Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Begroting
Het zou op korte tijd de tweede keer zijn dat de N-VA in de Vlaamse regering, die door de Vlaams-nationalist Geert Bourgeois wordt geleid, het onderspit moet delven. Want de strijd om een begroting in evenwicht is ook al losgelaten, zo bleek toen Geert Bourgeois het evenwicht in de communicatie inruilde voor ‘begrotingsdiscipline’.
Dat een Vlaams begrotingstekort mogelijk wordt, heeft meteen wel de weg vrijgemaakt om een versnelling hoger te schakelen in het Oosterweeldossier, dat van het hoogste belang is voor de Antwerpse burgemeester, Bart De Wever (N-VA).
Vandaag viel de beslissing dat de financiering voor Oosterweel – met overkapping - in de Vlaamse begroting zal worden opgenomen, wat betekent dat de regering-Bourgeois voor jaren aankijkt tegen begrotingstekorten.

Ja, een bedreiging voor het gezin als hoeksteen van de maatschappij verdomme!Als er één geen leugenaar of dief is dan is het Laurent Louis.
Zuhal Demir (moslima)
:sl*t:.
Niemand zit te wachten op de mening van die snotneus

Beelden niet gezien? Een zelfingenomen kwalletje van het type Jort kelder.
Zit er wel zo bij maar neemt niet weg wat hij zegt stof tot nadenken is.
Postkaart van Freya Van den Bossche vergeten? Het is niet alsof Demir zo op verkiezingsposters zal verschijnen. Die hele discussie gaat eigenlijk nergens over.
Voor de begrotingscontrole mikte de Vlaamse regering op een begrotingstekort van zowat 500 miljoen euro. Daarmee wijkt de Vlaamse regering af van het regeerakkoord, dat uitgaat van een begroting in evenwicht.


Gevolg is wel dat Vlaanderen met een extra factuur van 400 miljoen zit opgezadeld. Het Brussels Gewest verliest 105 miljoen euro, de Waalse regering 247 miljoen euro. Vooral in Wallonië is de frustratie groot. Ten eerste omdat de PS-CDH-regering zich daar gerold voelt door de liberale MR, aanwezig in de federale regering maar niet in de deelstaatregeringen. Ten tweede omdat de budgettaire situatie van Wallonië weinig rooskleurig is. Vorige jaar boekte Wallonië een begrotingstekort van 498 miljoen euro.
De regering-Magnette denkt pas in 2018 een begrotingsevenwicht te kunnen voorleggen. Als de voor Wallonië nadelige geldstromen verbonden aan de financieringswet niet wijzigen dan is dat begrotingsevenwicht een utopie.
Deze situatie waarbij de federale regering door de financieringswet plots een bonus krijgt van 750 miljoen euro toont aan dat het Belgisch financieel federalisme weinig transparant is. Dat ondermijnt de goede werking van een federale staat en zorgt voor wantrouwen tussen de verschillende regio's.

Vooral de tegenvallende economische groei en de inflatie (-512 miljoen euro) en de correctie van de doorstorting van de financieringswet (bijna 400 miljoen euro) wegen zwaar door. Te zwaar, zeker gezien het feit dat er bij de begrotingsopmaak in september al een besparing van 1,15 miljard euro was ingeschreven. Politiek was er geen appetijt meer om opnieuw een zware besparingsoefening te doen. Bovendien eiste Europa om investeringen onmiddellijk op te nemen in de begroting.



Nog voor het debat in de regering-Michel over een taxshift losbarst, lossen de werkgevers een schot voor de boeg. Pieter Timmermans, de topman van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), vindt dat de lastenverschuiving moet leiden tot lagere loonkosten voor de bedrijven en niet tot hogere nettolonen.
Daarmee gaat Timmermans in tegen de regering-Michel, want die mikt in de eerste plaats op de verlaging van de personenbelasting, zodat werknemers netto meer overhouden. De redenering is dat de werkgevers al een indexsprong en een lastenverlaging van een miljard euro krijgen.


