Ik denk dat het heel lastig is om te voorspellen hoe de komende jaren het wagenpark zich gaat ontwikkelen.
Aan de ene kant wordt het gestuurd door de politieke wens om “schonere” auto’s te hebben en alles wat niet op fossiele brandstof rijdt is schoner. Worden we straks helemaal gedwongen om elektrisch te gaan rijden, of mogen waterstof of synthetische brandstoffen straks ook?
Sinds Sawan de CEO van Shell is, is dat bedrijf een minder groene koers gaan varen, de interesse in laadstations is volledig van de baan en ook hun interesse in waterstof staat op een lager pitje, ze zetten nu groot in op synthetische brandstoffen op basis van slachtafval, (gebruikte of afgekeurde) plantaardige oliën en restproducten van de landbouw. Ik heb begrepen dat Shell Pernis als doel heeft om tussen 2037 en 2040 te stoppen met het innemen van aardolie en alle brandstoffen dus uit “hernieuwbare” bronnen te produceren. Als dit succesvol blijkt te zijn zie ik het volledige wagenpark niet volledig elektrificeren. Afhankelijk van de uitstoot van synthetische brandstoffen zou wel een flink deel een hybridevorm kunnen zijn om zo de uitstoot in stedelijk gebied te minimaliseren.
Aan de andere kant zie ik ook kansen voor de combinatie van onze groeiende vraag naar energie, de grotere (oncontroleerbare) fluctuaties in het energie aanbod (door wind- en zonne-energie), de toenemende kracht en energie verbruik van AI en de toenemend wens naar gemotoriseerd persoonlijk vervoer. Even los van de kosten en de mogelijkheid om alle auto’s, scooters en de meeste fietsen van een accu en een elektromotor te voorzien (en beangstigende aspecten van een technocratie) zie ik wel de mogelijkheden en voordelen van een systeem die dit alles combineert. Alle EV voertuigen zijn dan een mobiel accupakket dat wanneer nodig lokale energieopslag systemen kan ondersteunen om zo vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Adhv je agenda en historische data kan AI perfect inschatten wat je volgende reisafstand wordt en wat het minimale energieniveau in je accu moet zijn, maar ook of er op de tijd en plaats van je bestemming en een vraag/aanbod verhouding is dan waar het voertuig nu staat en of het dus zinvol is om de accu verder dan nodig op te laden. Voor een auto waar je eigendom van bent ben je wellicht huiverig om dit te doen en ben je bereid extra te betalen om niet mee te doen aan dit circus, maar voor een deelauto (waar ik wel oren naar heb tegen de tijd dat mijn kinderen een rijbewijs hebben) is zo’n systeem ideaal om de kosten te drukken. Dit klinkt nu allemaal nog als Scifi, maar 15 geleden was de iPhone 3GS net uit, dus waarom zou dit in 2040 niet de normaalste zaak van de wereld zijn?