MuscleMeat

Sticky Het Auto Topic

Allebei. Bij voornamelijk snelweg rijden stel ik hetzelfde gebruik vast. Zelf heb ik een Dacia duster en mijn vrouw had een Chevrolet spark. Bij voornamelijk rijden op de snelweg met gemiddeld 130 op de teller verandert het gebruik ook niet.
130 km/u lever je ook gelijk in qua efficiëntie, dus dat is niet zo gek. Ik rijd ongeveer 1 op 15 volgens m'n dashboard bij een snelheid van 100 km/u, en dit zakt naar ongeveer 1 op 10 bij 130 km/u.

• Like
Waarderingen: GruX
130 km/u lever je ook gelijk in qua efficiëntie, dus dat is niet zo gek. Ik rijd ongeveer 1 op 15 volgens m'n dashboard bij een snelheid van 100 km/u, en dit zakt naar ongeveer 1 op 10 bij 130 km/u.
Met de door mij gebruikte auto's wordt het verbruik niet slechter bij 130 vs 100.

Een op het dashboard aangegeven verbruik is heel vaak niet realistisch omdat het geen echte meting betreft en het gebruikte algoritme niet klopt (met de realiteit). Zelf reken ik bij het tanken altijd even het verbruik uit en probeer dat aan het aan specifieke gebruik van de afgelopen tankbeurt te relateren. Met de auto's heb ik altijd dezelfde afstand, dus dat is snel gedaan. Met een 600cc sportmotor ben ik daardoor wel bij woon-werkverkeer anders gaan rijden, omdat het verbruik bij 3000 toeren duidelijk slechter was dan bij 5000 (1 op 13 vs 1 op 15). Mijn huidige 1050cc sportmotor vertoont minder variatie (meestal 1 op 17) maar is wel lekker zunig bij constant snelwegrijden met 130 (1/20). Die verbruikt bij gemiddeld 100 op de snelweg relatief veel (ook 1/17) en zou waarschijnlijk zuiniger zijn in de op 1 na hoogste versnelling.

Laatst bewerkt:
Door een flink aantal keer een tank leeg te rijden met als als meest voorkomende gebruik 130 op de snelweg - en een flink aantal keer met 100. En door tussentijds veel op de benzine- of gasmeter en de hodometer te letten. Zo heb ik ook gemerkt dat mijn Speed Triple in zijn 6 zuiniger is bij 130 dan bij 100.

Door een flink aantal keer een tank leeg te rijden met als als meest voorkomende gebruik 130 op de snelweg - en een flink aantal keer met 100. En door tussentijds veel op de benzine- of gasmeter en de hodometer te letten. Zo heb ik ook gemerkt dat mijn Speed Triple in zijn 6 zuiniger is bij 130 dan bij 100.
Met een auto een hele tank rijden met een redelijk constante snelheid is alleen gedurende de nachtelijke uren te doen.

Zuiniger bij 130 dan bij 100 kan bijna niet.

Met de door mij gebruikte auto's wordt het verbruik niet slechter bij 130 vs 100.

Een op het dashboard aangegeven verbruik is heel vaak niet realistisch omdat het geen echte meting betreft en het gebruikte algoritme niet klopt (met de realiteit). Zelf reken ik bij het tanken altijd even het verbruik uit en probeer dat aan het aan specifieke gebruik van de afgelopen tankbeurt te relateren. Met de auto's heb ik altijd dezelfde afstand, dus dat is snel gedaan. Met een 600cc sportmotor ben ik daardoor wel bij woon-werkverkeer anders gaan rijden, omdat het verbruik bij 3000 toeren duidelijk slechter was dan bij 5000 (1 op 13 vs 1 op 15). Mijn huidige 1050cc sportmotor vertoont minder variatie (meestal 1 op 17) maar is wel lekker zunig bij constant snelwegrijden met 130 (1/20). Die verbruikt bij gemiddeld 100 op de snelweg relatief veel (ook 1/17) en zou waarschijnlijk zuiniger zijn in de op 1 na hoogste versnelling.
Bij mijn vorige auto merkte ik wel dat die een redelijke afwijking had, maar 50%? Nee, bij lange na niet, eerder 15% oid. Bij m'n huidige lijkt het verbruik op het dashboard zeer goed te kloppen, daar zit hoogstens een paar % verschil tussen. Misschien verschilt het per auto/verbrandingsmotor, maar bij de auto's die ik heb gereden reed ik aanzienlijk minder zuinig bij 130 km/u dan 100 km/u.

Op zich wel. Mits je een auto hebt met flink wat power en een automaat. Als ie met 100 km/u eigenlijk in een te hoge versnelling blijft lopen bijvoorbeeld. De vorige auto van mijn vriendin, een BMW 235 had dat bijvoorbeeld. Liep zowat stationair dan. Opgelost met een flash van de automaatbak maar toch.

Met mijn Speed is het verschil zelfs behoorlijk groot.

De efficiëntie van een motor is de gespiegelde van de koppelkromme. Ik zou dus met die motor bij 100 beter in zijn 5 kunnen rijden, ware het niet dat ik van rijden met lage toeren houd.

Mijn 600cc verbruikte bij lage snelheden ook meer bij lagere toeren dan in het middengebied.

Het advies van snel opschakelen is om houvast te geven aan mensen die maar wat doen.

Sjonge jonge, heb alweer een boete in NL. Hoe kunnen jullie functioneren?

Met mijn Speed is het verschil zelfs behoorlijk groot.

De efficiëntie van een motor is de gespiegelde van de koppelkromme. Ik zou dus met die motor bij 100 beter in zijn 5 kunnen rijden, ware het niet dat ik van rijden met lage toeren houd.

Mijn 600cc verbruikte bij lage snelheden ook meer bij lagere toeren dan in het middengebied.

Het advies van snel opschakelen is om houvast te geven aan mensen die maar wat doen.
Dan is het meestal nogsteeds beter om 100 te rijden maar dan in een lagere versnelling. Het verschil in luchtweerstand tussen 100 en 130 is nogal groot.

Overigens hoop ik wel dat we weer 130 mogen gaan rijden, alleen het idee dat het zuiniger zou zijn ben ik niet van overtuigd.

Ik heb ook wel eens een onderzoek gelezen waar stond dat de meeste auto's het zuinigst rijden tussen de 60 en 75kmh, maar ik kan dat specifieke stuk nu niet vinden. Wel andere stukken met vergelijkbare bevindingen.

Omdat luchtweerstand niet liniair is speelt het een steeds grotere rol en is er dus een punt waar meer efficientie van de aandrijving volledig verloren gaat aan luchtweerstand.

1591197307775.png

• Like
Waarderingen: K82
Terug
Naar boven