AndroidHealthClinic

Heeft Jezus bestaan

Peiling Peiling Heeft Jezus bestaan als historisch figuur?

• Ja

Stemmen: 82 39,2%
  • Nee

Stemmen: 59 28,2%
  • Ik sluit de mogelijkheid niet uit

Stemmen: 68 32,5%

• Totaal stemmers
    209
Status
Niet open voor verdere reacties.
lijkt me duidelijk dat hij niet bestaan heeft als ik ericR zo hoor:)

EricR is niet ''the all knowing perspective'' omdat hij een moderator is. Wel grappig dat hij zo overtuigd is van zijn mening, en er per definitie er vanuit gaat dat dat de absolute waarheid is. Als het om geloof gaat kun je niks met feiten duidelijk maken, ook de wetenschap kan dat niet. En als je denkt dat dat wel zo is? vraag dan maar eens aan de wetenschap hoe het onstaan van de aarde en het leven erop tot stand gekomen is.

EricR is niet ''the all knowing perspective'' omdat hij een moderator is. Wel grappig dat hij zo overtuigd is van zijn mening, en er per definitie er vanuit gaat dat dat de absolute waarheid is. Als het om geloof gaat kun je niks met feiten duidelijk maken, ook de wetenschap kan dat niet. En als je denkt dat dat wel zo is? vraag dan maar eens aan de wetenschap hoe het onstaan van de aarde en het leven erop tot stand gekomen is.

denk niet dat hij dingen als gebrek aan betrouwbare bronnen gewoon uit zijn mouw zuigt hoor;)

WAT? Hebben de moderators van DBB niet de waarheid in pacht? :eek:

Geloof heet het geloof omdat het niet gebaseerd is op bronnen die uit feiten bestaan.
uhm nee, het "geloof" gedeelte uit het christendom is alles wat jezus verteld heeft, dat jezus bestaan heeft gaan ze vanuit als een feit (waar ze het dus verkeerd hebben):)

zou zelfs nog achterlijker zijn als het was zoals jij zegt, dan zou het geloven in geloven zijn:roflol:

Geloof niet dat die bestaan heeft.
Misschien als simpele ziel die een spijker in een plank kon slaan maar thats it.
Daarnaast is er gewoonweg geen bewijs dat hij die dingen kon die beweerd worden.
De bijbel zelf is pas 400jaar na het jaar 0 in elkaar gezet door een paar man in een kerk in de ghetto buurt.
Daarnaast zijn er teveel boeken nog in het Vaticaan die uiteraard de dope pope alleen kan zien.
Het geloof christendom is dan ook gebouwd op andere geloven wat nu en toen beschouwd werd als heidendom.

Waarschijnlijk zaten die mensen in het jaar 0 alleen aan de cactussen en spacede hem helemaal de tierelier in :)

Ockham's Razor, vraag me alleen af of je dat kan toepassen op historische gebeurtenissen.

Het OT is reeds gebaseerd op een hele reeks fictieve figuren en gebeurtenissen. Waarom zou het NT opeens gebaseerd moeten zijn op daadwerkelijk bestaande figuren? Is het niet meer zo dat schriftgeleerden het trucje van het OT in het NT gewoon opnieuw hebben geprobeerd?

Het probleem ligt er niet eens dat van het bestaan van Jezus geen direct bewijs gevonden kan worden, hij leefde zelfs voor zijn tijd niet al te lang. Het probleem ligt er in dat ook van direct aan Jezus verbonden personen geen enkel bewijs te vinden is, zelfs niet in de geschiedschrijving van contemporaine personen. Ook van Paulus of Saul van Tarsus is geen enkel direct bewijs te vinden, alhoewel hoe hij wel de meest wonderbaarlijke reizen gemaakt heeft.

Van farao's kunnen we nog mummy's aanschouwen, van redelijk veel historische leiders zijn munten te vinden geslagen in de tijd dat ze leefden, van veel leiders zijn standbeelden terug te vinden uit dezelfde tijd dat ze leefden, van veel historische figuren zijn beschrijvingen te vinden die door contemporaine schrijvers zijn opgetekend. Van Jezus, de 12 apostelen, Paulus en anderen is niks tastbaars te vinden. Wel aangepaste passages zoals bij Josephus, wel Evangeliën die een beschrijving van het leven van Jezus zouden moeten geven. Maar als het aankomt op een objectieve bron is niks te vinden behalve wat zijdelingse vermeldingen vele tientallen jaren na de vermeende dood van Jezus.

Dawkins (mogelijk), Hitchens en nog een hele reeks andere moderne geleerden zijn het er over eens dat Jezus een mythe was. Daarmee kunnen ze (voorlopig) nog niet de consensus doorbreken dat Jezus wel heeft bestaan maar het eerste twijfelen aan het bestaan van Jezus is pas enkele honderden jaren oud terwijl het grondvesten van het geloof vele honderden jaren langer heeft geduurd.
Je hebt je er precies wel serieus in zitten verdiepen :) Zou oneerlijk zijn van mij om daar nu op in te gaan zonder dat eerst zelf te doen. Dat er reden tot scepticisme is wil ik wel geloven, maar ik heb enkele mensen gehoord die hier dagelijks mee bezig zijn en die vertrouw ik voorlopig toch nog wel (met alle respect uiteraard voor andere meningen).

uhm nee, het "geloof" gedeelte uit het christendom is alles wat jezus verteld heeft, dat jezus bestaan heeft gaan ze vanuit als een feit (waar ze het dus verkeerd hebben):)

Serieus, die opmerkinge zegt genoeg over jou kennis mbt het Christendom.

• Topic Starter Topic Starter

Dat heb ik ook nergens geclaimd en in ieder geval heeft de wetenschap een betere verklaring voor het ontstaan van het leven en de aarde dan welk religieus geschrift ook.

Voor het bestaan van Jezus heeft de bijbel in feite alleen maar een verklaring. Alle onafhankelijke bronnen zijn in latere eeuwen door Christenen herschreven, wat die bronnen op zijn minst discutabel maakt.

De belangrijkste bron, het Testimonium Flavianum van Josephus is een vele malen herschreven passage en mogelijks zelfs een volledige vervalsing.

In Suetonius - Het leven van de 12 keizers wordt 1 vermelding gemaakt van een Chrestus die ter berde wordt gebracht door Joden die leven in Rome en door Claudius in het jaar 49 worden verbannen omdat ze voor oproer zorgen omdat ze het niet eens zijn met de behandeling van die Chrestus. Suetonius schreef dat boek overigens 70 jaar later en het boek zelf word beschouwd als roddelwerk. Op 1 verwijzing na met een verkeerde naam ook niet echt een historische bron te noemen.

Plinius de jongere in 112 of 113 maakt melding in een brief aan Trajan (de Keizer in die tijd) over christenen die een Christus aanhangen zijnde een god. Geen bewijs dat Jezus geleefd zou hebben, wel een vermelding van een goddelijke christus. De basis van het christendom in feite.

Tacitus, de annalen uit 109. Een vermelding over Christus die ter dood is gebracht door Pontius Pilatus. Zelfs door christelijke schriftgeleerden wordt aangenomen dat de vermelding van Christus door Tacitus is overgenomen van christenen zelf. Mogelijk uit de Evangeliën. Hij gebruikt de titel van Jezus niet zijn naam waar hij onder bekend stond.

Laatst bewerkt:
Goeie post Eric. Nu is het wel zo dat heel veel geloven (en dan bedoel ik niet alleen de Islam, het Jodendom en het Christendom maar ook oude egyptische geloven en ga zo maar door) veel overeenkomsten hebben met het Christendom. Ik weet niet of je de Zeitgeist (film) gezien heb, waarvan ik het begin wat over geloof gaat gepost heb op de vorige pagina, maar daarin laten ze zien in hoeveel geloven een ''zoon van god'' voorkomt die op duizenden punten overeenkomt met Jezus. Zou het niet kunnen zijn dat dit persoon in alle verschillende religies anders is geinterpreteerd? Ik bedoel maar: hoe groot is de kans dat wereldwijd zoveel verschillende mensen van verschillende geloven met verschillende culturen op één punt zoveel overeenkomsten hebben. Wetenschappelijk gezien is die kans 0,0.

Ik ben trouwens wel benieuwt naar de wetenschappelijke verklaring over het tot stand komen van het worden van de aarde en het leven erop. Heb je die toevallig?

Dat stukje over de Zeitgeist moet je echt eens kijken, is de moeite waard.

Laatst bewerkt:

Wel een fundamenteel andere vraag dan of een persoon van vlees en bloed heeft bestaan in een cultuur met geschriften. Toch complimenten dat je kritisch denkt en niet slechts 1 bron vertrouwd:D

Goeie post Eric. Nu is het wel zo dat heel veel geloven (en dan bedoel ik niet alleen de Islam, het Jodendom en het Christendom maar ook oude egyptische geloven en ga zo maar door) veel overeenkomsten hebben met het Christendom. Ik weet niet of je de Zeitgeist (film) gezien heb, waarvan ik het begin wat over geloof gaat gepost heb op de vorige pagina, maar daarin laten ze zien in hoeveel geloven een ''zoon van god'' voorkomt die op duizenden punten overeenkomt met Jezus. Zou het niet kunnen zijn dat dit persoon in alle verschillende religies anders is geinterpreteerd? Ik bedoel maar: hoe groot is de kans dat wereldwijd zoveel verschillende mensen van verschillende geloven met verschillende culturen op één punt zoveel overeenkomsten hebben. Wetenschappelijk gezien is die kans 0,0.

Ik ben trouwens wel benieuwt naar de wetenschappelijke verklaring over het tot stand komen van het worden van de aarde en het leven erop. Heb je die toevallig?

Ik zei een betere verklaring, geen volledig verklaring natuurlijk. Een discussie over het ontstaan van de aarde of het leven is voer voor een andere discussie.

Zeitgeist gebruik ik liever gezegd niet als bron, zal niet alles in die docu afdoen als onzin maar Zeitgeist bevat teveel inaccurate stukken om serieus genomen te worden. Op zich is natuurlijk het idee over een mythologische zoon van god wel interessant maar een docu die te vaak de plank misslaat kan je verder maar beter overslaan als bron.

Laatst bewerkt:
Wat betreft het leven op aarde is de wetenschap nog niet 100% zeker, maar er zijn wel verschillende hypothesen. Die zijn alleen niet altijd makkelijk te toetsen. Men weet eigenlijk meer over het ontstaan van heel het heelal en hoe dat allemaal in zijn werk ging, dan over het ontstaan van het leven op aarde.

Maar zoals gezegd is dat een andere discussie.

Zeitgeist is wel een 'waarheidsgevoel' waardig? BuilderB (of iemand anders) kwam met de quotewaardige referentielijst aanzetten om je stuk te lachen.

Jouw redeneren kan ook een confirmatiebias zijn gezien je dergelijke crap in je straatje wel aantrekt.

Dan is er nog zoiets als menselijke cognitie, waar godsdienst een simpel bijproduct van kan zijn als je kijkt naar de menselijke psyche en haar hang naar verklaring. De kans dat verschillende mensen dat doen is groter dan kansniveau gezien we allen mens zijn en verklaring zoeken.

Wetenschap is een modern product van die psyche en die hang naar verklaring.

Hoe je het ook gaat wenden of keren het is of geloven (iets aannemen zonder empirische gronden) of wetenschap bedrijven (toetsen aan empirie).

Feit blijft dat we niet de reden van het bestaan van deze wereld en het leven weten. Maar wat is rede/zingeving? Ook niet iets typisch voor onze psyche, een kat zie je dit niet doen namelijk.

Is er nu reden tot het aanhangen van een geloof (zonder enige gronden) voor mij niet meer.

(Ik laai het vuur op, niets is persoonlijk:D)

Laatst bewerkt:
Stay on-topic. Laten we het hebben over die timmerman uit Nazareth die over water kon lopen, uit de dood kon opstaan en een hele woestijn kon laten eten van een paar korsten brood.

Moet toevallig lezen over goed wetenschappelijk en falsificeerbaar denken. Je vorige stuk, Eric, liet op wetenschappelijk denkniveau het hele Jezus-verhaal doodbloeden door het te falsificeren. Kunnen we het in de wending van het topic eens het voordeel van de twijfel geven en mensen de theorie laten confirmeren? Lijkt me wel zo eerlijk:D Zelf heb ik te weinig kennis paraat, ook de bijbel durf ik niet meer te citeren. Dat is te lang geleden.

Moet toevallig lezen over goed wetenschappelijk en falsificeerbaar denken. Je vorige stuk, Eric, liet op wetenschappelijk denkniveau het hele Jezus-verhaal doodbloeden door het te falsificeren. Kunnen we het in de wending van het topic eens het voordeel van de twijfel geven en mensen de theorie laten confirmeren? Lijkt me wel zo eerlijk:D Zelf heb ik te weinig kennis paraat, ook de bijbel durf ik niet meer te citeren. Dat is te lang geleden.

Graag zelf, op Fok! kreeg ik een religieuze fanaat op mijn dak en dan is er al snel geen sprake meer van een discussie. Ben al aluhoedje genoemd en mijn uitingen waren maar triest. Omdat ik claimde (met onderbouwing) moest ik ook maar aankomen met een alternatieve theorie hoe het christendom dan is ontstaan. Maar als ik die theorie zou kunnen opstellen dan had ik wel een ander vak gekozen.

Ik kan ook alleen maar speculeren waarom een mythische Jezus is opgeworpen ook al geloof ik zelf wel dat het trucje van het OT gewoon herhaald is in het NT. Alleen is de verlosser uit het OT dan gebruikt als basis voor het NT. Heb het op Fok! een voorbeeld genoemd van slimme marketing, enigzins simplistisch maar volgens mij is dat toch de manier waarop religie aan de man is gebracht ooit. Marketing, het verspreiden van een woord. Of dat woord waar is doet dan amper ter zake.

Heb zelf altijd het idee gehad dat Jezus zo opgehemeld is zodat ze de christendom konden opdringen.
Wat een hele lange tijd is gebeurd, wetenschap in die tijd was de werk van de duivel volgens het Vaticaan.
Las ook bij een post dat veel godsdiensten met elkaar overheen komen, dat kan goed kloppen aangezien het christendom op veel godsdiensten is gebaseerd.
Veel feestdagen die verbonden zijn met Jezus en het christendom zijn niet meer dan heidense feestdagen :)

Ben ook redelijk vaak de discussie aangegaan met gelovigen omdat ik het zelf niet snap dat iemand er blindelings in kan geloven.
Meestal kreeg ik als antwoord: Hij bestaat omdat erin geloofd word of wie zegt dat die niet bestaat.
Valt me ook op dat ze er gewoonweg in geloven, als het diegene helpt en ze hebben er baat bij prima voor diegene.
Alleen ze ontkennen zoveel feiten omdat het tegenstrijdig is met het geloof en wat in de bijbel staat.

Bijvoorbeeld dat Jezus nooit kinderen had of getrouwd is geweest.
Iets wat in die tijd de normaalste zaak van de wereld was, er zijn zelfs bisschoppen die het niet ontkennen dat die getrouwd kon zijn maar ook niet bevestigen van wel.

Christendom is gewoonweg een lulverhaal om zoveel mogelijk mensen achter 1 geloof te krijgen en het een soort wedstrijdje is geworden. Vandaar ook de vele jaren dat het opgedrongen werd.

Graag zelf, op Fok! kreeg ik een religieuze fanaat op mijn dak en dan is er al snel geen sprake meer van een discussie. Ben al aluhoedje genoemd en mijn uitingen waren maar triest. Omdat ik claimde (met onderbouwing) moest ik ook maar aankomen met een alternatieve theorie hoe het christendom dan is ontstaan. Maar als ik die theorie zou kunnen opstellen dan had ik wel een ander vak gekozen.

Ik kan ook alleen maar speculeren waarom een mythische Jezus is opgeworpen ook al geloof ik zelf wel dat het trucje van het OT gewoon herhaald is in het NT. Alleen is de verlosser uit het OT dan gebruikt als basis voor het NT. Heb het op Fok! een voorbeeld genoemd van slimme marketing, enigzins simplistisch maar volgens mij is dat toch de manier waarop religie aan de man is gebracht ooit. Marketing, het verspreiden van een woord. Of dat woord waar is doet dan amper ter zake.

Religieuze fanaten houden inderdaad vaak een monoloog, dat is erg jammer. Hoewel wetenschappelijk converseren (want dat wil je eigenlijk) in termen van religie sowieso al verloren tijd is. Die scheiding bij voorbaat niet kunnen accepteren vind ik hatelijk, zo blijf je langs elkaar heen praten. Als wetenschapper moet je anderzijds altijd open staan.

Tevens hoef je in een debat niet de andere mening te verdedigen, beetje zwak van de fokker, echter zou het vaak wel kracht kunnen bijzetten in je eigen betoog gezien je dan beter de zwakheden kent.

Ik neem aan dat jij ten eerste niets aantrekt van iemand op fok! en tevens weet zoals eerder vermeld dat een debat over dit onderwerp van verschillende aarden haast niet te passen is.

Marketing, hehe, is een leuke stelling, echter vind ik het vaak nog kwalijker dan dat. Met religie zijn heel wat mensen geknecht en vrijheden ontnomen. En dat door gretig gebruik te maken van de grootste onzekerheid (en angst) die de mens kent. De vraag van de oorsprong.

Ik vind je topic leuk man, echter lijkt het nu wel alsof je de fokker op zijn plaats wil zetten na afloop hiervan:D

---------- Toegevoegd om 21:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:22 ----------

Moet het Scientist–practitioner model eigen maken.

---------- Toegevoegd om 21:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:23 ----------

Ik tik onze vraag net even in op google: [Link niet meer beschikbaar]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven