Ik heb nog eens nagedacht over de voor en nadelen van leasen, ik ben nu op een punt gekomen dat ik weinig waarde meer hecht aan het bezit van een auto, wel wil ik er gewoon twee tot onze beschikking hebben staan. Ik zit nu ook zo weinig km’s alleen achter het stuur, dat vermogen en wegligging ook niet meer hoog op mijn lijstje staan, individualisering heeft me nooit echt geboeid en allerlei opties ook niet.
Als ik mijn wensen voor auto’s tot 1 merk beperk kom ik ongeveer op het volgende uit. 90% van de tijd hebben wij voldoende aan 2 mini’s / BMW i3’s waarvan eentje sowieso elektrisch mag zijn. Een aantal keer per jaar hebben we behoefte aan een grotere auto, zeg een 5 Touring of een 2 Gran Tourer en een aantal keer per jaar zou ik wel een Z4 of en snelle 2 serie willen rijden. Ik zou graag willen dat dit binnen een private lease constructie kon met deels een vast maandbedrag en daar bovenop een pay-per-use toeslag voor de keren dat ik een ander model wil of toch meer km’s maak, momenten dat ik gegarandeerd geen 2 auto’s nodig heb zou iemand anders er in kunnen rijden als mij dat weer een besparing op zou leveren. Ik ben bereid een flink bedrag te betalen, maar wil daar wel veel flexibiliteit voor terug, en daar wringt nu juist de schoen bij private-lease, je betaald de hoofdprijs maar je moet vooraf al bepalen hoelang je de auto wilt houden en hoeveel km’s je gaat tijden, dan kan je bijna nog beter geld lenen en gewoon een auto kopen. Om aan mijn wensen een beetje te voldoen kan zou ik ook kunnen kiezen tussen een M240 Coupe icm een 2 Active Tourer, of een Mini of 1-serie en een wat zwaarder gemotoriseerde 5 Touring/ 6 GT, jong gebruikt is voor nooit een probleem geweest en dan ben ik denk ik goedkoper uit dan wanneer zo’n flexibele constructie mogelijk zou zijn.