MuscleMeat

Herstellende van een Pectus excavatum operatie (nuss bar)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Fijn dat je het achter de rug hebt!

• Topic Starter Topic Starter

suc6 met het herstel

en echt klote van die morfine man, die maar goed dat die operatie vergoed werd :eek:

en respect dat je het hier post

nu zal ik zelf toch is even goed na gaan denken of ik zo'n operatie wel wil
maar iig even informeren over hoe en wat en of het vergoed kan worden
in mijn geval

Vergoed word het zoiezo wel als je duidelijk maakt dat je er ofwel psychisch of lichamelijk gewoon last van heb. Daar doen ze niet zo moeilijk over. Laat je trouwens niet afschrikken door mijn verhaal, zijn ook zat gevallen dat het gwoon perfect verloopt.

ik heb het ook in lichte vorm allee ik denk toch dat het lichte vorm is
maar word het zichtbaarder als je meer massa opbouwt want ben nu 1.90 m en weeg 70 kg dus moet veel meer massa op

edit: nevermind, zie dat ie een beetje oud is....

Je mag alsnog wel posten hoor :D. Ben trouwens laatst naar het amc weer geweest, had een spoedafspraak gemaakt aangezien ik na een half jaar nogsteeds niet kon sporten en elke dag pijn had. Op die dag van de afspraak is de pijn zowat dus helemaal WEG. Echt vaag man :). Volgende week rustig proberen te sporten.

kj

Laatst bewerkt:
Ik kan nu sinds 2.5 maanden pas weer voluit gaan! En het bevalt heel goed!

Respect voor de vooruitgang die je hebt geboekt na de operatie!:thumbs:

Dankje, ben er zelf ook erg blij mee :D

goed verhaal, heb ook ongeveer hetzelfde als jou voorgehad alleen in omgekeerde richting, bij mij groeide mn borstbeen naar buiten toe en ben ook geopereerd geweest hierom. Is bij mij bijna 4 jaar geleden nu en heb er buiten een litteken nooit last vast, ook niet bij het trainen, kan jij voluit gaan?
grtz
En had je last van iets? Sporten oid.

àà

Laatst bewerkt:
Heb jij een groot litteken?

Wow ik had dit topic nog nooit gezien. Wat een verhaal, echt een hel lijkt me dat!
Ik heb afgelopen februari een operatie gehad, ook aan m'n borst (wel een andere ingreep). Dat was in het VUMC, ook in Amsterdam. Dat verliep gelukkig niet zo man. Ik had wel verhalen gehoord van gruwelijke pijn enzo. Ik heb 3 dagen paracetamol en dyclofenac (schrijf je dat zo?) gehad. En verder niks. Het herstel heeft wel een tijdje geduurd, ben nu sinds een paar weken weer aan het trainen.

Ik heb trouwens wel hele grote littekens, dat is dan wel weer minder ;)

Ik heb ook pectus excavatum en minimaal net zo'n groot gat als jij. Maar ik heb er eigenlijk niet zo veel problemen mee, behalve dat het lelijk is. Door het gat lijkt het alsof ik een extreem gespierde borst heb ;). Anyway, ik zat te denken over die operatie, maar al die pijn, en het feit dat je niet mag sporten, zeggen dat ik dat nog even niet doe ;).

Lijkt het alsof je een extreem gespierde borst heb? Hahah dan ziet het er bij jou ff wat anders uit denk... Al die pijn is het MIJ zeker waard geweest, vooral omdat ik er psychisch ook mee zat. Als jij je door de pijn laat tegenhouden zegt het al iets over het feit dat je het niet HEEL graag wilt :)

Mijn verhaal

Ik had het een tijdje terug al aangekondigt in mijn voorstel topic, dat ik geopereerd zou worden aan mijn pectus excavatum (naar binnen gegroeit borstbeen). Het is nu 7 weken geleden ondertussen, en ik ben BIJNA helemaal hersteld. Het is echt heel zwaar geweest, kan ook niet beschrijven wat voor pijn ik heb gehad. Eigenlijk heb ik onnodig pijn geleden. Ik kreeg een epiduraal in mijn rug (lange naald waarmee ze een slangetje inbrengen die je voorziet van een soort morfine), maar die verschoof tijdens de operatie waardoor ik wakker werd ZONDER pijnstilling. Potverdomme, wou op dat moment gewoon even dood zijn. kreeg geen adem en ging dood van de pijn, hun dachten dat ik nog klaplongen had, en ze gingen meteen een rontgefoto maken. Bleek dat ik geen klaplongen had maar dat de pijnstilling niet werkte, ze verhoogde de dosering en kwamen na een half uur pas terug. Niks werkte. Ondertussen al 1.5 uur zonder verdoving gelegen en mijn moeder werd echt boos, en schreeuwde tegen de artsen om mij nou toch eens wat morfine te geven. Maar de morfine konden ze niet vinden. Pfft... Na een tijd kreeg ik eindelijk wat. Maar we zijn nog niet klaar, nu ik morfine heb gehad kon ik niet plassen en moest ik een CATHETER, eigenlijk zou dat niet nodig zijn geweest als die andere pijnstilling had gewerkt, maar nu moest ie er evengoed in. Dus die artsen kwamen me vertellen dat er een catheter inmoest (word altijd ingebracht onder verdoving) en ik kon al raden dat dat niet onder verdoving ging gebeuren. Ah god man, wat moest die tuinslang een straatlengte naar binnen. WAT VOELT DAT k*tTT. Hij moet gewoon helemaal naar je blaas, echt niet normaal man. Een soatest is er niks bij :D ( niet gehad maar weet hoe dat in zijn werk gaat )​

Ik heb 5 dagen in het AMC gelegen, en kon 3 dagen lang helemaal niks ander dan plat op bed liggen, ook werd ik nog eens ziek van de morfine waardoor ik over moest op een andere pijnstilling. Door de morfine kon ik NIKS eten gedurende 5 dagen, waardoor ik dus 7 kilo ben kwijtgeraakt (Was net aan het gainen, woog voordat ik het ziekenhuis inging 62 kilo, ook niet veel natuurlijk). Na 4 dagen weer leren lopen, en de 5e dag naar huis. Thuis de medicatie afbouwen en heb nog heel lang op bed gelegen. Nu 7 weken verder en ik ga aanstaande donderdag op controle.

Hoe en wat

Voor degene die willen zien hoe het in zijn werk gaat, heb ik hier een filmpje geplaatst van een paar minuten. Zo krijg je een goed beeld van wat er allemaal gebeurd.

[Link niet meer beschikbaar]

Het is eigenlijk een minimale ingreep, en je houd er 3 littekens aan over. 1 hele kleine waar de camera is ingegaan, en 2 wat grotere aan de zijkant waar de bar doorheen is geschoven. (zie afbeeldingen). Minimale ingreep of niet, de pijn die je te verdragen krijgt is soms gewoon niet te harde. Denk er echt goed over na voordat je dit doet! Je moet dit echt HEEL graag willen (of om medische redenen)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Hier een ct scan van iemand met pectus excavatum, je ziet dus al dat het borstbeen als het ware helemaal naar binnen is gezakt. Zo worden de longen en het hart ook in een andere positie geduwt. Vaak helpt de operatie ook je longvolume te verhogen, aangezien je longen meer ruimte krijgen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
De bar word ter plaatse op maat gebogen

pectusor1.jpg

Beetje onduidelijke foto, maar de bar word er dus als het ware ondersteboven ingebracht, eerst langs je ribbenkast, daarna onder het borstbeen door. Dan word de bar in 1 keer omgedraait, zodat alles naar voren word geduwd.​

Voor de operatie

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Let niet op mijn afgezakte broek :), kuil is minder te zien door de belichting.

5esx7d.jpg

Hier kan je zien hoe diep te kuil was (ongeveer 4 cm diep.

Foto's van mij operatie​

2yvrqc3.jpg

Resultaat direct NA de operatie​

Zoals je kan zien zit er bij mij nog wel een klein kuiltje, die konden ze niet weghalen aangezien de bar anders weer onder mijn borstbeen schoot. Daarom iis de bar ook anders bij mij geplaatst. Hij zit er bij mij schuin in. Aan de rechterkant een paar cm hoger dan aan de linker kant.

Zo lag ik ongeveer 3 dagen.​

24v4cnl.jpg

Eindelijk wat meer rechtop zitten.

Eerste keer staan. Werd erg duizelig en liep als prins claus. Zo heb ik ongeveer 4 weken gelopen, toen kon ik een beetje rechtop lopen met mijn schouders goed naar achteren.​

ff trap op en aflopen en ik mag naar huis :D

Conclusie:

Het is een lange zware tijd geweest, maar ik zou het zo weer doen! Denk er goed over na voordat je de beslissing maakt, want het is niet zonder gevaar. Ben er zelf erg tevreden mee! Als jullie nog vragen hebben, vraag maar raak!

Ik zie een "orb" op je foto :D

heb je er nu nog last van? en wanneer mocht je naar huis van het ziekenhuis?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven