” voor iemand, maar of het de goede is voor specifiek iemand is niet 123 te zeggen. Ga voor de spiegel staan en kijk wat jij vind wat beter kan.

Mijn split bv is mega dom voor de meeste hier, maar ik leg de nadruk enorm op armen vandaar het volume/freq.

Dat is ook zeker waar!
Naar aanleiding van je advies, zit ik dan goed als ik dus een seated close grip row én een medium/wide grip seated lat pulldown én een db row (zoals op afbeelding) zou doen? Dan pak ik dus zowel lats als upperback?
Mijn lats mogen sowieso wel groter dus iets meer lats is prima, maar upperback wil ik zeker niet overslaan.

Zal er nog een ingooien. geheel gratisch

Heeeel lief van je! Kan wel wat met de borstoefeningen uiteraard, maar ik kan/mag niet squatten, lunges, leg pressen, deadliften ed.. :o

Als het recht naast je schouders uitkomt klinkt het alsof de beweging bij die bovenste meer zoals de rear delt row is:

Die verlegt het naar de rear delts, veel minder de rest van de rug. Zou dan ook een stuk lichter moeten?

Of bedoel je misschien halverwege tussen een seated cable row en rear delt row in? Dan daartussenin qua belasting.

Ik kan de onderste handvatten met evenveel gewicht doen als de bovenste handvatten, maar als ik thuis ben of morgen overdag zal ik kijken of ik precies kan laten zien waar het uitkomt! Ik voel zelf m'n rear delts niet zo in ieder geval.

Zo moeilijk is het allemaal niet.
Dit artikel legt alles prima uit: https://barbend.com/fundamental-movement-patterns/
En als je je eigen trainingsschema wilt ontwerpen, is het verdomde handig om deze basiskennis te begrijpen.
Zoals je ziet gaat het dus niet om de richting van de zwaartekracht, maar de richting waarin de weerstand werkt ten opzichte van de positie van je lichaam.

Dankje voor het artikel haha. Ik heb wel enige basiskennis, maar ik heb altijd meer geleerd om van de spier uit te gaan die je aanspreekt en niet zoveel 'verticaal/horizontaal' etc, maar je hebt gelijk! Ik ga ermee aan de slag :D (het artikel ed).

Dat is ook zeker waar!
Naar aanleiding van je advies, zit ik dan goed als ik dus een seated close grip row én een medium/wide grip seated lat pulldown én een db row (zoals op afbeelding) zou doen? Dan pak ik dus zowel lats als upperback?
Mijn lats mogen sowieso wel groter dus iets meer lats is prima, maar upperback wil ik zeker niet overslaan.
Seated close grip row, lats
Medium/wide grip lat pulldown , upper back -> dit is geen lat focus oefening ook al heet ie “lat pulldown”.
Db row (jij trekt hem dus vrij hoog, upper back

Als lats je focus is zou ik de lat pulldown meer met een v bar doen of uni met een d handle. Maar het is allemaal wel minimaal, alleen “#optimaal”.

Sorry maar dit is echt onjuist.

Seated close grip row, lats
Medium/wide grip lat pulldown , upper back -> dit is geen lat focus oefening ook al heet ie “lat pulldown”.
Db row (jij trekt hem dus vrij hoog, upper back

Als lats je focus is zou ik de lat pulldown meer met een v bar doen of uni met een d handle. Maar het is allemaal wel minimaal, alleen “#optimaal”.

Als je het minimaal vindt, zeg dan wat voor jou, in jouw ogen, voldoende/goed genoeg is?
Laten we er vanuit gaan dat zowel mijn lats als upperback aardig wat massa nodig hebben (want dat is zo :o )

Dus als ik seated row, latpull en db rows doe, heb ik 2 oefeningen voor upperback (prima?) en 1 voor lats (te weinig?) Meer sets of extra oefening (v bar latpulldown bijv)?

Sorry maar dit is echt onjuist.

Wat en waarom?

Laten we er vanuit gaan dat zowel mijn lats als upperback aardig wat massa nodig hebben (want dat is zo :o )
Maar ik lees hier op DBB ook vaak dat je pas van achterliggende spiergroepen mag spreken nadat je al jarenlang consistent en hard hebt getraind. Dan zou die extreme focus op je rug met enorm veel compound sets per week op dit moment nog helemaal niet nodig zijn toch? Met elk standaard full body beginnersschema zou je m.i. (rekening houdend met je blessures op dit moment uiteraard) al prima progressie kunnen boeken.

Maar ik lees hier op DBB ook vaak dat je pas van achterliggende spiergroepen mag spreken nadat je al jarenlang consistent en hard hebt getraind. Dan zou die extreme focus op je rug met enorm veel compound sets per week op dit moment nog helemaal niet nodig zijn toch?

Jawel, want alles ligt achter bij mij :roflol:
En zoveel is het toch niet? :eek:

Ik geef het op. Succes ermee.

Uhm ok.. of je nou wel of niet van achterliggende spieren mag spreken, dat doet er toch niks aan af dat ik ook lats en rug moet trainen?
Of mag ik die overslaan?

Je kunt ook gewoon uitleggen waarom jij het veel vindt (net zoals dat ak het weinig vindt).

Je kunt ook gewoon uitleggen waarom jij het veel vindt (net zoals dat ak het weinig vindt).
Nee. Het zal wel aan mij liggen, maar ik trek jouw manier van 'discussiëren' niet meer. Dus voordat ik hier uit m'n slof schiet, lijkt het me verstandiger om hier niet meer te reageren.

Dat een lat pull, wide/medium grip maar eigenlijk welke dan ook, niet voor lats zou zijn. Moet het wel heel bont maken om die in een pulldown geen primary movers te laten zijn, letterlijk ondersteboven hangen ofzo, en dan mag dat wel in de naamgeving gespecificeerd worden.

Nee. Het zal wel aan mij liggen, maar ik trek jouw manier van 'discussiëren' niet meer. Dus voordat ik hier uit m'n slof schiet, lijkt het me verstandiger om hier niet meer te reageren.

Oke, nee kan ook aan mij liggen, maakt verder ook niks uit. Ik ben hier om te leren en discussies horen erbij.

Al vind ik het wel bizar dat jij de post van Steks liked, terwijl niemand anders er wat van begrijpt.

Dat een lat pull, wide/medium grip maar eigenlijk welke dan ook, niet voor lats zou zijn. Moet het wel heel bont maken om die in een pulldown geen primary movers te laten zijn, letterlijk ondersteboven hangen ofzo, en dan mag dat wel in de naamgeving gespecificeerd worden.
Een lat pulldown is voor de gehele rug, maar de focus met een rechte stang ligt idd niet op de lats. Pak je een v bar of d handle uni dan is de focus wel op lats. Verschillen zijn weliswaar weinig, maar als je echt de focus op lats wilt leggen zou ik iig geen lat pulldown doen met een rechte stang

Een lat pulldown is voor de gehele rug, maar de focus met een rechte stang ligt idd niet op de lats. Pak je een v bar of d handle uni dan is de focus wel op lats. Verschillen zijn weliswaar weinig, maar als je echt de focus op lats wilt leggen zou ik iig geen lat pulldown doen met een rechte stang
Grip is nou net een weinig bepalend component voor wat de lats zullen doen. Hoe dan ook als je je armen van boven je uit omlaag beweegt doen voornamelijk de lats dat. De grootste spiergroep in het bewegingsvlak helpt het meeste met de beweging mee en de lats liggen voor die beweging met elke grip ook gunstig om dat te doen.

Misschien is het meer een voorkeur voor een grip vanwege betere stretch kunnen vinden mmc whatever, prima, maar dat maakt niet dat pulldowns opeens niet voor lats zijn.

Laatst bewerkt:
Oke, nee kan ook aan mij liggen, maakt verder ook niks uit. Ik ben hier om te leren en discussies horen erbij.

Al vind ik het wel bizar dat jij de post van Steks liked, terwijl niemand anders er wat van begrijpt.
TBH, ik vind de gedachte van @Steks in de post die @imnewhere heeft geliked minder gek dan de manier waarop jij op beiden reageert. Naar mijn oordeel waren het oprechte vragen en/of opmerkingen.

Dat jij in overleg met je fysio tot een andere conclusie bent gekomen doet daar niets aan af, ook niet dat je eerder naar je fysio luistert dan naar een ander. Dat lijkt me een verstandig uitgangspunt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven