Fitness Seller

heeft insuline behalve bij post-workout enig effect op spiergroei?

rnbflavour

Freaky Bodybuilder
Waardering
64
we nemen hier bijna allemaal een post workout shake om ons cortisol gehalte omlaag te brengen door insuline op te wekken.

mijn vraag is of als je over de rest van de dag veel koolhydraten neemt je dus meer insuline produceert wat word beschouwd als een anabool hormoon dus zorgt voor meer spiergroei, op dat het qua kcal niet uitmaakt of je kh of vet eet omdat kh niet zorgt voor extra spiergroei.

hoop dat jullie kunnen helpen

Laatst bewerkt:
we nemen hier bijna allemaal een post workout shake om ons cortisol gehalte omlaag te brengen door insuline op te wekken.

mijn vraag is of als je over de rest van de dag veel suikers neemt je dus meer insuline produceert wat word beschouwd als een anabool hormoon dus zorgt voor meer spiergroei, op dat het qua kcal niet uitmaakt of je kh of vet eet omdat kh niet zorgt voor extra spiergroei.

hoop dat jullie kunnen helpen

First of all: Koolhydraten zijn suikers

Die suikers zorgen voor een piek van insuline, en zakt dus ook vrij snel. Als je dus de hele dag suiker gaat zitten vreten heb je dus telkens zo'n piek en raakt je lichaam overstuur en krijg je uit eindelijk suikerziekte. Je wilt die piek alleen na het trainen en evt. bij het opstaan.

Voor de rest wil je een stabiele bloedsuiker spiegel, en die krijg je door complexe KH's te eten zoals brood / volkorenpasta / zilvervliesrijst etc.

Insuline zorgt voor transport van aminozuren en overige stoffen naar de spiercellen. Aminozuren komen uit eiwitten. Dus zonder eiwitten heb je niks aan dat transport hormoon.

Daarnaast moet je ook vetten hebben voor de hormoon huishouding en productie.

Kortom je hebt alle 3 de macro nutrienten nodig in een uitgebalanceerde weg.
Koolhydraten voor energie (je hersenen worden tenslotten aangedreven op glucose)
Eiwitten voor de bouwstenen van je lichaam (niet alleen spieren)
En vetten zoals ik al aangaf hierboven.

Je moet niet denken dat voeding alleen nut heeft voor spieropbouw. Als je alleen Eiwit of Vet zou kanen, ga je dood of word je _vreselijk_ ziek.

• Topic Starter Topic Starter
First of all: Koolhydraten zijn suikers

Die suikers zorgen voor een piek van insuline, en zakt dus ook vrij snel. Als je dus de hele dag suiker gaat zitten vreten heb je dus telkens zo'n piek en raakt je lichaam overstuur en krijg je uit eindelijk suikerziekte. Je wilt die piek alleen na het trainen en evt. bij het opstaan.

Voor de rest wil je een stabiele bloedsuiker spiegel, en die krijg je door complexe KH's te eten zoals brood / volkorenpasta / zilvervliesrijst etc.

Insuline zorgt voor transport van aminozuren en overige stoffen naar de spiercellen. Aminozuren komen uit eiwitten. Dus zonder eiwitten heb je niks aan dat transport hormoon.

Daarnaast moet je ook vetten hebben voor de hormoon huishouding en productie.

Kortom je hebt alle 3 de macro nutrienten nodig in een uitgebalanceerde weg.
Koolhydraten voor energie (je hersenen worden tenslotten aangedreven op glucose)
Eiwitten voor de bouwstenen van je lichaam (niet alleen spieren)
En vetten zoals ik al aangaf hierboven.

Je moet niet denken dat voeding alleen nut heeft voor spieropbouw. Als je alleen Eiwit of Vet zou kanen, ga je dood of word je _vreselijk_ ziek.

alleen eiwit en vet kan prima :)
vet word dan omgezet in ketonen waar je hersenen dan de energie vandaan krijgen. er zijn zelfs studies die aantonen dat de hersenen 25% effectiever werken op ketonen dan op glucose.

verder snap ik idd dat je teveel insulinepieken wil hebben ivb met suikerziekte.

als laatste heb ik laatst een topic geopend met wat je in rust verbruikt. volgens sommigen waaronder 3xl werd gezegd dat in rust zon 75% van het energie uit vet word gehaald. tijdens slaap is dit zelf 90%.

aangezien koolhydraten omgezet worden naar verzadigd vet als ze niet nodig zijn leek het mij zinvoller minder koolhydraten te eten en meer onverzadigde vetzuren te nemen.

naar mijn weten moeten vetzuren verzadigd worden voordat ze aan glycerol gekoppeld kunnen worden en worden opgeslagen [correct me if i'm wrong] om een onverzadigd vetzuur verzadigd te maken is er voor elke dubbele binding 2 waterstofatomen nodig. zoals je weet zijn zure delen in je lichaam waterstofionen. een hogere zuurgraad betekent meet proteine afbraak om dat zuur te neutraliseren.

als ik dit optel kom ik dus op meer onverzadigd vet en minder glucose.

maar ik weet dus niet in hoeverre insuline effect heeft op de spiergroei.
ik snap dat aminozuren ook door insuline worden vervoerd, maar om deze reden zou dus ook eiwitten insuline opwekken. of is het zo dat als er meer insuline is doordat er meer kh beschikbaar is dat er dan ook meer aminozuren de bloedbaan in komen?

alleen eiwit en vet kan prima :)
vet word dan omgezet in ketonen waar je hersenen dan de energie vandaan krijgen. er zijn zelfs studies die aantonen dat de hersenen 25% effectiever werken op ketonen dan op glucose.

Het kan wel, maar goed is het niet voor je. Kijk naar atkinson dieet.

aangezien koolhydraten omgezet worden naar verzadigd vet als ze niet nodig zijn leek het mij zinvoller minder koolhydraten te eten en meer onverzadigde vetzuren te nemen.

Overbodige energie(o.a Koolhydraten) wordt opgeslagen als lichaamseigen vet. Ze worden niet omgezet naar verzadigd vet.

naar mijn weten moeten vetzuren verzadigd worden voordat ze aan glycerol gekoppeld kunnen worden en worden opgeslagen [correct me if i'm wrong] om een onverzadigd vetzuur verzadigd te maken is er voor elke dubbele binding 2 waterstofatomen nodig. zoals je weet zijn zure delen in je lichaam waterstofionen. een hogere zuurgraad betekent meet proteine afbraak om dat zuur te neutraliseren.

Weet ik niet, zou ik moeten opzoeken

maar ik weet dus niet in hoeverre insuline effect heeft op de spiergroei.
ik snap dat aminozuren ook door insuline worden vervoerd, maar om deze reden zou dus ook eiwitten insuline opwekken. of is het zo dat als er meer insuline is doordat er meer kh beschikbaar is dat er dan ook meer aminozuren de bloedbaan in komen?

Insuline verlaagt de suikerspiegel, omdat het voor glucose transport zorgt. Insuline komt vrij als er glucose in het bloed zit dat getransporteerd moet worden, dus na het eten van koolhydraten(suikers).

Eiwitten wekken dus geen insuline op, maar insuline zorgt ook voor de eiwit synthese binnen de spiercellen.

Kortom, een gebalanceerde voeding( KHs Eiwit Vet ) is zeer belangrijk in deze sport

het atkinson dieet is een raar dieet. het is een low carbs en geen zero carb
er worden tijdens het dieet ook heel veel slecht vet gegeten.

Overbodige energie(o.a Koolhydraten) wordt opgeslagen als lichaamseigen vet. Ze worden niet omgezet naar verzadigd vet.

lichaamseigen vet is toch 3 verzadigde vetzuren aan een glycerol molecuul?

Weet ik niet, zou ik moeten opzoeken

Insuline verlaagt de suikerspiegel, omdat het voor glucose transport zorgt. Insuline komt vrij als er glucose in het bloed zit dat getransporteerd moet worden, dus na het eten van koolhydraten(suikers).

Eiwitten wekken dus geen insuline op, maar insuline zorgt ook voor de eiwit synthese binnen de spiercellen.

ik heb 3xl laatst horen zeggen dat hij geen eens suikers meer na de training neemt omdat hij gelooft dat de whey die hij neemt al genoeg insuline opwekt. en wat gebeurt er dan met de eiwitten tijdens een zero carb dieet die worden tog ook gewoon opgenomen?

Kortom, een gebalanceerde voeding( KHs Eiwit Vet ) is zeer belangrijk in deze sport

dat laatste ben ik zeker met je eens maar de vraag is dus wat dus een goeie verhouding is

voeding met een hoge GI alleen geeft schijnbaar geen verhoogde kans op DMII.
Ik was ook verbaasd, maar BBD kwam hier laatst mee aanzetten. (dit ivm chocomelk bulk). Hij gaf me een paar onderzoekjes, maar door troubles met mn msn berichtgeschiedenis ben ik die kwijt geraakt.

Overigens staan de spieren 's ochtendsvroeg (of iig na je slaap) volgens mij ook meer 'open' voor voedingsstoffen, die oiv insuline getransporteerd kunnen worden. Maar hier heb ik geen onderzoeken van oid. Iemand een idee?

word een interessante discussie

topic van de week maybe?:)

Ik heb eerlijk gezegt nog niet gehoord van een zero carb dieet. Zelfs het low carb atkinson dieet vind ik enorm slecht.
Waarom ?
Omdat als je dan ooit weer wat carbs eet, je enorm veel vet op slaat. En je lichaam veel te veel moet doen om die stoffen te maken die eigenlijk simpel te verkrijgen zijn door KH te eten (glucose)

Maar ben wel benieuwt wat anderen erover te zeggen hebben.

En ook naar 3XL's mening over die suikers na de training, heb je een linkje ?

Ik heb eerlijk gezegt nog niet gehoord van een zero carb dieet. Zelfs het low carb atkinson dieet vind ik enorm slecht.
Waarom ?
Omdat als je dan ooit weer wat carbs eet, je enorm veel vet op slaat. En je lichaam veel te veel moet doen om die stoffen te maken die eigenlijk simpel te verkrijgen zijn door KH te eten (glucose)

in 3XL's geval ging het om het soort whey dat hij gebruikte: hydrolisaat. Deze vorm zou ook voor een insulinepiek zorgen.

Ik vraag me af hoe gezond het overigens is om zeer zwaar te gaan zonder KH's aangezien deze nogal belangrijk zijn bij de vochthuishouding en dit weer invloed heeft op je gewrichten. (meetbloats zijn daar denk ik een mooi voorbeeld van)

Waarom ?

dat stelt hij in dit topic http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/wanneer-gebruiken-jullie-whey-waarom-85412/

en zon zero cabr oftewel keto dieet werkt met een kh refeed in het weekend :)
het schijnt enorm goed te werken. je schijnt er ook meer energie van te krijgen :)

in 3XL's geval ging het om het soort whey dat hij Ik vraag me af hoe gezond het overigens is om zeer zwaar te gaan zonder KH's aangezien deze nogal belangrijk zijn bij de vochthuishouding en dit weer invloed heeft op je gewrichten. (meetbloats zijn daar denk ik een mooi voorbeeld van)
Inderdaad, ook een factor die speelt bij een low/no-carb dieet.
Ik ben daarom een fel tegenstander van dat soort dieeten :)

in 3XL's geval ging het om het soort whey dat hij gebruikte: hydrolisaat. Deze vorm zou ook voor een insulinepiek zorgen.

Ik vraag me af hoe gezond het overigens is om zeer zwaar te gaan zonder KH's aangezien deze nogal belangrijk zijn bij de vochthuishouding en dit weer invloed heeft op je gewrichten. (meetbloats zijn daar denk ik een mooi voorbeeld van)

het ging idd om hydrolisaat. maar ik ga er vanuit dat ook een isolaat zoals bv de koudgefilterde van powersups de nodige insuline opwekt.

verder ging het over post workout en nie pre

rndflavour (of iemand anders) heb je zelf al eens een tijdje low carbs geprobeert? Zoja wat waren je ervaringen ermee m.b.t, trainen en herstel etc..

voeding met een hoge GI alleen geeft schijnbaar geen verhoogde kans op DMII.

GI zegt ook allen iets over de snelheid waarmee je bloedsuikerspiegel stijgt.

Deze snelheid staat los van de hoeveelheid insuline die wordt geproduceert. Deze is afhankelijk van de Insuline Index (II) en de Glycemic Load (GL)

Even een klein voorbeeld. Peentjes hebben een hoge GI, maar bevatten per gewicht maar beperktte hoeveelheid macronutrienten die voor insulineafgifte zorgen. Je moet dus wel heeeeel veel peen eten wil je een grote insuline aanmaak krijgen.

GI zegt ook allen iets over de snelheid waarmee je bloedsuikerspiegel stijgt.

Deze snelheid staat los van de hoeveelheid insuline die wordt geproduceert. Deze is afhankelijk van de Insuline Index (II) en de Glycemic Load (GL)

Even een klein voorbeeld. Peentjes hebben een hoge GI, maar bevatten per gewicht maar beperktte hoeveelheid macronutrienten die voor insulineafgifte zorgen. Je moet dus wel heeeeel veel peen eten wil je een grote insuline aanmaak krijgen.

ah yes, maar ook die GL staat her en der ter discussie. Heeft volgens jou de GL dan wel een significante invloed op insuline(on)gevoeligheid?

het atkinsdieet lijkt juist wel een hoop voordelen te hebben, waar haal je vandaan dat het niet goed voor je is?

glucose maken is a piece of a cake, oftewel van eiwitten oftewel glycerol
je carb behoefte is helemaal niet zo hoog als je "keto adapted" bent

uit eigen ervaring weet ik dat ik meer energie heb bij krachttraining en uithouding maar dan minder bij sprinten

(besides, ik ben niet echt een grote fan van refeed)

Terug
Naar boven