MuscleMeat

Sticky Het Auto Topic

@Steks bij elektrisch niet vergeten de sepp subsidie (€2000) mee te nemen in vergelijking, samen met (voorlopig) wegenbelasting kan het al vrij snel een voordelige aankoop worden.

@Steks bij elektrisch niet vergeten de sepp subsidie (€2000) mee te nemen in vergelijking, samen met (voorlopig) wegenbelasting kan het al vrij snel een voordelige aankoop worden.
Daar heb je ook wel gelijk in, ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar is die sepp altijd €2000, of maximaal? Dat icm minder wegenbelasting is in mijn vergelijk het verschil nog €2,5k en dan wordt EV wel wat minder onaantrekkelijk.

Daar heb je ook wel gelijk in, ik heb me er niet heel erg in verdiept, maar is die sepp altijd €2000, of maximaal? Dat icm minder wegenbelasting is in mijn vergelijk het verschil nog €2,5k en dan wordt EV wel wat minder onaantrekkelijk.
Zitten paar haken en ogen aan. Zie;

Altijd €2000 als je aan de voorwaarden voldoet, maar je krijgt het voor 4 jaar autobezit. Stel je verkoopt hem door na 2 jaar, betaal je €1000 subsidie terug.

Prijs komt dan echt dicht op elkaar te zitten. Niet vergeten dat zo’n elektrische auto over het algemeen ook goedkoper in onderhoud zou moeten zijn. Daar verdient het zich ook op terug.

Die E-208 die je noemde kan je ook leasen, zijn soms wel deals van 4 jaar - 7500km voor €360 met na 1 jaar gratis maandelijks opzegbaar. Daar kan je dan ook weer €41/maand sepp subsidie op pakken, kom je uit op iets van €320. Geen geld.

Laatst bewerkt:
Onze tweede auto moet binnenkort weer voor een beurt en APK en mijn vrouw heeft dan altijd de angst dat er veel aan mankeert en dus moest ik maar eens op zoek naar andere auto voor de kosten erg hoog oplopen.

Een Peugeot 208 vind ik wel een leuk wagentje, groot genoeg voor een tweede auto en 4 jaar oud is die zowel als EV en als benzine te vinden, dus een goed exemplaar om de prijzen te vergelijken. Vanaf 2020 met max 60.000 km is de vanaf prijs ongeveer 15k voor een benzine uitvoering en 20k voor een EV.

Zonder eigen laadpaal is het dus waarschijnlijk nog steeds niet financieel lonend om voor een EV te kiezen want ook het wegenbelasting voordeel is of komt te vervallen.

Je ziet dat vanzelf bij keuring. snap niet dat mensen altijd maar denken dat ' voor de apk' maar erg hoge kosten zal geven.

Je ziet dat vanzelf bij keuring. snap niet dat mensen altijd maar denken dat ' voor de apk' maar erg hoge kosten zal geven.
Ik snap dat wel, als je auto een dagwaarde heeft van ca. €5k of minder dan kan het zomaar zijn dat een wat duurdere reparatie van een euvel welke jezelf niet in de gaten hebt financieel niet echt rendabel is, dan is het handig om een shortlist te hebben voor een vervanging.

Ik snap dat wel, als je auto een dagwaarde heeft van ca. €5k of minder dan kan het zomaar zijn dat een wat duurdere reparatie van een euvel welke jezelf niet in de gaten hebt financieel niet echt rendabel is, dan is het handig om een shortlist te hebben voor een vervanging.
Je weet wat je hebt nu, dat is het 1e.
als je al van plan bent wat anders te kopen is dat een hele andere reden
je kunt 2mnd voor aflopen APK de auto laten keuren, dan weet je wat je te wachten staat, en kun je beslissen wat je gaat doen. Dagwaarde heeft weinig te maken met evt reparatie. De auto valt niet ineens uit elkaar natuurlijk, en APK stel weinig voor.

Tja. Is altijd wel dubbel. Stel je hebt een auto met een dagwaarde van 5k of minder en je hebt een reparatie van 2.5k, dan is dat in theorie niet rendabel, maar voor dat geld koop je geen vergelijkbare auto en als je hem inruilt voor een andere heb je ook geen garantie dat die het jaar d’r op niet hetzelfde probleem gaat geven.

Meestal is het moment dat er wat stuk gaat en je weet dat over 1-2 jaar er ook nog A B en C aan gaan komen. Zo is daarom voor mij nu ook het moment om m’n DS3 te deur uit te doen.

Tja. Is altijd wel dubbel. Stel je hebt een auto met een dagwaarde van 5k of minder en je hebt een reparatie van 2.5k, dan is dat in theorie niet rendabel, maar voor dat geld koop je geen vergelijkbare auto en als je hem inruilt voor een andere heb je ook geen garantie dat die het jaar d’r op niet hetzelfde probleem gaat geven.

Meestal is het moment dat er wat stuk gaat en je weet dat over 1-2 jaar er ook nog A B en C aan gaan komen.
2.5k is wel heel veel. dan praat je al over gehele remmerij met banden en vering. Dan rij je nu al met wrak van de weg

snap niet dat mensen altijd maar denken dat ' voor de apk' maar erg hoge kosten zal geven.
Legio mensen doen buiten de "nodige" reparaties voor de apk vaak beroerd weinig aan hun auto kwa onderhoud. Sommige auto's staan inderdaad doordat dit is hoe het gross van de autobezitters met hun auto om springt op het gegeven moment voor een lijst aan reparaties wat de auto niet waard is. Nou zal dat met een nieuwer model niet zo snel het geval zijn maar de meeste nederlanders rijden "oudere" auto's.
2.5k is wel heel veel. dan praat je al over gehele remmerij met banden en vering.
Als dat is wat remmerij met banden en vering kost rij je of een audi A8 met adaptive air suspension, of neemt je monteur je met aanloop en zonder vaseline in je achterwerk.

je kunt 2mnd voor aflopen APK de auto laten keuren, dan weet je wat je te wachten staat, en kun je beslissen wat je gaat doen.
Dat doe ik ook, maar dan kan je toch nog steeds voor dat je hem bij de garage neerzet eens kijken of de overstap naar een EV zinvol kan zijn, daar komt iets meer bij kijken dan gewoon een andere auto kopen met een zelfde type motor.

Dagwaarde heeft weinig te maken met evt reparatie.
Imo ogen niet, aan onze eerste auto waren we in een jaar tijd ongeveer de dagwaarde van onze tweede auto kwijt, natuurlijk is day niet 1 op1 vergelijkbaar, maar voor mij is de dagwaarde (en vervangingskosten) echt wel van belang bij een 10 jaar oude auto voordat ik een dure reparatie laat uitvoeren.

Ik heb het toch ook niet alleen over APK.

Jij bent een goede klant voor je garage

Ik overweeg om mijn auto te verkopen. Hebben jullie tips?

Terug
Naar boven