Fitness Seller

Sticky Het Auto Topic

60 maanden, 10k km, €204 per maand. Niet eerste hands.

Opzich prima als je niet veel te besteden hebt/wil.
Toevallig nu als actie, filteren op prijs van laag naar hoog laat ook zien dat die andere aygo’s op kenteken al voor 260+ gaan, bizar voor een tweedehandsje :roflol:.

Edit: als je niet met je hoofd tegen het plafond wil zitten en wel een beetje ruimte wil lap je alweer *vanaf* 349 voor een simpele Corsa.

60 maanden, 10k km, €204 per maand. Niet eerste hands.

Opzich prima als je niet veel te besteden hebt/wil.

10dkm is wel echt weinig, misschien als tweede auto als je geen woonwerk doet, maar even realistisch gezien is dat voor de meeste te weinig.

En 5 jaar vast aan een lening is sws kut.
Screenshot_20230118-160916_Samsung Internet.jpg

Ja het is een stuk duurder geworden.
Maar 10k km kan prima te doen zijn. Wij komen op slechts 8k per jaar uit.

Maarja, wij geven dan ook om onze CO2 uitstoot en het klimaat. i.t.t. mensen zoals @Fallingout
:trollface:

Laatst bewerkt:
Betaal je bij private lease ook niet voor gegarandeerde mobiliteit? Maw zit er een vervangende auto in de prijs inbegrepen?

Ik wil de vergelijking wel even uitrekenen, voor 3 jaar.

Dit betreft een tweedehands Aygo, met 0 opties.
Even kort zoeken op MP kom je uit op een Aygo uit 2017-2018 zonder opties met +- 1 ton op de teller voor ongeveer 7-8K, zeg even 7.5k. (Serieus goede restwaarde trouwens die auto's)

Kosten voor de lease, even uitgaande dat ik daadwerkelijk deze prijs zou krijgen op mijn leeftijd: 259x36=€9324

Kosten voor eigenaarschap voor 3 jaar. Dit is even wat meer werk dus ga er voor zitten.

Wegenbelasting: €68 per kwartaal. 68x4x3=696

Verzekering op mijn naam, 27 jaar oud 3 schadevrije jaren.
Wa+: €31.50
All risk: €42.20
Ik zou zelf niet all risk nemen maar voor het rekenvoorbeeld is het wel zo eerlijk omdat dit bij lease standaard is. Dus 42.20x36=1519. Normaal zou dit lager uitvallen door opbouw schadevrije jaren.

Onderhouden van je auto voor 3 jaar.
2x kleine beurt: 2x125=250
1x grote beurt: €200+€100(bvb remblokken)€300
1x APK: €50
1x 4 banden: €300
Daarbij rekenen we nog 2x €250 voor een reparatie van een mankement. Dan zijn we denk ik nog best wel 'secptisch' want zo vaak gaat er niet iets mis met dit type auto.
Totaal onderhouden van de auto: €1400

Totale kosten eigenaarschap: €7500+696+1519+1400= €11.165

Nu naar de restwaarde van jouw auto.
Dezelfde Aygo uit 2014 ipv 2017 kost nu tussen de €4500 en €5500, dus laten we zeggen €5000.
11165-5000=6165

Totale kosten eigenaarschap voor 3 jaar: €6165
Totale kosten lease: €9324

Je bent dus ruim €3000 meer kwijt voor de lease, en dan rekenen we in het nadeel van de koopauto.

Betaal je bij private lease ook niet voor gegarandeerde mobiliteit? Maw zit er een vervangende auto in de prijs inbegrepen?
Hoe vaak verwacht je serieus stil te staan met een bijna nieuwe Aygo?

Ik heb in 3 jaar tijd letterlijk 1x een paar dagen mijn auto echt niet kunnen gebruiken en dat is een 16 jaar oude Alfa :roflol:

Dat is wel gek want als je kijkt naar andere technologie wordt dat allemaal zowel beter als goedkoper.

TV's, telefoons, computers, een oven, het kan meer voor minder geld. Er zijn misschien wel meer nog duurdere extreme gekomen, maar waar je vroeger voor €500 echt een matige beeldbuis had koop je nu voor die zelfde €500 echt een mooie TV.

Ik heb nogsteeds geleerd dat je nooit geld moet lenen voor een auto, ik zie mezelf dat ook niet zo snel doen.

Private lease is interessant, maar vaak ook niet.
Ik heb er zelf toen naar gekeken maar kwam tot de conclusie dat het niet gunstig was.
Allemaal leuk en aardig die €350 per maand voor een Aygo met wat opties en 20dkm, maar dat is na 5 jaar gewoon €20.000 en dan ben je nieteens eigenaar. Leuk dat je verzekering en belasting er bij in zit, maar die had je anders prima kunnen betalen van de restwaarde van je auto(8/10k)

Eindstand betaal je dus eigenlijk €20.000 voor een auto die normaal maar €15.000 kost en je moet hem ook weer inleveren.

Voor mij wel een uitkomst ben nu 450 per maand kwijt, geen gedoe met onderhoud en rij ev in combi met zonnepanelen. Dat ik niks bezit is in begin een vreemde gedachte, maar mijn vorige auto zat ook op een ruime 500 per maand aan kosten en dan moet je verder geen pech hebben met de auto.
Ga je zo'n auto kopen moet je 40k betalen. Als zelfstandige is die 40k toch een fijne buffer om nog in de zak te hebben en daar mee te kunnen ondernemen.

Voor mensen met een laag inkomen die geen 5000 op de plank hebben liggen voor een nieuwe auto of grote reparatie is zo'n vaste 200 per maand auto ook best een veilige deal te noemen.

Even kort zoeken op MP kom je uit op een Aygo uit 2017-2018 zonder opties met +- 1 ton op de teller voor ongeveer 7-8K, zeg even 7.5k. (Serieus goede restwaarde trouwens die auto's)

Kosten voor de lease, even uitgaande dat ik daadwerkelijk deze prijs zou krijgen op mijn leeftijd: 259x36=€9324

Kosten voor eigenaarschap voor 3 jaar. Dit is even wat meer werk dus ga er voor zitten.

Ik zou zelf niet all risk nemen maar voor het rekenvoorbeeld is het wel zo eerlijk omdat dit bij lease standaard is. Dus 42.20x36=1519. Normaal zou dit lager uitvallen door opbouw schadevrije jaren.

Daarbij rekenen we nog 2x €250 voor een reparatie van een mankement. Dan zijn we denk ik nog best wel 'secptisch' want zo vaak gaat er niet iets mis met dit type auto.

Dezelfde Aygo uit 2014 ipv 2017 kost nu tussen de €4500 en €5500, dus laten we zeggen €5000.
11165-5000=6165

Je bent dus ruim €3000 meer kwijt voor de lease, en dan rekenen we in het nadeel van de koopauto.
Daarom de kleine lettertjes: Geld lenen kost geld ;)

Ik heb in 3 jaar tijd letterlijk 1x een paar dagen mijn auto echt niet kunnen gebruiken en dat is een 16 jaar oude Alfa :roflol:
Ik ook 0 problemen tot 90.000km daarna is een dempertje en remblokken/schijven.

Weinig, maar daar gaat het me niet om, heb je gegarandeerd een auto onder je kont, dat is voor sommige mensen ook wat waard.

Voor mij wel een uitkomst ben nu 450 per maand kwijt, geen gedoe met onderhoud en rij ev in combi met zonnepanelen. Dat ik niks bezit is in begin een vreemde gedachte, maar mijn vorige auto zat ook op een ruime 500 per maand aan kosten en dan moet je verder geen pech hebben met de auto.
Ga je zo'n auto kopen moet je 40k betalen. Als zelfstandige is die 40k toch een fijne buffer om nog in de zak te hebben en daar mee te kunnen ondernemen.

Voor mensen met een laag inkomen die geen 5000 op de plank hebben liggen voor een nieuwe auto of grote reparatie is zo'n vaste 200 per maand auto ook best een veilige deal te noemen.
Zo denk ik ook, ik wil onze volgende auto in principe ook gewoon kopen, maar die zal waarschijnlijk >€50k kosten. Ik ga niet meer “alles op alles” zetten om dat bij elkaar te sparen bovenop mijn buffer die ik wil hebben. Zeker niet als dat geld op een andere manier goed kan renderen.

10dkm is wel echt weinig, misschien als tweede auto als je geen woonwerk doet, maar even realistisch gezien is dat voor de meeste te weinig.

En 5 jaar vast aan een lening is sws kut.
Screenshot_20230118-160916_Samsung Internet.jpg

Je mag over die 10k heen gaan en betaal je een extra km prijs in verhouding. Weet het exacte bedrag niet meer maar was erg laag zodat ik mij er geen zorgen om hoef te maken als je er 11 zou rijden.
Vast zitten aan een lening zit puur tussen de oren. Uitgaande dat je normaal ook een auto rijdt gaan die maandelijkse kosten gewoon door, lening of bezitter. Brandstof, verzekering, belasting, onderhoud gaat allemaal door.

En vergeet niet, eenmaal de auto afgereden moet je weer geld opzij hebben gelegd voor een nieuwe.

So you own nothing and ur happy. God damn hij krijgt gewoon gelijk ;)

Ok, misschien was de Stinger niet het beste voorbeeld gezien het beleid in dit gekke land, maar ik zou toch eens naast de gebaande paden gaan kijken.
Hyundai, Honda, KIA, Toyota? Die hebben serieus rappe en gave modellen in het programma.

Het moet je natuurlijk wel 'passen'. Stoelen kunnen nogal eens een dingetje zijn.

Enne 4-5 jaar extreem rijplezier? Geloof me, alles went! Zoiets als bezit van de zaak., is....

Haha ja, wel gek dat KIA hun website medio januari nog niet geüpdatet heeft :emo:

Ik denk dat ik behoorlijk verpest ben door voor MB te gaan in 2020. Beetje Vonk historie.

Mijn eerste auto was de S-Coupé een 1.5 Turbo drie deurs die net aan 900kg woog, letterlijk van een oud vrouwtje gekocht en in 1 jaar het blok om zeep geholpen (niet eens de turbo). Liep nog maar op 3 cilinders.
Toen mijn eerste nieuwe (lease auto), wilde indertijd graag een Honda Civic, de 2.0 vond de CFO destijds wat te gortig, ik werkte er ook pas een paar maandjes. Dat werd een Opel Astra 1.6. Prima ding, mooi om mee te beginnen als eerste nieuwe auto, waar naast de bijtelling verder 0 kosten aan hebt.
De opvolger werd de Giulietta 1.4T met 170PK en was ten aanzien van de Opel echt een dikke bak. Qua rijplezier nog niet geëvenaard.
In deze jaren maakte ik veel kilometers en werd ik door richtlijnen lease gedwongen om een diesel te nemen, dat drukte op het budget, omdat die in de aanschaf en lease een stuk duurder waren, in die tijd was het verschil benzine/diesel behoorlijk en met meer dan 50K per jaar aan kilometers, was de rekensom helaas snel gemaakt. De SEAT Leon FR uitvoering moest het dan maar worden, 2.0 dieseltje, prima bak, maar niet te vergelijken met de Giulietta.
2020 dus de MB A200 Limo gekozen, dat was een samenkomst van luxe, state of the art infotainment en nog enigszins sportief. Een perfecte combinatie voor iemand die al twee hernia operaties achter de rug heeft en comfort dus extreem belangrijk is voor de langere ritten. Aan het eind van de Leon zat ik zowat op de grond voor mijn gevoel en was het comfort gelijk aan een houten plank onder mijn reet. Nu na 3 jaar de MB, stap ik nog steeds elke dag in een extreem comfortabele verwarmbare sportzetel die ook breed genoeg is voor mijn bescheiden vleugeltjes.

In die zin denk ik niet dat ik heel snel dezelfde of nog meer genoegdoening ga vinden bij andere merken dan BMW, MB of Alfa. Waarbij de laatste dan eerder het (jonge) hart spreekt dan het verstand. VAG heb ik echt helemaal niks mee, prima auto's, maar gewoon niet mijn ding. En qua smaak vind ik de meeste merken gewoon teveel plastic en qua infotainment ruk. Al kan ik me voorstellen dat de huidige KIA's bijvoorbeeld best okay zijn, wellicht zelfs nog wel beter dan huidige VAG. Maar afgezien van die Stinger is er niks naar mijn smaak. Honda, Hyundai, Toyota etc., dan kan ik maar 1 auto bedenken en dat is de nieuwe CX-60. Maar wil ik echt voor zo'n grote SUV gaan? 327PK en overige stats zijn zeer lovend te noemen! Maar je fiets ook hier al rap naar de 60K. En ik denk dat een SUV van dit type nog niet bij mij past in mijn huidige levensfase, ofzo. Misschien leef ik wel weer in denial :lol: Niet dat ik nee zou zeggen tegen een Audi RSQ8 ofzo :engel:

11165-5000=6165

Leasen is vooral interessant bij dure auto's waarbij je niet 50k in een keer kan neerleggen.
8k is nog wel bij elkaar te sparen voor een auto en dan is het minder interessant om te leasen.

Is privelease niet ook gewoon een stukje gemak en peace of mind? Als je 't geld maandelijks hebt heb je ook 0.0 zorgen. Zijn er financieel verstandigere opties? Tuurlijk, maar gelukkig denken er vele mensen niet zo anders zouden merken als Lambo enzo toch gauw failliet gaan.

Daarom de kleine lettertjes: Geld lenen kost geld ;)

Ja oke, maar het is dus in de meeste gevallen niet 'voordelig'

Hoog verwachte restwaarde dan?
Wat is je totale leasebedrag?
EV dus ook geen wegenbelasting of onderhoudskosten?

Vraag me af hoe die berekening uitvalt.

Zakelijk snap ik het wel meer.

Als je een dusdanig laag inkomen hebt dat je geen auto kan kopen voor 5k, moet je dan echt vast willen zitten aan een hoog maandbedrag?

Dan zou ik een lening voor een nieuwe(ish) auto juist niet slim vinden. Koop dat een 15 jaar oude Lupo of 106 oid, investeer er weinig geld in en spaar wat je daarnaast over houdt. Als dat nogsteeds te duur is koop een scooter, rij daar een jaar op dan heb je al minstens €2500 bespaard en kan je een redelijk goede auto kopen.

Weinig, maar daar gaat het me niet om, heb je gegarandeerd een auto onder je kont, dat is voor sommige mensen ook wat waard.

Wat kost een vervangde auto, paar tientjes per dag?
Reken er nog 1x 200 euro bij omdat je de auto een keer een week kwijt bent.

We hebben in Nederland ook zo'n beetje het best OV ter wereld, misschien is dat een optie voor die paar dagen?

Je mag over die 10k heen gaan en betaal je een extra km prijs in verhouding. Weet het exacte bedrag niet meer maar was erg laag zodat ik mij er geen zorgen om hoef te maken als je er 11 zou rijden.
Vast zitten aan een lening zit puur tussen de oren. Uitgaande dat je normaal ook een auto rijdt gaan die maandelijkse kosten gewoon door, lening of bezitter. Brandstof, verzekering, belasting, onderhoud gaat allemaal door.

En vergeet niet, eenmaal de auto afgereden moet je weer geld opzij hebben gelegd voor een nieuwe.

9 cent per KM, maar 10.000km is voor de meeste wel echt te weinig, daarom koos ik 15.000. Veel mensen die woonwerk doen met de auto zullen aan 15.000 zelfs tekortkomen.

Je zit wel echt vast aan die lening, als je hem wilt stoppen moet je hem afkopen, als je werk wilt gaan doen waar je financiele omstandigheden meewegen zullen ze er naar kijken en ook als je een huis wilt kopen kijken ze er naar, ITT een koopauto.

Na elke lease is je auto ook 'afgereden', jij krijgt er namelijk geen cent voor terug.

Ik denk niet dat lease voor iedereen 'slecht' is, alleen we kunnen denk ik wel met enige eerlijkheid stellen dat het voor veel mensen gewoon een lening is om een mooiere auto te rijden zonder het aankoopbedrag te hebben.

Leasen is vooral interessant bij dure auto's waarbij je niet 50k in een keer kan neerleggen.
8k is nog wel bij elkaar te sparen voor een auto en dan is het minder interessant om te leasen.

Realiseer je wel even dat je dan al snel richting de 1k per maand gaat he.

Terug
Naar boven