MuscleMeat

Sticky Het Auto Topic

Bezoekers in dit topic

Ik bedoel, bruutste auto waar je in gereden hebt?

bruut wordt wel anders naarmate ik ouder word maar:

M3 E36 (faceliftversie) in m’n jongere jaren
S65 AMG een paar maanden terug. Dit was ongekend. Hoe snel en asociaal krachtig een slee van bijna 2,5 ton kan zijn.

Ik moet zeggen dat alle auto’s die ik heb gehad (of een ritje in heb gereden) toch wel stuk voor stuk hun emotionele waarde hebben. Zo heb ik ooit eens een Golf II G60 gehad. Het gevoel wat zo’n auto bij mij heeft achtergelaten kan een nieuwe golf GTI bijvoorbeeld niet evenaren.
Ferrari van een coffeeshop eigenaar was ook leuk speelgoed. Mooie herinneringen aan.
 
4D0E2AC3-AF00-4BA1-9B9E-38D77BC5BD60.jpeg
19D3CC1F-CF81-43A7-95E6-9460EDB4A1A5.jpeg
50CF36AB-2625-42F4-9EE5-F0CBC9E747EC.jpeg


Ferrari 250 California
 
Wielkastimpingement.
 
Bekijk bijlage 514486Bekijk bijlage 514487Bekijk bijlage 514488

Proefrit SF90 Stradale, een seconde sneller naar de 200 dan de f8 tributo (6.7s).
Schwarzeneggertje , ben je nog steeds van mening dat een motor sneller is dan een F1 bolide? Zo’n Ferrari is al sneller dan een BMW s1000rr
 
niet dat het boeit maar die nummerplaat achter lijkt er provisorisch op te zitten
 
niet dat het boeit maar die nummerplaat achter lijkt er provisorisch op te zitten
Is een dealer kenteken (beginnen met W). Proefrit. Kentekens met een X zijn van klassiekers, met een Z van buitenlanders met hoofdverblijf buiten MC of waarbij aanvraag nog in behandeling is (tijdelijk kenteken).
 
Schwarzeneggertje , ben je nog steeds van mening dat een motor sneller is dan een F1 bolide? Zo’n Ferrari is al sneller dan een BMW s1000rr
Mijn punt was dat de rollende acceleratie, het oppakken, de reprise of hoe het ook wordt genoemd (de gerealiseerde thrust, eenheid N), van MotoGP motoren veel beter is dan van Formule 1 auto's. Ze accelereren harder de bocht uit, en door, op de rechte stukken van de circuits. Dat verbaasde me toen ik dat een jaar of 5-10 voor het eerst las; en het is nog steeds zo.

Die BMW is overigens een ouwe, de nieuwe gaat weliswaar niet sneller naar 200 (ook 7s) door de inherente wheelie- en wielspinneiging van een eensporig voertuig, maar heeft wel een veel betere reprise door de variabele nokkenas timing.
 
Mijn punt was dat de rollende acceleratie, het oppakken, de reprise of hoe het ook wordt genoemd (de gerealiseerde thrust, eenheid N), van MotoGP motoren veel beter is dan van Formule 1 auto's. Ze accelereren harder de bocht uit, en door, op de rechte stukken van de circuits. Dat verbaasde me toen ik dat een jaar of 5-10 voor het eerst las; en het is nog steeds zo.

Die BMW is overigens een ouwe, de nieuwe gaat weliswaar niet sneller naar 200 (ook 7s) door de inherente wheelie- en wielspinneiging van een eensporig voertuig, maar heeft wel een veel betere reprise door de variabele nokkenas timing.

Hoeveel sneller kan een motoGP dan accelereren? Een huidige F1 doet 0-200 binnen de 4,5sec, dat ze daarna niet kneiter hard door accelereren geeft met hun absurde downforce te maken, pas je dat aan voor max snelheid dan houd geen enkele motor ze bij tewijl ze dan nog steeds harder kunnen remmen.
 
Hoeveel sneller kan een motoGP dan accelereren? Een huidige F1 doet 0-200 binnen de 4,5sec, dat ze daarna niet kneiter hard door accelereren geeft met hun absurde downforce te maken, pas je dat aan voor max snelheid dan houd geen enkele motor ze bij tewijl ze dan nog steeds harder kunnen remmen.
En harder door bochten kunnen.
 
Hoeveel sneller kan een motoGP dan accelereren? Een huidige F1 doet 0-200 binnen de 4,5sec, dat ze daarna niet kneiter hard door accelereren geeft met hun absurde downforce te maken, pas je dat aan voor max snelheid dan houd geen enkele motor ze bij tewijl ze dan nog steeds harder kunnen remmen.
Veel sneller, niet marginaal.

Maar het is alleen te kwantificeren als je beschikt over de racedata, er is geen standaardtest voor. Waar ik het over heb, is het versnellen na een bocht, totdat er weer geremd wordt voor de volgende bocht (MotoGP motoren remmen inderdaad veel eerder dan Formule 1 auto's en gaan door sommige snelle bochten met minder dan de halve snelheid) - dat doen de motoren dus wel sneller. Dit is algemeen, en al lang, bekend maar je komt het niet zo vaak tegen.

Zoals gezegd staat in de mei editie van Motorrad een artikel over de verschillen tussen de prestaties van de auto van Max Verstappen en de motor (KTM) van Pol Espargaro, op de Red Bull Ring in Spielberg; Red Bull sponsort beiden. Ook de mentale belasting van de coureurs wordt vergeleken (motorcoureurs kunnen per race maar enkele eenvoudige boodschappen verwerken, terwijl de drivers korte gesprekken kunnen voeren). Naast de veel hogere bochtensnelheid van de auto's in snelle bochten en de veel betere remwerking, wordt daar ook dit aspect genoemd.

Lewis Hamilton heeft die verschillen persoonlijk kunnen vaststellen toen hij met Valentino Rossi wat snelle rondjes reed op de Yamaha M1 (hij viel daarbij zelfs een keer, dus hij deed flink zijn best want hij kan ook goed motorrijden). Rossi kwam overigens relatief gezien beter uit de verf in de Mercedes (sneer), maar die heeft nog meer ervaring in snelle auto's dan Hamilton op snelle motoren.
 
Back
Naar boven