XXL Nutrition

Heeft Jezus bestaan

Peiling Peiling Heeft Jezus bestaan als historisch figuur?

• Ja

Stemmen: 82 39,2%
  • Nee

Stemmen: 59 28,2%
  • Ik sluit de mogelijkheid niet uit

Stemmen: 68 32,5%

• Totaal stemmers
    209
Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb nee gestemd ivm de hele fantasie rondom jesus.

Verder ben ik het wel met big t eens. Gezien de bewijzen heeft er zeker een sterveling genaamd jesus rongelopen die een redelijk publiek heeft weten te bereiken met zijn spam.

Ja, en niet alleen als historische persoon, maar als de zoon van God.
That's my belief.

En het bewijs daarvoor?
Voor mij is dat de bijbel.
Ik snap dat geen een van jullie door dat bewijs overtuigd word, maar voor mij is het HET bewijs.

...

Laatst bewerkt:
De mythische-historische overlay is zo ontzettend groot dat men hier enkel relatief ongefundeerde gissingen over kan doen. Ik sluit de mogelijkheid niet uit is de enige valide optie imo.
Het lijkt me zelf helemaal niet onwaarschijnlijk dat er een religieus leider geweest is die een enigszins groot gevolg heeft gehad. Het is mogelijk dat het Christendom aangegrepen is uit politieke overwegingen. Jezus hoeft helemaal niet exceptioneel noteworthy geweest te zijn tijdens zijn leven. Zijn volgelingen waren supposedly ook vooral te vinden in de onderlaag van de samenleving, met het Chistendom is de slavenmoraliteit opgekomen. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat een dergelijke messias grootgemaakt is in mythe om politieke doeleinden te dienen.

Maar ik heb verder geen enkele historische kennis op dit gebied, lijkt me alleen een reeële mogelijkheid die ook uitleg geeft aan de absentie van historische notitie van Jezus tijdens zijn leven. Hij werd pas groot toen hij groot gemaakt werd, daarvoor was het een peasant messias.

Nog zo iets opmerkelijks,
de oudste vermeldingen rond het bestaan van Jezus komen neer op visioenen waarin Jezus verschijnt (vb bij Paulus), waarin geen sprake is over het concrete bestaan van jezus, de evangelieën die hem echt localiseren in de grieks-romeinse geschiedenis zijn van latere datum, makes you think.
Misschien maakte het het christendom geloofwaardiger indien je je god tot concreet individu in een recente geschiedenismaakt (kwestie van meer zieltjes te winnen)

betwijfel ik toch hoor, zoals EricR al zei, zijn er geen niet-christelijke bronnen die het bestaan bevestigen. Op zich komt het eerder neer op gissen en hypotheses vormen ipv concreet betrouwbaar materiaal.
Ben hier zelf ook geen expert in, maar heb Prof. dr. E. Vermeersch wel eens horen zeggen dat er volgens historici veel (genoeg) aanwijzingen zijn om van een bestaan van zo'n figuur uit te kunnen gaan. Ik denk niet dat het alleen over bronnen vanuit het christendom gaat hoor. Er zijn dacht ik ook echt vondsten gedaan die het onderbouwen. Misschien kan iemand anders daar meer over zeggen.

Ja, en niet alleen als historische persoon, maar als de zoon van God.
That's my belief.

En het bewijs daarvoor?
Voor mij is dat de bijbel.
Ik snap dat geen een van jullie door dat bewijs overtuigd word, maar voor mij is het HET bewijs.

welk evangelie is dan juist?

De enige reden waarom ik het niet uitsluit is wat Silentio min of meer ook zegt, zijn levensloop is niet uitzonderlijk. Je had destijds veel individuen die zichzelf of door anderen werden gezien als de messias. Als je alle onwaarschijnlijke bovennatuurlijke onzin eventjes wegfiltert blijft er een betrekkelijk doorsnee personage over die op een niet ongebruikelijke manier om het leven is gekomen.

Als ik zelfs niet zeker kan zijn over het bestaan van mijn medemens en ik eveneens mijzelf in twijfel kan trekken; hoe kan ik dan ooit een uitspraak doen over het dan wel of niet bestaan van een Jezus...

jezus is gewoon keihard nep jonge
net alsof zijn vleesch echt van brood was en zijn bloed van wijn.

wat een crap

Ben hier zelf ook geen expert in, maar heb Prof. dr. E. Vermeersch wel eens horen zeggen dat er volgens historici veel (genoeg) aanwijzingen zijn om van een bestaan van zo'n figuur uit te kunnen gaan. Ik denk niet dat het alleen over bronnen vanuit het christendom gaat hoor. Er zijn dacht ik ook echt vondsten gedaan die het onderbouwen. Misschien kan iemand anders daar meer over zeggen.

Eri is geen enkele heidense bron, en als joodse bron heb je enkel een duidelijk vervalst fragment van Flavius Josephus waarin hij pretendeert dat jezus de zoon van God is (terwijl hij toch de rest van zijn leven een orthodox Jood is gebleven).

Eri is geen enkele heidense bron, en als joodse bron heb je enkel een duidelijk vervalst fragment van Flavius Josephus waarin hij pretendeert dat jezus de zoon van God is (terwijl hij toch de rest van zijn leven een orthodox Jood is gebleven).
Jij hebt je hierin uitgebreid verdiept en kent elke bron/bewijsstuk die/dat er is? Lijkt me sterk maar kan altijd natuurlijk.

Ofwel, jij gelooft ook niet dat Napoleon heeft bestaan?

:roflol:

Misschien had ik er een smiley bij moeten posten. Om even serieus te reageren: als EricR het heeft over bronnen van tientallen jaren later dan zal hij wel niet hebben bestaan. Als 5 mensen hetzelfde verhaal doorvertellen krijg je al een heel andere uitkomst, laat staan na enkele tientallen jaren.

Jij hebt je hierin uitgebreid verdiept en kent elke bron/bewijsstuk die/dat er is? Lijkt me sterk maar kan altijd natuurlijk.

uitgebreid is een groot woord, maar ik ken wel alle posities die je kan aannemen en wat de argumenten er voor zijn.
Het zou me trouwens verwonderen mocht Vermeersch er geheime bronnen op nahoudt, maar zoals ik al zei, valt er natuurlijk iets voor te zeggen over het bestaan van een historische Jezus, maar dan wel met andere tools dan neergeschreven getuigenissen.

Bedoel je welke van de 4 evangelien juist is?
omdat ze elkaar partipieel tegenspreken en ondersteunen?

Geen idee, niemand zal met zekerheid kunnen zeggen of hij wel of niet bestaan heeft.

Ja, het is mijn zoon.. Wie wil me aanraken?

Duh, staat in de bijbel.

Ik geloof dat er meerdere Jezussen zijn geweest. Welke toevalligheden van welke Jezus precies in de bijbel terechtgekomen zijn weet ik niet. Jezus als zoon van god en als 1 persoon zoals in de bijbel vermeld heeft imo nooit bestaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven