AndroidHealthClinic

Help, laatste poging om vet te verliezen!

ik heb geeneens meer een weegschaal:P
sinds kort vervangen door de spiegel:)
Wat moet ik verder doen?
Ik heb al een heleboel stickys doorgenomen, maar kom alleen dingen
te weten die ik al wist. Allleeen mijn probleem blijft echt mijn voeding!
wat moet ik doen om vet ipv mijn spierweefsel te verbranden?
eiwitten eet ik al.

Hoewel gezonder gaan eten zeker een goede stap in de richting is, zou het kunnen zijn dat je voedingspatroon (vooral als je een eetstoornis het gehad) veel te maken heeft met psychische klachten. Ik spreek uit ervaring en kan je zeggen dat het steeds voornemen om je leven te verbeteren niet de stap is die je voor de zoveelste keer wilt nemen. Professionele hulp is wel een stap die je kan helpen om vooruit te gaan.

Haha ok! Zou er niet aan moeten denken zo laat pas mn dag te beginnen, maar dat even terzijde haha.

Je gaat je spieren niet verbranden hoor als je goed eet en traint!
Dat doe je inderdaad door beroerd te eten: wat je een tijd gedaan hebt. Nou gaan bouwen met goed eten!
Hoewel gezonder gaan eten zeker een goede stap in de richting is, zou het kunnen zijn dat je voedingspatroon (vooral als je een eetstoornis het gehad) veel te maken heeft met psychische klachten. Ik spreek uit ervaring en kan je zeggen dat het steeds voornemen om je leven te verbeteren niet de stap is die je voor de zoveelste keer wilt nemen. Professionele hulp is wel een stap die je kan helpen om vooruit te gaan.

Mee eens. Hoeveel zeggen er dat de eetstoornis achter zich ligt, en nog steeds bang zijn voor (bijv.) koolhydraten?

• Topic Starter Topic Starter
Haha ok! Zou er niet aan moeten denken zo laat pas mn dag te beginnen, maar dat even terzijde haha.

Je gaat je spieren niet verbranden hoor als je goed eet en traint!

ja, had er in het begin ook moeite mee, want toen begon me dag om 6 uur:P
Maar ben er een jaartje tussenuit wat betreft studie, dus heb nu alle tijd om mijn eetprobleem aan te pakken!

trouwens raad je het aan om whey-shake te gebruiken of dat nog niet? zoja is aan te raden?

---------- Toegevoegd om 13:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:59 ----------

proffesionele hulp als in... pshygoloog of dietist?

Laatst bewerkt:
Psycholoog, psychiater. Dietist zal niet helpen.

Maar uiteraard kan het geen kwaad om gewoon lekker fruit en groente te eten, met kwalitatief goed eiwitrijke voeding, de juiste vetzuren en ongeraffieneerde koolhydraten.

Dat doe je inderdaad door beroerd te eten: wat je een tijd gedaan hebt. Nou gaan bouwen met goed eten!

Mee eens. Hoeveel zeggen er dat de eetstoornis achter zich ligt, en nog steeds bang zijn voor (bijv.) koolhydraten?

ik ben niet zozeer bang voor koolhydraten of wat dan ook, ik merk gewoon dat als ik normaal zou eten met rijst,pasta of wat dan ook ik gewoon bij kom(67) en als ik me eten in de "gaten" houd, dat ik op het zelfde gewicht blijf. (63 kg)
Maar ik denk dat dat gewoon met me stofwisseling te maken heeft, door al die jaren op (crash) dieeten te gaan en afval-aankom proces aan me lichaam heb aangeleerd heb ik mijn metabolisme behoorlijk in de war gebracht. Dus dit is het eerst wat ik wil aanpakken. Zorgen voor 6 maaltijden, zorgen dat ik mijn calorieen binnen hebben die ik binnen zou moeten hebben voor een dag, en zorgen dat ik voor nu ook de pasta, rijst, meer brood aan me voedingsschema toevoeg.

---------- Toegevoegd om 13:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:13 ----------

Nooit opgeven meid! Hoezo laatste poging..??

Succes met het maken van een GOED voedingschema!

Bestuuuh

tnx voor je steun. Ik doe me best en het gaat hopelijk lukken! :)

ja, had er in het begin ook moeite mee, want toen begon me dag om 6 uur:P
Maar ben er een jaartje tussenuit wat betreft studie, dus heb nu alle tijd om mijn eetprobleem aan te pakken!

trouwens raad je het aan om whey-shake te gebruiken of dat nog niet? zoja is aan te raden?
Ik zou als ik jou was eerst zorgen dat je een goed eetschema hebt met vaste voedingsproducten met rijst, kip, vis, brinta, groentes etc..
Als je dat op orde hebt kun je whey-shakes enzo toevoegen. Maar het is heel belangrijk dat je basis goed is en dat is gewoon normaal vast voedsel.

Ik zou als ik jou was eerst zorgen dat je een goed eetschema hebt met vaste voedingsproducten met rijst, kip, vis, brinta, groentes etc..
Als je dat op orde hebt kun je whey-shakes enzo toevoegen. Maar het is heel belangrijk dat je basis goed is en dat is gewoon normaal vast voedsel.

Ben ik ook mee bezig, Ik zal sleutelen aan een eetschema en dan zal ik hem hier posten. Hoop dat ik dan een eind op weg ben :)

poging tot nieuwe Voedingsschema

zo, daar ben ik weer eindelijk! de afgelopen week heb ik me uitgebreid verdiept in het boek Burn the fat, feed the muscle van Tom venuto. Dit is + natuurlijk een set van dumbbells alles wat ik eigenlijk nodig heb om nu gezond vet te verliezen! lijkt netalsof het kwartje eindelijk is gevallen:P

Maar goed hier komt dan mijn voedingsschema, hoor graag jullie adviezen erover!

9:00 uur(1)

30 gram havermout
30 gram brinta
330 ml magere melk
1 stuk fruit

12:00 uur(2)

1 ei
2 ei-eiwitten
10 ml olijfolie
2 volkorenbrood
1 stuk fruit

15:30(3)

125 gram zilvervliesrijst(of aardappelen)
10 ml olijfolie
250 gram Groenten(brocolli, bloemkool enz)
1 blik zalm/ tonijn/ makreel/sardien/ stukje gekookte kip enz

19:00 uur

200 gram magere kwark
3 rijstwafels of vezelrijk wasa crackers
1 eetlepel pindakaas/tahin/ 1 plakje kaas

verder 2 liter water exclusief thee/koffie/melk
dat is wat ik tot nu toe ongeveer heb zitten eten, zonder enige sportieve activiteiten
Dacht eerst even goed leren eten en dan als ik begin met enkele traningen mijn aantal calorieen opschroeven.
Verder ben ik veel aan het lezen op de forums en ben van plan om nu een basischema voor het sporten te maken zodat ik volgende week begin aan mijn trainingen.
Alleen wat ik me afvraag is, stel je hebt een basal metabolic rate van 1400 kcal en je
sport 5x in de week waardoor je total day eccentric exercise 2400 is en je uitgangspunt vet verliezen is. Wat ik dus niet begreep in het boek is dat er werd uitgelegt dat als je vet wilt verliezen moet je 500 kcal onder je ttee moet zitten, ookal sport je. Maar juist als je gaat sporten en je eet je benodigde calorieen dan moet je juist toch niet je calorieen naar beneden schroeven om vet te verliezen, je sport immers, dan zou je toch ook gewoon vet moeten verliezen?

(ps ik weet dat 9 uur laat is voor ontbijt, maar het is een begin voor mij:P, ook weet ik dat het beter is om 5 of 6 maaltijden te hebben dan 4 of minder, maar die 5 maaltijden heb ik alleen als ik naar werk ga, want dan moet ik vroeg opstaan, dus dan verdeel ik mijn aantal calorieen op mijn werkdag in 5 porties, maar het is een begin, hoop dat ik een eind op weg ben, want ik wil het nu serieus goed doen)

alle adviezen zijn welkom, alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Alleen wat ik me afvraag is, stel je hebt een basal metabolic rate van 1400 kcal en je
sport 5x in de week waardoor je total day eccentric exercise 2400 is en je uitgangspunt vet verliezen is. Wat ik dus niet begreep in het boek is dat er werd uitgelegt dat als je vet wilt verliezen moet je 500 kcal onder je ttee moet zitten, ookal sport je. Maar juist als je gaat sporten en je eet je benodigde calorieen dan moet je juist toch niet je calorieen naar beneden schroeven om vet te verliezen, je sport immers, dan zou je toch ook gewoon vet moeten verliezen?

(ps ik weet dat 9 uur laat is voor ontbijt, maar het is een begin voor mij:P, ook weet ik dat het beter is om 5 of 6 maaltijden te hebben dan 4 of minder, maar die 5 maaltijden heb ik alleen als ik naar werk ga, want dan moet ik vroeg opstaan, dus dan verdeel ik mijn aantal calorieen op mijn werkdag in 5 porties, maar het is een begin, hoop dat ik een eind op weg ben, want ik wil het nu serieus goed doen)

alle adviezen zijn welkom, alvast bedankt!
Als je je sportactiviteiten meeneemt in je voedingsbehoefte zijn dat het aantal kcal wat je nodig hebt om dat gewicht te behouden. Als je er dan 500kcal onder gaat zitten ga je dus afvallen.

Hoe laat ga je naar bed?? Anders kun je ipv de kwark om 19u nog iets anders eten en dan net voor je naar bed gaat de kwark. Ik eet altijd gewoon 500gr kwark in bed voor de tv, nog ff snel tandenpoetsen en dan slapen.

Als je je sportactiviteiten meeneemt in je voedingsbehoefte zijn dat het aantal kcal wat je nodig hebt om dat gewicht te behouden. Als je er dan 500kcal onder gaat zitten ga je dus afvallen.

Prima uitleg, dankjewel!

Hoe laat ga je naar bed?? Anders kun je ipv de kwark om 19u nog iets anders eten en dan net voor je naar bed gaat de kwark. Ik eet altijd gewoon 500gr kwark in bed voor de tv, nog ff snel tandenpoetsen en dan slapen.

Rond ongeveer 23:30 duik ik mijn bed in. De reden dat ik niet in de avond eet is omdat ik rekening wil houden met het feit dat als ik ga werken dat dan mijn ontbijt om 6:00 uur begint en me laatste maaltijd eindigt dan om 19:00/20:00uur. In totaal dan 5 maaltijden (is ook het advies van Tom venuto voor vrouwen) (deze ritme wil ik zeg maar behouden, ookal ga ik niet naar werk) en als ik dan in de avond ga eten dan wordt het maaltijd 6, alhoewel ik weet eigenlijk zelf niet of maaltijd 6 mij afval-programma gaat belemmeren of niet, alleen ik weet wel dat ik het liefst voor dat ik ga slapen niets naar binnen wil werken.

Dat klopt wel, maar ik denk dat Bihaar beter eerst eens minstens een week op haar onderhoud kan gaan eten om zo wat balans te krijgen in haar metabolisme. Wellicht zelfs 2 of 3 weken, gezien haar achtergrond.

@Bihaar: Je moet je even niet blind staren op aankomen of afvallen. Het metabolisme van je lichaam is zo van slag dat je nog niet kunt afgaan op wat het doet. Dit heeft even tijd nodig. Je zult wellicht inderdaad eerst even aankomen wanneer je op je onderhoud gaat eten, maar dit komt dan omdat je lichaam gewend is aan veel minder voedsel. Wanneer je lichaam eenmaal doorheeft dat het weer structureel goed te eten krijgt zul je zien dat dit zich weer uitbalanceert. Dán pas kan je iets (15-20%) onder je onderhoud gaan eten om af te vallen.

Sowieso zou ik me, als ik jou was, eerst richten op mn gezondheid en iets minder op de spiegel. Als je echt boulimia hebt gehad dan is je lichaam een wrak en moet het ongedaan maken van de schade je eerste prioriteit zijn. Wat je ook doet, je zult geduld moeten hebben. Stel jezelf geen onmogelijke deadlines en bedenk dat je nog de rest van je leven zult kunnen genieten van een goed lichaam als je het nú goed aanpakt.

Succes!

^ja, je kunt ook gewoon op onderhoud gaan eten en iets extra aan cardio doen. Je kunt beter rustig aan cutten, dan dat je ook teveel spiermassa verliest.

Dat klopt wel, maar ik denk dat Bihaar beter eerst eens minstens een week op haar onderhoud kan gaan eten om zo wat balans te krijgen in haar metabolisme. Wellicht zelfs 2 of 3 weken, gezien haar achtergrond.

@Bihaar: Je moet je even niet blind staren op aankomen of afvallen. Het metabolisme van je lichaam is zo van slag dat je nog niet kunt afgaan op wat het doet. Dit heeft even tijd nodig. Je zult wellicht inderdaad eerst even aankomen wanneer je op je onderhoud gaat eten, maar dit komt dan omdat je lichaam gewend is aan veel minder voedsel. Wanneer je lichaam eenmaal doorheeft dat het weer structureel goed te eten krijgt zul je zien dat dit zich weer uitbalanceert. Dán pas kan je iets (15-20%) onder je onderhoud gaan eten om af te vallen.

Sowieso zou ik me, als ik jou was, eerst richten op mn gezondheid en iets minder op de spiegel. Als je echt boulimia hebt gehad dan is je lichaam een wrak en moet het ongedaan maken van de schade je eerste prioriteit zijn. Wat je ook doet, je zult geduld moeten hebben. Stel jezelf geen onmogelijke deadlines en bedenk dat je nog de rest van je leven zult kunnen genieten van een goed lichaam als je het nú goed aanpakt.

Succes!

Dank voor je reactie. Heb ik indd ook gemerkt ondertussen.
Dit is me tweede week dat ik ben gestopt met sporten en volledig richt op mijn voedingspatroon. Was weer jaren geleden dat ik aardappelen/rijst of pasta(volkoren, natuurlijk) heb gegeten, en dat zijn juist te meeste gezonde complexe koolhydraten die mijn lichaam juist nodig heeft. In het begin d8 ik juist dat ik aan zou komen, maar ik viel juist een halve kilogram in een week tijd af. Me lichaam verlangde blijkbaar naar koolhydraten. Ben nu vooral dus bezig met goed eten(op onderhoud) en me lichaam juist uit de overlevingsfase te werken. Tot nu toe gaat het wel goed. Ik krijg geen vreetbuien meer en voel me veel een veel fitter dan eerst. Nu pas besef ik dat voeding echt heel belangrijk is en als de voeding niet goed is, dan kan je vergeten dat je op een gezond manier vet verliest. En als je eigenlijk al gezond eet, en de totale hoeveelheid van je calorieen verdeelt in 5 maaltijden(voor vrouwen) en 6(voor mannen) dan hoef je eigenlijk geen zorgen te maken om je gewicht en met behulp van sporten wordt je strakker en fitter.
Ben blij dat ik eindelijk geen vreetbuien krijg! dat is voor mij al een heel prestatie!

---------- Toegevoegd om 17:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:33 ----------

^ja, je kunt ook gewoon op onderhoud gaan eten en iets extra aan cardio doen. Je kunt beter rustig aan cutten, dan dat je ook teveel spiermassa verliest.

Ik moet alles rustig aan doen denk ik, en dus veel beter naar me lichaam luisteren, want toen ik ineens op onderhoud ging proberen te eten (at normaal ongeveer 1200 kcal en ik zou eigenlijk 2200 kcal naar binnen moeten werken) kwam ik niet verder dan 1700 kcal en voelde me errug misselijk. weet eigenlijk niet waarom ik misselijk werd, want at gewoon hetzelfde voedsel alleen in een groter hoeveelheid. Denk mssgien dat me lichaam niet gewend was ofso.

Laatst bewerkt:
Misschien iets eerder ontbijten(7/8u), dan komt je stofwisseling wat eerder op gang!

Rond ongeveer 23:30 duik ik mijn bed in. De reden dat ik niet in de avond eet is omdat ik rekening wil houden met het feit dat als ik ga werken dat dan mijn ontbijt om 6:00 uur begint en me laatste maaltijd eindigt dan om 19:00/20:00uur. In totaal dan 5 maaltijden (is ook het advies van Tom venuto voor vrouwen) (deze ritme wil ik zeg maar behouden, ookal ga ik niet naar werk) en als ik dan in de avond ga eten dan wordt het maaltijd 6, alhoewel ik weet eigenlijk zelf niet of maaltijd 6 mij afval-programma gaat belemmeren of niet, alleen ik weet wel dat ik het liefst voor dat ik ga slapen niets naar binnen wil werken.

Is wel lang vanaf 19u tot 23.30..zijn 4,5 uur niks eten en dan de nacht in. Lijkt me niet echt ideaal. Als ik niet voor het slapen gaan fatsoenlijk eet ben ik snachts al misselijk van de honger. Maar met jou verleden is dit voedinggschema natuurlijk een wereld van verschil en waarschijnlijk 100x beter dan wat vele andere Nederlanders eten!!

Ik moet alles rustig aan doen denk ik, en dus veel beter naar me lichaam luisteren, want toen ik ineens op onderhoud ging proberen te eten (at normaal ongeveer 1200 kcal en ik zou eigenlijk 2200 kcal naar binnen moeten werken) kwam ik niet verder dan 1700 kcal en voelde me errug misselijk. weet eigenlijk niet waarom ik misselijk werd, want at gewoon hetzelfde voedsel alleen in een groter hoeveelheid. Denk mssgien dat me lichaam niet gewend was ofso.

Gewoon rustig beginnen, je merkt elke week dat je meer honger krijgt en dan ga je vanzelf eten:D. Lukt het een dag niet zo goed, dan ga je de volgende dag gewoon weer overnieuw beginnen;)

Is wel lang vanaf 19u tot 23.30..zijn 4,5 uur niks eten en dan de nacht in. Lijkt me niet echt ideaal. Als ik niet voor het slapen gaan fatsoenlijk eet ben ik snachts al misselijk van de honger. Maar met jou verleden is dit voedinggschema natuurlijk een wereld van verschil en waarschijnlijk 100x beter dan wat vele andere Nederlanders eten!!

haha, Tnx voor je respons. fijn te horen dat ik goed bezig ben! Motiveert me alleen maar meer. Indd 4,5 uur is best lang en ik merk dat ik in die tijd wel honger krijg maar ik probeer dan niet aan eten te denken. Misschien is het denk ik wel handig om de kwark naar een uur of 21:00 uur te verplaatsen en voor de kwark een maaltijd te veroberen. Het kan toch geen kwaad om op werkdagen 6 maaltijden te nemen en de vrije dagen 5 maaltijden? of werk ik dan mijn stofwisseling tegen?

---------- Toegevoegd om 19:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:20 ----------

Gewoon rustig beginnen, je merkt elke week dat je meer honger krijgt en dan ga je vanzelf eten:D. Lukt het een dag niet zo goed, dan ga je de volgende dag gewoon weer overnieuw beginnen;)

Juist! Alleen met geduld en wat discipline krijg je wat je wilt!
Daarom ben ik hier ook belandt:P
PS ik weet niet of jij dat weet, maar stel hem toch maar, is het een goed teken dat ik honger krijg of moet ik juist het hongergevoel onderdrukken? Ookal eet ik mijn dagelijkse behoefte aan calorieen.

Weet namelijk niet echt wat het nou inhoudt voor mij....???

Juist! Alleen met geduld en wat discipline krijg je wat je wilt!
Daarom ben ik hier ook belandt
PS ik weet niet of jij dat weet, maar stel hem toch maar, is het een goed teken dat ik honger krijg of moet ik juist het hongergevoel onderdrukken? Ookal eet ik mijn dagelijkse behoefte aan calorieen.

Weet namelijk niet echt wat het nou inhoudt voor mij....

Ik kom ook van de afdeling teweinig eten en niet goed eten. Ik ben nu een paar maanden bezig en het gaat heel goed.
In het begin was in de ochtend eten niks voor mij en dat gaat nu veel beter.
Ik eet nu per week steeds wat meer (ik moet ook rond de 2300 khal zitten).
Ik ben heel trots op mezelf want ik eet meer gezond en voel daarom niet dat hongerige gevoel. Met als gevolg dat ik ongezonde dingen kan laten staan.
Wat mij geholpen heeft is om het aan de omgeving te vertellen waar ik mee bezig was. Iedereen weet nu dat ik gen taart eet bij de koffie (en vele hebben daar ook nog respect voor)
Als ik nu honger heb maak ik verschuivingen van ongeveer een uur in mijn eetschema en eet er een maaltijd bij.

Dus als je aan je goede voedingsstoffen houdt is het goed om meer te eten om goed te kunnen sporten.
maar neem wel een paar weken de tijd om aan je nieuwe levensstijl te wennen. Vooral niet gelijk boos worden:D

haha, Tnx voor je respons. fijn te horen dat ik goed bezig ben! Motiveert me alleen maar meer. Indd 4,5 uur is best lang en ik merk dat ik in die tijd wel honger krijg maar ik probeer dan niet aan eten te denken. Misschien is het denk ik wel handig om de kwark naar een uur of 21:00 uur te verplaatsen en voor de kwark een maaltijd te veroberen. Het kan toch geen kwaad om op werkdagen 6 maaltijden te nemen en de vrije dagen 5 maaltijden? of werk ik dan mijn stofwisseling tegen?

Weet namelijk niet echt wat het nou inhoudt voor mij....???
De meeste dames eten hier volgens mij 6 maaltijden. Een andere richtlijn die velen gebruiken is ongeveer iedere 3uur eten. Daar gooi je je metabolisme echt niet mee door de war. Ik zou de kwark naar nog later verplaatsen, omdat die er eigenlijk voor is om je tijdens de nacht van langzame eiwitten te voorzien.

Ik eet gewoon als ik honger krijg, maar heb dan ook de hele dag honger! Veel mensen hebben moeite met het binnenkrijgen van genoeg kcal als ze bijvoorbeeld willen bulken of idd van een heeeeel laag aantal kcal afkomen. In dat opzicht is het goed dat je nu meer honger krijgt. Als je straks meer sport kun je ook "ongestraft" meer eten. Als je regelmatig eet, gaat je lichaam eraan wennen om iedere paar uur eten binnen te krijgen. Als je dan een tijdje niks gegeten hebt, krijg je een hongergevoel.

Terug
Naar boven