XXL Nutrition

Het Anabole/Androgene/oestrogene Dilemma

Wat een meelopers hier zeg, laatste post wel leuk.

@Cools : ik heb vandaag mijn huisarts nog gesproken. Mijn GFR waarde is 68 (niet 60 zoals ik eerder zei). Ze stelde me deze keer toch wel gerust en vertelde me dat de lage GFR waarde heel waarschijnlijk komt door een aantal factoren. Ik ben iets gespierder dan de gemiddelde man, gebruik creatine en train regelmatig. Al die factoren zouden er volgens haar voor zorgen dat het creatinine gehalte in mijn bloed hoger ligt dan normaal (1,35. De grens ligt op pakweg 1,20 blijkbaar). De GFR waarde wordt berekend door rekening te houden met creatinine in het bloed: hoge creatinine waarden = lagere GFR waarden.

Eigenlijk zou mijn urine ook getest moeten worden om zekerheid te hebben. Als de creatinine waarde in de urine ook verhoogd is dan is er helemaal geen sprake van nierschade want dan doen de nieren wel hun werk (afvalstoffen via urine verwijderen uit het lichaam). De verhoogde creatinine waarde in het bloed is dan gewoon een logisch gevolg en geeft volgens haar een valse indicatie dat mijn nieren niet goed werken.

Ze stelt voor om gewoon te stoppen met creatine supplementatie en +- 3 dagen voor de bloedtest niet meer te trainen. Ze is er vrij zeker van dat mijn GFR waarde dan hoger zal liggen.

Dat stelt me alvast wat gerust want haar aanvankelijke reactie deed me toch effe piekeren...

Met roaccutane was ik trouwens al gestopt en ga ik niet meer gebruiken, net zoals jij ook al aan gaf. Bedankt trouwens voor je advies! Ik laat nog iets weten na de volgende test (eind december), voor de geïnteresseerden.

Uitslag binnen van mijn laatste bloedonderzoek. Creatinine is gezakt naar 1,08 (referentie: 0,7 - 1,2) en GFR is gestegen naar 89 (moet minstens 73 zijn volgens formulier).

Wat GFR betreft zegt mijn dokter dat dat ideaal minstens 90 moet zijn maar ach... 89 is toch al een stuk beter dan 68 de vorige keer :)

Dingen die ik veranderd heb: minder eiwitten, geen roa en geen creatine meer gebruikt. Ook heb ik 5 dagen voor de test het laatst getraind en heb ik voldoende water gedronken die week.

Mijn lichaam is dus hersteld van het blasten/cruisen voor wat betreft hematocriet, cholesterol, nieren, lever, ...

Hormonen laat ik in de loop van deze maand controleren. Spannend...

Zijn er specifieke zaken die ik kan laten onderzoeken bij een bloedafname ? Als 50-jarige fitnesser dan ? (Natty, 2,5j trainen nu en voeding onder controle)
Waar moet ik op letten ? Ik zou sowieso testosteron laten testen, maar eventueel nog iets ?

Tx voor jullie hulp...

Zijn er specifieke zaken die ik kan laten onderzoeken bij een bloedafname ? Als 50-jarige fitnesser dan ? (Natty, 2,5j trainen nu en voeding onder controle)
Waar moet ik op letten ? Ik zou sowieso testosteron laten testen, maar eventueel nog iets ?

Tx voor jullie hulp...
Zoekmachine: bloedtest

Tx voor jullie hulp...

Ik denk dat je best minstens jaarlijks een algemeen bloedonderzoek vraagt bij je dokter. Dat algemeen bloedonderzoek gaat dan lever, nieren, cholesterol, vitamine b, vitamine d, ... onderzoeken. De meest voorkomende zaken eigenlijk.

Misschien is je dokter bereid om er ook testosteron (algemeen, vrij en shgb) bij te zetten. Als je zelf op eigen kosten een complete test wil laten doen: Flex Challenge test - www.bloedwaardentest.nl

Edit: misschien PSA (prostaat) ook laten nakijken vanaf bepaalde leeftijd?

Ik denk dat je best minstens jaarlijks een algemeen bloedonderzoek vraagt bij je dokter. Dat algemeen bloedonderzoek gaat dan lever, nieren, cholesterol, vitamine b, vitamine d, ... onderzoeken. De meest voorkomende zaken eigenlijk.

Misschien is je dokter bereid om er ook testosteron (algemeen, vrij en shgb) bij te zetten. Als je zelf op eigen kosten een complete test wil laten doen: Flex Challenge test - www.bloedwaardentest.nl

Edit: misschien PSA (prostaat) ook laten nakijken vanaf bepaalde leeftijd?

Ik laat inderdaad al jaarlijks een controle doen, de usual, zoals HDL/LDL, ook allergieën waar ik vrij veel last van heb, maar ik dacht dat er hier meer kennis was ivm de hormoonhuishouding, en die heb ik nog nooit laten controleren, wou een beetje de termen leren kennen die ik bij de dokter dan kan gebruiken. Dacht aan Testosteron/Oestrogeen, maar er zal nog wel meer zijn zeker ?

Goed punt: de prostaat nu... klopt, vanaf 50 denk ik is dat iets dat niet mag onderschat worden... Tx !

Hypofyse kan je laten controleren (lh en fsh). Dit zijn de signaaltjes die door je hersenen worden verstuurd om je testes aan te zetten om testosteron aan te maken.

Testosteron: Algemeen, vrij en shgb.

Verder zie k niet meteen wat nuttig kan zijn, ook omdat je niet echt klachten lijkt te hebben... Je wil vooral uit nieuwsgierigheid testen? @Cools kan misschien nog aanvullen.

Hypofyse kan je laten controleren (lh en fsh). Dit zijn de signaaltjes die door je hersenen worden verstuurd om je testes aan te zetten om testosteron aan te maken.

Testosteron: Algemeen, vrij en shgb.

Verder zie k niet meteen wat nuttig kan zijn, ook omdat je niet echt klachten lijkt te hebben... Je wil vooral uit nieuwsgierigheid testen? @Cools kan misschien nog aanvullen.

Klachten zijn er niet echt, inderdaad, maar wil voorzichtig zijn, en een beeld hebben hoe het nu is, en áls er wat zou schelen (test aanmaak bvb aan de (te) lage kant) dan kan dit op tijd aangepakt worden !

O ja, bedankt voor je antwoord, daar kan ik al wat mee :thumb:

Klachten zijn er niet echt, inderdaad, maar wil voorzichtig zijn, en een beeld hebben hoe het nu is, en áls er wat zou schelen (test aanmaak bvb aan de (te) lage kant) dan kan dit op tijd aangepakt worden !

O ja, bedankt voor je antwoord, daar kan ik al wat mee :thumb:

Dan is het voldoende om bovenstaande dingen te testen. Dan weet je meteen waar een eventueel probleem zich situeert (hypofyse of testes).

Probleem bij testes = primair hypogonadisme, probleem bij hypofyse = secundair hypogonadisme.

Cools,

Kan het zijn dat mijn hCG onzuiver/niet goed is? Ik heb 5000iu opgedeeld in 500iu en heb nu bij de eerste 1000iu beide keren last van wat gevoeligheid op de injectieplek. Tijdens het mengen viel me op dat het niet 'zoals normaal wel het geval is' goed mengt. Het bleef zelfs na lang mixen wat korrelig en het duurde lang voordat dit weg was.

Hey Cools,

Wat dacht je van test phenylprop ipv gewoon prop. Ervaring mee? Is twee x zetten in de week voldoende hiermee?

• Topic Starter Topic Starter
  • #10.453
Cools,

Kan het zijn dat mijn hCG onzuiver/niet goed is? Ik heb 5000iu opgedeeld in 500iu en heb nu bij de eerste 1000iu beide keren last van wat gevoeligheid op de injectieplek. Tijdens het mengen viel me op dat het niet 'zoals normaal wel het geval is' goed mengt. Het bleef zelfs na lang mixen wat korrelig en het duurde lang voordat dit weg was.

Dat kan altijd, zou normaal volledig moeten oplossen en niet heel lang duren. Ik zou andere bestellen voor de zekerheid.

• #10.454
Cools,

Bij injectiekuren raad je aan om een goede mix te maken tussen aromatiserend en niet-aromatiserend.
Dus Test met Primo of eventueel Test met Mast. Niet alleen Primo/Mast gebruiken.
Ik weet dat je oralonly kuren niet aanraadt, maar werkt dat in principe niet hetzelfde?
Dus bijvoorbeeld Anavar combineren met iets aromatiserends.
Enige wat ik dan op kan komen qua Orals is Dianabol (op lage dosis) als we Anadrol maar gewoon even laten voor wat het is.
Stel je wilt 30 mg Var nemen, is het dan wellicht beter om er 5 of 10 mg Dbol bij te pakken?

• #10.456
Cools,

Bij injectiekuren raad je aan om een goede mix te maken tussen aromatiserend en niet-aromatiserend.
Dus Test met Primo of eventueel Test met Mast. Niet alleen Primo/Mast gebruiken.
Ik weet dat je oralonly kuren niet aanraadt, maar werkt dat in principe niet hetzelfde?
Dus bijvoorbeeld Anavar combineren met iets aromatiserends.
Enige wat ik dan op kan komen qua Orals is Dianabol (op lage dosis) als we Anadrol maar gewoon even laten voor wat het is.
Stel je wilt 30 mg Var nemen, is het dan wellicht beter om er 5 of 10 mg Dbol bij te pakken?

Ik raad oral only kuren wel aan, 4 weken 30mg anavar ;) Geen nakuur nodig.

Test/anavar is ook een van de kuren op pagina 1/

Primo/mast only is niet aan te raden omdat je dit in hogere dosering zet voor langere tijd.

Dianabol is altijd af te raden ivm je lever, altijd.

Cools, als je hCG laat meelopen tijdens de kuur en de twee weken na de kuur, wanneer start je dan best met Nolva/Clomid? Tijdens de laatste week hCG of de eerste week na de hCG? Hangt dit af van de gebruikte middelen/dosis en hun halfwaardetijd of bestaat er een vaste regel?

Alvast bedankt!

• #10.458
Cools, als je hCG laat meelopen tijdens de kuur en de twee weken na de kuur, wanneer start je dan best met Nolva/Clomid? Tijdens de laatste week hCG of de eerste week na de hCG? Hangt dit af van de gebruikte middelen/dosis en hun halfwaardetijd of bestaat er een vaste regel?

Alvast bedankt!

5 dagen na laatste hcg inject kan je al beginnen, algemeen 10-14 dagen na laatste aas inject afhankelijk van ester (enanthaat 10 en decaonaat 14 bv) dus dat komt uit.

5 dagen na laatste hcg inject kan je al beginnen, algemeen 10-14 dagen na laatste aas inject afhankelijk van ester (enanthaat 10 en decaonaat 14 bv) dus dat komt uit.

Okay, dus stel dat je stopt op maandag 1 januari met een decaonaat ester om het makkelijk te houden. Klopt mijn redenering dan dat je tot en met de week van 8 januari hcg zet? Of hoort het 15 januari te zijn? Zoals ik het tot nu altijd gedaan heb is tot en met de week van 15 januari, maar begin te veronderstellen dat dat fout is lol..

Laatst bewerkt:
  • #10.460
Okay, dus stel dat je stopt op maandag 1 januari met een decaonaat ester om het makkelijk te houden. Klopt mijn redenering dan dat je tot en met de week van 8 januari hcg zet? Of hoort het 15 januari te zijn? Zoals ik het tot nu altijd gedaan heb is tot en met de week van 15 januari, maar begin te veronderstellen dat dat fout is lol..

Een paar dagen meer of minder maakt weinig uit maar hcg 2 weken doortrekken bij een een middel zoals deca bv. Bij test-e bv. kan je het 1 week nog doorzetten, maar mag ook 2 weken.

Tot en met week van 15 januari voor beide esters is dus geen probleem en gewoon goed.

Terug
Naar boven