AndroidHealthClinic

Het bullshit-dieet dat keto heet.

suiker, glucose, lactose, fructose.. geen dikmakers? Bestaan er dikmakers?
Ik vind dat een onzinnige term. Het is te vaag om wat over te kunnen zeggen. Tuurlijk is er voeding die mensen aanzet om makkelijker vet te winnen, maar uiteindelijk komt het neer op kcal en hoeveel je lichaam er te verwerken krijgt en overhoudt voor vetopslag.

In principe kan je op junkfood afvallen, zolang je kcal niet te hoog zijn. Gezond is het natuurlijk niet, makkelijker ook niet.

Keto lijkt me ook niet echt goed, echter is wat je zegt ook niet waar voor Intermittent Fasting? Zien er beter uit dan normale 'cutters' overdag, maar in een fasted state zie je er altijd beter uit (minder bloated etc.)?

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb de studie ooit gelezen maar was de titel even kwijt, het is ook best mogelijk dat er meerdere studies zijn gedaan, in elk geval gaat deze studie erover (vetgedrukt):

Anders gezegd: het draait allemaal rond kcal, en als je je eetlust onder controle kan houden zal je met een kcal tekort toch een verzadigd gevoel hebben. Dan ben je dus in staat vet te verliezen.

Nu Jwdoetookmee noemt het hele dieet bullshit, zo ver zou ik niet willen gaan. Low carb werkt, keto werkt, alleen hoef je het niet per se zo extreem te maken dat je in ketose raakt.

In mijn post heb ik uitgelegd wat ik bedoelde met 'bullshit'. Ketodieet en low carb dieet werkt geenzins beter dan een highcarb dieet dat uit evenveel kcal bestaat, je zal precies evenveel afvallen. In die zin is het dus bullshit, aangezien er geen voordelen aan verbonden zijn t.o.v. andere dieten, terwijl er bij het keto dieet richtlijnen worden gegeven, en als je van die richtlijnen afwijkt zouden je afvalvorderingen verminderen. In die zin is het keto/lowcarb dieet bullshit.

Haha, dat kan je wel zeggen ;) Maar nog even over insuline:

Insuline zorgt NIET voor extra vetopslag en draagt niet bij aan meer productie van vetmassa. Remt het wel de vetverbranding? Of is dat inmiddels ook achterhaald.

Ja, en dat is ook logisch, want de eiwitten/kh die je hebt gegeten moeten verwerkt worden. Maar bij een kcal tekort val je dus gewoon af, of je nou carbs eet of niet.

Ja, en dat is ook logisch, want de eiwitten/kh die je hebt gegeten moeten verwerkt worden. Maar bij een kcal tekort val je dus gewoon af, of je nou carbs eet of niet.

oke, het remt dus wel de vetverbranding. Aangezien eiwitten ook een hoge insuline respons hebben is dit dus ook niet te vermijden. Een perfect scenario lijkt mij dan ook complexe carbs, casseine eiwit? Door de vertraagde afname>geen insulinepiek>meer vetverbranding?

oke, het remt dus wel de vetverbranding. Aangezien eiwitten ook een hoge insuline respons hebben is dit dus ook niet te vermijden. Een perfect scenario lijkt mij dan ook complexe carbs, casseine eiwit? Door de vertraagde afname>geen insulinepiek>meer vetverbranding?

In verhouding meer vet en minder eiwitten eten. Opname wordt vertraagd, dus piek afgevlakt.

vetten en eiwitten creëren een lagere insulinepiek dan complexe carbs volgens mij.

Het echte keto-dieet wordt volgens bij gebruikt bij bepaalde vormen van epilepsie o.i.d. inderdaad. Omdat dat hier echter niet van toepassing is ben ik met het overpopulaire ketodieet van de broscientists hier aan de haal gegaan, omdat ik in elk cut topic reacties zie verschijnen over low carb gaan en dat dat beter werkt bij afvallen.

Klopt. Ik begrijp je. Over welke hoeveelheden eiwitten hebben we het in het geval van een BB-keto-dieet?

vetten en eiwitten creëren een lagere insulinepiek dan complexe carbs volgens mij.

Nee, eiwitten hebben zelfs een hogere insuline respons dan carbs. Vetten vertragen opname dus daar zit je goed

---------- Post toegevoegd Fri 22 Jun 2012 om 10:45 ----------

In verhouding meer vet en minder eiwitten eten. Opname wordt vertraagd, dus piek afgevlakt.

Dus hieruit kan je opmaken dat een low carb dieet met gelijkwaardige inname calorieen effectiever is dan een high carb dieet. Juist door de lage inname carbs icm meer vetten en eiwitten maak je minder insuline aan. Als je casseine eiwit combineert met vetten ligt de GI waarde vrij laag lijkt me.

True?

Dus hieruit kan je opmaken dat een low carb dieet met gelijkwaardige inname calorieen effectiever is dan een high carb dieet.

Of het echt verschil maakt weet ik niet, dat staat hier nog ter discussie.

Juist door de lage inname carbs icm meer vetten en eiwitten maak je minder insuline aan.

Haha ik lees net dat eiwitten wel een hoge insulineresponse geven ;). Vetten geven weinig insulineresponse idd.

Als je casseine eiwit combineert met vetten ligt de GI waarde vrij laag lijkt me.

True?

Lijkt me wel ;)

vandaar dat kwark ook vaak met pinda's of noten wordt gegeten in de avond;)

Klopt. Ik begrijp je. Over welke hoeveelheden eiwitten hebben we het in het geval van een BB-keto-dieet?

Ik zie geregeld 40% eiwitten langskomen van dagelijkse behoefte.

---------- Post toegevoegd Fri 22 Jun 2012 om 13:31 ----------

Nee, eiwitten hebben zelfs een hogere insuline respons dan carbs. Vetten vertragen opname dus daar zit je goed

---------- Post toegevoegd Fri 22 Jun 2012 om 10:45 ----------

Dus hieruit kan je opmaken dat een low carb dieet met gelijkwaardige inname calorieen effectiever is dan een high carb dieet. Juist door de lage inname carbs icm meer vetten en eiwitten maak je minder insuline aan. Als je casseine eiwit combineert met vetten ligt de GI waarde vrij laag lijkt me.

True?

Dit is niet helemaal juist volgens mij, aangezien je in een low carb dieet automatisch ook meer eiwitten eet, wat weer voor insuline zorgt.
Daarbij heeft insuline een flink anabole werking.

Met vetten in betrekking tot opname zit je wel goed. Vetten zorgen wanneer ze worden afgebroken voor een lagere ph waarde in de darmen. Omdat deze waarde niet te laag mag worden, omdat de enzymen in de dunne darm anders niet meer goed hun werk doen, zullen er slechts kleine brokjes voedsel de darm ingaan vanuit de maag.
Hierna wordt galsap toegevoegd, wat de ph verhoogd, en daarna wordt pas een volgende lading voer de darm ingelaten.
Dus: mik gewoon 3 eetlepels olijfolie door je bakkie kwark savonds :D

maar de afgife van casseine is traag en geleidelijk dus dit zou al helemaal icm vetten zorgen voor geen insulinepiek? Dus low carb icm casseine+vetten=meer vetverbranding tegenover high carb

Terug
Naar boven