XXL Nutrition

Sticky Het Auto Topic

Nou, vandaag was een whirlwind :roflol:

IMG_1655.jpg

Elke auto die ik ooit heb gereden zeurt doorgaans al over 'lage bandenspanning' wanneer de druk op 2.4 ipv 2.5 staat, hoefde maar een klein stukje dus vond het wel even prima. Niks gehoord of gemerkt, dus kon mij niet voorstellen dat het heel ernstig zou zijn. Moest naar de IKEA voor wat kleine dingen dus ben doorgereden naar de bijbehorende parkeergarage, kon ik daar altijd het probleem oplossen. Wat achteraf een behoorlijk slimme zet was :o

IMG_1656.jpg

Oh, die is een beetje leeg. Beetje veel leeg zelfs. BMW Noodhulp gebeld, kon anderhalf uur duren dus gelukkig had ik de ruimte om in de IKEA m'n aankopen te doen én wat te eten (emotional support cheesecake). Anderhalf uur later een belletje dat de meneer van de berging er was, meneer had de auto al gevonden voordat ik weer de winkel uit was en vond al snel het probleem, lol:

IMG_1659.jpg
IMG_1662.jpg
De grote vraag die ik heb is wat doe jij bij de Ikea ?

Een BMW als de hare heeft geen reservewiel. Vrijwel geen enkele nieuwere auto meer, toch? De standaard banden met een BMW homologatie voor haar model zijn wel Bridgestone Potenza runflats, dus er gebeurt niet gauw iets. Al kan ik vanaf hier niet zien of die er op liggen.
Alle auto’s hebben toch zo’n kastje met van dat spul erin? Dan kan je iig bij een garage komen

Alle auto’s hebben toch zo’n kastje met van dat spul erin? Dan kan je iig bij een garage komen
Zo een reparatie set bedoel jij, toch? Met van dat slijm (?) erin. Correct, bij gebrek aan reservewiel. Ik heb het nog nooit hoeven gebruiken, durf er dus weinig van te zeggen. Runflats werken wel daadwerkelijk goed. Wel erg rustig aan doen.

Zo een reparatie set bedoel jij, toch? Met van dat slijm (?) erin. Correct, bij gebrek aan reservewiel. Ik heb het nog nooit hoeven gebruiken, durf er dus weinig van te zeggen. Runflats werken wel daadwerkelijk goed. Wel erg rustig aan doen.
Ja dat slijm spul. Ik heb n reservewiel en zo’n reparatieset in m’n bedrijfsauto. Heb zo’n set zelf eens gebruikt en een weggeven. Zolang je niet harder dan 90 rijdt kan je nog een heel eind er mee komen.

Raad het iedereen iig aan. Beter zelf naar n garage rijden dan op hulp wachten.

Ja dat slijm spul. Ik heb n reservewiel en zo’n reparatieset in m’n bedrijfsauto. Heb zo’n set zelf eens gebruikt en een weggeven. Zolang je niet harder dan 90 rijdt kan je nog een heel eind er mee komen.

Is je velg daarna weer makkelijk schoon te maken?

Nou, vandaag was een whirlwind :roflol:

IMG_1655.jpg

Elke auto die ik ooit heb gereden zeurt doorgaans al over 'lage bandenspanning' wanneer de druk op 2.4 ipv 2.5 staat, hoefde maar een klein stukje dus vond het wel even prima. Niks gehoord of gemerkt, dus kon mij niet voorstellen dat het heel ernstig zou zijn. Moest naar de IKEA voor wat kleine dingen dus ben doorgereden naar de bijbehorende parkeergarage, kon ik daar altijd het probleem oplossen. Wat achteraf een behoorlijk slimme zet was :o

IMG_1656.jpg

Oh, die is een beetje leeg. Beetje veel leeg zelfs. BMW Noodhulp gebeld, kon anderhalf uur duren dus gelukkig had ik de ruimte om in de IKEA m'n aankopen te doen én wat te eten (emotional support cheesecake). Anderhalf uur later een belletje dat de meneer van de berging er was, meneer had de auto al gevonden voordat ik weer de winkel uit was en vond al snel het probleem, lol:

IMG_1659.jpg
IMG_1662.jpg
Jij hebt echt altijd ellende met auto's he?

Als je dat spul in je wiel spuit en je hebt sensoren die de luchtdruk bijhouden kan je de sensoren daarna ook vervangen en voor bmw kosten die nogal wat. Goedkopere modellen zijn “getarreerd” op de omtrek van het wiel en als die minder word weet de auto lekke band, maar dit systeem weet dus niet waar de lekke band zit en wat de huidige luchtdruk is. Heb ne sensoren dan kan je elk moment zien wat de luchtdruk is van welk wiel.

Runflat banden mogen overigens alleen icm sensoren gemonteerd worden anders weet je niet wanneer je een lekke band hebt en rijd je door wat zoveel wrijving/ warmte creeert de band uiteindelijk uit elkaar klapt. Meen dat je met 80km pu tot 100km nog op een lekke runflat band kunt rijden.

Runflat banden mogen overigens alleen icm sensoren gemonteerd worden anders weet je niet wanneer je een lekke band hebt en rijd je door wat zoveel wrijving/ warmte creeert de band uiteindelijk uit elkaar klapt. Meen dat je met 80km pu tot 100km nog op een lekke runflat band kunt rijden.
Blijkbaar heb ik dus gewoon runflats eronder zitten, het zijn de Bridgestone Potenza banden die @Laxeermiddel al aanhaalde inclusief sensoren. Volgens mij heb ik geen kit in m'n auto liggen (en zo wel, geen idee waar?) - buiten de EHBO kit en een fles motorolie heb ik vanuit de dealer geen aanvullende zaken gehoord die in de auto aanwezig zijn. Kan zijn omdat ik sowieso BMW Pechhulp 24/7 beschikbaar heb dat dat gewoon de preferred way to go is.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar heb ik dus gewoon runflats eronder zitten, het zijn de Bridgestone Potenza banden die @Laxeermiddel al aanhaalde inclusief sensoren. Volgens mij heb ik geen kit in m'n auto liggen (en zo wel, geen idee waar?) - buiten de EHBO kit en een fles motorolie heb ik vanuit de dealer geen aanvullende zaken gehoord die in de auto aanwezig zijn. Kan zijn omdat ik sowieso BMW Pechhulp 24/7 beschikbaar heb dat dat gewoon de preferred way to go is.
Met een runflat kan je zelf weinig doen. Reserve wiel ligt er niet in waarschijnlijk, vandaar je runflat hebt zodat je bij een lekke band nog wel 100km met gepaste snelheid ergens heen kan. Zou je wel een reserve wiel hebben dan succes de slotbout eraf halen met handgereedschap. De slotbouten van bmw is altijd het motief van het slot wat niks kan hebben en direct dol word en je alsnog de bout moet uitboren.

Let er ook op dat die ventielen van sensoren vaak slijten door pekel aangezien deze nooit worden vervangen met een bandenwissel en je vroeg of laat gaat meemaken dat die ventielen ook nog afbreken. Als bonus tip ga er geen mooie metalen ventiel dopjes op draaien aangezien die na 1 winter vastgeroest zitten, vandaar dat ze meestal van rubber zijn alleen bij high end autos veranderen de eigenaren die nog wel eens met ventiel dopjes met het merk logo erop en die zijn altijd van metaal.

Waarschijnlijk in je kofferbak ergens onder een klep.

Is standaard. ;)
Most modern BMWs do not come standard with a spare tire. Instead, they typically rely on run-flat tires, which allow drivers to continue driving at a reduced speed for a limited distance after a puncture. Some BMW models offer a spare tire as an optional extra, and aftermarket spare tire kits are also available.
Gewicht- en ruimtebesparend als het ware.

Nee, zoals ik al zei is het niet in de auto aanwezig :roflol:

IMG_1668.jpg

IMG_1666.jpg
Dat is wel vaker het geval. In onze beide huidige wagens is er ook geen aanwezig. Met run flat banden ook niet nodig. @AK weet dit beter dan ik denk ik maar volgens mij is zo een reparatie setje ook enkel bedoeld om bij de garage te komen en moet er dan een nieuwe band om. Met een runflat is iets van 50 a 100 kilometers te rijden aan maximaal 80 km/u dus dan is zo een set overbodig.

In mijn aygo,Yaris,Corolla en Chr die ik heb geleased was ook geen reserveband aanwezig

Enkel een kitje om een band op te blazen.

In mijn aygo,Yaris,Corolla en Chr die ik heb geleased was ook geen reserveband aanwezig

Enkel een kitje om een band op te blazen.
Dat is ook goedkoper en tegenwoordig is een reserve wiel ook een “optie” bij een nieuwe auto. Vaak krijg je dan ook zon thuiskomer model ivm de ruimte, maar ook daarmee kan je niet harder als 80km pu.

Terug
Naar boven