- Waardering
- 7.124
Nederland is een land van doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Tevens een land van jaloezie en afgunst.
Als je hier bijv. een Bentley koopt zullen mensen zeggen: "Waar doet ie dat toch van, zal wel niks soeps zijn".
Koop in Amerika een Bentley zullen ze zeggen: "Wanneer komt de tweede?"
Mensen vinden het normaal om asociaal met andermans eigendommen om te gaan.
Uiteraard, niet alle mensen. Eerder genoemde groepen zullen mooie auto's dan wel weer sneller waarderen.
Het is een beetje dubbel. "Vroeger" was men wel zuurder als iemand een dure auto had, tegenwoordig mag het wel wat meer en wordt dat gewoon gewaardeerd hoor.
Het heeft ook een andere kant, in sommige hypocriete kringen wordt je zonder dure auto niet serieus genomen en met dure auto helemaal geadoreerd. Moet je die kant op willen, is dat zo positief dat aardig en normaal doen tegen iemand moet afhangen in welk merk auto hij/zij aan komt rijden? Iemand slijmerig begroeten omdat hij blijkbaar de zaken goed voor elkaar heeft, wellicht haal je er in de toekomst zelf nog een voordeeltje uit.
Ook zijn (vaak nog jonge) rijders van dure auto's vaak minder sympathiek en soms ronduit asociaal. Heb jaren een bijbaantje bij een tankstation gehad, het direct voor de deur parkeren waar het niet mag, deur open doen en de afval omkiepen op de parkeerplaats werd echt bijna altijd door bestuurders van de gloednieuwe Duitse merken gedaan. Ze voelen zich verheven of in elk geval heel belangrijk. Je kan per merk auto in combi met de gekozen parkeerplek heel goed van te voren weten wat voor type persoon zal uitstappen. Nee, ik begrijp in dat opzicht heel goed waar het zure gedrag vandaan komt en twijfel of het enkel jaloezie is.

ik zit even in gedachte hoe een auto asociaal gedrag kan rechtvaardigen en verwacht wordt dat ik mij nederig opstel. Asociaal gedrag pikken = nederigheid.