XXL Nutrition

Help, laatste poging om vet te verliezen!

• Topic Starter Topic Starter
Dank jullie allemaal voor de steun en reacties!
Volgende week zullen we zien hoe het met de combinatie Voeding&sporten gaat.
Heb heel veel zin in het sporten:)

Als je last hebt van lactose dan zou ik het risico niet nemen met goedkoper spul... :rolleyes:
Dat is zeker waar, maar ik weet dus niet 100% zeker dat het door dat zuivel komt, vandaar dat ik zei ik wacht nog wel met aanschaffen. als dit blijft aanhouden, dan moet ik zowieso minderen met zuivel en mijn eiwitten ergens anders vandaan halen(hoop dus echt dat dit niet het geval is), strax moet ik alleen nog tonijn/kipfilet eten( en ben zelf niet echt een vleeseter)...

Beste Bihaar,

Heb je topic met veel interesse doorgelezen, ik zit in een vergelijkbare situatie, durf niet meer den 1500 kcal te eten:(.
Ik val daar inmiddels niet meer van af, doe dit nu bijna een jaar. Doordat ik niet meer af val, durf ik ook niet meer te gaan eten uit angst om aan te komen.

Ik sportte heel fanatiek 3 a 4 keer per week, een uur krachttraining en daarna een uur cardio, maar dat gaat nu niet meer, denk dat mijn lichaam oververmoeid is door alles.

Wil nu wat meer gaan eten maar ben heel bang om aan te komen.
Maar ben door jou gemotiveerd om het toch te gaan doen.

Je moet even over die drempel heen om meer te gaan eten. Geloof mij maar, als je metabolisme eenmaal weer op gang is zul je af kunnen vallen met meer eten dan je nu doet en je zult je veel fitter voelen. Je moet het echter wel de tijd geven, aangezien je met het slechte eten waarschijnlijk je metabolisme een beetje ontregeld hebt.

Je moet niet "wat" meer gaan eten, maar je onderhoud uitrekenen (Harris-Benedict formule -->http://www.giantpt.com/voeding-gewicht/algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte.html (sportactiviteiten meetellen)) en proberen het eten op te bouwen naar het aantal kcal totdat je genoeg eet.

Niet bang zijn om aan te komen, niet voor niks eet iedereen die fatsoenlijk met sport en voeding bezig en toch wil afvallen meer dan jij!
Schouders eronder, dan komt het goed!!

Beste Bihaar,

Heb je topic met veel interesse doorgelezen, ik zit in een vergelijkbare situatie, durf niet meer den 1500 kcal te eten:(.
Ik val daar inmiddels niet meer van af, doe dit nu bijna een jaar. Doordat ik niet meer af val, durf ik ook niet meer te gaan eten uit angst om aan te komen.

Ik sportte heel fanatiek 3 a 4 keer per week, een uur krachttraining en daarna een uur cardio, maar dat gaat nu niet meer, denk dat mijn lichaam oververmoeid is door alles.

Wil nu wat meer gaan eten maar ben heel bang om aan te komen.
Maar ben door jou gemotiveerd om het toch te gaan doen.

Beste lisanne!

ik ben blij dat ik je heb kunnen motiveren!
wat je nu zegt heb ik allemaal meegemaakt, en dat wil ik niet nog eens meemaken!! EN DAT GA IK OOK NIET MEER MEEMAKEN, MET DANK AAN DEZE FORUM.
Op een gegeven moment was ik het gewoon echt zat om zo door te gaan, maar ook mijn lichaam gaf het op. Ik kon de trainingen niet meer volhouden en voelde me hele tijd moe en chagarijnig en de ergste was dat ik gewoon geen vet verloor(d8 dat het kwam door me vreetbuien die ik plotseling hevig kreeg, waardoor ik mezelf niet in bedwang kon houden.) maar goed, ik heb me lesje nu wel geleerd, dat ik niet alles zo extreem moet doen. En wat jou betreft zou je dat ook niet moeten doen. 1 uur krachttraining+1 uur cardio is veels te veel voor 1 dag met zo weinig kcal ook nog. Ik zou als ik jou stoppen met sporten, 2 weken off en nu vooral bezighouden met je voeding. Dat is het belangrijkste en wat naomi ook zei eerst je onderhoud berekenen(wees niet bang je komt weinig tot niet veel aan, uit eigen ervaring) dan het totale aantal kcal verdelen in 5 of 6 goede maaltijden(om je metabolisme op gang te laten komen) en natuurlijk veel water drinken.
Je hoeft nu niet gelijk te eten op onderhoud, want dan voel je je helemaal misselijk, maar probeer het op te bouwen.
Als je je voeding in orde hebt, dan pas kan je voorzichtig beginnen aan sporten. Ik ga zelf volgende week beginnen met sporten 3x per week krachtraining gevolg door halfuurtje cardio. Kijken hoe dit gaat uitpakken:)
En het komt goed, zodra je het echt wilt en je geestelijke knop omzet dat je niet aankomt als je op onderhoud eet!!(met gezonde voeding natuurlijk)
Mocht je wat vragen hebben enzo kan je die altijd stellen.
Mensen helpen je graag, en dat heeft mij zo gemotiveerd:D
Hoop je zo een beetje goed op weg geholpen te hebben(ookal ben ik een beginner:P)

@ Naomi, bedankt voor je reaktie, mijn onderhoud weet ik dat is 2040 kcal, bij lichte sport. Dus als ik weer zwaar zou gaan trainen zou het nog meer zijn. 2040 klinkt al zoveel, maar ik ga daar zeker naar toe werken, nu kan ik geeneens meer goed sporten omdat ik echt uitgeput ben, mijn eigen schuld natuurlijk.

@Bihaar, bedankt voor je reaktie, ik herken me zo in alles wat je zegt, ik heb precies hetzelfde. De komende 2 weken kan ik toch al veel minder sporten, misschien dat ik het inderdaad dan beter 2 weken kan overslaan en in alle rust aan mijn voeding gaan werken. Heb jij nu al meer energie? En ben je ook minder sacherijnig want dat werd bij mij wel heel erg.
Ik dacht ook inderdaad dat ik niet afviel door de vreetbuien die ik zo nu en dan heb.

@ Naomi, bedankt voor je reaktie, mijn onderhoud weet ik dat is 2040 kcal, bij lichte sport. Dus als ik weer zwaar zou gaan trainen zou het nog meer zijn. 2040 klinkt al zoveel, maar ik ga daar zeker naar toe werken, nu kan ik geeneens meer goed sporten omdat ik echt uitgeput ben, mijn eigen schuld natuurlijk.

@Bihaar, bedankt voor je reaktie, ik herken me zo in alles wat je zegt, ik heb precies hetzelfde. De komende 2 weken kan ik toch al veel minder sporten, misschien dat ik het inderdaad dan beter 2 weken kan overslaan en in alle rust aan mijn voeding gaan werken. Heb jij nu al meer energie? En ben je ook minder sacherijnig want dat werd bij mij wel heel erg.
Ik dacht ook inderdaad dat ik niet afviel door de vreetbuien die ik zo nu en dan heb.

De 2 weken hebben me zeker goed gedaan. In het begin was het best wel moeilijk, want ik dacht ik kom zeker aan als ik nu niet sport en veel meer moet gaan eten. Dus af en toen hield ik me zelf tegen met eten en ging stiekem nog wel sporten. Maar ik wist dat ik verkeerd bezig was en als ik nu niet de knop om zou draaien zou ik terugvallen naar eerst en dat wilde ik niet, want ik wilde veranderen!! Ik wilde gewoon kunnen eten en normaal kunnen sporten, zonder dat het allemaal "extreem" moet.(nu pas besef ik dat alles wat ik deed echt extreem was en mijn lichaam op een geven moment niet meer kon).( De vreetbuien komen ook door te weinig eten, je lichaam hunkert naar koolhydraten die je waarschijnlijk bijna niet eet.) Dus heb toen echt van mezelf ge-eist dat ik me niet meer bezig ga houden met sporten, maar nu vooral op me voeding!! Dat werd me vaak genoeg gezegt op deze forum, maar ik d8 altijd ja joh het zal wel, ik hou me gewoon aan de kcal die ik altijd eet(maaar dat is dus echt heel fout). MAAR IK BLEEF EISEN VAN MEZELF DAT IK MOEST VERANDEREN!!!! Uiteindelijk heb ik een boek gelezen over voeding(las het in de log van dwarf, want vond het nogal teveel informatie hier op het forum en wist niet zo goed wat juist is en wat niet) en die heeft me ook veel geholpen. Dacht joh wat heb ik te verliezen, ik ga het gewoon proberen, kom ik heel veel aan door deze gewoonte dan ga ik terug naar me oude patroon.(dat is wat ik tenminste dacht toen, soort van gerusttelling) Dus was me in de twee weken helemaal verdiept in eten, voedingsschema''s maken, me eraan houden en zo elke dag opnieuw en wat bleek ik at wat ik wilde, ik heb geen vreetbuien meer, ik voel me fit& veeeeeeeeeeeeeeel vrolijker had zin om dingen te doen en het fijnste was, dat ik helemaal uitgerust ben geworden en me niet meer druk moet maken om over me kcal heen te komen, maar juist druk moet maken dat ik elke 3 uur wat moet eten en ervoor moet zorgen dat ik totale kcal voor een dag naar binnen moest werken(omdat ik er anders onderzit)!! en misschien dat het jou geruststelt, als je goede porties maakt, dan zul je niet zo snel aankomen. (ik was in het eerste week juist een halve kilo afgevallen, en had me vorige week nog gewogen was het 63) ik hecht eerlijk gezegt niet meer veel waarde aan de weegschaal en doe het nog maar 1x per week, om te kijken wat de vorderingen zijn en of ik het wel gezond doe. Ben nu vooral een voorstander van spiegel en strak in de vel, dus daar ga ik nu voor, ookal kom ik extra bij wat betreft gewicht:D

(ps, ik zeg nu wel 2 weken, maar je moet kijken wat het best bij jou uitpakt, zodra je 100% van jezelf zeker bent dat je een goed voedingsschemahebt en je lichaam helemaal op en top hersteld is, dan zou ik lichtjes beginnen met sporten, maar alleen als je voeding dik in orde is!)

Laatst bewerkt:
Blij dat mijn log toch nog ergens goed voor is! :D
:thumbs:

Wat is het toch fijn om te zien dat mensen elkaar kunnen helpen en motiveren!!

De 2 weken hebben me zeker goed gedaan. In het begin was het best wel moeilijk, want ik dacht ik kom zeker aan als ik nu niet sport en veel meer moet gaan eten. Dus af en toen hield ik me zelf tegen met eten en ging stiekem nog wel sporten. Maar ik wist dat ik verkeerd bezig was en als ik nu niet de knop om zou draaien zou ik terugvallen naar eerst en dat wilde ik niet, want ik wilde veranderen!! Ik wilde gewoon kunnen eten en normaal kunnen sporten, zonder dat het allemaal "extreem" moet.(nu pas besef ik dat alles wat ik deed echt extreem was en mijn lichaam op een geven moment niet meer kon).( De vreetbuien komen ook door te weinig eten, je lichaam hunkert naar koolhydraten die je waarschijnlijk bijna niet eet.) Dus heb toen echt van mezelf ge-eist dat ik me niet meer bezig ga houden met sporten, maar nu vooral op me voeding!! Dat werd me vaak genoeg gezegt op deze forum, maar ik d8 altijd ja joh het zal wel, ik hou me gewoon aan de kcal die ik altijd eet(maaar dat is dus echt heel fout). MAAR IK BLEEF EISEN VAN MEZELF DAT IK MOEST VERANDEREN!!!! Uiteindelijk heb ik een boek gelezen over voeding(las het in de log van dwarf, want vond het nogal teveel informatie hier op het forum en wist niet zo goed wat juist is en wat niet) en die heeft me ook veel geholpen. Dacht joh wat heb ik te verliezen, ik ga het gewoon proberen, kom ik heel veel aan door deze gewoonte dan ga ik terug naar me oude patroon.(dat is wat ik tenminste dacht toen, soort van gerusttelling) Dus was me in de twee weken helemaal verdiept in eten, voedingsschema''s maken, me eraan houden en zo elke dag opnieuw en wat bleek ik at wat ik wilde, ik heb geen vreetbuien meer, ik voel me fit& veeeeeeeeeeeeeeel vrolijker had zin om dingen te doen en het fijnste was, dat ik helemaal uitgerust ben geworden en me niet meer druk moet maken om over me kcal heen te komen, maar juist druk moet maken dat ik elke 3 uur wat moet eten en ervoor moet zorgen dat ik totale kcal voor een dag naar binnen moest werken(omdat ik er anders onderzit)!! en misschien dat het jou geruststelt, als je goede porties maakt, dan zul je niet zo snel aankomen. (ik was in het eerste week juist een halve kilo afgevallen, en had me vorige week nog gewogen was het 63) ik hecht eerlijk gezegt niet meer veel waarde aan de weegschaal en doe het nog maar 1x per week, om te kijken wat de vorderingen zijn en of ik het wel gezond doe. Ben nu vooral een voorstander van spiegel en strak in de vel, dus daar ga ik nu voor, ookal kom ik extra bij wat betreft gewicht:D

Wow! Wat ontzettend fijn voor je! Nog heel veel succes natuurlijk
in de toekomst :)

---------- Toegevoegd om 08:05 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:05 ----------

wat is het toch fijn om te zien dat mensen elkaar kunnen helpen en motiveren!!

+1!

Ik dacht misschien is het wel nuttig om het volgende te posten voor de mensen die in de zelfde situatie zitten als toen ik zat(dus voor de mensen die veel met (crash)dieeten bezig waren waardoor ze nu niet meer weten wat goed eten is en hoeveel je van wat moet nemen EN DIE NU WILLEN STOPPEN MET DIE ONZIN).

Goed, voor mij was het moeilijk om weer "normaal" te kunnen eten. Ik leefde een paar jaar op brood, kaas, crackers, tussendoorkoekjes zoals liga ofso, fruit en heel soms groente/eieren. Ik at al helemaal geen rijst, aardappelen, pasta, kip of vlees en al helemaal geen vis.(dacht allemaal dat als je wilt afvallen, dat je die dingen juist moest vermijden) Dusja, wilde ik veranderen en een nieuwe voedingspatroon volgen, want deze voedingspatroon werkt voor geen meter meer en krijg er veel last van vreetbuien die ik meestal niet kan tegenhouden.
Na enige(best wel heeel veel tijd ingestoken, tenslotte ik wilde er dit keer echt voor gaan) onderzoek was ik op de hoogte van wat gezonde voeding nou inhield. Nu nog een schema maken en dat was de moeilijkste stap.
Hoeveel moet je nou van wat nemen? ik ging dus maar googlen wat een gewone persoon zou moeten eten zonder te sporten of wat dan ook. Toen kwam ik bij dit: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx Dit nam ik dus als uitgangspunt en op basis van de schijf van vijf heb ik mijn persoonlijke voedingsschema gemaakt. En elke dag opnieuw ging ik er aan sleutelen, kijken hoe me lichaam op al het eten reageert. Voedingsschema maken kost best wel veel tijd als het allemaal nieuw voor je is, maar met de tijd mee gaat het steeds sneller en beter en doe je alles automatisch.
zover mijn bijdrage:P
Hoop dat dit jullie een beetje helpt.

Laatst bewerkt:
Na een tijdje niets meer van me te hebben laten horen, ben ik nu weer terug op dbb :)
Dacht laat weer ff horen wat mijn resultaten zijn tot zover.
Ik heb me afgelopen 2 maanden alles bijgehouden, waardoor ik makkelijk kon terugkijken waar het fout is gegaan(dat gebeurde vaak genoeg:P) maar toch gaf ik niet op en probeerde mijn fouten te herstellen. Ik raakte snel gedemotiveerd omdat ik maar niet het gewenste resultaat kreeg(al wist ik van me zelf waar dat aan lag. ik hield me niet strikt aan de schema's die ik voor me zelf opstelde omdat het nogal moeilijk was in het begin.)

Dus heb mezelf toen gedwongen aan alles te houden wat ik voor mezelf maakte en ik moet eerlijk toegeven de laatste 5 weken gaat het veel beter.

De resultaten die ik tot nu toe geboekt heb en waar ik echt blij mee ben zijn het volgende:

1.Ik weet nu veel beter wat me lichaam wilt( tenminste ik begrijp nu veel sneller waardoor het komt dat ik me moe voel en dergelijke. hierdoor kan ik het probleem sneller aanpakken en toch doorgaan met me schema's ipv helemaal te stoppen met trainen enz.)

2. Ik ben van een maatje 40 naar een maatje 38 gegaan en zie me tricepjes en bicepjes flink groeien.( de rest groeit ook wel goed, maar die 2 spiergroepen zijn toch het zichtbaarst:P) Alles begint strakker uit te zien, dus ik moet het ergens goed doen:)

3. Mijn gewicht is niet drastisch veranderd, maar mijn vetpercentage daarentegen is zeker omlaag gegaan. Had eerst een vetpercentage van 28,7% en nu vorige week gemeten met huidplooimeter 24,1%. Dus ben zeker wel blij hiermee.

Natuurlijk ga ik nu niet stoppen en heb alweer nieuwe doelen voor ogen.
Heb een nieuw trainingsschema (3 dagen-split schema) gemaakt voor de nieuwe 6 weken en daar ga ik me weer volop focussen.

Nieuwe doel:

Vetpercentage van 20% bereiken. Ik weet niet of dat wel haalbaar is in 6 weken.
Maar ik doe me best! met de juiste combinatie van Voeding&training&rust moet ik wel
ver komen! Hoop ik.

6 weken is nogal snel om (wederom) 4% te zakken, maar niet onmogelijk.
Zo te lezen gaat het goed!
Wil je je eet- en trainingsschema's delen?

Terug
Naar boven