De X1 gaat het waarschijnlijk niet worden.
Correct.
Ik heb zelf de x1 M sports uit 2022 en ik kan je verzekeren dat het een topauto is
Ook correct!
Fijne wagen wel de X1, maar pas in sportstand een beetje rijplezier. Gereden in de X1 30E. Ligt extreem goed op de weg en zelfs met wat sportief bochtenwerk helt het ding niet over.
Stoelen erg fijn, maar vind de zit te hoog. Ja maar waarom ga je dan in een SUV rijden? Nou als je het niet probeert weet je het ook niet.
Minpunten X1; weinig, erg weinig! Maar als ik dan toch kritisch ben;
- Je kijkt bovenop het dashboard en ik vind dat dashboard niet mooi.
- In dagelijkse normal drive is er weinig plezier aan het rijden, hij moet dus al in sportstand, wat ik niet erg vind, maar dan gaat die batterij wel erg rap leeg

- Ook het automatisch remmen bij gas loslaten vond ik te prominent aanwezig, het voelt echt als remmen. Ik snap dat die technologie voor het bijladen van de batterij is, maar de andere Plug-in Hybrids die ik gisteren gereden hadden, daarbij was dit nauwelijks merkbaar.
Dan de 330E, heerlijke machine. Weinig op aan te merken. Maar ook hier als ik dan echt kritisch ben;
- Beenruimte in de breedte toch wat krapjes voor mijn persoon. In mijn huidige A-Klasse heb ik gewoon meer ruimte

- Proefrit was nog in pre facelift model, daarom lastig beoordelen, omdat ik die facelift echt 1 van de beste ooit vind zowel interieurwise als exterieurwise
Direct maar even doorgepakt en ook de CX-60 Takumi een proefwit. Ik was erg skeptisch, maar op veel vlakken een geweldige (grote) SUV. Qua ruimte echt nr1 en ook qua motorisering extreem powerful. Zeker in sportstand ongekend. Erg leuk speelgoed ook. De zit is een stuk dichterbij de grond dan in de X1, dat vond ik erg prettig. Maar ook hier zijn er punten op aan te merken;
- Extreem comfortabel, maar daarmee ook vrij soft geveerd dus het overhellen vond ik nogal extreem, zeker als je met een beetje gas een bocht uitkomt leek het wel een kermisattractie.
- Ondanks de 20" velgen, ogen die nog erg bescheiden, terwijl ik vaak wel een paar deftige schoenen de auto vind afmaken.
Wat verder nog als extreem positief ervaren is en er echt uitsprong;
- Bose systeem in de CX-60 is denk ik 1 van de beste premium systemen die ik ooit in een auto heb gehoord af-fabriek
- Kracht van de CX-60 motor in sportstand is vrij bizar, dat maakte de auto wel extreem plezierig bij het stoplicht
- Soepele motor van de 3-cilinder van de X1, ook als de batterij leeg is
- Details van de facelift van de 3-serie, in de showroom stond wel een exemplaar
Al met al valt de X1 dus af. Leuke wagen, maar niet voor mij. Ondanks dat ik die van buiten wel het mooist van de drie vindt.
Het wordt dus kiezen uit twee heel verschillende auto's, de 320E Touring (of stiekem toch de 330E Touring), v.s. de CX-60 Homura met Bose
In de configuratie naar keuze hebben we het dan over;
320E Touring € 63.609,00
330E Touring € 65.020,00 (hier dus wel enkele consessies gedaan)
CX-60 Homura € 63.590,00
Denk dat ik in elk geval binnenkort nog een keer een andere BMW dealer benader voor een proefrit in de facelift versie van de 3 Touring, want ik vond het zoals altijd weer eens lastig om met mijn autistische brein door de details van het oude model heen te kijken
