Fitness Seller

Helpt belt voor lage rugpijn?

Bezoekers in dit topic

godsmack

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
2 aug 2008
Berichten
713
Waardering
36
Zoals in titel: Helpt een belt tegen pijn in de onderrug? Kheb een wat holle rug en af en toe pijn in mijn onderrug.

Of voeg ik beter een back extension toestel toe bij mijn homegym? (vroeger ging in naar de gym en daar maakte ik gebruik van zo een back extension maar toen had ik ook nog af en toe pijn. Maar wel iets minder vaak dan nu.
 
Ik gebruik zelf een heatpad, helpt ook goed.
 
kdacht dat een belt misschien preventiever is dan zo een heatpad? die pad gebruik je als je al pijn hebt? terwijl die belt misschien pijn voorkomt?
 
kdacht dat een belt misschien preventiever is dan zo een heatpad? die pad gebruik je als je al pijn hebt? terwijl die belt misschien pijn voorkomt?
Ik gebruik de heatpad preventief. Weet je overigens zeker dat je lift techniek goed is?
 
Had vroeger ook vaak last van me rug bij het deadliften, heb meer op techniek gelet en is zo goed als weg

dus mijn advies is: zorg dat je techniek zo goed mogelijk is, ook voorkom je zo veel mogelijke blessures

daarbij heb ik hier een artikel over gebruik van belt:

http://stronglifts.com/weight-lifting-belts-to-wear-or-not-to-wear/
 
Een belt gaat je probleem niet oplossen en mogelijks kan een belt zelfs je probleem verergeren.
We moeten dus eerst gaan kijken wat er met jou mis is.. Heb je een bolle rug bij het squatten? Dan zal je eerst je techniek en icm je lenigheid even moeten testen.

Als je bij het squatten altijd, zelfs bij lage gewichten, een belt gaat gebruiken, dan is de kans er dat je afhankelijk van die belt wordt, wat we zeker niet willen.

Heb je LRK? Bezoek dan even een fysio. Die kan je misschien verder helpen met bvb het optrainen van de musculus transversus abdominus die een natuurlijk corset van het lichaam vormt (onze eigen belt als het ware).
 
Ik gebruik de heatpad preventief. Weet je overigens zeker dat je lift techniek goed is?

jup want voor ik ben begonnen met trainen had ik ook soms last van rugpijn/geblokkeerde rug.
 
Als je pijn hebt omwille van slechte techniek zal een riem dramatische gevolgen hebben. Aangezien het je lichaam ondersteunt en je dus geen pijn hebt maar je hebt dan nog steeds slechte techniek en dit zorgt voor blessures.

Techniek boven alles.
 
Een belt gaat je probleem niet oplossen en mogelijks kan een belt zelfs je probleem verergeren.
We moeten dus eerst gaan kijken wat er met jou mis is.. Heb je een bolle rug bij het squatten? Dan zal je eerst je techniek en icm je lenigheid even moeten testen.

Als je bij het squatten altijd, zelfs bij lage gewichten, een belt gaat gebruiken, dan is de kans er dat je afhankelijk van die belt wordt, wat we zeker niet willen.

Heb je LRK? Bezoek dan even een fysio. Die kan je misschien verder helpen met bvb het optrainen van de musculus transversus abdominus die een natuurlijk corset van het lichaam vormt (onze eigen belt als het ware).

Ik heb vorig jaar foto's laten nemen van mijn rug en linkerkant is verzwakt zei die chirurg. Tkan zijn dat ik later ooit een hernia ga hebben. Volgens hem was het beter om in beweging te blijven en niet stoppen met trainen. Dus kheb dan beslist om geleidelijk aan opnieuw te beginnen met trainen maar de eerste paar maanden heb ik enkel maar buik en rugspieroefeningen gedaan (niets zwaars gewoon crunches, back extensions en leg raises)

Als ik het zo lees gebruik ik dan idd beter geen belt en ga ik hoogstwaarschijnlijk zo een back extension toestel kopen. want je onderrug kan je niet echt op veel manieren trainen?

en deadlift doe ik niet :o

---------- Post toegevoegd Mon 25 Jun 2012 om 18:16 ----------

Als je pijn hebt omwille van slechte techniek zal een riem dramatische gevolgen hebben. Aangezien het je lichaam ondersteunt en je dus geen pijn hebt maar je hebt dan nog steeds slechte techniek en dit zorgt voor blessures.

Techniek boven alles.

heeft niet met techniek te maken voor zover ik weet. al altijd last van gehad. komt zeker door vroeger in de basisschool met veel te zware boekentassen te moeten rondlopen :mad:
 
Ik heb vorig jaar foto's laten nemen van mijn rug en linkerkant is verzwakt zei die chirurg. Tkan zijn dat ik later ooit een hernia ga hebben. Volgens hem was het beter om in beweging te blijven en niet stoppen met trainen. Dus kheb dan beslist om geleidelijk aan opnieuw te beginnen met trainen maar de eerste paar maanden heb ik enkel maar buik en rugspieroefeningen gedaan (niets zwaars gewoon crunches, back extensions en leg raises)

Als ik het zo lees gebruik ik dan idd beter geen belt en ga ik hoogstwaarschijnlijk zo een back extension toestel kopen. want je onderrug kan je niet echt op veel manieren trainen?

en deadlift doe ik niet :o

---------- Post toegevoegd Mon 25 Jun 2012 om 18:16 ----------



heeft niet met techniek te maken voor zover ik weet. al altijd last van gehad. komt zeker door vroeger in de basisschool met veel te zware boekentassen te moeten rondlopen :mad:

hmm dan zou ik zeggen probeer je onderrug te versterken.

Had vroeger ook wat rugpijn en scoliose (kromme rug) helpt ook niet echt.
Maar nu is mijn rug sterk en afgezien van wat spierpijn doet hij helemaal geen pijn meer.
 
Het is niet zo dat wanneer je lage rugklachten hebt, dat het trainen van je onderrugspieren je daarbij gaat helpen.. Het zou kunnen, maar het zou ook kunnen van niet.
Je moet juist je natuurlijk corset optrainen. Dit kan je best doen onder begeleiding van een fysio of kine, zoals ik eerder al aanhaalde.

Dat je linkerkant verzwakt kan die chirurg normaal gezien niet zien op fotos, tenzij het werkelijk over botstructuur ging, maar dan zou je een scoliose hebben.
 
Denk eerder een mobiliteits issue.

Zeker als je, net als ik, veel zit (op kantoor werken/ veel auto rijden).
 
jup want voor ik ben begonnen met trainen had ik ook soms last van rugpijn/geblokkeerde rug.

Dat is toch een slechte aanname zeg....

-Verstevig je core, Planks/sideplanks/Ab Rollers/stomach Vacuums.
-Leer je core goed aanspannen tijdens je lifts, doe het tot het automatisch gaat.
-Post een filmpje van je techniek.
 
Back
Naar boven